paard zonder deken in de winter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

paard zonder deken in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 21:46

mijn 4 jarige (rij) paard heeft een mooie dunne fijne vacht
ze heeft bv nooit sokken of baardharen
ook in de winter krijgt ze nauwelijks haar
vorig jaar had ik haar onder een deken staan
als ze naar buiten ging deed ik er een dunne waterdichte overheen

maar als ik zie hoe lekker ze elkaar staan te krabbelen nu ze zonder deken staan baal ik ervan om die dekens weer op te doen
maar kan dat wel bij een paard met zo'n dunne/fijne vacht?
ik rij haar 3/4 keer per week een half uur en dan stap ik haar nog 20 minuten uit

wij wonen aan de kust en daar kan het behoorlijk waaien
s'nacht staan ze altijd op stal en ook als het weer heel slecht is (bij langdurige regenval) staan ze binnen
zou ze het niet koud krijgen zonder deken?
wie heeft hier ervaring mee ?

marlo

Re: paard zonder deken in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 21:50

er zijn een heleboel paarden die zonder deken staan in de winter, en somige ook gewoon 24/7 buiten in de regen en kou
ze maken zelf wel een wintervacht aan
je weet niet wat voor wintevacht ze krijgt want vorig jaar had je de deken op
je kan anders als je denkt dat ze het wel koud heeft, of met de hele koude dagen wel een dekentje op doen
ik heb wel altijd dekens op want ik scheer mijn paard

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 08:12

manege op Texel heeft alle paarden/pony's altijd buiten staan.
Ook 's winters is dat no problem, die wintervacht krijgen ze vanzelf.
Het is even slikken voor ze als het ineens een stukje kouder word, dan zie je ze ook wel rillen van de kou.
Maar gooi je er dan een deken op, dan komt dat haar niet.
Ze passen zichzelf aan: ligt er een deken op, dan zullen ze weinig tot geen winterhaar ontwikkelen.
Ligt er geen deken op, dan zullen ze een mooi dik pak haar krijgen!

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 08:19

Een paard is geen watje De mijne heeft ook een dune vacht maar kan zichzelf uitstekend warm houden, daar heeft hij zijn spijsvertering voor. Probeer het gewoon en als je denkt dat hij het toch koud heeft kun je er alsnog een dekbedje opgooien.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 11:36

Een paard is geen mens, heeft het veel minder gauw koud dan ons. Toch heb ik dit ook moeten leren. Ook een ongevoerde regendeken opleggen, is geen optie, want dan kunnen de vachtharen zich niet aanpassen aan de dan heersende weersomstandigheden. Heb lef en gun je paard een dekenloos bestaan . En .... aan de kust is de temperatuur altijd hoger dan in het binnenland.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 11:48

opala schreef:
Heb lef en gun je paard een dekenloos bestaan . En .... aan de kust is de temperatuur altijd hoger dan in het binnenland.

tja dat is het nu juist
het lijkt mij voor een paard veel prettiger om zonder deken te staan
ik heb wel goede merkdekens die prima zitten en ze word niet boos of zo.. van de deken
sommige zouden mij w.s voor gek verklaren dat ik winterhaar wil hebben op een paard met een mooi dun vachtje terwijl ze onder zadel loopt..
maar ik denk zelf dat ze nooit heel lang haar zal krijgen
mijn pony's hebben al aardig wat haar maar zij nog helemaal niet

aan de kust is het dan misschien minder koud maar door de harde wind voelt het wel veel kouder aan

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 12:18

Let maar op hoe mooi jouw paard zich aanpast aan het weer. Ervoor heb ik ook altijd gedacht dat ze niet zonder (regen) deken kon.

Afbeelding

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 12:20

als je paard niet echt in het werk staat, kan die makkelijk zonder deken

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 12:23

Het is zo zolang een paard goed te eten krijgt, dus s'winters genoeg hooi of kuil in het land dat ze zich zelf warm houden. En ze passen zich ook aan aan de temperatuur, zodra het kouder wordt gaan ze haar aanmaken.

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 12:31

Inderdaad mirtje27, ruwvoer is heel belangrijk omdat bij het verteringsproces veel warmte vrijkomt die jouw paardje warm houdt. Zorg dus voor voldoen hooi of kuil.

Als ze bezweet raakt van het werken, stap je haar goed uit totdat ze in ieder geval op adem is. Kijk dan even of de ondervacht al droog is en als dat het geval is, kun je haar gerust weer wegzetten.

=^.,.^=

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 12:51

Het ene paard krijgt nou eenmaal winterhaar als het andere. Maar ze kan zich echt prima warm houden hoor Idd wel letten op genoeg ruwvoer.
En dat rillen doen ze alleen in het begin. Het is ten eerste een goede manier om zichzelf warm te houden (doordat de spieren trillen komt er warmte vrij) en ten tweede krijgen de hersenen een signaal dat er meer vacht aangemaakt moet worden.
Maar meestal komt de winter hier vaak zo geleidelijk dat ze er niet mee overvallen worden.
Probeer het gewoon.
Mijn vorige pony had in de zomer ook een heel dun vachtje, maar in de winter werd het echt een wolletje, dus hoe der haar nu is zegt niks over hoe het in de winter is.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 21:19

@opala
leuk gezicht dat verschil in (winter) vacht

voldoende ruwvoer geven doe ik eigenlijk altijd al
ik voer weinig krachtvoer (2 x 1 kilo voor een paard van 1.62) en 4 keer per dag krijgen ze hooi van goede kwaliteit (buitenlands hooi)
8:00 - 12:30 - 17:30 - 22:30
zo hebben ze de hele dag wat te doen
wat ik me afvraag is als ze s'nachts binnen gestaan hebben en ik doe ze s'morgens buiten of de overgang binnen/buiten niet te groot is
normaal doe ik dus een dunne deken om als ze naar buiten gaat als het kouder begint te worden

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 21:27

Zou het zeker proberen hoor, ze kunnen veel meer hebben dan wij denken, alleen vraag ik me dus wel af of ze dan niet continue ruwvoer ter beschikking moeten hebben. Ik zit er ook over te dubben, mijn merrie (23) staat alleen wel overdag in de paddock, van 9.00 tot ong. 16.00, wordt ook bij echt hondeweer vanaf 13.00 binnengezet. Maar ze krijgt overdag in die paddock geen ruwvoer. 's ochtends om 6.00 en bij binnenkomst hebben ze wel voldoende kuilgras. Kan zij die periode overbruggen zonder "hout op de kachel"?

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 21:36

Ik ga het deze winter ook voor het eerst zonder deken proberen, en ik heb ook een paard dat weinig haar heeft van zichzelf. Maar ik denk dat de vacht zich wel aan past. Deze zomer heeft ze een dikkere zomervacht dan normaal omdat het niet echt warm is en ik haar alle regenbuien buiten heb laten staan, dus ik hoop dat ze dat deze winter ook doet want ik ben de dekens helemaal zat.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 21:41

Mijn vos maakt ook geen mega dikke vacht aan. Naast de ruinen lijkt het alsof ze nog in een zomer vachtje zit. Echter houdt ze het swinters wel warm genoeg zonder dekens op.

Gewoon in de gaten houden, en als je denkt dat je paard het alsnog koud krijgt, toch een dekentje opgooien.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 22:08

Ik ga mijn paard (arabier) ook voor het eerst zonder dekens doen. Paarden kunnen prima zonder dekens. Ze hebben veel meer truckjes om zich warm te houden dan alleen een dikke vacht. Bovendien hebben ze 's winters twee lagen haren, een onderlaag en een deklaag. De onderlaag is warm en de deklaag beschermt tegen regen enzo.
Ze moeten natuurlijk wel de tijd krijgen om te wennen. Vroeger deed ik mijn paard bij elk spatje regen een regendeken op omdat hij het snel koud had, vind je het gek, hij had niet de kans om te wennen. Dit jaar ben ik het anders gaan doen, heb hem lekker laten staan in de regen en mezelf er maar even voor afgesloten dat hij het koud had. In begin niet te gek natuurlijk, geen uren in de regen. Nu kan het hem niks meer schelen, hij heeft het niet meer koud en staat niet bij elke druppel te zeuren dat hij naar binnen wil. Hij is nu weer paard en geen suikerklont!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 00:06

unamie schreef:
ik doe ze s'morgens buiten of de overgang binnen/buiten niet te groot is

Mocht het (te) groot zijn dan hebben ze nu de kans om zich warm te bewegen

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 00:31

Paarden zijn er op gebouwd om zo in de natuur rond te lopen. Zolang ze maar niet op de tocht staan is dit echt geen probleem. Het opleggen van dekens is alleen maar om te voorkomen dat ze een hele dikke vacht krijgen, waardoor ze bij flink werken te snel zweten en moeilijk terug op temperatuur komen/opdrogen. Het zweten en t proberen kwijtraken van warmte kost veel energie, die sportpaarden beter kunnen gebruiken.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 09:08

Maar....moeten ze niet zo'n beetje coninue blijven eten om hun kacheltje te blijven stoken? Of kunnen ze tot zo'n 8 uur achter elkaar zonder eten buiten staan in de paddock (kuil in de paddock geven is helaas niet bespreekbaar bij ons)?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 09:15

Helaas heeft mijn paard de luxe niet zo lang uit haar box te zijn, maar ik denk dat 8 uur zonder te lang is.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 09:47

hier krijgen ze buiten krijgen ook gewoon hooi
ik heb van die hooibakken gekocht anders waait het meteen weg
dat werkt echt prima

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 09:49

stap je 20 min. uit??! wowi ik 10

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 09:50

hey,

ja je paard hoeft niet persee een deken hoor. dat hebben ze in het wild toch ook niet???

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 10:24

Dan is die van mij echt zielig, want die krijgt geen deken op! Ze heeft een stal waar ze in kan schuilen als het regen, s'nacht gaat ze wel de stal op, zomers mag ze buiten blijven. En als ik heb gereden stap ik uit met zweetdeken. Ik heb trouwens wel eenwinterdeken, maar die gebruik ik zelden eigenlijk...

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 11:40

Het zou moeten kunnen, maar die van mij staat gewoon met deken op. Vind het niet lastig en voor mij is het juist wel makkelijk als hij geen dikke wintervacht heeft.