Redelijke nieuwe manege regel ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linardsje23

Redelijke nieuwe manege regel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 07:31

Bij ons op stal, waar Lin gestald staat, willen ze een nieuwe regel in gaan vullen. Je mag nog maar 3 dagen uitmesten, onder de pensioners willen ze 3 vaste uitmest dagen bedenken. (voor de paarden op stro alleen)
Vinden jullie dit redelijk? Je betaald je scheel in de randstad voor stalling, je paard drijf zn stal uit, op een "uitmestdag" kan je t niet een keertje overslaan als je t druk hebt want dan staat je paard nog langer te drijven.
Mn stal mest ik nu elke dag uit en laat ik vaak het midden even open liggen om te drogen. Maar dat word straks denk ik echt een gore bende...
wat jullie?

NovaLee

Re: Redelijke nieuwe manege regel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 07:35

Onder uitmesten, verstaan ze dan de hele stal leeghalen, of ook alleen drollen/nate plekken wegscheppen?

Ik kan me wel voorstellen dat ze 3 vaste dagen willen hebben om de hele stal leeg te scheppen, dat wordt iets overzichtelijker.
Maar het zou raar zijn als je maar drie dagen drollen mag scheppen, ik vind dat jezelf mag weten wanneer je de die eruit haalt.

Linardsje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 07:37

Gewoon alles, dus ook natte plekken en drollen wegscheppen.

lundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 07:39

Ik denk dat ik weet welke stal jij staat ?
Ik heb ook een paar jaar terug ergens gestaan,waar ze die regel in wilde voeren!
Ik denk dat als je paard nu al steeds een natte stal heeft,dat het alleen maar erger zal worden!
Valt er geen uitzondering te maken voor jou paard?

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 07:46

Deze nieuwe regel lijkt mij absoluut niet redelijk.
Het is slecht voor de hoeven van een paard en absoluut niet hygienisch. Niet mee accoord gaan. Manege geeft schijnbaar niet echt veel om het welzijn van het paard.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 07:55

Ik vind het niet redelijk. Amoniak is heel slecht voor de paardenlongen als hij/zij 3 dagen in de "oliebol" staat worden die er niet beter op.
Nog een vraagje, waarom bedenken ze deze regeling?

NovaLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 07:58

Linardsje23 schreef:
Gewoon alles, dus ook natte plekken en drollen wegscheppen.

Dan is het absoluut geen redelijke regel, het ene paard maakt er nou eenmaal een grotere zooi van dan een ander, vind dat je gewoon de stal mag schoonmaken, zovaak het nodig is!

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 08:03

Op de pensionstal hier betaal je 260 euro per maand en er word eens per 2 weken uitgemest en de overige dagen word er stro bijgegooid.
Ik sta daar nu niet meer..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 08:05

ik heb op een pensionstal vlakbij huis gestaan waar maar 1 x p/w uitgemest werdt!

ik had ook nog een viezerik,de stal zag er niet uit en het paard stonk altijd naar de zeik!
en over mijn dekens maar te zwijgen!!!!

elke dag werdt er een halve [van grote baal]plak stro bij gegooit,in de ochtend, dus s`nachts stond mijn paard weer smerig!

ik ben daar weggegaan,en sta nu op een stal waar jezelf moet mesten en je helemaal zelf mag weten hoe.

ik mest nu elke dag,alleen het vieze eruit en ze staat op en dik strobed.

Linardsje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 08:09

yarrah schreef:

Om het geveegde terrein schoon te houden
en minder kosten te maken ( stro en mestafvoer)

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 08:19

Jeetje wat een verhalen Bij ons wordt gewoon iedere dag uitgemest door de stalhouder, hij wil soms wel eens een beetje bezuinigen op het zaagsel maar dan gooi je er gewoon zelf wat bij in.
Ik vind het belachelijk dat je de stal van je paard niet gewoon netjes mag houden, het argument dat het zou schelen in de kosten slaat ook niet echt ergens op, als ik die bedragen hoor maakt ie zowiezo winst genoeg.... Hoeft dat kleine beetje bezuiniging echt niet nog bij hoor.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 08:19

Linardsje23 schreef:
yarrah schreef:

Ehh,... een beetje tegenstrijdig. Ze hebben dus liever stinkende stallen en paarden die in hun stront staan. Bij ons op stal moet je zelf uitmesten en zelf de boel schoon houden. Werkt heel goed, want iedereen wil graag schone gangen en stallen zien .

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 08:22

Bij mij wordt 1 keer in de 5 tot 7 dagen de hele stal leeggehaald verder niets. De pony's krijgen enorm veel vers stro in de stal en dat is na 5 dagen ook nog wel redelijk droog. Overdag stan ze in de wei. Ik vind het prima zo.

lundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 08:33

Linardsje23 schreef:
yarrah schreef:

Hahhahaa nu weet ik het zeker jij staat in Beinsdorp,ik kan je vertellen ga maar geen dicussie aan ,en maak voor je zelf de keus of je dit wil of niet!
Wil je dit niet,ga dan op zoek naar een andere stal!
Die maand opzegtermijn moet je aan je laars lappen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 08:39

Linardsje23 schreef:
yarrah schreef:

Dan heb je twee mogelijkheden:
1) je ramt dit idee uit de botte hersens van de eigenaar.
2) WEGWEZEN!!

Dat laatste is eigenlijk de beste oplossing. Stalling/manege die gaat voor uiterlijk vertoon boven welzijn van je paard is wel de laatste plek waar je moet gaan staan.
Makkelijk kletsen natuurlijk, moet je wel de mogelijkheid hebben om ergens anders te gaan staan.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 08:46

Ik sluit me volledig aan bij ikke.
Belachelijke regel, ik mest elke dag de stal uit en ik heb een nette pony (poept aan éen kant) en ik zou niet willen weten hoe het eruitzag als ik 2 dagen of langer niet zou uitmesten.

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 08:49

Ik vind het géén goede oplossing. Ikzelf mest ook maar 3 a 4 keer in de week uit, MAAR mijn paarden staan de hele dag buiten én ik strooi wel elke dag dik op. Dus ook als ik niet de mest weghaal....
Als de paarden de hele dag binnen zouden staan, dan ziet het er echt niet meer uit (vind het na een halve dag al vreselijk!), dat kan echt niet!

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 08:49

Lieke schreef:
Ik sluit me volledig aan bij ikke.
Belachelijke regel, ik mest elke dag de stal uit en ik heb een nette pony (poept aan éen kant) en ik zou niet willen weten hoe het eruitzag als ik 2 dagen of langer niet zou uitmesten.

Dan heb je een Mount Everest in je stal.
Idioterie die regel. Als ze weigeren er iets aan te doen; maken dat je wegkomt. (Ik zou er überhaubt niet graag staan geloof ik )

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 09:03

Wat doe je daar eigenlijk nog?? Als het aangeveegde terrein boven het welzijn van de paarden gaat, heb je er niets te zoeken met je paard. Zoek liever een adres waar het over PAARDEN gaat en niet over een schone stoep!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 09:40

Kan prima werken dat systeem, máár gaat absoluut niet samen met besparen op stro. Of het een of het ander, allebei gaat niet.
Op arbeid kun je best besparen, maar dan moet je niet óók karig willen zijn met opstrooien, want dan werkt het niet.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 09:48

als de staleigenaar echt dik opstrooid moet het geen probleem zijn!!

maar als ze er een karig plakje overheen gooien dan heb je wel steeds een vieze stal,ze moeten van zo'n grote baal dan elke dag een hele plak erin gooien,dan red je het makkelijk,ik heb op een stal gestaan waar dat zo gedaan werd,en de paarden stonden er super netjes bij!!

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 12:05

En dit is een stal waar de paarden overdag niet buiten staan?

Bij ons op stal mest de boer door de weeks elke dag uit, terwijl de paarden elke dag gedurende het daglicht buiten staan. En daar ben ik maar wat blij mee, want als ik op zaterdag en zondag zelf uit moet mesten, zie ik wat een puinbende het al na 1 dag is. En dan poept mijn paard netjes in dezelfde hoek!

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 12:34

Sorry, ik vindt deze regel niet redelijk.
Als het goed is betaald de gast maandelijks, of anders geld.
Daarvoor hebben ze het recht dat het paard lekker droog staat. Wanneer het stro/zaagsel/krullen/vlas te duur is voor de prijs wat je van de pensiongasten krijgt, kun je de stalhuur omhoog doen, alleen hebben ze dat bij ons gedaan, en is de halve stal ergens anders heen gegaan

Het hoeft natuurlijk niet dagelijks dat de hele stal eruit gaat, maar de poep & plas moet er wel dagelijks uit, om rotstraal ect te voorkomen. Mijn pony heeft dat gehad, en ik zeg je wel, dat is ook niet alles. Met zaagsel kun je langer doen, je doet er is een pak in, en de rest van de week hoef je maar weinig nieuwe erin te doen.

Wanneer ze overdag buiten staan heb je ook minder mest in de stal liggen, dan hoeft er natuurlijk ook minder uit.

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 12:56

Vindt het ook niet redelijk...
Toen ik nog stro had haalde ik zeker elke dag de natte plekken en de drollen eruit. Nu nog steeds trouwens.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 13:59

Jemig, dat zou met mijn paarden echt niet moeten gebeuren, ik was zo weg

Amo en Amica staan nu op een grote uitloop, met een stal waar ze in kunnen als ze willen. Echter staan ze bijna altijd buiten, overdag zowiezo, en 's nachts meestal ook. Ik gooi er elke dag een flinke stapel stro bij, en dan nóg moet ik het elke dag mesten, anders ziet het er echt niet uit, dan staan ze tot hun enkels in de sh*t