Gelpad of Bontje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joske_vuran

Gelpad of Bontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 15:15

Ik heb nu al jaren een gelpad onder mijn zadel liggen. Dit bevalt me heel goed, maar het begint wat oud te worden en er komen wat "boebels" in. Dus ben ik eigenlijk aan het denken over een nieuwe.

Nu zie ik de laatste tijd steeds meer mensen met een bontje onder het zadel rijden. Wat is nu precies het verschil? Wat is beter?

Katja

Re: Gelpad of Bontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 15:20

Er is heel recent nog een topic over geweest maar ik kan hem helaas niet vinden voor je.

Charlotted

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 15:23

Ik heb zelf voor een bontje gekozen omdat deze om je zadel heen ligt en er geen harde randen aanzitten. Ik heb zo'n bontje genomen omdat mn zadel niet 100% recht is, en ik mn paard een eeltbult op zn schoft wil voorkomen, nadat ik vorig het bloed in mn sjabrak had zitten...... Het bontje heeft dit dus opgelost. De keren dat ik met gelpad heb gereden, zo'n zwarte met ronde achterkant, vond ik dat ie te strak op de schoft lag EN te klein was.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 15:35

Als je zadel op maat is heb je volgens mij zadelmaker geen onderleggers nodig.
Zelf zou ik niet met een scheef zadel rijden als ik het wist. Mijn paard heeft daardoor rugklachten gekregen waar ik nog steed last van heb ik wist niet dat mijn zadel scheef was.

joske_vuran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 15:38

Scheef is mijn zadel niet Het zadel is én past goed gelukkig

Charlotted

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 15:43

Nou mn zadel is pas opnieuw gevuld, RECHT, maar mn paard is ook iets scheef in zn rug, hij zet meer gewicht op zn rechtervoorbeen. En ik vind het eerlijk gezegd ook mooi staan een bontje. Ik vind het wel iets hebben.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 15:48

Ik rij met een actionpad en een bontje en eigenlijk vind ik het allebei even fijn rijden. Ik merk wel aan mijn paard dat hij zonder bontje of pad gevoeliger is in zijn rug (het zadel wordt regelmatige deskundig nagekeken)

Zelf merk ik geen verschil, ze zeggen wel dat bontjes beter ademen en beter de druk verdelen dan gelpads, en de prijzen zijn ongeveer hetzelfde!

tja eigenlijk heb je er helemaal niks aan wat ik zeg want ik vind ze allebei top ! Als je voor iets chiques gaat zou ik een bontje met bontrand nemen!

joske_vuran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 21:09

Niemand verder??

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 21:42

Bontje

Met een gelpad kan de warmte niet weg onder het zadel

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 21:44

een bontje is dus beter???
ik heb nu 4 jaar een geldpad die misschien ook wel aan vervanging toe is...

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 22:00

joske_vuran schreef:
Scheef is mijn zadel niet Het zadel is én past goed gelukkig

Waarom heb je dan een gelpad....
Een gelpad gebruik je alleen als het zadel niet goed zit of het lang duurt voordat die wordt opgevuld.Het zelfde als een bontje.Mensen denken dat het beter voor de rug van het paard is .Lekker zacht Of het ziet er zo mooi uit een bontje Of ja mijn paard heeft een gevoeliger rug..Eigenlijk is het gewoon onzin als een zadel goed ligt waarom doe je er nog wat extra tussen .Dan komt de zadel wat hoger te liggen en dus zit de zadel niet meer goed. En waarom rijden we eigenlijk ook met een shabrak Omdat we het mooi vinden of toch weer beter zit voor het paard denken we .Maar eigenlijk is een dekje die berschermt tegen het zweten van het paard en dat de zadel niet verkleurt.
Dus eigenlijk moet je er geen gelpad of bontje eronder doen.Je zadel moet gewoon goed liggen.En ligt die niet goed zorg dat er dan iemand komt die hem opvuld of wat dan ook.Net als dat er mensen al zeiden dat de zadel schreef ligt.Dat komt meestal niet doordat er verkeerd opgevuld is maar dat de beugels ongelijk zit als je erop zit,Je voelt bij de rechter is korter dan de linker dan moet je welke het lekker zit korter of langer doen al moet je er een gaatje bij prikken.....Doe je dat niet tja dan gaat de ene kant zakken.Ook voordat je gaat rijden goed aansingelen dat voorkomt het schruiven!!! Ik zie ook vaak mensen die de zadels op de schouder liggen .en dan hebben de het over schoudervrijheid.Wie ligt dan een zadel op een schouder.De zadel hoort net achter de schouder te liggen in het kuiltje.Meergoed ..
Dus ik vindt dat je geen van beide moet kopen......
Laatst bijgewerkt door sharonaollie op 06-09-05 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 22:02

Ik rijd altijd met een bontje, ook als het zadel wel goed ligt.
Gewoon iets 'schokdemping' voor het paard, dat het allemaal net iets fijner ligt.
Gelpads ben ik niet zo weg van, dan vind ik dat het zadel er zo 'bovenop' komt te liggen en idd kan de warmte dan niet weg.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 22:10

Mijn zadel ligt ok prima en toch met bontje erbij. Omdat mijn paard een zwakke rug heeft, wil ik graag alle extra demping die mogelijk is.
Ik heb hem een paar maanden geleden gekocht en een bontje is mij aanbevolen. De werking is in principe hetzelfde, een bontje kan je alleen extra vastmaken aan het zadel, maar het ventileert zweet en vocht beter. Een gelpad is toch van plastic aan de buitenkant en laat dus geen vocht en geuren door.

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 22:12

Dat denken we dat het schokdempig is.Maar dat is het zeker niet.
En hoe dikker hoe slechter het eigenlijk is...
Diegenen die die bontjes en gelpad hebben bedacht hebben veel geld aan verdient...

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 22:14

sharonaollie schreef:
Diegenen die die bontjes en gelpad hebben bedacht hebben veel geld aan verdient...

En waarom is het dat niet volgens jou?

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 22:20

Diana_Mabel schreef:
Als je zadel op maat is heb je volgens mij zadelmaker geen onderleggers nodig.
Zelf zou ik niet met een scheef zadel rijden als ik het wist. Mijn paard heeft daardoor rugklachten gekregen waar ik nog steed last van heb ik wist niet dat mijn zadel scheef was.

Zelfde ervaring.
Een goed zadel heeft geen bontje of gelpad nodig, hier maak je de pasvorm alleen maar minder mee.

Zelf reed ik ALTIJD met gelpad. Totdat mijn paard een spierblessure had opgelopen (door een andere blessure) en als we geen gelpad hadden gebruikt was die al veel eerder naar voren gekomen en hadden die spieren nooit zover achteruit gegaan.

Nu rij ik dus nooit met een bontje of gelpad en heb ook nooit verschil gemerkt dat ik de gelpad zou missen.

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 22:29

Mariek87 schreef:
sharonaollie schreef:

En waarom is het dat niet volgens jou?

Zoals ik al zei als een zadel goed ligt en je doet een bontje/gelpad onder gaat de zadel dus omhoog en ligt dan niet meer goed .En als je dan gaat lichrijden gaat de zadel eigenlijk 2 x zo hard naar beneden omdat de zadel omhoog is gegaan en dus niet meer goed ligt.Als je zo kijkt naar het zadel met bontje lijkt het idd schokdempig maar zodra je erop zit zakt het naar beneden en dus helpt het niet, ja als je je zadel verkeerd wil laten liggen oke.Ik moet wel zeggen ik heb een paar jaar geleden ook met gelpad gereden totdat die last van zijn rug kreeg en de dierenarts en een goeie zadelmaker zei dat je er niks onder moet leggen en veel andere mensen zeiden dat ook.en ik zei het precies hetzelfde wat jij zeg.totdat ik er echt ovder ging na denken en idd als je er iets onder ligt terwijl het zadel goed ligt.Dan ga je zadel niet goed liggen dus vandaar.
En idd als je naar een ruitersportzaak gaat zeggen ze dat het goed is.Maar intussen.Bijv net als vele handerlaren zeggen ook dat het paard goed is enz Terwijl dat niet waar is

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 22:33

'Als het zadel goed past' , altijd een leuke opmerking, maar hoe wil je je zadel perfect laten passen als jij meerdere beesten rijdt met 1 zadel?
Oke, als je 1 paard hebt kan je je zadel helemaal pas laten maken zodat alles precies klopt, en je geen bontje of iets dergelijks nodig hebt.
Maar wat nou als je je zadel op meerdere paarden hebt, dan kan je mooi net iets compenseren met een bontje. En dat het zadel 2x zo hard neerkomt lijkt me zeer onwaarschijnlijk, want zoveel lift mijn bontje het zadel niet eens op.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 22:45

Mwah, ik ben het met een aantal reakties niet eens.

Ik had een JC zadel voor mijn Haflinger. 's Zomers is meneer aanzienlijk dikker dan 's winters en kreeg hij dus drukplekken. Er waren 2 opties: of elke winter vulling erbij en zomers eruit of een onderlegger. Met een onderlegger is het perfect opgelost bij mij

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 22:57

Mariek87 schreef:
'Als het zadel goed past' , altijd een leuke opmerking, maar hoe wil je je zadel perfect laten passen als jij meerdere beesten rijdt met 1 zadel?
Oke, als je 1 paard hebt kan je je zadel helemaal pas laten maken zodat alles precies klopt, en je geen bontje of iets dergelijks nodig hebt.
Maar wat nou als je je zadel op meerdere paarden hebt, dan kan je mooi net iets compenseren met een bontje. En dat het zadel 2x zo hard neerkomt lijkt me zeer onwaarschijnlijk, want zoveel lift mijn bontje het zadel niet eens op.

Daar heb je best een goed punt!
Niet over nagedacht, maar tenslotte heb ik niet (meer) de luxe dat ik meerdere paarden op een dag rij

Misschien toch maar een apart zadel voor ieder paard dan?

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 23:02

Mariek87 schreef:

Als je op meerdere paarden rijdt met 1 zadel moet toch voor al die paarden de zadel goed passen Anders rij je alleen maar die ruggen kapot.Dus je ´´moet`´ zorgen dat de zadel zoveel mogelijk op de paarden past .En gaat dat niet dan moet je toch een andere zadel erbij kopen.Of een zadel die je kan verstellen
Maar ik zeg niet dat je het niet MOET doen .Ik zeg alleen waarom niet en wat ik er van vindt.IEn geeft alleen advies

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 23:04

Mariek87 schreef:
Maar wat nou als je je zadel op meerdere paarden hebt, dan kan je mooi net iets compenseren met een bontje. .

Net iets is het niet een bontje is best dik wat je niet net iets kan compenseren.Een gelpad wel weer die is wat dunner.Maar toch kan je er beter niks onder doen als het zadel goed past ...

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 06:57

mijn haf is maandag na gekeken door een osteopaat en die adviseerde mij een bontje... hij heeft er geen belang bij dat ik zo'n ding koop en hij heeft er voor gestudeerd... dus heb ik maar naar hem geluisterd

Charlotted

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 08:06

de dikte van een bontje valt best mee, hooguit een centimeter of anderhalf, wat je aan de buitenkant langs het zadel uit ziet komen is gewoon de rand, die is wat dikker.

En ik denk dat een bontje wel beter ademt dan een gelpad, als ik goed heb gereden is het bontje ook vochtig, als je een gelpad gebruikt blijft dit allemaal in je sjabrak zitten en op je paard zn rug. Die al zo warm is...

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 08:25

ik heb 2 paarden en 2 zadels (1jte is heel oud en ander heb ik net nieuw). en die man (van de ruiterzaak waar ik me zadel van heb) legde ook gewoon zo het zadel op mn paard zn rug, zonder shabrak of wat. om uit te proberen of het goed zat enzo.
hij heeft ook ff naar me andere paard gekeke en hij zei dat het zadel daar ook op kon.
maar ik gebruik dus 1 zadel voor 2 paarden eigenlijk. vinden jullie een bontje dan nodig?