Wat voeren bij dit trainings schema?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

khorizon

Wat voeren bij dit trainings schema?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 15:07

Maandag: Dressuur les 30 min.
Dinsdag: lichte dressuur
Woensdag Zware dressuur les 30 min
Donderdag: Buitenrit van 2,5 uur.
Vrijdag: Zware dressuur training
Zaterdag: Zware dressuur training
Zondag: Buitenrit (zware) van min 4 uur.

1 x per maand op zondag dressuur wedstrijd i.pv. buitenrit.

Ik wil heb nu Equiral sport of Pavo Energy control gaan voeren.
Wat denken jullie hiervan.
Ik merk namelijk dat hij wel wat extra energie kan gebruiken. Hij werkt tenslotte zwaar. Hij krijgt nu Equiral Stud en Pavo Sti-mix.

Ik ben benieuwd wat jullie je paard voeren bij een soort gelijk zwaar trainingsschema.

_Dunja_

Re: Wat voeren bij dit trainings schema?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 15:42

Ik vind het eerlijk gezegd een pittig schema voor je paard.
Zit er geen rustdag bij??
Bij ons krijgen paarden die in de sport zitten 3 kilo bix per dag 2 keer hooi en dan nog winterpeen.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 17:20

Wat noem jij zware dressuur? Volgens het voedernormenboekje
is L en M matig en Z pas zwaar.
Daarnaast, een paard dat 7 dagen per week in het werk staat,
is niet best. Gun het paard ook een dagje vrij, om alles in de bovenkamer te ordenen. Je zult er de volgende dag plezier
van terug krijgen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 17:34

Ieder paard heeft een ander soort en hoeveelheid voer nodig. Dit moet je dus echt afstemmen op je paard.

Mijn pony van 1.40 krijgt wanneer hij in topconditie moet zijn voor SMW 3 kg op een dag. De andere kreeg toen hij 3 was en 3x in de week een rondje voor de wagen liep al 4.5 kg.

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 18:42

je kan idd het beste naar je paard kijken, de een doet het super op wat minder en de ander heeft behoorlijk wat nodig.
en een dagje vrij zou idd beter zijn, ook voor zn bovenkamer!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 19:24

Vind dit een behoorlijk schema voor een paard .
Erg Pittig.
Een dagje vrij doet een paard echt geen verkeerd hoor....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 19:27

Ik heb geen verstand van het voeren etc. maar als ik zo dit 'schema' bekijk, is het toch 'behoooooorlijk' zwaar.... Je hebt vanaf vrijdag tot en met zondag zware ritten, en maandag een gewone? les.. dan 1 dagje licht en wéér zwaar en de dag erna weer een buitenrit van 2,5 uur... Zoals de meeste hier al zeggen, zou een dagje rust misschien wat beter zijn voor je paard..

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 21:08

Een buitenrit hoeft niet zwaar te zijn.

Ik raad je de equiral sportbrok aan. Ik persoonlijk vind dat er geen beter voer is. Mijn paard zit lekkerder in zijn vel hij glanst mooi komt beter door de verharing heen en is een stuk actiever en oplettender.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 21:22

Ik zal wel half bokt over me heen krijgen, maar ik vind een dag rust voor een paard onzin. Mijn paard kan 23 uur per dag rondjes lopen en uitrusten en moet 1 uurtje van mij aan het werk. Dan heeft hij weer 23 uur de tijd om uit te rusten, ik wilde dat ik zo'n werkschema had.
Die van mij werkt 7 dagen in de week en bijna elk weekend wedstrijden. Daarnaast zowieso 2 dagen in de week een uur pittige dressuurles.Na een wedstrijd longeer of rij ik hem maar heel kort om hem los te werken voor zijn spieren, maar dan werkt hij toch. De rest van de dagen afgewisseld met springen, behoorlijke dressuurtraining, longeren los of bijgezet en buitenritten, dat wisselt elke week een beetje.

Die van mij krijgt Pavo Energy Control ( 3 x 1 kg) en Pavo kruidenmelange (2 x 1/2 kg), daarnaast 4-5 plakken kuil verdeeld over een paar portie's.

Kijk een probeer een beetje uit, ik had hiervoor havens draversbrok en daar bleef hij heel mat bij en zat niet fijn in zijn vacht/vel, bij de pavo heeft hij genoeg energie en zit hij super in zijn vacht/vel, hij droogt mooi snel op na het werk en kan het gevraagde werk ook prima aan.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 21:44

Citaat:
maar ik vind een dag rust voor een paard onzin

Ben ik het helemaal mee eens!
Mijn paard werkt ook gewoon 7 dagen per week, daarnaast staat hij wel elke dag een paar uur op het land met andere paarden.

khorizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 07:57

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik equiral sportbrok ga voeren.
En ik ben het zeker eens met Ymke en Betteke. Een rust dag is onzin. Dindag rijd wordt hij alleen losgereden door middel van simpele oefeningen en donderdag een rustige buitenrit. Zelfs de dierenarts vind het verstandig het paard elke dag beweging te geven. Dit is beter voor de gezondheid vooral s'winters als paarden veel op stal staan. Die van mij staat zomers dag en nacht op de wei. En s'winters 2 uur per dag in een padock.
En zoals felicity al zei een buitenrit hoeft niet zwaar te zijn. Je kan ook 2,5 uur door het bos stappen en dat is toch echt ook een buitenrit.

Mijn paard werkt graag. Hij heeft liever dat je met hem gaat rijden dan dat je hem gaat staan poetsen.

Beweging houd een paard gezond.
Meer reacties over wat jullie je paard voeren als die zwaar in het werk staat zijn welkom.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 08:21

Mooi schema! Mijn paard heeft afgelopen jaar ook lekker veel getraind. Helaas heeft ze nu artrose. (komt niet door de zware training) maar de veearts zei dat het ook voorhaar beter zou zijn twee keer per dag een half uurtje te rijden, heel gezond. Mijn paard krijgt nu omdat ik ff moet wachten op de heofsmid ed ivm artrose 2 kilo besterly olympic ze ziet er echt super uit en is in erg goede conditie ze wordt nu 7 dagen per week getraind. Toen ze nog wat hoger in training stond kreeg ze 2,5 in de zomer en 3 in de winter. Dat is dus voor mijn paard (kwpn 168cm) genoeg.
Voor elk paard is het anders. Gewoon kijken hoe hij eruitzien en zich gedraagt?
Succes

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 09:48

Hmmm zou zelf nooit de dag na een buitenrit van 4 uur les willen hebben. Ben idd ook benieuwd naar wat voor niveau je traint en hoe oud je paard is. Ik vind 7 dagen beweging op zich geen probleem, maar als je dier op de wei staat zou ik hem ook gerust een dag laten staan.

Hmm, lees net dat je een 16 jarig paard met cornage hebt, die benauwt is bij zware inspanning en dat hij net herstelt is van een peesontsteking. Tenminste als dit hetzelfde paard betreft.

Dan zou ik toch kijken of ik het wat rustiger aan zou kunnen doen.

khorizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 11:31

Hoi Samsam. Maandag lest mijn verzorgster op hem en die rijd B-niveau dus dat is niet zwaar voor hem.
Ik train hem zelf nu op M-niveau. En dit gaat super. Hij werkt er graag. Als hij een dag stil staat is hij de volgende dag niet te harden.
Soms blijft hij ook wel een dagje op de wei staan. Mijn vader gaat met hem op buitenrit en soms gaat hij wel eens niet maar zijn normale schema is zoals ik neer heb gezet.

Hij is inderdaad 16 jaar. En heeft cornage maar daar heeft hij geen last van het maakt alleen een cornage geluid tijdens zwaar werk. Hij heeft het echt niet benauwt met rijden.
Sommige mensen denken dat maar het is puur de cornage. En dat heeft hij in lichtevorm.

Hij heeft ook een peesontstekking gehad maar dat is al zeker weer 12 weken geleden dat hij door de dierenarts weer is goed gekeurd.

Ik heb hem rustig opgebouwd en we zijn deze week met dit schema begonnen. voor zijn peesontstekking liep hij dit schema ook.

(peesonstekking kwam door verkeerde stand van de hoeven en daarbij uitglijden).

Ik weet 100% zeker dat mijn paard dit aan kan.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 11:36

Maak je er maar niet druk om. Alle gezonde paarden kunnen dit aan. Als je het maar op de goede manier hebt opgebouwd en dat heb je gedaan. Dus....

jenn66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 13:47

er is zo een groenboekje op de markt, dat heet volgens mij het veevoeder boekje. Daarmee kan jezelf hele goede berekeningen maken wat je paard nodig heeft voor de arbeid die hij levert. Ook in dat boekje staan de verschillende paardenbrokken met de juiste gegevens erbij zodat je zo precies het juiste ranzoen kan berekenen

khorizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 13:54

Bedankt Jenn66.
Ik ga dit zeker doen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 14:11

Mijn ervaring is dat dat meer van het paard afhanngt dan van de hoeveelheid arbeid.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 14:17

mijn ervaring is precies hetzelfde als die van samsam. Het paard van mijn vriend en die van mij doen nagenoeg dezelfde arbeid op hetzelfde niveau. Alleen zijn paard krijgt 2 x zoveel sportbrok, omdat de kilo's er anders afvliegen.
Kijk dus goed naar je paard. Blijft hij op gewicht, hoe is het met de vacht en hoeven gesteld. Is het werk goed vol te houden voor hem etc etc. Imo krijgen veelste veel paarden teveel voer. Het gros is gewoon te dik.

khorizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 14:21

Mijn paard is erg slank van zichzelf en komt moeilijk aan. Hij is nu mooi op gewicht. maar echt dik zal hij nooit worden. Ik zal ook zeker kijken waar mijn paard behoefte aan heeft. Maar het is fijn een richtlijn te hebben.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 14:25

Richtlijnen zijn er haast niet. Net als elk mens is ook elk paard verschillend. Het is echt goed voeren op het oog en anders in overleg met bijv. de stalhouder.
Iig altijd voldoende ruwvoer voeren.

khorizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 14:31

Wij schaffen zelf ons voer aan en dat vind ik erg fijn. Zo kan ik altijd zelf bepalen wat hij krijgt en hoeveel. Onze stalhouder heeft er geen verstand van. Hij krijgt in iedergeval ook kuil.
Ik denk dat ik deze week even contact opneem met mijn veearts. Hij geeft ook voedingsadviezen.
10 jaar terug heeft hij ons ook goed geholpen. Toen hebben we mijn paard zwaar vermagerd en mishandeld gekocht. En Nu ziet hij er super uit.

Maar het gaat me niet echt om de hoeveelheid voer maar het soort.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 14:43

tja het soort.... gewoon een kwestie van proberen. Of anders bel je de fabriekanten gewoon op envraag je hun om advies. Er is bij die bedrijven altijd een voedingsdeskundige aanwezig en die helpen je graag. Van voer wisselen moet je niet te vaak doen. het kan ook zijn dat als je wisselt je de eerste week een negatief effect krijgt omdat je paard eraan moet wennen. Ik ben niet zo van het wisselen. als hij het hier toch goed op doet waarom zou je dan veranderen. Heb je het idee dat ie nu meer nodig heeft? Dan zou ik bij dezelfde fabriekant blijven en kijken of er een brok is die er erg op lijkt maar net iets meer inhoud heeft.

jenn66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 14:48

ow heb een fout gemaakt, het is het voedernormen boekje. Hier is een link waar je hem kan bestellen. Het is een heel goedkoop boekje en maar je heb je richtlijnen.. Heb je als je het boekje dan binnenheb toch moeite met het ransoen uitrekenen, dan kan je me wel pm'en dan help ik je even. Dit is die link:
http://www.webboek.net/artikelenselecti ... hoofd.html

En dan bij titel voedernormen.

khorizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 15:02

bedankt Jenn66 ik heb het besteld. En als ik er niet uitkom laat ik het je weten.

Oosterhoff Ik neem daarom waarschijnlijk ook Equiral Sport. Ik heb nu Equiral stud. Want dit bevalt me goed. Jaren geleden had ik Pavo maar daar deed hij het minder op. Nu hoorde ik dat pavo verbeterd was en nu bijna hetzelfde is als Equiral. Vandaag dat ik twijfel tussen de twee..