Speeltjes in stal voor paard wat niet op wei wil?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Speeltjes in stal voor paard wat niet op wei wil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:12

Mijn merrie staat dus absoluut niet graag op de weide in de zomer als er vliegen zitten. Ze kan er zo slecht tegen ze blijft rennen en rennen totdat ik der weer kom halen.

In het najaar gaat ze meer naar buiten en dan vind ze het wel lekker.

Wat zou ik voor mijn merrie op stal kunnen hangen/leggen om het voor haar wat minder saai te maken.
Een Lick-It is geen optie want zij maakt er een vreet-het-binnen-2-minuten-op speeltje van.

Gelukkig kan die fries die tegen over haar staat ook niet op de wei in de zomer, dus echt alleen is ze niet.

Anoniem

Re: Speeltjes in stal voor paard wat niet op wei wil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:37

Je zou zo’n biksbal kunnen kopen, ik wilde het ook, maar het mag niet omdat de andere paarden dan gek worden. Mijn paard mag in het najaar (rond deze tijd) dus ook niet naar buiten, hij is allergisch voor iets dat in de lucht hangt of in het gras zit. Als ik hem 3 happen laat grazen, zit hij de volgende dag onder de bulten. Hij heeft wel een bal hangen en een lick-it enz, maar meestal eet hij gewoon stro.. het enigste dat ik zou willen is zo’n voerbal.. maar dat mogen wij niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:40

In de BIT staat nu een heel stuk over verschillende speeltjes en ze hebben daar ook cijfers bij geplaatst.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 10:17

in de Bit van deze maand?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 10:30

Ja in de BIT van deze maan.... (er staat helaas wel october op volgens mij klopt dat helemaal niet)
Denk dat als je niet iets met voe wilt doen je het beste de kleine orange pillon kan proberen of een skippybal

Au3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 14:04

Ik heb ook zo'n voederbal gehad voor een week (bij paardendrogist kun je hem testen/huren).
Mijn paard was er helemaal weg van geweldig vond ze het met of zonder voer ze speelde ermee !
Maar helaas ook zoveel dt ze er nachts ook mee door ging en het hele huis wakker hield met haar getrap en geduw tegen dat ding.
Jammer voor haar, maar geen voederbal in de stal.
Wel heeft ze een bal in een hooinet hangen (goedkope manier om uit te proberen of ze er wel mee speelt) en een liksteen.
Ik ga wel eens naar dat nieuwe nummer van bit kjken !

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 16:54

Mijn paard had altijd een knaloranje pion. Geweldig ding vond hij dat. Hij vond hem zo leuk dat de pion op een gegeven moment ook mee moest naar buiten en dan sjouwde hij de hele dag met dat ding in zijn mond de bak door.
Ik heb ook al eens (kleine) steentjes in een 1,5 lietr fles gedaan en deze in de stal opgehangen. Sloeg ook goed aan, door het garabbel wat het maakte.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 16:56

Mijn veulen loopt dus met alles in de mond weg.
T maakt niet uit wat je hem geeft: een touw, een bal, een tak enz.. alles.

daantje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 17:05

Mijn pony verveelt zich dood als hij in de winter op stal staat.
Ik kocht voor hem een skippybal
Maar de eerste weken was hij doodsbang voor dat ding
Toen ie eenmaal doorhad dat het leuk was, sleurdie ie dat ding heel zn stal door...
Helaas heeft de skippybal het toen nog maar 2 weken uitgehouden

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 18:08

Ik zit ook te denken aan een bal, een gewone liksteen. Wortels verstoppen in het hooi doet bij ons ook iemand. Zo'n voerbal heb ik ook, vond ze best prijzig, dus maak ik nu zelf, het houdt ze toch even lekker bezig. Het idee van steentjes in een fles heb ik ook al gehoord, let er dan wel op of je paard de fles niet sloopt, want dan heb je een probleempje.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 18:12

Wilgentakken, nog gezond ook

themi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 21:46

Ik zou het zelf zoeken in een oplossing tegen de vliegen, zodat ze wel de wei op kan.Een paard in de zomer de hele dag op stal?

Denk aan de luxe vliegendekens met hals( deze zijn van steviger materiaal dan de goedkope en blijven beter zitten ) en een vliegenkap bv

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 07:29

Moeilijk probleem. Wij stikken ook van de vliegen hier, maar buscas met masker doet wonderen. Tijdens hete dagen en zwermen dazen gaat hij alleen de ochtend, daarna met hooi op stal en na zijn hooi gaat hij toch dutten.

Het probleem met de vliegmonsters, vliegen, dazen en muggen ken ik heel goed, mijn paard is daar overgevoelig voor, kan ook niet de bossen in zolang er nog zoveel muggen zijn, mij arm gespoten van alles en nog wat, maar dat helpt niet.

Anders gedurende de nacht naar buiten tot een uur of 10 in de ochtend, na 10 uur is het echt feest voor de vliegmonsters. Als ze zo lang buiten heeft gesjouwd en ze krijgt in de middag nog hooi, zal ze in de ochtend lekker dutten en in de middag na haar hooi ook wel rustig zijn, daarna avond eten en wellicht rijden, is de dag weer rond.

Als jullie een binnenbak hebben mag ze misschien samen met de fries in de binnenbak, hangen jullie 2 zakken hooi op en als er mensen komen rijden, gaan ze even op stal, maar een paar uur in de binnenbak moet toch kunnen.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 08:10

Mijn paard heeft ook altijd last van dazen en vliegen en horzels. Heb voor hem ook zo'n vliegendeken gekocht. En tegenwoordig staat hij dan heel rustig te grazen.
In zijn stal heb ik ook speeltjes. Er hangt een fles (zonder de steentjes). Er ligt een bal en een oranje pion. De bal en pion vindt hij geweldig. De bal moet ik wel eens bij zijn buurman uit de stal halen. Hij slingert hem zo over de muur soms. De pion ligt overal in zijn stal. Soms verstopt hij hem onder zijn stro en natuurlijk net voor de ingang van de deur dus als ik hem 's morgens kom buiten zetten moet ik goed opletten. Heb namelijk al eens languit in de stal gelegen omdat ik de pion niet zag liggen voor de deur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 12:28

Afbeelding

Deze heb ik gekocht voor mijn fjord.
Ik vul hem met wortels, aangezien het gat een beetje te groot is voor bix ( een rol en de hele inhoud ligt in zijn box.. ).
Zover ik weet, uren (vreet) plezier.
Andere paarden hebben er geen last van, zijn buurman is vreetzak eerste klas, maar stoort zich niet aan het gerol en gebonk van dit ding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 12:49

* Berkenstam in de box leggen, kan hij de bast afknabbelen
* wilgentakken ophangen (zelfde doel)
* Colafles aan de hals ophangen, vullen met muesli (in eerste instantie langs de muur hangen en als ze het trucje van omkieperen doorhebben dan vrij hangen)
* Hooibal of 2 hooinetten over elkaar zodat het moeite kost om het eruit te friemelen
* Speelappel van bv Divoza spelen die van ons ook mee
* Pionnetjes om lekker mee te smijten (Leo's favoriet)
* Lickit VRIJ ophangen anders duurt het inderdaad geen 10 minuten
* Geitje erbij in de stal als de box groot genoeg is, is gezellig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 12:57

Jammer genoeg is de wei op met een deken ook geen optie. Als times alleen al denkt dat er een vlieg op der gaat zitten wordt ze gek. Een daas krijgt niet eens de kans op te gaan zitten want dan bijt ze al om zich heen. (we zitten vast tegen de oirschotse heide aan)

Ze staat ook absoluut niet onrustig op stal, ze eet wat, slaapt wat, kijkt om zich heen.

Als ik haar buitenzet dan gaat ze net zolang veer de draad staan te vervelen tot ik haar kom halen en dan is ze vlug weer terug in der stal.

Ze wil absoluut niet in de wei met dit weer.

Bitch denk dat ik dat ding is ga halen en kijken of ze daar wat mee kan op stal.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 14:06

Een lick-it los ophangen is ook afhankelijk van de stal. Oorspronkelijk moet je ze ook in het midden van de stal hangen, dat is bij ons niet mogelik en hangen langs een wand.
Zo'n voerbal of zo'n ding van Bitch zijn ideaal. Mocht je ze ook te duur vinden, je kan ze prima zelf maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 16:15

vonneke schreef:
Bitch denk dat ik dat ding is ga halen en kijken of ze daar wat mee kan op stal.

het is een amazinggraze.. ik heb hem ooit bij de stalapotheek gekocht, maar die hebben ze niet meer. Ik heb er toen € 65 voor betaald.

amanda_naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 20:45

heeeey

mijn paard vervelde zig ook en toen heb k voor haar een liksteen net zo als jouw gekcht en een appel z'n nep grote appel war nog geur aan zit ook en het is neit zo duur
groetjes...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 08:08

Je paard moet er ook aan wennen dat er vliegen zijn.... mijn paard was in het begin ook super onrustig buiten, maar door hem toch buiten te zetten met z'n maatje (ze staan samen in een open loopstal, dus de vliegen kunnen er altijd bij...) is hij er snel aan gewend geraakt. Ik heb hem in november gekocht, er waren toen nog niet zo veel vliegen. Laat je paard daar aan wennen, en dan kunnen ze ook de hordes vliegen en dazen/horzels in de zomer wel aan hoor (eventueel met een vliegendeken). En geloof me, hier bij het reichswald stikt het van de vliegen...

Au3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 08:53

Bitch schreef:
http://www.controlaltdelete.nl/pic/8ca1 ... jpeg[/img]

Deze heb ik gekocht voor mijn fjord.
Ik vul hem met wortels, aangezien het gat een beetje te groot is voor bix ( een rol en de hele inhoud ligt in zijn box.. ).
Zover ik weet, uren (vreet) plezier.
Andere paarden hebben er geen last van, zijn buurman is vreetzak eerste klas, maar stoort zich niet aan het gerol en gebonk van dit ding.

Dit is die voederbal die ik ook heb gehuurd.
Bij de paardendrogist voor 8 euro per week.
Kopen kost dat ding ik geloof 69,95u ? maar da's simpel na te gaan www.paardendrogist.nl
Het heet Amazing Graze.
Geweldig ding voor afleiding (maar bij ons ligt de stal naast de slaapkamers en daardoor hield ze zelfs de mensen wakker !!!)

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 09:21

Mushy heeft een Boredom Breaker, vindt ze geweldig

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 09:38

staan wel al goeie tips bij voor op stal, kan je haar 's nachts niet buiten zetten en dr 's ochtends er weer uit halen? Dan zijn er inprecipe geen vliegen.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 14:11

In de BIT van de maand oktober staat inderdaad een heel artikel met verschillende speeltjes voor paarden. Hopelijk zit er iets bij wat je paard leuk vind, succes ermee