zijn er al bokkers die hun paard hebben geschoren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

samantha5

zijn er al bokkers die hun paard hebben geschoren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 10:09

Ik twijfel heel erg of ik het volgend weekend al ga doen. Niek maakt al een aardige vacht aan, en nu het ook nog zo benauwd is, staat hij al aardig te zweten.

Op dit weer is geen peil te trekken.

Revanches

Re: zijn er al bokkers die hun paard hebben geschoren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 10:15

nu al??
het is nog steeds erg warm en de winter ziet er nog even niet aan te komen,om eerlijk te zijn vind ik het wel een beetje vroeg zeg!!
wacht er nog even mee en doe het begin oktober ofzo...

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 10:16

Ik heb het nog niet gedaan, maar eerste 2 weken van oktober gaat zn vachtje er wel af.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 14:19

Wat?! Scheren?!
Zijn jullie paarden ziek ofzo? Mijn paarden staan nog steeds 24/7 op de wei zonder deken en hebben nog geen enkel winterhaartje. Zou toch eens afvragen of je paard wel gezond is.

Prissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 14:25

nou het is zo als je je paard scheert
dat het sneller aangroeit @ Brennie

De mijne staan ook 24/7 op de wei
De tinker van mijn moeder heeft ook nog geen wintervacht
de KWPN-er ook niet
maar mijn Tinker wel.

Maar ik ga hem pas ong over 2 weken scheren zo denk ik

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 14:28

O dat wist ik niet, dat als je hem scheert, dat het dan sneller aangroeit, heb alleen maar ervaring met dekens, vind een paard er niet mooier op worden als ie geschoren is, dus gebruik van de winter gewoon een deken.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 14:36

Brennie schreef:
Wat?! Scheren?!
Zijn jullie paarden ziek ofzo? Mijn paarden staan nog steeds 24/7 op de wei zonder deken en hebben nog geen enkel winterhaartje. Zou toch eens afvragen of je paard wel gezond is.

Hier staan de paarden ook 24/7 buiten en een aantal hebben er toch al beste vacht op zitten hoor!! Verschilt per paard en locatie (of hoogte van het land)...

Vriendin zat ook te twijfelen of ze dr merrie jachtpatroon zou gaan scheren, omdat die ook vrij snel dikke vacht aanmaakt en als gevolg ze op stal zich dood staat te zweten (als ze uit het land komt)....

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 14:42

Ik sluit me bij Bella aan. Mijn paard staat overdag buiten en 's nachts in een buitenstal maar ik merkte eind augustus al dat ze al een wintervacht begon aan te maken. Mijn paard is kerngezond.
Het verschilt dus heel erg per paard (maar ik denk ook per regio - ik kom nl. uit Friesland) in hoeverre die in z'n winterjasje loopt.

Overigens scheer ik mijn paard niet weer. Ik heb haar vorig jaar gedeeltelijk laten scheren maar ze was ineens verkouden terwijl ze voorgaande winters nooit een snotneus heeft gehad. En in die voorgaande winters liep ze dus wel in haar wintervacht. Mét deken overigens.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 14:45

Het ontwikkelen van wintervacht is niet alleen afhankelijk van de temperatuur, maar vooral van het korter worden van de dagen (minder uren daglicht dus). Een paard dat 'nu al' wintervacht aanmaakt, is dus echt niet ziek.

Ik ken enduranceruiters die hun paarden in deze tijd van het jaar geheel of gedeeltelijk scheren. Zo kunnen deze paarden tijdens de laatste wedstrijden van het seizoen hun warmte nog steeds goed kwijt. En ze staan nog gewoon zonder deken buiten, ook geen probleem.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 14:54

Nou mijn paard is echt niet ziek hoor, alles behalve dat.

Nu heb ik net een half uurtje gereden waarvan 15 min. gestapt en hij is helemaal doorweekt die pony.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 14:55

Brennie schreef:
O dat wist ik niet, dat als je hem scheert, dat het dan sneller aangroeit, heb alleen maar ervaring met dekens, vind een paard er niet mooier op worden als ie geschoren is, dus gebruik van de winter gewoon een deken.

Ik scheer hem ook niet om hem mooier te laten lijken, of omdat het makkelijk is met poetsen...

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 17:19

Brennie schreef:
Wat?! Scheren?!

Dan denk ik eerder dat jij je dat eens moet afvragen als je paard echt nog helemaal niet begonnen is met een nieuw vachtje maken. Het is heel normaal dat paarden nu al begonnen zijn met wintervacht aanmaken. Bij de één gaat het wel wat sneller als bij de ander en als je paard zoiezo niet zoveel vacht krijgt zal je nu nog niet veel verschil zien.
Mijn shetten hebben nu al een dikke vacht hoor, veel sportpaard eigenaren zouden voor deze dikte van vacht al lang geschoren hebben.
Maar ik wacht toch nog even.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 17:22

willem is ook niet ziek willem is al wat ouder en dan maken ze ook gewoon sneller een wat dikkere vacht aan. hij staat nu voor het eerst in zijn leven in een binnenbox, waar hij zweten op stal staat. dus een wintervacht heeft hij nog niet, wel zit hij wat dikker in zijn haar, maar dat heeft hij het hele jaar door.

ik ga hem echt pas scheren als hij weer teddybeer wordt.

merel heeft binnenkort haar eerste endurancewedstrijd. ze zit niet dik in het haar, maar is van een 2 uursrit wel heel erg nat, dus haar gaan we een jachtmodel aanmeten, zodat ze haar warmte kwijt kan

xPebblesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 17:33

Persoonlijk vind ik het nog wat vroeg om te doen,maar bij mij op stal staan ze ook al met een flinke vacht.Dus als hij echt te nat wordt en je krijgt hem moeilijk droog ,waarom niet?

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 18:02

Mijn paard krijgt ook al een fix vachtje, ik weet het nog niet helemaal. Hij kan nog niet op stal en ik ben bang dat als ik hem scheer en er komt weer zo'n 24/7 regenseizoen aan dat ik me lens moet gaan kopen aan dekken omdat hij niet meer droogt dan. Ik wacht even tot ze permanent op stal gaan denk ik..

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 18:09

Mijn paardje, een fjord, begint ook al aan zijn wintervacht. Hij verhaart alweer flink.

Zoals Karin hierboven ook zegt heeft het niet alleen te maken met de temperatuuf maar met het korter worden van de dagen. Ik ben ook niet echt voor het scheren. Maar het is nu nog te warm voor een deken, maar hij maakt al wel een dikkere vacht aan. Dus tja, even afwachten nog..

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 18:25

Ik vind het nog net wat te vroeg om de mijne te scheren, ze heeft ook nog geen dikke vacht, maar het zit er alweer aan te komen..

in de 2e week van Oktober wordt ze pas geschoren

Charlotted

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 19:46

het is wel wat vroeg om te scheren, maar ik merk wel aan mijn paarden dat ze begonnen zijn met de wintervacht aanmaken. Ze verharen als een gek! Maar ik doe wel 's nachts een dunne deken op nu. En altijd een lamp aan in de stal, een kleintje zodat ik zelf kan zien waar ik loop als ik binnenkom. En als je t nu al doet kun je t wel 3 keer doen van t jaar. En t is zo'n klerewerkje want hij moet wel overal netjes kaal.

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 19:59

nee, als mijne geschoren is en ik doe er gelijk een dikke winterdeken op dan blijft hij de hele winter kort in de vacht.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 20:12

Ik heb mijn paard nog nooit geschoren en doe hem altijd een goede winterdeken op. Zijn paarden in de winter ook frisser omdat ze zijn geschoren? of zou dat niet uitmaken. Dat is eigenlijk het gene wat mij wat tegen houd. Het is namelijk al zo'n druktemakertje

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 20:15

ik was ook aan het dubben hoor of ik het dit jaar wat vroegerzal doen
dat armedier komt al bezweet vande wei, de afgelopen dagen
mert die regen in augustus, diedonkeredagen toen, is hij al een hel eind een wintervacht gaan maken
ik scheer meestal in oktober een streep, maar dan krijgt hij een regendeken op

en firsser is hij niet, maar in de winter rijd ik in een binnebak en dan zweet die stakker zich helemaal kletsnat
dat vind ik nei teerlijk en bovendien krijg ik hem nie tdroog

Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 08:38

Ik ben gister begonnen met het scheren van mijn shet. Helaas hield het scheerapparaat er halverwege mee op, dus hij loopt nu lichtelijk een beetje voor gek

Ik hoop vandaag de rest te kunnen doen. Hij had al zo'n dikke vacht dat als we hem een kwartiertje voor de kar lieten stappen hij al helemaal doorweekt was. Met dit warme weer stond hij ook te puffen in de wei. Met een oefenmarathon in de planning was de keuze dus niet zo moeilijk.

Mijn fjord heeft nog een superstrak velletje, dus die hoeft voorlopig nog niet

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 08:40

het paard van mijn buurmeisje is vrijdag ook geschoren, die zat ook al behoorlijk in de vacht

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 08:55

Ik scheer juist altijd zo laat mogelijk zodat ik niet twee keer hoef te scheren...
scheelt een hoop werk en stress voor het paard!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 09:02

Die van mij is ook al aan het verharen, ik scheer hem pas rond oktober. Maar ik kijk altijd naar mijn paard alvorens ik ga scheren. Als mijn paard na de les gemiddeld erg lang nodig heeft om te drogen( langer dan een half uurtje) dan ga ik hem scheren. mijn paard wordt er ook zo loom van als hij dikker in zijn vacht gaat zitten en hij is kletsnat. Ik hoef hem ook maar 1 keer te scheren. nooit 2 keer.