Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Riant schreef:Is het dan niet meer zo dat je in nederland een chip nodig hebt om wedstrijden te mogen rijden of je paard te vervoeren?
Volgens mij mocht je alleen in bijzondere gevallen met DNA en is het chippen wel dgelijk verplicht in Nederland.
karoliena schreef:Zoun eht neit weten maar die van mij zijn gewoon gechipt ga neit zo moeilijk zitten doen.
karoliena schreef:Ik heb het weloverwogen gedaan. De risico's van een casteratie zijn groter, maar daar heeft niemand het over. Het DNA van mijn paard is al helemaal bkeend ibj het stamboek maar alles zou dan weer overnieuw bekeken moeten worden en dat vind ik dan zonde van het geld.
Tuurlijk ieder zijn eigen keuze maar een casteratie is gevaarlijker en dat doet iedereen toch ook zonder er over na te denken.

Citaat:1. de aanvraag voor veulens moet binnen vijf maanden na de geboorte worden ingediend;
2. de DNA-code moet worden bepaald volgens de door het PVV bepaalde procedure die op aanvraag wordt toegestuurd;
3. de kosten voor de bepaling van de DNA-code, ook bij latere identiteitscontroles, zijn volledig voor rekening van de eigenaar.
4. paarden die niet gechipt zijn mogen niet geslacht worden; als ze alsnog gechipt worden, moet er een wachttermijn van zes maanden na de dag van chippen in acht genomen worden voor ze geslacht mogen worden.
Paarden zonder chip kunnen niet worden opgenomen in de centrale databank. Het terugzoeken van een paard is dan veel moeilijker.

Volgens mij was het juist wel de bedoeling dat het chipnummer of DNA nummer ook daadwerkelijk bij het paard horen. Dat zou betekenen dat je als je pech hebt meerdere malen op eigen kosten DNA onderzoek zou moeten doen als je gecontrolleerd wordt. Riant schreef:Maar is het niet zo dat je Chip gewoon met de chiplezer gelezen klan worden bij controle en DNA steeds onieuw moet worden onderzocht.
Dat er een nummer in je paspoort staat is leuk maar volgens mij niet voldoende, immers van dokerbruine parden met een kol van 1.70 ken ik er 3Volgens mij was het juist wel de bedoeling dat het chipnummer of DNA nummer ook daadwerkelijk bij het paard horen. Dat zou betekenen dat je als je pech hebt meerdere malen op eigen kosten DNA onderzoek zou moeten doen als je gecontrolleerd wordt.
oosterhoff schreef:Waarom zou ik niet uit kunnen gaan van mijn hoefsmid die naar brussel gaat om daar met die mensen van europa gaat praten over de wetgeving omtrend chippen? Dat is zeker niet de plaatselijke melkboer.

Citaat:2. VERBODSBEPALINGEN
Artikel 2
1. Het is verboden paardachtigen te houden die niet zijn voorzien van een
geldig paspoort.
2. Het is verboden paardachtigen te houden die niet zijn voorzien van een
transponder.