Hoeveel grams vulling in de winter op een geschoren paard ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Steph__

Hoeveel grams vulling in de winter op een geschoren paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 10:38

De titel luid mijn vraag al;
Hoeveel grams vulling (in totaal aan winterdekens (of je er nu 1 of 2 oplegt) hebben jullie in de winter op een geschoren paard (sportpaard) ??

Het ligt natuurlijk ook aan hoe tochtig de stal is enzovoort, maar wil gewoon een schatting maken wat ik ongeveer nodig heb..
Zat te denken rond de 450 a 550 gram ? of is dit te warm ?

Zusje

Re: Hoeveel grams vulling in de winter op een geschoren paar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 11:37

Ja ligt er inderdaad een beetje aan.
Ik heb altijd een tussen deken en de dikke deken van Harry Horse, maar vorige jaar heb ik er ongeveer 400 gram op gehad(HH onderdeken en tussendeken) en bij echte vriesnachten heb ik er nog een dunne wollendeken tussen gedaan! Vond het namelijk te overdreven om hem met een 500grams (dikke HH) op te zetten!
Maar als je voordat je de deken afdoet ff eronder voelt hoe de temp van je paard is en hij is lekker warm is het goed!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 13:19

Ik was van plan er 500 grams op te gooien als ik hem geschoren heb deze winter.
Ben benieuwd wat andere mensen doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 13:21

Ik heb een 400 grams deken en daar komt in de winter nog een onderdeken onder (250) gram.
Ik heb liever meerdere laagjes, zo kan ik in de overgangsperiodes wat doseren (deken erbij, deken eraf). In voorjaar en najaar heb ik een overgangsdeken (dunne zomersheet) op.

Pannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 13:46

het ligt er maar net aan of je paard ook een koukleum is of niet. heeft ie snel last van de kou doe je er meer op..de mijne is dat dus helemaal niet dus heb er ook niet veel op liggen als ze geschoren is

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 17:33

mijn paardje was vorige winter voor het eerst geschoren

eerst had ze een dik winterdeken van HH op,toen het iets kouder werd een tussendeken erbij en wanneer het vroor er nog een fleece bij. zo had ze het perfect

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 17:35

Mijn pony heeft 500 gram op en loopt lekker buiten en heeft alleen een schuilstal. Maar gebruikt die alleen als het regent.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 17:46

ligt gevoerde regendeken, volgens mij 150 grams. Paard wordt geschoren, staat in een buitenstal en gaat in de winter 4-5 uur naar buiten. Hij heeft het verre van koud gehad
Ik had een onderdeken aangeschaft, maar achteraf nergens voor nodig

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 18:48

Ik heb de mijne niet geschoren maar wanneer het ècht koud is ligt daar toch zeker wel zo'n 900 gr/m2 op.
1 anky van 360 gr
1 rambo van 360 gr
en een tussendeken van 200 gr
Overdag als hij buitenstaat krijgt hij nog een gevoerd halsstuk op.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 18:50

Jeetje he wat ontzettend veel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 18:54

ligt eraan bij welk paard en hoe de temperatuur is 's winters. Ik bouw op met een zomerdekentje naar een winterdekentje en hoe kouder het wordt hoe dikker de deken/hoe meer dekens.
Ik let gewoon een beetje op het paard en de weersvoorspellingen.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 19:04

Die van mij word in de winter geschoren.
Ze krijgt dan een 400 grams deken op plus nog een 400 grams deken.
Ze staat dan ook overdag buiten .

Steph__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 19:52

Ze komt straks 2 a 3 uurtjes per dag buiten in de winter en verder staat ze eigenlijk vrij veel op stal..
Tis een nieuwe stal, dus weet eigenlijk niet of het er warm of koud zal zijn, de paarden staan wel allemaal bij elkaar (tegenover en naast elkaar in rijen) dus verwacht niet dat het er superkoud zou zijn.. Maar vroeg het me gewoon af, ik denk dat ik het houd op 500 gram, en als ze naar buiten gaat een licht gevoerde regendeken erop, lijkt me genoeg .. Nietwaar ?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 19:54

Ja die van mij staat dus gewoon geschoren dag en nacht buiten met 500 gram. Is een mini dus normaal is het een bolletje wol dus het lijkt mij zat.

Anders gewoon even een paar keer s'avonds langs gaan en kijken of ze koud is

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 19:58

Je moet gewoon goed naar je paard kijken. Afgelopen winter had mijn eigen paard op een gegeven moment zo'n combinatie aan als Sjuimpje omschrijft terwijl mijn vaders paard nog onder een 360 grams stond en het warmer had.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 20:29

mijn appie wordt in nov weer geschoren en ik doe dan een deken op van 300gr om te wennen.
na 1 week als de temp. niet al te laag is een dunnere.

ik voel en kijk naar haar,als ze zich happy voelt zal ze het niet koud hebben.

vorig jaar heeft ze alleen met de ergste koude dagen 300gr deken opgehad.

ik vindt 500 gr of 2 x 400gr veel te veel.
wij hebben een buitenbak,ik vindt dan de overgang van deken naar westernpad te groot.

en vorig jaar zijn we zo de winter goed doorgekomen zodat ik het dit jaar weer zo doe!

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:37

Mijn paard (geschoren) staat met hetzelfde op als de paarden van Sjuimpje.

Ik snap echt niet hoe mensen een geschoren paard 1 deken op kunnen doen. Als je zijn vacht wegneemt zal je hem er toch wat tegenover moeten stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:43

Ik scheer mijn paard niet, en die heeft al bijna 500 grams opliggen. Ik snap het nut van scheren niet helemaal.. als je vroeg met dekens begint, groeien ze haren ook niet al te snel.
Hoe kouder het word, hoe meer dekens hij opkrijgt, soms wel tot zo’n 1000 grams. Dan is de mijne wel een koukleum, maar het nut van scheren snap ik toch gewoon niet. De vacht word er lelijk van, en omdat de mensen maar zo weinig dekens + grams op doen, moeten ze 2 tot zelfs 3 keer per jaar scheren.. vreselijk!

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:48

Die van mij wordt in april geschoren en in okt/nov. Heb nog niet ervaren dat de vacht lelijk is geworden!!!Hij glimt momenteel enorm. Door hij een koukleum is, groeien zijn haren ernorm en om hem nu met 28 graden een deken op te gooien vindt ik teveel van het goede. Die van mij heeft nu een vliegendeken op in het land, met de herfst zijn regendeken gevoerd (150 gram, staat dan op stal) en van de winter als het echt wat kouder gaat worden een deken van 350 gram. En tussendeken is er altijd zo ondergelegd als het nodig is. Nu is het bij ons op stal niet overdreven koud.
Laatst bijgewerkt door Miranda40 op 08-09-05 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:49

Ten eerste heb ik nog nooit een lelijke vacht gezien van scheren.

Ten tweede dan zou mijn paardje dus met dit hete weer al 200 gram op moeten hebben omdat hij al een dikke vacht begint aan te maken?

Daar zie ik het nut niet van in om een paard met deze temperaturen al met een deken op te zetten.

Als je gewoon genoeg dekens op doet hoef je maar 1 x te scheren alleen de benen en het hoofd moet ik vaker doen.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:51

ShannaY schreef:
Ik scheer mijn paard niet, en die heeft al bijna 500 grams opliggen. Ik snap het nut van scheren niet helemaal.. als je vroeg met dekens begint, groeien ze haren ook niet al te snel.
Hoe kouder het word, hoe meer dekens hij opkrijgt, soms wel tot zo’n 1000 grams. Dan is de mijne wel een koukleum, maar het nut van scheren snap ik toch gewoon niet. De vacht word er lelijk van, en omdat de mensen maar zo weinig dekens + grams op doen, moeten ze 2 tot zelfs 3 keer per jaar scheren.. vreselijk!

Dit ben ik op zich met je eens maar dit gaat niet voor ieder paard op.

Ik zou mijn paard het liefst niet scheren maar hoe vroeg ik ook begin en hoeveel je hem ook opgooit hij maakt een dik pak winterhaar aan.
Dan staat hij ook in een stal waar de hele avond het licht brand en dat maakt allemaal geen verschil.

Vandaar dat ik mijn paard eind november scheer en hem vervolgens 3 dikke dekens op gooi.

Hij staat nu met zomerdeken op en toch maakt hij al wintervacht aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:51

Je verteld net dat het zo’n kou kleum is, en dan gooi je hem maar 350 grams op?
Poeh.. blijkbaar niet zo’n koukleum. Als ik in de winter een 350 opgooi haal ik hem van stal met overeind staande haren, en dan staat hij nog in een binnenstal ook! En dan is hij nog niet eens geschoren! Dan is het inderdaad niet raar dat zijn haren zo snel groeien!

Ps. Nog nooit een lelijke vacht gezien? De meeste geschoren paarden krijgen zo’n grijs stekelachtige vacht als hij iets gaat groeien (want ze zijn nooit kaal!) Heel ruw (logisch, dit is met je eigen haar ook)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-09-05 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:53

ShannaY schreef:

ik ga nu met dit weer mijn pony niet met dekens in de wei zetten.
haar vacht kan het nu zelf veel beter aan dan dat je nu al met dekens gaat knoeien,de ene week is het bijna 30gr en dan weer 18gr.

en ik scheer 1x ,dat is in nov als ze op stal gaan en vaker hoeft niet.

en de vachtgroei heeft met het licht te maken!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:56

Nou dan zal het wel komen doordat mijn paard sabino is en dus stekelharig dat ik niet zie dat zijn vacht lelijk is. Maar bij ons op de keuring word alles geschoren en zie er nooit lelijkerds tussen lopen hoor.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:56

Maar gek dan dat hij een paar weken terug toen het niet zo warm was zonder deken in het land stond en zijn haren overeind stonden.... We hebben hem eigenlijk geschoren omdat hij vorige jaar mei nog met een dikke vacht liep (niet echt lekker als je dan op wedstrijd gaat en het is 30 graden). Het rare van al is dus als ik maar even een deken op leg hij mooi in zijn vacht blijft nadat ik hem geschoren heb en zijn haren niet overeind staan. Vraag me niet hoe dat komt, maar zelf de DA heeft er geen antwoord op. En ja, misschien is het bij ons op stal dan net iets te donker. Wie zal het zeggen