Eerder meegemaakt? Paard wil de wei niet in....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maiske

Eerder meegemaakt? Paard wil de wei niet in....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 23:26

Ik ben vorige week verhuisd naar een andere stal waar ik met mijn paard lekker de bossen in kan en waar hij de hele dag de wei op kan. Bossen kende hij niet en weidegang pas de afgelopen twee maanden af en toe een uurtje of twee. Andere paarden om zich heen is hij ook niet gewend omdat hij heel lang hengst is geweest en daarna klophengst (inmiddels hieraan geopereerd)

Op mijn vorige stal waren waren weinig uitrijmogelijkheden en reden we alleen in de bak. Hij kon wel op de paddock maar omdat hij net hersteld is van een peesblessure durfde ik dat niet aan omdat ze zich dan gaan vervelen en rond gaan lopen rennen. Hij kon wel op de wei maar dat moest ik zelf doen en aangezien ik 40 uur werk en twee uur per dag in de auto zit zijn dit hooguit een paar uurtjes per keer.

Nou ben ik dus verhuisd en hebben ze hem de eerste dag binnen gehouden om te wennen en de tweede dag in de groep gezet. In het begin vond ie het niks en stond heel de tijd te schreeuwen en op en neer te draven. De dagen daarna leek het beter te gaan en leek opgenomen te worden in de groep. Alleen gisteren is hij uitgebroken en helemaal door andere weilanden heen terug proberen te gaan naar zijn stal. Vandaag hebben ze hem alleen buiten gezet maar weer het zelfde verhaal. Hij heeft twee uur staan schreeuwen en op en neer gelopen. Voor zover ik weet en ik kan zien is er niet echt iets voorgevallen in de wei. Hij heeft hier en daar wel wat bijt plekken maar niks abnormaals voor een paard in een nieuwe groep, het valt me zelfs nog reuze mee.

Wat moet ik hier nu in godsnaam mee???

Ik dacht dat er voor hem beter op zou worden en dat hij graag buiten
stond. Op de vorige stal heeft dit gedrag nooit vertoond en stond hij altijd rustig te grazen.

Is dit gewoon een kwestie van wennen? En zoja hoe pak ik dit dan aan? Uitbouwen misschien? Had al zitten denken dat hij misschien niet met de ruimte om kon gaan die hij nou heeft. Het vorige weitje waar hij in stond is maar een fractie van wat hij nou tot zijn beschikking heeft.

Even voor de duidelijkheid dit is dus een paard wat voorheen 22 uur per dag op stal stond en buiten wat neuzen geen contact met andere paarden heeft gehad voor drie kwart jaar. En daarvoor door zijn gedrag als klophengst ook niet veel.

Ik baal hier echt heel erg van omdat ik dacht hem hiermee een plezier te doen en hem weer paard kon laten zijn....

Maar wat is het nou..... weet hij niet meer wat een paard zijn inhoud?

Pipi

Re: Eerder meegemaakt? Paard wil de wei niet in....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 07:48

Heel herkenbaar dit.
Ik heb geen tips voor je,maar misschien iemand anders wel.
Kan alleen maar mijn ervaring vertellen.
Toen ik Ligon een jaar geleden kocht,nam ik hem ook mee naar een stal met de hele dag weidegang,met het idee hem daar een groot plezier mee te doen.
Nou,niet dus!
Hij deed ook niks anders als gillend langs het hek heen en weer te draven.
Na verloop van tijd hem uit de groep gehaald en hem samen met een merrie op een stuk gezet.
Dit ging wel beter,maar echt blij was hij niet,hij was het gewoon snel zat en wilde graag naar stal.
Dit maakte voor mij de beslissing om terug te gaan naar mijn oude stal een heel stuk makkelijker(daar hebben we geen weidegang).
Hij komt nu alleen regelmatig een uurtje in de paddock en dat gaat nu pas goed.
Langer erin zetten geeft weer dezelfde problemen,dus ik heb duidelijk gewoon een "stalpaard".
Anyway> Ligon is op deze manier gelukkig,dan ben ik het ook.

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 08:21

Wel apart omdat ik ook een andalusier heb en een vriendin van mij heeft er ook een, weliswaar een hengst, en die is het ook zo beu. Daar kan het toch zeker niks mee te maken hebben?

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 08:24

Ik begin er nu van overtuigd te raken dat het er wel mee te maken heeft.
Mijn vriendin heeft ook een anda en heeft precies hetzelfde probleem.
Ik heb me er maar bij neergelegd,het hoort gewoon bij hem.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 08:27

Tja niet ieder paard doe je er een plezier mee om op het land te staan.

Langzaam opbouwen, uurtje, twee uurtjes, drie uurtjes en zo langzaam uitbouwen.

Blijf er wel op waken dat de kudde stabiel blijft, dus geen onrust in de kudde, dat is wel belangrijk voor paarden die niet al te zeker zijn buiten

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 08:31

ik heb het ook meegemaakt. Een shire hengst die niet in de wei wou staan. Op en neer rennen en schreeuwen net zo lang tot ik hem weer naar binnen haalde. Dit paard had dus WEL zijn hele leven buiten gestaan. Maar kennelijk wou hij toch liever binnen staan. Later ben ik er achter gekomen wat er dan precies mis was. Hij zag te veel om zich heen, en kon dat in z'n hoofd niet verwerken. Hij moest ook altijd alles zien, en daardoor kreeg hij gewoon echt geen rust. Bang was hij nooit, dus daar lag het niet aan. Hij kon gewoon niet alles verwerken wat hij zag, er moest minder te zien zijn. "s nachts buiten zetten was voor hem de oplossing. Als hij iets hoorde was het namelijk niet erg, dat was in zijn stal ook wel zo. Als hij het maar niet allemaal zag. dus als het donder werd naar buiten, en 's morgens weer naar binnen, en het probleem was opgelost. Maar wel heel erg lastig hoor! Het is na castratie trouwens wel overgegaan bij hem. De rust kwma een beetje in z'n lijf, en hij kon de dingen toen wat beter verwerken, en zo staat ie nu dag en nacht buiten tussen de andere paarden. Zijn karakter was heel erg goed, maar hij kon gewoon de rust niet vinden om de boel te verwerken, en dan worden ze gewoon dol.

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 08:34

Nou dit was dus ook een van de dingen waar ik aan dacht. Teveel nieuwe indrukken. Nieuwe stal, voor het eerst de bossen in geweest en een gigantische open vlakte met allemaal onbekende paarden erin.

Maar wat is nou de oplossing mocht het dit zijn? Gewoon volhouden en zich zo op laten winden in de wei?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 08:39

Rustig aan uitbouwen, uurtje, twee uurtjes, drie uurtjes en voor de rest gewoon rust in de tent

Of zoals sherwood het gedaan heeft, snachts

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 08:46

Komen jullie Andalusiërs uit Spanje of zijn ze hier geboren? Als ze uit Spanje komen, dan kan dat er wel degelijk mee te maken hebben. Heeft te maken met de omgang en opvoeding van de paarden daar. De paarden worden daar veel op stal / stand of in een paddock gehouden en zijn weilanden helemaal niet gewend.

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 08:48

Het lijkt me idd ook wel erg veel verandering voor hem ineens.. Hij wordt zo van dag en nacht op stal de hele dag in een groep paarden gegooid. Kan ie niet eerst apart met een ander paard een paar uurtjes in de wei, zodat ie rustig kan wennen, en daarna dat opbouwen tot hele dagen en dan over zetten naar de groep?

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 08:58

Die van mij is in Spanje geboren en later hierheen gehaald. Maar wat betreft het eventueel opbouwen..... hij raakt echt compleet in paniek. Hij komt echt op mij over alsof hij bang is alleen gelaten te worden. Moet ik hem dan maar gewoon laten staan? Ik ben bang dat ik hem de dag erna er niet eens meer op krijg.

Ik heb gisteren met hem los in de wei gewandeld en zolang ik naast hem sta is er niks aan de hand maar zo gauw ik meer als twee meter van hem vandaan ga komt hij vlug achter me aangelopen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:00

hij is gewoon erg onzeker, blijf dan even een tijdje bij hem en negeer hem verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:01

Ik heb het ook gezien bij verschillende paarden.

ze missen de geborgenheid van de stal dat ze gewend zijn.

maar idd langzaam uitbouwen, als het kan met een paard wat ze wel graag mogen.

over een poos, komen ze als laatste uit de wei

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:01

Daarom is t misschien handig om hem eerst samen met 1 paard te zetten, desnoods blijf je er de eerste keren bij, zodat ie dat paard als maatje gaat ziet ipv jou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:05

KiWiKo schreef:
hij is gewoon erg onzeker, blijf dan even een tijdje bij hem en negeer hem verder.

eens in het hoekje van de wei gaan zitten, kijken of hij dan toch langzaam aan van je af durft te grazen.

Verder klinkt dit echt als angst en hij ziet jou als de veilige leider.
Maar hij moet dat gaan leren bij een ander paard te vinden.

edit rare typo
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-09-05 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:08

Eigenlijk is dit heel zielig he... een paard wat zo reageerd.... Terwijl het van natuure dieren zijn die over uitgestrekte vlaktes zwerfen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:09

Idd
Vind ik ook

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:10

inderdaad heel sneu!

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:16

Ik zou je graag wat tips willen geven, maar dan moet me er eerst iets van het hart. Dit doe ik alleen maar zodat jij je beter kan verplaatsen in het gedrag van jou paard. Je kan je niet voorstellen wat het met een paard doet als hij zoveel op stal stal weg te kwijnen en geen contact kan hebben met soortgenoten.

Door toedoen van de mens heeft dit paard geen dierwaardig bestaan gehad. Een paard is een kuddedier, dus zou nooit alleen gehouden moeten worden (alleen contact door neuzen is bij lange na niet genoeg). Daarnaast is een eenzame opsluiting van 22 uur per dag wel het ergste wat je een paard aan kan doen. Een paard moet kunnen bewegen en contact kunnen hebben met soortgenoten.

Nu moet je dit dus niet te persoonlijk opvatten. Ik verwijt jou niks. Het is nu eenmaal zo dat dit nog steeds normaal gevonden wordt en veel voorkomt. Het belangrijkste is dat jij dit in ziet en je paard gaat helpen weer paard te worden. Hier gaat veel tijd en energie in zitten, maar je krijgt er een heel ander paard voor terug.

Ik weet niet hoeveel tijd je aan je paard kan besteden, maar bouw het allemaal langzaam op. Je moet het zo zien, dat jou paard afwijkend gedrag gaat vertonen, omdat hij niet weet hoe hij zich als paard moet gedragen. Ik ken dit soort paarden en er is vaak een lange weg te gaan, voordat dit verbeterd/hersteld is. Maar als jij dit voor hem over hebt, dan komt het vast wel goed.

Ik wacht eerst je reactie wel even af (misschien vind je me te heftig overkomen en zit je helemaal niet op mijn advies te wachten). Hoor het wel als je tips wil hebben. In ieder geval succes ermee en zorg ervoor dat je paard weer paard kan worden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:22

En DAAROM ben ik dus altijd zo fel op het houden van een hengst terwijl hij niet goedgekeurd is voor de dekdienst.

Die solitaire opsluiting!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:24

Nu ga ik met jou mee Kim

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:25

waarheen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:26

Creil?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:30

hahahah *krabbelt weer op de bank*

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:32

Ik ben blij dat ik de mogelijkheid heb om mijn paarden de hele dag lekker buiten in de wei te zetten.... En als Ace straks groot is mag hij samen met Jae lopen.... die voedt hem wel op zodat hij een brave hengst word.. (en wordt hij niet zo mooi als ik denk dan is het knip knip en weg zijn de kiwi's)