Shetlandhengstje bij drie D-ponymerries?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

loeske87

Shetlandhengstje bij drie D-ponymerries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 20:58

Ik vroeg me af of ik tussen 3 merrie`s en 1 ruin allemaal 1.43+) een shetlandhengstje kan zetten.
Laatst bijgewerkt door Karin op 12-09-05 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

judithh

Re: kan dit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 21:00

ja, waarom niet, je weet nooit of het goed gaat in een groep, is een kwestie van proberen, over het algemeen vinden paarden en pony's shetjes reuze lief en interresant.

gewoon even proberen en kijken hoe het gaat!

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 21:06

je kan het altijd proberen zoals judithh al zegt..
als het nou echt niet gaat op een of andere manier is het beter om hem weer weg te halen..maar vaak gaat het toch wel goed..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 21:41

Ik zou geen hengst bij de merrie's gaan zetten tenzij ze ook gedekt mogen worden. Als dat neit de bedoeling is moet je het dus neit doen.

Natrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 21:42

Lijkt me inderdaad ook niet zo slim om een hengstje bij merries te zetten tenzij je kleintjes wil

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 21:44

is wel een feit,maar ik kan me niet echt inbeelden hoe een shetje een merrie van groter dan 1.43 kan gaan dekken....lijkt me niet echt haalbaar.....ik zou het ook proberen hoor....

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 21:45

Nee zou het ook niet doen. De grootte van de merries maakt niet uit, die gaan er lekker voor liggen hoor.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 21:45

inderdaad.

En dan kan je denken daar kan die kleine niet bij.. nou dat heb je mooi mis..
Ik had een shet bij een merrie van 162 en zo gouw die ging rollen zat de shet erop!!!
Dus pas op met hengstige merrie's...

En ik heb zel;fs wel eens gehoord dat een merrie door de benen ging voor de shet.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 21:53

Een hengstige dame gaat desnoods door haar knieen.

En ik heb een keer een shet van nog geen 90 cm op een merrie zien "klimmen" om erop te kunnen, waarbij de dame netjes bleef staan.

Absoluut niet doen dus.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 22:00

als je geen veulentjes wil niet doen! Als die merries drachtig mogen worden, kan het wel natuurlijk, maar om nou een grote pony merrie met een shet te kruisen? :S

Jennifer_S

Re: Shetlandhengstje bij drie D-ponymerries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 22:29

Zoals al vele hier zeggen, NIET DOEN!!!

Heb laatst nog ergens een kruising te koop zien staan: Belgisch Trekpaard ×Shetlander!

Zo zie je maar ...

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 22:30

Zet dat shetje samen met de ruin... geen probleem meestal..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 22:31

@ Queengekje hahaha,, daar had ik een foto van willen zien!!!

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 22:39

Het leek wel een ijslandertje eigenlijk Maar wel een speciale

Maar vind het toch heel wat dat dat goed is gegaan! Ik zou het nooit willen riskeren op zo een veulen

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 22:43

Mijn shet valt voor tuigers. Zowel op de vorige stal als op deze stal heb ik hem tuigers zien dekken. Al moet hij op het hek klimmen, ze zijn creatief en inderdaad de merries gaan er voor liggen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 23:29

al zijn de merries 2 meter hoog , als ze willen gaan ze der evt zelfs voor liggen dus als je geen kleine mixjes wilt niet doen

heb zelf een jaarling mini hengstje die al praatjes krijgt
kwam een merrie van 150 op het land en begon haar direct het hof te maken , dus ...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 23:45

Queengekje schreef:
Het leek wel een ijslandertje eigenlijk Maar wel een speciale

Maar vind het toch heel wat dat dat goed is gegaan! Ik zou het nooit willen riskeren op zo een veulen

Ik ook niet.
Maar ik denk dat het wel goed gaat als de hengst een shet is en de grote een merrie.
Andersom: de grote een hengst en de kleine een merrie... ik denk dat dat echt niet goed is.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 00:00

Ik zou t ook niet aanraden als je t kan vermijden!
Nu moet ik wel zeggen dat wij ook een shetlandhengstje hadden tot ie 2,5 was in de wei die we alleen bij ruinen lieten lopen, maar die was klein genoeg om onder alle draden door te lopen, dus in praktijk liep ie altijd bij de merries (jonge haflinger en jonge d-pony). Er is nooit iets gebeurd, af en toe een halve poging was alles.
Maar als t anders kan, zeker doen!

loeske87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 06:28

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Shetjes zijn dus wel erg vindingrijk!!! Maar niet doen dus... die merries zijn om de haverklap hengstig (in igg wel geweest afgelopen tijd) ... gaat gegarrandeerd fout dus. Hehe... lijkt me wel een ontzettend grappig gezicht.

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 07:05

Ja misschien een grappig gezicht ... Maar tis wel een groot risico natuurlijk! En als je de paarden splitst zorg dat er fatsoendelijke draad tussen staat he! Want shetjes zijn nog vindingrijker in het uitbreken

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 08:12

het schetlanderhengstje bij chesney op stal stond bij een merrie, het is dat die pony te groot was anders hadden we een kruising tussen een mini-shetlander en een gevlekte pony maar dit was ook een heel wild shetland-hengstje, als je ook maar een beetje naar merrie rook sprong die al op jou als je niet uitkijkt maar als het een rustig paardje is zou het misschien best wel kunne, zoals ze al zeggen => proberen en als het een beetje grote pony's/paarden zijn, en het zou verkeerd gaan .. ik denk niet dat dat zo'n kleine lukt hoor

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 12:23

Jawel, het lukt zo'n kleine wel. Waar een wil is, wordt gedekt en kunnen er veulentjes van komen.
't Is maar net wat je wilt natuurlijk, maar als veulentjes niet in de planning staan, zou ik hem niet als hengstje erbij zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 13:16

Ik had ook een shet hengst gekocht die bij 2 ruinen ( 1,80 en 1,57 ) en een fjorde merrie ( 1,37 ofzo ) staat. Maar ik heb hem voor de zekerheid toch laten ruinen,...

loeske87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 14:10

ik heb al besloten toch maar geen hengst te kopen... en om een hengst op latere leeftijd te laten ruinen vind ik een te groot risico.... Als iemand nog een leuk shetland ruintje of merrie weet hoor ik het graag

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 15:24

bij ons in de wei heeft ook (tijdelijk) een 3-jarig shet hengstje gelopen tussen 3 fjorden, 1 kwpn-er en 1 quarter en ze moesten het bijna allemaal tegen hem ontgelden. Hij vloog ze gewoon naar hun strot en beet ze overal, dat kleine ettertje.... ze zaten allemaal onder de wonden en als ze m aan zagen komen gingen ze al voor hem uit de weg.
Alleen de quarter schopt m de hele wei door met zn machogedrag, .....tot ze hengstig werd.....
We hopen nu dat ze niet stiekem toch gedekt is.... zij is 1.52 en hij maar 80 cm.... maar toch...
zijn edele delen liggen inmiddels in de ballenbak.... Er was ook geen draad of sloot tegen hem bestand, hij ging er gewoon doorheen of onder het draad door om bij 'zijn' kudde te komen.
Behalve het dekken is het hengstengedrag ook niet aan te raden dus. Je wilt niet weten wat ik m allemaal toe gewenst heb