Paard dag en nacht op stal, hoe doen jullie dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Marloes__

Paard dag en nacht op stal, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 16:36

Ik ben met dit warme weer vast aan het vooruitdenken. Want Indy gaat komende winter dag en nacht op stal voor een paar maanden. Ze mag wel los in de binnen- en buitenbak, maar dan moeten die vrij zijn en bovendien moet je dat zelf doen.

Ik heb een bijrijdster voor Indy voor twee dagen in de week, en zelf doe ik haar de overige dagen. In verband met studie en werk red ik het doordeweeks niet om twee keer per dag te gaan, in het weekend kan dat wel. Toch zou ik het fijner vinden als Indy twee keer per dag de stal uit komt.

Mijn moeder had het idee om nog een verzorgster erbij te nemen. Iemand die dus 's winters doordeweek Indy af en toe loslaat in de bak. Maar ik heb niemand meer nodig om te rijden, en dat wil ik liever ook niet. Longeren zou op zich wel kunnen, maar dan moet het wel iemand zijn die stevig in haar schoenen staat en geen pennymeisje.

Is dit wel eerlijk voor een verzorgster? Rijden zou dan namelijk best eens mogen, maar alleen als ik erbij ben en niet al te vaak.
Op zich is Indy het wel gewend om dag en nacht binnen te staan, en ze heeft er ook niet echt moeite mee. Het is meer voor mijn eigen idee dat ik liever heb dat ze buiten het rijden/longeren nog een keertje haar benen kan strekken.

Ohja, een andere stal is geen optie. Bij de meeste andere stallen staan ze namelijk ook binnen 's winters, zelfs al vroeger dan hier. En de stallen waarbij ze wel naar buiten mogen kan ik om andere redenen niet heen.

meagan_sarah

Re: Paard dag en nacht op stal, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 17:07

Voor een verzorger is het niet helemaal eerlijk. Ze komt in principe alleen maar om hem los te laten, moet dan wachten (neem ik aan) en hem weer binnen zetten. Kun je niet een stalgenoot vragen of zij hem buiten wil zetten? Dan kun je bijvoorbeeld in ruil daarvoor haar paard weer buiten zetten als zij er niet is. Het is wel prettig als hij zoveel mogelijk los kan.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 17:10

Ik zou het een paard niet aan kunnen doen om dag binnen te zetten.
Alleen laatst een keer toen hij een peesblessure had moest het wel. Ik heb toen 2x per dag de stal uitgedaan.

Misschien is het mogelijk om ergens in de buurt een wei te huren waar jij of je ouders het paard overdag in kunnen zetten? Ze hebben echt veel frisse lucht nodig. Als je niet oppast heb je dadelijk nog een hoestend paard.

Cabsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 17:14

Als een verzorgster het niet erg vind om alleen los te laten en niet te rijden is het denk ik niet erg. Mijn pony staat in de winter ook alleen op stal, ik kom dan aan het eind van de middag of begin van de avond ,maar dat vindt hij volgens mij niet zo heel erg, maar het is natuurlijk altijd leuker voor de paarden als ze er vaker uitkomen. Succes met het vinden van een geschikte oplossing!

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 17:24

@ meagan_sarah: Op zich is er vast wel iemand die dat wil doen. Alleen een paard buiten zetten voor een ander red ik ook niet vaak. Aangezien ik al zeker minimaal twee uur bezig met Indy rijden/longeren en verzorgen. Vaak loopt dat zelfs uit tot bijna drie uur. Als ik daarvoor of daarna ook nog paarden moet loslaten red ik dat echt niet met mijn studie.

@ Scum: Helaas, geen wei in de buurt. Bovendien groeit het geld ook niet op mijn rug.
Indy vindt het zelf niet erg om binnen te staan, dat is ze wel gewend. Ze heeft het nu zelfs beter dan ooit. Het is echt puur voor mijn gevoel.
Hoesten hou ik sowieso in de gaten. Ze staat naast de deur in de eerste box van de stal, en die deur staat eigenlijk altijd wel een stukje open. Tenzij de weersomstandigheden dat echt niet toelaten.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 17:27

Heb je geen stalgenoot waarmee je iets kunt regelen?

Bijvoorbeeld iemand die er 's ochtends is en die dan jouw paard er uit gooit en dan doe jij 's avonds zijn/haar paard er uit.
Zo doe ik het ook en het is echt hooguit 5 minuten extra werk om even met een paard naar een paddock te wandelen, terwijl die lekker buiten staat doe je je eigen beest en als je klaar bent haal je 'm weer op. Als het daar nou op hangt qua tijd.... Voor wat hoort wat he.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 17:31

Dat is nou het probleem. Er zijn geen paddocks, alleen een binnenbak en een buitenbak. Waar dus ook in gereden wordt. Dus om die reden, en gewoon vanwege de veiligheid moet je erbij blijven als een paard er los in staat. En die tijd mis ik net.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 17:34

Geeneens paddocks?! Dat is wel héél schraal voor in de winter...

Zou toch eens overleggen met de stalhouder of er geen mogelijkheid is om ergens wat draadjes te spannen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 17:36

wellicht kun je een stalgenoot of de staleigenaar een kleine vergoeding geven om je paard 's ochtends even in de bak los te zetten?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 17:43

Waar sta jij dan?? Ik ken wel wat stallen in de omgeving van Arnhem, maar die hebben allemaal wel wat mogelijkheden om paarden overdag buiten te laten. Kwestie van zoeken dus.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 17:50

Je kan toch iemand vinden van een jaar of 15 a 16 die vinden het leuk om met paarden iets te doen en als ze er af en toe op mogen rijden denk ik wel dat je iemand kan vinden hoor.
Althans ik ken zat meiden van die leefdtijd die dat doen hier in de buurt.
Succes met zoeken

carin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 17:58

Mijn 1e reactie was meteen ; op zoek naar een andere stal !
Dit is toch niks ?
Je paard is eraan gewend ? Ja, wat moet ze anders ?
Het geld groeit niet op je rug, nee bij niemand, maar dit is toch geen (p) aardig bestaan, hooguit 2 uur eruit per 24 uur ?
Ze zal het best super hebben bij je, ALS JE ER BENT, maar.....de resterende uren dus niet !!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 18:02

vlasta, ik denk dat die meiden die jij bedoelt ook gewoon naar school moeten overdag

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 18:04

Margreet schreef:
vlasta, ik denk dat die meiden die jij bedoelt ook gewoon naar school moeten overdag

Oh, ging het om de ochtend uren
Sorry dan heb ik te snel gelezen.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 18:12

@ Margreet: Ze willen 's winters geen paarden op het land, dan is het zomers niks meer. En voor een paard maakt het niet veel uit of hij/zij in een paddock loopt of in een bak. Het enige verschil is dat je er bij een bak bij moet blijven.

@ Urielle: Zou ook een optie kunnen zijn. Bovendien heb ik in het weekend tijd genoeg om eventueel voor anderen paarden buiten te zetten. Alleen doordeweek niet.

@ ikke: Ik sta bij Tilleman. Verder is hier in de buurt niks waar de paarden naar buiten kunnen 's winters, ik moet namelijk ook om de reistijd denken. Ik weet er wel twee, maar daar kan ik niet naartoe.

@ vlasta: Rijden mag inderdaad af en toe als ik erbij ben. Longeren mag sowieso als ze het kunnen met Indy. En dingen als vrijheidsdressuur vind ik eventueel ook prima.

@ carin: Ik geloof niet dat Indy een slecht leven heeft, dus heb niet echt de behoefte om hierop in te gaan. Als de mogelijkheid voor een andere stal aanwezig was had ik dat echt wel gedaan.

Het gaat trouwens niet per se om de ochtenduren hoor. Ik heb colleges op verschillende tijden, dus de ene keer ben ik er 's ochtends zelf en de andere keer 's middags of 's avonds.

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 19:03

onze paarden mogen van nov tot mei ook niet het land in i.v.m. kapot trapen van het land.
ik heb zelf even voor een stukje afgezet grond gezorgd zodat hij wel even naar buiten kan. in tussentijd doe ik vast de stal en voorbereidend werk, zodat hij wel een uurtje buiten staat voor ik aan de slag ga
verder mogen ze wel in de binnenbak los maar zit je idd met andere pensionklanten
ik heb dan ook nog het geluk dat we met een gropeje van 4 personen ook veel voor elkaars paarden zorgen
dus nooit alleen je eigen eruit halen, maar gelijk die andere 3 er ook even bijzetten
zo komen ze er bijna leke dag wel 2 keer uit, soms wel vaker (als iedereen op ander tijdstippen komt)

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 19:24

mijn pony staat dus ook gewoon dag en nacht in de wei.
als ik er ben komt hij zo lang mogelijk zijn stal uit.
hij is nu nog hengst, dus kan hem zoiezo nergens kwijt.
ik was op vakantie en dacht er goed aan te doen om hem daar op de wei te laten, maar hij viel ontiegelijk af van de stress en al het rennen voor de merries.
maar hij wordt van de winter gecastreerd en als het allemaal goed gaat en na een hele tijd netjes gedraagt, ga ik voor hem ook een wei zoeken.

maar als jij je paard zo vaak mogelijk eruit wil halen,
bij meeste manege's heb je dara niet echt veeld de mogelijkheid voor ''s winters, omdat je de losgooibak moet delen.
dus probeer zoveel mogelijk los te laten lopen als je er bent of vraag het aan het personeel.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 19:39

ik vind het eigenlijk wel eerlijk hr voor die verzorgster. als je gewoon vooraf waar het op staat. dan is het toch de keus aan die verzorgster zelf of ze dat wil doen of niet.
ik had eerst ook verzorgpaarden waar ik dinsdags de stallen van moest doen en dan mocht ik af en toe (wanneer die eigenaresse er bij was) rijden enzo.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 19:50

idd als je iemand erbij kan vinden die er vrede mee heeft om alleen te longeren, vrijheidsdressuur of iets met m te doen, en af en toe een keer rijden. prima toch...
en anders probeer wat met stalgenootjes te regelen, jij gooit in t weekend de paarden van hun los, als zij die van jouw door de weeks ook s losgooien?

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 21:36

Ik zou eigenlijk meer kiezen voor een stal, waar ze toch minimaal meer dan alleen dat uurjte om te rijden/verzorgen buiten komt.

Maar als dat niet kan, toch iemand zoeken die haar buiten of binnen even los wil laten, desnoods tegen vergoeding

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 22:03

Als je van tevoren zegt waar het op staat, kan je altijd zien of je iemand kunt vinden die enthousiast is toch ? Misschien iemand die het gewoon leuk vind om bijvoorbeeld om de week eens te mogen rijden en verder graag een beetje NH- of VD-achtige dingen wil doen ? Al kan diegene je paardje dan maar 2 of 3 dagen lekker even loslaten, is toch wel beter iig ...

carin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 06:34

Loesjuh schreef:
@ carin: Ik geloof niet dat Indy een slecht leven heeft, dus heb niet echt de behoefte om hierop in te gaan. Als de mogelijkheid voor een andere stal aanwezig was had ik dat echt wel gedaan.

Als je mijn stukje GOED lees, zeg ik ook dat ze het goed heeft bij je, als je er bent !! De tijd erna niet, dan mag ze binnenstaan want daar is ze "aan gewend"
Verder zeg je er niet op in te gaan, dus ik hou het hier ook maar bij dan.
Ik lees verder ook geen oplossing voor je, waar je wat aan hebt dus....succes verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 06:45

Loesjuh schreef:

Het gaat trouwens niet per se om de ochtenduren hoor. Ik heb colleges op verschillende tijden, dus de ene keer ben ik er 's ochtends zelf en de andere keer 's middags of 's avonds.

Oproep doen bij de manegegangers die in het zelfde schuitje zitten en kijken of jullie beurten kunnen doen.

Ik persoonlijk wil er bij zijn in de winterdag als ik mijn paard losgooi, de mijne kan zo uit zijn dak gaan, ik ben de enige die hem tot rust kan manen. Wellicht heeft hij weidemaatjes die goed met hem samen gaan, kan hij met die andere ook samen los in de bak? Scheelt weer om een toerbeurt af te spreken, kan die eigenaar weeer een keer voor jouw die 2 paarden samen doen.

Wel een geregel, maar als je niet weg kunt, moet het maar zo.

Stapmolen is er dus ook niet. Ik vind persoonlijk dat de staleigenaar een stuk van zijn wei moet opofferen om een of twee paddocks te maken waar de paarden in groepjes op mogen. Dat stuk bekomt vrij snel in de zomer en wellicht zijn er altijd weer paarden in de zomer die niet of nauwelijks op de wei mogen, dus die zijn weer blij met die paddock. Je zult de enige niet zijn die het een probleem vind dat je paard nu 24 u per dag op het hok staat. Verenig jullie en maak een vuist

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 07:56

Ik denk ook dat het het handigst is als je iets met een stalgenoot regelt. Ik zit in een zelfde situatie. Maar bij mij is er een stalgenoot die mijn paard samen met die van haar losgooit, ze samen mee uit wandelen neemt als ze met haar vriend komt e.d. En zij komt meestal overdag omdat ze partime werkt (ik werk helaas fulltime dus ik kan doordeweeks alleen s'avonds).
Daar tegenover staat dat ik vaak in het weekend één dag haar paard verzorg zodat zij met haar vriend op stap kan. En als ze doordeweeks eens niet kan of op vakantie gaat help ik haar ook uit de brand.

En heb je geen familieleden die overdag tijd en zin hebben? Ik heb geluk Mijn vader draait om de week een avonddienst en is ook regelmatig doordeweeks een paar dagen vrij omdat hij weekenddiensten draait, en hij gaat overdag graag met mijn paard wandelen of losgooien. En mijn zus is woensdagmiddag vrij, dus dat is haar dag. En dan kom ik zelf nog 7 dagen in de week, dus hij komt er meestal wel 2x uit.

En een verzorgster is ook wel een idee, en als je het vooraf duidelijk afspreekt ook niet sneu. Maar probeer die maar te vinden... als iemand zin heeft om overdag mijn paard te verzorgen (en dus niet te rijden) meldt je aan Ach ja, dr zijn er zat die dat prachtig vinden, zo ben ik zelf ook begonnen.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 08:26

@ russel: De ervaring van mij is tot nu toe dat de meesten het op stal juist wel lekker vinden als ze veel binnen staan. Want 's zomers bij elk druppeltje regen staat gelijk de hele stal vol.
En paddocks komen er echt niet helaas.

@ javayo: Nee van mijn familie hoef ik het niet te hebben. Die zijn ten eerste allemaal bang voor Indy, en ten tweede hebben ze echt geen zin of tijd om voor mijn pony te zorgen.