hoe paard heter krijgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

hoe paard heter krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 09:03

Mijn paard is het tegenover gestelde van heet en dat is best wel heel irritant.

Als ik in de les mee rij (met meestal zo'n 8 man) is hij ontzettend heet en loopt hij ook super fijn.
Maar als ik niet in de les mee rij (en het rustiger is in de bak) is hij liever lui als moe.

Hij krijgt 4 kilo brok per dag en 1 kilo haver verder 2x per dag hooi

Hij is op dit moment wel weer een beetje aan de dikke kant dat ben ik er nu aan het aftrainen maar denk dat het weinig verschil maakt.

Van die haver merk ik ook niet veel.

zijn er nog andere voedings middelen waar hij wat meer pit van krijgt wat eventueel wel goed zal werken?

PartTwo

Re: hoe paard heter krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 09:06

je heb geloof ik iets van pavo voor meer energie ofzo(ik geloof pavo energie mix)
maar die van mij heeft dat echt niet nodig

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 09:16

ik denk dat Cavalor een soort brok verkoopt die je paard heter maakt...kan wel even niet op de naam kopen...
wat ik me afvraag?staat Breitling nu nog te koop of niet?

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 09:18

Ik ken dit!! Mijn Haflingermerrie Amber was ook zo van alles is prima, ik ben liever lui dan moe. Van mijn instructrice moet ik haar meer aan het werk zetten en meer zwart wit rijden. Dus hulp=meteen luisteren. Ik zit er nu zelf ook veel actiever op en dat is meteen te merken aan Amber. Ze is veel pittiger, beter aan het been, stukken actiever. Ik ben niet meer gaan voeren, maar zelf anders gaan rijden. Ik reed eerst op Sikiley, mijn IJslander en zij was heel heet, daarom reed ik Amber ook wat te rustig, haar moet ik juist enthousiast maken voor het werk. Nu ik dat dus doe gaat het veel beter!
Veel succes!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 09:19

ja zeker. Maar ben echt op zoek naar leuke mensen waar hij goed terecht komt hij gaat niet naar de eerste de beste die hem wil hebben. Heb nog geen mensen langs gehad waarbij ik dacht ja jij mag hem hebben

Ik wil geen andere brokken, ik wil iets wat ik naast het biks kan geven om hem heet te maken. En dan het liefst iets waar mensen al ervaring mee hebben zodat ik niet eerst alles moet gaan uitproberen of het wel werkt

Dat doe ik ook maar heeft ook vrij weinig zin

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 09:21

Veel minder voeren al eens geprobeerd?
Ik had hetzelfde 'probleem', hoe meer ik ging voeren en hoe meer haver ik erin gooide hoe gelatener hij werd.
Toen ik hem minder voerde, werd hij uiteindelijk heter!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 09:22

hij is al van minder naar meer gegaan. Bij nog minder word hij nog slomer.

Hij krijgt wel minder hooi omdat hij anders te dik word.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 09:23

korter rijden!

vaak rijd je te lang en is t niet afwisselend genoeg.
dus instappen ,daarna meteen aan t werk rijd kort en pittig, en vooral heel afwisselend.

niet langer dan een 20-25 echt werken daarna stoppen, meeste paarden reageren daar heel goed op..

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 09:24

Je paard krijgt m.i. wel erg veel krachtvoer. Van veel voer wordt een paard niet heter maar vaak juist rustiger/slomer. Je zegt dat hij aan de dikke kant is, waarom voer je 'm dan nog zoveel? Een paard kan prima op 2 kg krachtvoer lopen. Mijn Gelder van 1.75 m en Groninger van 1.70 m ( maar wel 800 kg) krijgen als ze echt hard werken ( een rit van 4 uur) 2 kg, maar normaliter krijgen ze 1 kg. En ze zien d'r prima uit en hebben genoeg adem. Zie dit niet als kritiek, maar over het algemeen voeren mensen hun paarden veel te veel krachtvoer. Goed ruwvoer is het allerbelangrijkste, krachtvoer is bijzaak, tenzij je aan echte topsport doet en dat zijn er niet zo veel....
Groet en succes met je paard!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 09:31

Hij loopt in de les ook een uur lang en dan is hij ook heel heet dus vind ik eigenlijk dat hij dat met gewoon rijden ook wel kan. ik rij zoiezo dan al zeker een kwartier korter en dat moet hij best kunnen.

Het rijden is afwisselend genoeg. Ga zelfs elke week met hem het bos in.

Het is gewoon een te nuchter paard denk ik. BIj ons gaat elk paard tekeer als een gek als ze los staan die van mij gaat rollen loopt een rondje en dat was het.

capraibex70 ben het niet met je eens. Het paard van mijn broer (is inmiddels verkocht dus paar jaar geleden) kreeg eerst 4 kilo brok per dag. Die was net als mijn paard. Die is toen overgegaan op 6 kilo per dag en toen ging hij een stuk beter lopen.

Mijn paard word dik van het kuil niet van de brokken.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 09:32

witte haver zorgt nauwelijks voor heetheid... daar kun je wel een paar kilo van voeren voordat je echt effect merkt.
probeer eens de zwarte haver, wel gedoseerd voeren, want dat zet wel zoden aan de dijk

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 09:35

nou dat heeft ie wel nodig

en maakt dat nog verschil in geplette of niet geplette?

heb nu niet geplette witte haver

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 09:42

geplette haver is makkelijker te verteren omdat ze niet eerst het schilletje hoeven af te breken in de maag.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 09:47

Zet hem maar terug in krachtvoer, probeer hem eens op 2 kilo haver en 2 kilo biks.

Geplette haver is niet nodig voor een paard met een goed gebit.

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 09:52

Mijn paard heeft ook geen pit. Heb voor de zekerheid bloed laten prikken bij de DA om erachter te komen of hij niet ergens een tekort aan had maar alles was gewoon goed. Hij krijgt ook 1 kilo haver en daar merk je niks van. Ik heb me er maar bij neer gelegd dat het zijn karakter is en dat hij er weinig aan kan doen. Het heeft soms wel zijn voordelen want hij schrikt bijvoorbeeld bijna nergens van, kan gewoon met heel veel kou en wind rijden zonder dat hij gek doet Hij zou wat meer pit mogen maar ik hoef zeker geen paard dat voor alles weg springt enzo, zo'n 'zeikpaard' past niet bij me

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 09:54

goed gebit heeft ie wel.

Het biks bij ons zijn geen sportbrokken maar gewoon standaard brokken (het goedkoopste dus )

van minder bix word ie nog slomer. HIj is van 2 kilo naar 4 gegaan sinds die op 4 staat is die al iets heter op 2 is hij helemaal niet vooruit te branden toen kreeg hij er alleen geen haver bij

de mijne is ook getest op zijn bloed omdat de da het vreemd vond dat ie zo lui was voor zijn leeftijd was ook niks te vinden. Die van mij schrikt ook niet snel maar hij mag wel wat heter worden van mij dan maar wel een keer schrikken

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 09:57

Goedkoop hoeft nog niet slecht te zijn, weet je wat voor voer hij krijgt en wat er in zit?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 10:03

nee geen flauw idee. Alles bij ons op stal krijgt het. (uit de silo) Zit bij het stal geld in, maar de baas kennende zal het in elk geval het goedkoopste zijn. Ik denk dat er niet heel veel in zit gezien de reactie van het meer voeren.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 11:04

herkenbaar rpobleem, die van mij was of lui of juiste xtreem aan het staken en klieren

kreeg 4 kg sportbrok en nog muesli, van pavo brok werd ie helemaal onhandelbaar en vervelend(niets dan rennen en de lucht in gaan)

nu staat hij op 1 kg sportbrok en 3 scheppen power plus mix van Havens(met zwarte haver ) en dan nog wat muesli en onbeperkt hooi

hij ziet er beter uit dan ooit en is supergoed te rijden! niet aan het klieren, maar wel genoeg energie om er lekker mee te werken!

al die kg's brok werd hij sloom van, dat verteren kostte tijd en energie, en nouja al die kilo's vond hij ook teveel en ging slechter eten
nu dus nog maar 1x per dag een schep brok en verder die power plus mix en op dagen dat hij hard gewerkt heeft een schepje subli EM mix(energiekernen mix) merk dat hij daar lekker soepel van blijft, ook na een zware dressuurles of na een flinjke buitenrit van 4-5 uur

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 11:12

Ga er dan eens achteraan welk voer het is en vraag dan de waardes op bij de leverancier.
Wellicht is het verstandig om een supplement bij te voeren, maar dat moet je pas doen als je concreet weet dat hij wat te kort komt.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 11:20

Ik denk dat je met brok terug moet gaan en bv meer haver of musli moet voeren.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 12:21

Mijn paard is ook niet bepaald een hete te noemen. bij hem ligt het niet aan het voer maar aan het soort werk. Je moet hem echt motiveren. Met een ander gaan racen of oefenen op het SGW terreintje kan hij ook dus het zit bij hem gewoon tussen de oren. Misschien de combinatie tussen jullie beiden. Ikzelf ben net zoals mijn paard en die combinatie is vaak funest. Ik heb een nogal opvliegende vriendin met een heel heet paard en ik en mijn paard zijn samen nogal flegmatisch. Soms wisselen we tijdens een rit om en je merkt gelijk verschil bij beide paarden. Weet niet of dat bij jullie zo is maar bij ons iig wel

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 12:25

Breitling, je vraagt om tips, die krijg je hier zat (en imo ook goede) en het enige waar je mee komt is: "Ja maar,..."

Ik zou de tip van Sjuim opvolgen, onderzoeken wat er in zijn huidige brok zit en een mengeling maken van 2 kilo basisbrok en 2 kilo gemengde haver (zwart en wit).

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 12:29

Ikzelf denk niet dat dit met het voer temaken heeft en dit omdat de TS aangeeft dat hij in een les vol andere paarden wel heet is.

Dit is naar mijn inziens dus iets wat je rijtechnisch op moet lossen als je in een rustige bak rijdt.
Het is belangrijk dat jij als ruiter heel consequent bent en als jij een hulp geeft, dat het paard daar dan ook direct op reageerd, dus weer het bekende: ACTIE = REACTIE.

Zelf heb ik dit probleem met mijn paard ook gehad. In een les met andere paarden niet te houden en zodra ik met wat minder in een bak reed, had het paard zoiets van "de rest komt morgen wel".
Doordat ikzelf heel consequent ben gaan rijden heb ik nu een paard dat verschrikkelijk graag wilt werken en ook heel fijn is aan de hulpen.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 12:32

Wij doen in de les soms bepaalde oefeningen om het paard 'wakker te krijgen', zoals overgangen van stap naar galop en wat Alet zegt, zorgen dat je paard meteen reageert op de hulp. Maak je eigen rijden wat afwisselender, misschien vind je paard het rijden niet interessant genoeg. Spring eens, draaf balkjes, probeer eens een moeilijke oefening of doe eens iets totaal anders. Over het voer weet ik verder niet veel, dus daar zal ik niet veel over zeggen. Wel vind ik dat je paard nogal veel voer krijgt, maar dat is aan jou om te bepalen. Succes ermee! Grtz