stiftgaten schoon maken hoe snel en goed??en wat er in doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

unfearlover

stiftgaten schoon maken hoe snel en goed??en wat er in doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 19:05

hallo

ik zit altijd te k**ien met die stiftgaten
ik deed het eerst met een bortjeltje maar dat werd niet goed schoon en na 2 x gebreuken kon je hem weg gooien want dan wast dat borsteltje al niet meer goed.(of kapot)
og met zo'n soort tap maar dan schijn je het schroef draad op te winden ofzo. nu wilde ik weten hoe jullie dat doen??

en als het schoon is wat die je er dan in? ik had eerst van die oordopen die uit zetten maar die waren er de volgende dag uit kon ik die stiftgaten weer schoon maken. en ik had er ook watjes met vaselinen, die blijven op zig wel goed zitten maar dat is zo'n goede

sorry voor het lange verhaal

Applelove

Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

Re: stiftgaten schoon maken hoe snel en goed??en wat er in d

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 19:16

Onder de water slang houden voorzichtig met een hoevenkrabber/borsteltje pennetje (speciaal te koop) schoonmaken daarna prop je er gewoon een watje in..zo doe ik het

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 19:24

Met een oude spijker leegkrabben, vind ik nog altijd het makkelijkste.
En dan een pijpenragertje ( of zo'n speciaal borsteltje, maar die pletten en verfromfraaien altijd zo gauw ) erdoorheen voor de laatste zand- of mestkorreltjes.

Idd watje erin doen, vind ik niet veel gedoe, zo gedaan....

unfearlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 19:31

dankje ja zo'n borsteltje heb ik zo'n 4 keer gekocht. dus vandaar mijn vraag. maar bedankt met die spijker en water vind ik een goeie!! thnx!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 19:38

Ik geloof dat je heel makkelijk van die gele oordopjes erin kan doen. Die zetten ook weer uit.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 19:45

Bij haar vallen die er dus uit.
Ik maak de gaten de dag van te voren schoon met een spijkertje, daarna tap ik ze en doe er schuim-stopjes in. Bij de ruitersportzaak gehaald. Die blijven aardig goed zitten. Ook als ik over de weg naar wedstrijd ga. Meestal ben ik er 1 of 2 kwijt.
Nu heb ik van die nieuwe kalkoenen gekocht. Met zo'n sleufje, waardoor je de gaten niet zo goed schoon hoeft te maken. Omdat t overgebleven vuil in de gleufjes gaat zitten. Kan alleen niet vertellen of ze werken, aangezien ik niet meer buiten start dit jaar.....

unfearlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 19:49

bij mij vallen idd die oordopen der uit. volgens mij maakt mijn pony wilde nachten op stal:P maar ik het eens proberen met water en een spijkertje. en het bekende borsteltje.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 20:03

vroeger (ojee, ik klink oud ....) deden wij er gewoon een propje watten in die we wat ingesmeerd hadden met hoefvet, werkte perfect. Je kon de watjes er zo weer uit trekken met een pincet en het schroefdraad bleef mooi vet en roestvrij. Het was eigelijk maar zelden dat onze pony zo'n wattenpropje verloor.

Wilma1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 20:20

Hi,

Ik had toevallig afgelopen weekend wedstrijd op gras en dacht ... hoe ga ik het doen

Vrijdag de gaten uitgespoten en daarna speciale hoefstobjes (geen rubbere) maar dan van hetzelfde materiaal als de kalkoenen!

Je draait ze erin met een platte schroevendraaier echt super goed ik meen dat ik voor een zakje iets van €10,00 betaalde daar zit dan +/_ 10 van die stobjes in.

Wel lekker hoor want er komt niks meer in echt niet..en je staat niet moeilijk te doen op het wedstrijdterrein.

Qwa bedrag valt het ook nog wel mee vindt ik! Mocht je intresse hebben kan ik wel effies een fotootje maken...

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 20:27

Wilma1983 schreef:
Hi,

Ik had toevallig afgelopen weekend wedstrijd op gras en dacht ... hoe ga ik het doen

Vrijdag de gaten uitgespoten en daarna speciale hoefstobjes (geen rubbere) maar dan van hetzelfde materiaal als de kalkoenen!

Je draait ze erin met een platte schroevendraaier echt super goed ik meen dat ik voor een zakje iets van €10,00 betaalde daar zit dan +/_ 10 van die stobjes in.

Wel lekker hoor want er komt niks meer in echt niet..en je staat niet moeilijk te doen op het wedstrijdterrein.

foto?

Qwa bedrag valt het ook nog wel mee vindt ik! Mocht je intresse hebben kan ik wel effies een fotootje maken...

unfearlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 20:31

foto? mag ik die zien?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 20:53

Bij mij werken die oordopjes wel, ik prop ze er met een hoefkrabber goed in, zodat ze echt 'klem' zitten, zeg maar. Dan steekt er niks meer uit. Zo hebben ze bij mij 6 weken erin gezeten (had 1 wedstrijd op gras, reed de rest van de tijd zeer veel buiten, ook af en toe over grindpaden, dus wilde de gaten ook goed schoon houden en het kwam zo uit met naar de smid gaan).
Als je ze er niet goed in wegpropt met een hoevenkrabber, steken ze nog half uit en dan verlies je ze wel snel, maar als je ze er goed in wegstopt, blijven ze prima zitten! (bij mij wel, tenminste)

unfearlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 06:15

heb je een foto van die dingen want ik had van die oranje oordopen bij de gamma geloof ik gekocht alleen die kreeg ik er niet eens in! maar ze zijn oranje en ze zetten uit welke heb jij dan? heb je een foto mis als je ze nog hebt?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 06:49

Wilma1983 schreef:
Hi,

Ja die heb ik ook. Ik rijd bijna elke dag met stiften omdat de bak te zwaar is. Ik heb dus ook van die metalen met een sleuf voor de schroevendraaier. Volgens mij had ik een zakje met 20 voor 12,50. Ik had bij twee paarden in dit weekend en had nog over dus meer dan 16 iig.
Die kan je er dus gewoon altijd in laten zitten als je ze er maar niet te ver in draaid want dan drukken ze door de hoef heen. Je hebt ook andere dat zijn zegmaar stiften die er een milimeter uitsteken voordeel is dat je die er niet te ver in kan draaien.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 07:58

ik heb tegenwoordig zelftappende schroeven, ideaal! Je haalt het ergste vuil eruit met zo'n puntje dat aan de andere kant van het borsteltje zit Schroeven erin, aandraaien, klaar. Je verliest ze niet, kost heel weinig tijd en je looptniet meer te prutsen met een tap, watjes en dat soort ongein. Een zakje van 10 schroeven kost 12 euro. Ze worden verkocht bij de ruitersportzaken.

Ik zal eens

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 07:59

oosterhoff schreef:
Ja die heb ik ook. Ik rijd bijna elke dag met stiften omdat de bak te zwaar is.

dat snap ik niet Wat hebben stiften met de zwaarte van de bak te maken?

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 09:24

Gewoon uitporren met een scherp iets en daarna met zo'n tapje draaien. Daarna deed ik er altijd van die gele oordopjes in Even tussen je handen rollen en erin doen, stuk afknippen en hij zet uit en blijft keurig zitten

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 09:57

Lielle schreef:
oosterhoff schreef:
Ja die heb ik ook. Ik rijd bijna elke dag met stiften omdat de bak te zwaar is.

dat snap ik niet Wat hebben stiften met de zwaarte van de bak te maken?

Ja ziet er inderdaat een beetje raar uit. Wat ik bedoel is dat ik elke dag op het gras rijd omdat de bak te zwaar is. Omdat ik op het gras rijd moet ik dus elke dag stiften in. (overigens gebruik ik hele kleine stiften.)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 12:11

Laten jullie die bescherming dan echt continue zitten of alleen na als je een wedstrijd oid hebt en de dag tevoren de gaten al helemaal schoonmaakt?

En zijn stiften en kalkoenen hetzelfde trouwens? Heb dat mezelf altijd afgevraagd maar nooit gevraagd...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 12:18

Stiften en kalkoenen zijn hetzelfde .

Ik gebruik alleen stiften als ik een wedstrijd op gras heb. Ik maak de dag van tevoren de gaten schoon (met pinnetje/borsteltje), tap de gaten even opnieuw en draai de kalkoenen er in. Daarna vul ik de gaten op met die gele oordopjes (inderdaad er helemaal in stoppen, dan raak je ze ook niet kwijt).
Op wedstrijd zitten de stiften er dan zo in .

Tussendoor laat ik de gaten gewoon vies worden.

Ik weet wel dat mensen die elke dag op gras moeten rijden en dus elke dag stiften moeten indraaien liever van die 'indraainopjes' gebruiken die je met een schroevendraaier weer kunt verwijderen.

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 14:52

Zo'n rot borsteltje gaat altijd kapot wij doen het gewoon met een kleine schroevendraaier en daarna eventueel met de tap

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 15:01

ik maak de prop/stift/kalkoen(hoe je het maar wilt noemen) gaten eerst schoon met 'het bekende borsteltje'. daarna pak ik een oude spons..maak die nat, goed uitknijpen, stukjes afscheuren en een beetje babyolie in de gaten doen. zo gaan de proppen/stiften/kalkoenen dr sneller in. trouwens heb ik wel roestvrijstalen proppen. dit scheelt behoorlijk met het indraaien.

unfearlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 19:03

ik stuur mijn vader wel even naar de gama morgen om weer van die oordoppen te kopen :p doet ie wel hoop Ik! doet iemand het nog anders??

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 19:37

Ik heb geen oranje ooropjes, maar gele. Zijn gewoon rond, iets dikker dan de gaten. Ik rol ze tussen mijn vingers, dat ze wat dunner worden, dan prop ik ze erin en duw ik ze met mijn hoevenkrabber goed in het gat. En dan laat ik ze rustig een week of langer zitten, komt er lekker geen rotzooi in mijn gaten.
Ik kan van het weekend wel de oordopjes op de foto zetten, maar ik heb geen stiftgaten meer, dus een foto van hoe ze in mijn ijzers zitten kan ik je helaas niet laten zien (heb je even een 3/4 jaar geduld? dan heb ik wel weer stiftgaten, waarschijnlijk).

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 19:43

Ik haal meestal het grove vuil eruit met een losse hoefnagel. Aan mijn * ding-waarmee-je-de-stiften-erin-draait-ding* zit ook een soort van schroef die precies in de schroefgaten in de ijzers past, daarmee komt het laatste vuil eruit.
Als ik wedstrijd heb maak ik ze meestal de dag van tevoren schoon, en doe er dan een speciaal daarvoor gemaakt soort rubbertjes in die precies in de gaten passen. Die prik je er dan uit met een hoefnagel of naaldje.