Clickertraining bij paarden; Wie heeft er ervaring mee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Siegje

Clickertraining bij paarden; Wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 21:13

Heb een boek van de bibliotheek over clickertraining bij paarden.
Het lijkt me erg vriendelijk en doeltreffend.
Wie heeft hier ervaringen mee, en hoe zijn die?

Betteke

Re: Clickertraining bij paarden; Wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 21:47

Ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk!

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 07:14

Volgens mij heeft Cornelie hier wel ervaring mee, stuur haar anders even een pb.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 07:37

Toen Imker vorig jaar lang met een blessure heeft gestaan, ben ik ermee begonnen. Door omstandigheden doe ik het nu niet meer met hem, maar je kan in zeer korte tijd, heel goede resultaten bereiken.

Imker heb ik maar klets aangeleerd, zoals het apporteren van een handdoek, emmer, kusjes geven, stapje naar voren, stapje terug, maar ik ben ervan overtuigd dat je ook veel moeilijkere dingen aan kan leren mbv clickertraining.

Je kan mijn boek wel overnemen voor 10 euro inc. verzendkosten, als je wilt!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 08:57

Ik gebruik de clicker ook heel fanatiek. Is echt een geweldig hulpmiddel. Zweer erbij.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 09:56

Het is wel een aardige mensentrainer Als je gewoon concequent bent, krijg je evengoede resultaten. Helaas is het erg moeilijk om concequent te zijn. Zo'n clicker is daar dan een leuk hulpmiddel bij.Je kunt daar natuurlijk allerlei hulpmiddelen voor gebruiken, maar zo'n clicker is ook een leuk verkoopprodukt. Hang er "paard" aan en je kunt rustig de hoofdprijs vragen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 10:04

Nou daar ben ik het dus echt niet mee eens. Die dingen kosten geen drol en het geeft echt veel betere resultaten als zonder. En dat heeft neits met consequentie te maken.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 10:07

Ik ga met Karoliena mee. Ikke, dat slaat echt nergens op, mag ik vragen waarop je baseert dat een clicker zo duur is dan?
Die van mij heeft welgeteld 1 euro gekost...

En over dat consequent zijn, jij bent wel erg consequent in kritiek leveren....

Siegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 11:31

Maar wat ik dus begrijp, is dat de resultaten positief zijn?
De wijze van werken met je paard lijkt me erg vriendelijk, maar aan de andere kant misschien wat afstandelijk.
Ik heb een erg gevoelig paardje...heel zachtaardig en lief dier.
Is deze methode geschikt voor alle paarden?
En wil je je paard na bijv. 4 jaar clickertraining verkopen, is dat te doen?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 11:44

Ja, waarom zou dat niet te doen zijn? Ik neem aan dat je er wel gewoon op gaat rijden en dat mede via de reguliere weg gaat doen?

Op den duur bouw je toch de clicks af en dan beloon je vaker op de normale wijze. Ik heb het puur voor het aanleren van gewenst gedrag gebruikt.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 11:51

De clicks hoef je niet af te bouwen, het mooie is dat ze het zonder ook doen. Alleen met de clicker word de training makkelijker. Je kan precies op het jusite moment belonen met de click. Met de stem ben je altijd net iets te vroeg of te laat. Plus dat een paard als hij het eenmaal snapt echt zijn best gaat doen om die click te verdienen, dus ze vinden het ook gewoone rg leuk. Ik laat de clicker ook wel eens liggen en doe de dingen dan zonder dat gaat ook prima. Zonder clicker zijn ze geneigt om de oefeningen af te sloffen. Met de clicker gaan ze bijna allemaal perfect omdat ze weten dat die click pas komt als ze eht goed gedaan hebben

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 11:58

Ik heb ook goede dingen gelezen en gehoord over clickertraining Ik nam me keer op keer voor het nu ook echt te gaan doen, maar nu ik dit lees ga ik die stap toch maar eens zetten

* gaat nu clicker kopen

Ik zal get resultaat wel vermelden hier

Siegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 12:00

Ik word steeds enthousiaster!Het is niet te doen tijdens het rijden zelf zeker?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 12:17

karoliena schreef:
Nou daar ben ik het dus echt niet mee eens. Die dingen kosten geen drol en het geeft echt veel betere resultaten als zonder. En dat heeft neits met consequentie te maken.

Dan begrijp je het niet helemaal. Je zegt zelf dat je die klik alleen geeft als ze het goed doen. Nou DAT is concequent. Het heeft dus alles met concequent gedrag te maken. Je zegt zelf dat zonder ook kan. De klikker is dus het hulpmiddel om concequent te zijn. Aangezien dat erg moeilijk is, is zo'n klikker daar een goed hulpmiddel bij, maar ook niet meer dan dat.
Dat ze geen drol kosten ligt aan de plek waar je ze koopt. Ik heb ze op beurzen voor een veelvoud van hier genoemde bedragen zien liggen. Ik weet ook wel dat ze bij Bart Smit voor een euro liggen. Dat ligt in dezelfde lijn als die schuurblokjes voor horzeleitjes. Bij de ruitersporzaak 3,50 euro, bij de kruidvat voor 1,50 euro.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 12:32

Siegje schreef:
Ik word steeds enthousiaster!Het is niet te doen tijdens het rijden zelf zeker?

Nee volgens mij niet tijdens het rijden, want je moet dan én rijden, én clicken, én beloning geven, wordt moeilijk

Ik heb de clicker inmiddels gehaald net, 2.95 bij de dierenwinkel. Ze hadden ook duurdere, met meerdere tonen, maar dat vind ik niet nodig

Ga vanmiddag beginnen, ga denk ik eerst starten met targettraining Dan krijgt hij het principe van de klikker door met een niet al te moeilijk onderwerp Al zal het met Amo toch niet zo'n probleem zijn, die heeft zoiets meteen door

Ben benieuwd!

Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 12:35

kan iemand mijn vertellen hoe het boek heet over de clickermethode met paarden?
en wie het geschreven heeft?

ik ben zelf ook begonnen met de clickermethode met mijn paard en ik ben er ook erg te vreden er over!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 14:08

Het boek heet (als ik het goed onthouden heb, ligt nu boven en ik ben lui ) "Clickertraining met/voor paarden" van Barbara Schonig. Het moet trouwens ook op de boekenlijst op http://members.home.nl/vrijheidsdressuu ... atuur.html staan, dus je kunt het daar even controleren en het ISBN nummer overnemen.

En clickertraining is inderdaad geweldig. Ik werk er nu een jaar of 5, 6 mee en heb onze pony's er eigenlijk alles mee geleerd. [***] is zelfs helemaal met clicker beleerd omdat hij op geen enkele andere manier kon leren, niet met correcties maar ook niet met 'normale' voedselbeloningen. Pas toen ik de clicker toevoegde die hem vertelde "NU doe je het goed, hiervoor krijg je je beloning" snapte hij dat hij zijn hersens kon en mocht gebruikt, en sindsdien zijn die eigenlijk niet meer gestopt.

Wat ik hem ermee heb geleerd is naast de standaard vrijheidsdressuurkunstjes (bv knielen, buigen, liggen, zitten, Spaanse pas enz.) ook het longeren, mennen in enkel en tweespan (een click en beide heren staan meteen op de rem ) en dressuur aan de lange teugel.

Ook bij dressuurmatig werken kan de click namelijk erg goed werken: Door te clicken en zo gericht te kunnen belonen voor mooi ondertreden van het achterbeen in het schouderbinnenwaarts, kun je de reactie van je paard op jouw hulpen verbeteren en de kwaliteit van de oefening vergroten. Je kunt hem nu namelijk precies laten weten dat je Die beweging wilt zien als je deze hulpen geeft. Daar is inderdaad gewone timing voor nodig, zoals Ikke al schrijft, maar bij gewone paardentraining zul je toch niet zo snel tegenkomen dat een dressuurruiter al na de eerste goede pas zijwaarts zijn paard stilzet en echt positief beloont. Het longeren kun je ook verbeteren met de clicker, bijvoorbeeld door te clicken voor een lage voorwaarts-neerwaarts gestrekte hals die stelling neemt naar binnen in alle gangen. Eerst click je al voor een of twee passen in die houding, maar omdat de clicker slechts een middel is om het aanleren van het gedrag te vergemakkelijken en te versnellen voor het paard, kun je het aantal clicks gaan afbouwen naarmate je paard de oefening beter onder de knie krijgt. Als hij dan geleerd heeft om op een lichte ophouding aan de longeerlijn zijn hoofd te laten zakken, doe je dit ook zonder clicker en kun je je paard ook zonder hulpteugels in deze houding longeren. T' is maar een voorbeeldje.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 17:22

Je kan het overal bij gebruiken; als je paard eenmaal weet wat het geluid betekent beloon je hem als het waren door te clicken en daarna pas een snoepje of een dikke knuffel
Ik vind het geweldig, ik doe er alleen maar onzin mee eigenlijk en leid mijn pony op tot:
Afwasser:
Afbeelding

Prof voetballer!
Afbeelding

VD
Afbeelding

Nu heb ik haar zelfs gapen geleerd, dat doe ik niet vaak hoor, maar ik bedoel maar dat ze door dat ding alles heel snel doorheeft! Kusjes geven doet ze trouwens ook nog:
Afbeelding
Ik vind het dus keileuk! Ook kun je het gebruiken tijdens springen, dressuur, trailerangst etc etc!

Siegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 18:20

super zeg!
Nog niemand met negatieve ervaringen?

mel_kreeft

Woonplaats: Warwick University (en in de vakanties in Sassenheim)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 18:27

je kan ook lowara even pben, dat is mijn nicht en die heeft ook heel veel ervaring! zelf heb ik het ook geprobeerd, en vond het heel makkelijk (je moet wel doorzattings vermogen hebben maar het is zeker heel leuk om te kunnen)

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 20:47

Negatieve ervaringen ontstaan alleen door niet consequent te zijn,
waardoor een paard bij een eerdere handeling dan de klicker denkt,
zijn beloning verdient te hebben. Dus bijv. Je graait in je jaszak voordat je klickt. Dan kent hij de truc snel, natuurlijk.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 06:38

Wij hebben ook een paar clickers en boeken..erg intressant! Heb mijn hengst mee leren flemen op commando :J

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 07:14

Bij ons op stal hadden ze, ik d8 bij Pink Horizon, een hoop gevonden over clickertraining en de volgende dag meteen een clicker aangeschaft ..
Maar ze hebben er nog steeds niks mee gedaan, zo gauw ze iets doen zal ik het ff zeggen

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 09:01

Ik gebruik het zelf bij mijn merrie. Toen ze kwam konden we er helemaal niks mee, ze was zo bang en mensenschuw.......ze is in 2 jaar tijd met versterking van de clicker uitgegroeid tot een lief en sociaal paardje! Ik heb haar zo leren voet geven ipv doodsklap maken bij de hoefsmid. Ik gebruik het ook bij longeren, de clicker is zo een uitstekend middel om op afstand te belonen! Consequentie, timing en geduld zijn zeker wel belangrijk bij de clicker.
Ik heb er voor gekozen om de clicker niet te versterken met het geven van snoepjes, ik hou niet zo van dat soort voeren. Een braaff was en is bij haar al meer dan genoeg.....
Ik ben ook onlangs afgestudeerd met een scriptie over natuurlijk paardengedrag en ook het gebruik van de clicker heb ik bij verschillende paarden in de praktijk getest!
Ik wel verder wel totaal afhankelijk zijn van de clicker, mijn paard is gelukkig ook een werker zonder de clicker....ik heb hem wel altijd bij me, maar soms komt het gewoon niet goed uit. En dan af en toe gebruik ik hem juist weer wel en je ziet dan meteen het motivatiepeil (en die is al heel hoog) omhoog schieten, dat is dan wel weer leuk om te zien!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 09:51

Skitter schreef:
Wij hebben ook een paar clickers en boeken..erg intressant! Heb mijn hengst mee leren flemen op commando :J

Dat kan ik ook zonder clicker uitstekend, hoor
Die clicker is heel geschikt om mensen te leren op het juiste moment de beloning te geven. Maar als je gewoon op het juiste moment "braaf" of "goed" of "fijn" roept, snapt het paard het minstens zo goed.
Enne Xyzutu2, zet jij je paard ook stil om een click te geven bij het eerste stapje zijwaarts????
Ik ken zat paarden die heel goed hun best gaan doen om hun baas enthousiaster te krijgen, die doen het voor positieve aandacht van hun baas en niet voor een droge click.