Shetlander laten afvallen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

loveSaros

Shetlander laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 08:51

Heey allemaal,
Ik heb even een vraagje, ik heb sins zo'n 3 maanden geleden een shetlander erbij. Het is een minie van 76cm maar hij is veeeeeeel ste dik. Wat kan ik hier aan doen? Ik heb hem nu in een kaal land lopen.. maar veel helpt dat niet. Zelf kan ik niet op hem rijden.. ik ben veel ste groot voor hem 1.65cm.

help me a.u.b.
Groetjes, Laura

Forestmeisje

Re: Shetlander laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 08:59

Dat probleem heb ik hier ook eigenlijk, Mijn shet leeft op lucht ofzo, haar land is wel groen maar het gras is amper bij de komen, ze krijgt wel elke ochtend hooi en daardoet ze de hele dag mee, maar verder voer ik der niet, ja een appeltje.. Maar als ze een week beweging heeft is ze niet meer dikjes, en als ze 1 of 2 daagjes stilstaat dan is ze ineens weer bol..
Ik zit eraan te denken om de baas van stal te zeggen om haar niet bij te voeren, dat doe ik dan zelf wel (dit heb ik ook gedaan toen ze bij mij kwam en wat aan de dikke kant was, en dat hielp) Maar goed ze is nu zo gewend om elke dag eten te krijgen dat ze haast niet zonder kan, want eerstgister bleek ze geen eten gehad te hebben nou onhandelbaar dat ze was.. Maar goed dan voer ik haarliever zelf, en dan een klein beetje niet meer voor de hele dag..

Ik denk dat je je shet gewoon veel moet laten bewegen, lekker wandelen, longeren, laten rennen in de wei of bak (met de zweep erachteraan rennen), hopelijk helpt het dan..

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 09:00

mischien een klein meisje voor m zoeken... en wat dacht je van voor de kar... ik weet niet tot hoever hij beleerd is... en longeren...wees crea

jippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 16:49

Meschien een kindje vragen die wel beetje ervaring heeft om er op te rijden..

_loekie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 19:07

en longeren kan natuurlijk ook altijd nog, lekker op jagen ,vrijspringen ,wandelen op verharde weg noem maar op genoeg dingen die leuk zijn buiten het rijden

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 20:37

Ik heb je topic verplaatst naar VMR.

loveSaros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 09:07

Bedankt voor alle tips, ik was al bezig om hem dagelijks op te jagen door de bak, maar ik heb daar gewoon niet dagelijks de tijd voor, ik zit in Atheneum 2 en moet ook dagelijks de stallen mesten en rijden op mijn E-pony.
Ik zal eens aan mijn ouders voorstellen of ze het iets vinden om een klein ruitertje voor hem te zorgen. Joost (de shetlander) is wel beleert onder het zadel, maar niet voor de kar ofzo.
Groetjes,
Laura

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 10:06

hey,

heb je misschien een foto van je shet? de meeste mensen vinden hun pony veeels te dik! terwij gewoon shetlanders wel een buikje hebben. ik denk dat het beste is, als je je shetlander gewoon elke dag een half uurtje ofzo longeert. en misschien kan je een advertentie zetten op marktplaats.nl ofzo dat je nog een bijrijsterdje voor je shetlander zoekt. succes ermee!

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 11:16

Elena schreef:
hey,

heb je misschien een foto van je shet? de meeste mensen vinden hun pony veeels te dik! terwij gewoon shetlanders wel een buikje hebben.

Omdat bijna alle shetlanders dik zijn wil nog niet zeggen dat dat goed is. Het is voor shetlanders net zo slecht om dik te zijn dan voor kwpnners hoor.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 12:47

Beweging geven dat is de oplossing voor pony's om af te vallen.En ik denk niet dat als je hem even 5/10 minuten in de bak opjaagt hij daar van afvalt.Wat je kunt doen is hem gaan longeren, met hem buiten wandelen, vrij laten springen of met hem gaan fiesen.Je hebt eigenlijk geen tijd voor hem zeg je dan moet je mss snel opzoek naar een verzorgster die hem beweging wil geven want dit is ook wel een beetje sneu als hij geen aandacht krijgt.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 14:20

Mijn shetjes staan altijd in een bak. Krijgen goed hooi en af en toe mogen ze even op de wei. Verder longeer ik ze heel veel los ind ebak, reken maar dat ze dan afvallen

loveSaros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 07:44

Okey,
Ik heb hier een foto van hem, niet echt duidelijk maar een betere heb ik niet!:
Afbeelding

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 08:44

Die is idd dik.
Je kunt lekker met hem gaan wandelen,longeren,lekker laten rennen enzo,of idd een klein verzorgertje zoeken

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 10:21

Misschien kan je hem ook als handpaard (nou ja handpony dan) nemen als je je andere pony rijd. Als je dan minder tijd heb neem je ze beide mee op een buiten rit of laat je die kleine mee hobbellen tijdens het in en uitstappen als je in de bak traint. Als ze natuurlijk beide goed luisteren enzo.

loveSaros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 13:56

ik zou dat laaste eens gaan proberen,, geen idee oft lukt.. k denk t nieJ,, mijn pony is zelf errruug druk..

loveSaros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 11:59

Ik heb de shet nu in een appart weitje staan.. erg laag gras en hij wordt dagelijks gelongeert..

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 13:14

hij is inderdaad vet dik... is dit de wei waar hij de hele dag in staat?
voor mijn shetjes is dat namelijk een vreetparadijs... zij staan op helemaal niks... en idd veel beweging... mischien iemand andersvinden die dit voor je kan doen?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 13:37

vergeet niet wel iets bij te voeren , gras in nederlnd is erg eenzijdig en momenteel al vrij schraal (kwa voer gehalte) ze eten dan ook meer om toch al hun vitamientjes binnen te krijgen

je hebt vd koeken 1/3 koek per dag is meer dan genoeg
of handje voer

wij hebben een eigen mix met brokjes biks brokjes vitaminen en brokjes mineralen mais geplat zwarte haver zemelen olie granen

hier krijgen mijn shetten ook dagelijks wat van
ze staan op een volle wei en er beweegt er maar 1 en niet dagelijks

ze zijn alle normaal van maat ietjes te mollig maar absoluut niet dik
de grote krijgt 1 handje de zogende moeder 3 het veulen 2 en de jaarling ook 3

mijn anda staat erop de appel staat er op maar de race paarden (actif in training) van mijn vriendin staan er ook op , zo ook de tinkers verderop ..

kost 14 euro de 40 kg niet echt duur dus

weet niet waar je woont? maar als het enigzins in de buurt is moet je maar eens een paar emmertjes komen halen kun je het uit proberen
succes !

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 16:48

als je hem laat af vallen zorg er dan voor dat het niet te snel gaat anders kunnen ze vet in het bloed krijgen. Mijn shet is heel gevoelig voor hoefbevangenheid en daarom krijgt zij geen bix maar pavo summerfit koeken. Nu ze in verwachting is geef ik er sinds kort musli zonder haver. Ook werkt ze elke dag > wandelen longeren of soms onder zadel.

loveSaros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 16:04

Heey,
Het landje waar die foto genomen is is bij de vorige eigenaar,, waar hij nu staat is echt veel lager!!

Ik woon in Zundert,, dat is vlak bij Breda in Noord-Brabant..

Xx Laura

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 19:02

pas op dat je pony niet alleen van het kale stuk gras moet leven?

je riskeert dan HYPERLIDEMIE(zoiets),het vet komt dan in de bloedbaan terecht en je pony overlijd.

meer beweging is de oplossing maar wel voeren.

dus plakjes hooi en een handje biks en dagelijks beweging:

longeren,''opjagen'',naast de fiets.

en anders laten berijden of mennen(moet hij wel beleerd gaan worden of beleerd zijn).
let op bij de bewging dat het geleidelijk gaat,niet vreselijk in het zweet werken ,veel pauzes nemen en houd de ademhaling in de gaten.je pony mag niet gaan hijgen of pompen.

beetje bij beetje zal je merken dat de pony meer aankan.
succes

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 19:15

ga lekker met hem aan de fiets... vinden ze helemaal geweldig (althans die van mn zusje), maar het is wel handig om een fiets met achteruit trap rem te nemen

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 19:30

Bij mij op stal staan ook Shetlanders, de meiden fietsen er ook regelmatig mee! Dat gaat heel goed, eerst met een hoofdstelletje voor de veiligheid, maar ze doen het nu ook al aan alleen het halster. Pony naast de fiets en een blok om, dat kan je ook vaker op een dag doen natuurlijk. Ik ken een meisje dat dit ook met haar te dikke IJslander deed.

loveSaros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 08:08

Dat is ook wel een goed idee..
Het idee om mijn shet mee te laten lopen als ik aan het in of uitstappen ben werkt niet,, mijn eigen pony pikt dat niet:(

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 13:30

Ik ken het, mijn shet staat nu op dieet.

Elk grasje maakt dik, dus ze staat op een plat gelopen stukje. Ze krijgt 2x per dag droog hooi en af en toe een appel of wortel. Verder ga ik met haar lopen of longeren of fietsen. Soms hobbelt haar verzorgstertje erop. Ik merk nu echt wel verschil.

Kan iemand me wat meer vertellen over die pavo koeken? Ik wil namelijk wel wat bijvoeren, maar van biks komt ze meteen weer aan.