Ruzie over stalgeld na opzeggen stalling

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Ruzie over stalgeld na opzeggen stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 09:34

Ik had het briljante idee omdat aankomende woensdag mijn paard te gaan verhuizen omdat haar (en mijn) nieuwe pensionstal. Lekker halverwege de maand kan je stalgeld mooi gedeeld worden. Helaas is Piet van mijn huidige stal het daar absoluut niet mee eens. Ik moet dus het volledige maandbedrag betalen terwijl Cookie er maar twee weken staat. Hij geeft aan dat je per maand betaal dus nu ook.
Het banketstaaf is echter dat ik ooit halverwege de maand gekomen ben en toen was het geen probleem. Ook hebben we geen contract en is mij dit alles bij aankomst op de stal ook niet verteld. (Er is mij ook niet verteld over een opzegtermijn van 1 maand). Ik heb begin augustus opgezegd dus ruim binnen de termijn.
Probleem is nu eigenlijk dat ik zo snel mogelijk weg wil maar uit een soort principe gun ik Piet het geld niet. Verder wil ik ook niet teveel ruzie maken de wereld is vrij klein. Maar toch het knaagt. Ik ben nooit lastig geweest en heb altijd gewoon meegeholpen met allerlei klusjes en dat dit............. .

Arzil

Re: Ruzie over stalgeld na opzeggen stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 09:57

Misschien past je verhaaltje beter op VMR thuis, want dan kan je nog een beetje advies vragen van wat bokkers die verstand hebben van je rechten enzo.

Maar al met al is dit een vervelende situatie en het lijkt mij dat je gewoon de helft van je geld terugkrijgt. Maarja, dat is dan weer jou woord tegen het zijne.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 10:02

als je per maand betaal dan kan je ook per maand opzeggen.
geen contract, tja, geen poot om op de staan dus, jullie allebij dan.Denk dan toch dat het een samenloop van omstandigheden zal zijn, en wie er dan aan het kortste eind trek?!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 11:01

jeetje wat vervelend zeg! ik wist niet dat je cookie ergens anders ging neerzetten!
veel succes

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 11:04

ik geef hem ergens wel gelijk, stalling gaat per maand, je hebt het wel tijdig opgezegd maar ik vind het wel redelijk dat hij voor de hele maand geld vraagt...

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 11:08

Sterker nog bij ons heb je zelfs een maand opzegtermijn, ongeacht op welk tijdstip je vertrekt, je moet die hele maand erna gewoon betalen....Maar goed, bij ons heb je dan ook een contract, dus dat is beter geregeld.

Vrees wel dat stalhouder enigszins in zijn recht staat, want betaalde je ook per maand? Dan is het volgens mij zo dat de opzegtermijn wettelijk gelijk staat aan een betaaltermijn en dat is dus een maand. Als je per week zou betalen zou dat een week kunnen zijn. Maar let op: Ik heb het nog steeds over opzegtermijn, die komt dus nog bovenop je huidige maand......denk zelf niet dat je erg sterk staat hoor en zeker niet als je zomaar ineens je paard ergens weghaalt.....dan geef je een stalhouder ook niet de gelegenheid een ander te zoeken, want je bent op stel en sprong weg!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 11:22

daffodil schreef:
Vrees wel dat stalhouder enigszins in zijn recht staat, want betaalde je ook per maand? Dan is het volgens mij zo dat de opzegtermijn wettelijk gelijk staat aan een betaaltermijn en dat is dus een maand.

Ik heb begin augustus al opgezegd. Dat is dus mijn vertek is ruim na de maand opzegtermijn. We hebben toen ook gezegd dat de nieuwe stalling half september maar in ieder geval 1 oktober klaar zou zijn. Hij heeft dus al tijd genoeg gehad om andere te zoeken.
Bovendien kwam ik ook halverwege een maand en toen kon ik ook een halve maand betalen. Dus waarom nu niet??

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 11:23

Oh kijk maar dat verandert dus het verhaal! Zo had ik het niet begrepen......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 11:30

Ik weet niet waarom je weg gaat, maar kan dat ook er mee te maken hebben? Eigenlijk is het coulance dat je maar een halve maand betaald, hij moet wel de stal helemaal schoonmaken voor de nieuwe bewoner. Ook die komt misschien halverwege de maand en gunt hij de coulance om een halve te betalen.

Gewoon niet moeilijk doen, lekker gezellig je tijd daar afmaken en betalen, je weet nooit of je hem in een andere context in de toekomst nog tegen komt. Er is nl altijd gezeik met stallen en klets heb je niet nodig. Lekker sportief zijn. Ken wel de verhalen als er problemen ontstaan en de eigenaar wil weg het paard er de dupe van wordt, in de vorm van, niet meer buiten zetten, niet of onvolledig voeren, slecht of niet uitmesten. Die spelletjes kun je niet tegenhouden, immers je gaat weg.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 11:37

russel schreef:
Ik weet niet waarom je weg gaat, maar kan dat ook er mee te maken hebben? Eigenlijk is het coulance dat je maar een halve maand betaald, hij moet wel de stal helemaal schoonmaken voor de nieuwe bewoner.

Mijn paard staat nu juist nog dag en nacht buiten maar zodra het slecht wordt wil ik haar nachts weer op stal hebben. Dan strooi ik haar stal weer juist weer op. Haar box is nu leeg een schoongespoten. Lijkt mij minder werk voor hem.
Ik denk dat hij zo bozig doet omdat er het afgelopen halfjaar al 8 mensen met 17 paarden zijn weggegaan.
Ik ga trouwens weg omdat ik de stalling niet veilig genoeg vind voor mijn paard. Ik durfde daardoor niet eens mijn vakantie te boeken.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 11:46

Ik heb zo iets ook eens meegemaakt. Wij werkte ook zonder contract dus geen poot om op te staan, maar ja dan nog...... Je komt elkaar altijd nog eens tegen en als je daar verder altijd zonder problemen gestaan hebt dan zou ik de eer aan mijzelf houden......

Tot 1 oktober daar blijven, het netjes afsluiten en dan pas verhuizen....
(en dan kan je er natuurlijk nog het jouwe overdenken)

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 12:01

fransje23 schreef:
Ik denk dat hij zo bozig doet omdat er het afgelopen halfjaar al 8 mensen met 17 paarden zijn weggegaan.
Ik ga trouwens weg omdat ik de stalling niet veilig genoeg vind voor mijn paard. Ik durfde daardoor niet eens mijn vakantie te boeken.

Jemig zeg, lekker is dat! Gaat bij die man dan geen belletje rinkelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 12:11

fransje23 schreef:
russel schreef:
Ik weet niet waarom je weg gaat, maar kan dat ook er mee te maken hebben? Eigenlijk is het coulance dat je maar een halve maand betaald, hij moet wel de stal helemaal schoonmaken voor de nieuwe bewoner.

Mijn paard staat nu juist nog dag en nacht buiten maar zodra het slecht wordt wil ik haar nachts weer op stal hebben. Dan strooi ik haar stal weer juist weer op. Haar box is nu leeg een schoongespoten. Lijkt mij minder werk voor hem.

Als hij zo met stalling om gaat, kun je er niet veel goeds van verwachten. Hou de eer maar aan je zelf en lekker weg zijn daar.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 12:27

fransje23 schreef:
Ik heb begin augustus al opgezegd. Dat is dus mijn vertek is ruim na de maand opzegtermijn. We hebben toen ook gezegd dat de nieuwe stalling half september maar in ieder geval 1 oktober klaar zou zijn. Hij heeft dus al tijd genoeg gehad om andere te zoeken.
Bovendien kwam ik ook halverwege een maand en toen kon ik ook een halve maand betalen. Dus waarom nu niet??

Met die maand worden kalendermaanden bedoeld, zoals je ook per kalendermaand betaald. Begin augustus opzeggen betekend per 1 oktober eruit. Je kalendermaand is in dit geval september, al die dagen in augustus doen er niet toe. Je hebt zelf gezegd 1 oktober, hij kon dus ook niet per half september je stal al bij voorbaat verhuren, want stel dat het 1 oktober was dat de nieuwe stalling klaar was? Het lijkt me niet meer als terecht dat je stallingsgeld voor de hele maand september betaald.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 12:45

IK heb het bij het betalen van de maand augustus gezegd dus dat lijkt mij voldoende. 1 maand is 1 maand
Verder heeft hij ook bij het opzeggen niets gezegd over het betalen van de hele maand september etc.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 12:56

Nee dat zal idd ook zo zijn maar daar gaat hij wel vanuit. Ik weet dat het bij veel stallen zo werkt dat als je halverwege de maand komt je vanaf die dag tot het einde betaald MAAR ga je weg na bv de 10de van de maand moet je de hele maand betalen. TENZIJ dit in goed overleg gaat helaas gaat het daar vaak in mis.

Dit soort zaken goed regelen en desnoods op papier.

Wij hebben ook geen contracten maar er zijn wel duidelijke regels zoals het betalen en ook als bv je paard voor langere tijd weggaat.

Quest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 13:22

En dat is op deze stal het probleem.....er zijn geen regels, er is niets duidelijk gemaakt...verhoging van stalprijs, krijg je even tussen neus en lippen door te horen, ipv netjes een maand van te voren.....Er is nooit iets gezegd over een kalendermaand, alleen een maand en die tijd heeft hij gekregen.

Stallen zijn er in overvloed, ik ben namelijk zelf ook onlangs weggegaan, zelfde redenen als Fransje23, dus hij hoeft niemand af te houden t/m 1 oktober. En daarbij ze gaan toch pas weer vanaf Oktober baar binnen toe, tenzij het weer bagger wordt.

Ik ben daarom ook van mening (misschien wel iets bevooroordeeld) dat Fransje maar de helft zou moeten betalen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 14:54

Quest schreef:
Er is nooit iets gezegd over een kalendermaand, alleen een maand en die tijd heeft hij gekregen.

Sterker, ik wist via via van het bestaan van een opzegtermijn. Dat heeft hij aan mij nooit verteld.

Mijn mening is dat hij door zijn gebrek aan regels, hij zichzelf in zijn vingers snijdt. Maar daar hoor ik niet de dupe van te worden.

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 15:00

ik vind dat je gewoon voor een halve maand moet kunnen betalen. Zo werkt dat bij ons op stal ook!

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 15:48

Ik ga helemaal met je mee. Alleen niks op papier wordt lastig. Je kunt er dus een heel trouwtrek van maken, of de eer aan jezelf houden. Ik weet eigenlijk niet goed wat ik zou doen.

Als je het bedrag kunt missen dan zal ik er niet te veel poe ha om maken. Anders zal het over en weer gaan.....

Ik zal hem zeer zeker wel mededelen dat je erg teleurgesteld bent. Daar is niks mis mee. Wel netjes blijven.....

In ieder geval heel veel succes.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 16:47

VvdD -> VMR

maccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 16:51

ik vind zijn reactie vrij logisch hij vind voor de box ook niet per min een ander.

je huurt de box normala ook per maand dus betalen per mnd. is logisch.

bij ons op stal geld er ook een opzeg termijn van 1 maand..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 17:03

maccie schreef:
bij ons op stal geld er ook een opzeg termijn van 1 maand..

Ik heb bijna 6 weken terug al opgezegd. Lijkt mij voldoende bij een opzegtermijn van een maand.

Quest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 17:08

En aangezien de paarden daar nog steeds buiten staan.....hoeft hij ook niet per de dag van opzegging een ander te hebben!

myla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 17:49

Goh wat rot voor je, ik vind dat je het zelf netjes gedaan hebt.
Ik denk dat de stalhouder gewoon zijn frustratie op jou afreageert. omdat er al zoveel mensen weg zijn gegaan. dat is niet eerlijk, maar als er geld uit te halen valt zullen ze het zeker niet , weet ik uit ervaring. Hou daarom altijd de eer aan jezelf. En probeer toch de maand vol te maken.
Waar ga je heen met je paard?