Doorgezakte rug?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Doorgezakte rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 17:49

Ik was in gesprek met iemand vanmiddag, en doordat gesprek ben ik nu op de vraag gekomen,

wat is een doorgezakte rug nou precies?
Hoe hoort een ruggengraat van een paard er uit te zien, hoe kan je dan zien of een paard een doorgezakte (en dus weke) rug heeft?
Hebben jullie fotos van echte doorgezakte ruggen?

Kyona

Re: Doorgezakte rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 18:44

Heb er geen foto's van maar je ziet het duidelijk. De rug is dan dieper; tja lastig uit te leggen. Sorry!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 20:39

Tja..je ziet het idd erg duidelijk...maar het komt voornamelijk bij oude paarden voor...als het bij jonge paarden voorkomt is dat geen goed teken...

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 20:48

Mijn paard heeft een weke rug. Door z'n hoge schoft en doordat hij z'n bekken iets naar achteren gekantelt houd, lijkt het nog een stukje erger.

Afbeelding

Hij had het wel al iets toen ik hem kocht, maar het is me toen eigenlijk niet echt opgevallen.

En zo hoort hij eigenlijk te zijn:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door droebel op 28-08-05 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

xxsweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 20:50

Heb ik ook bij mijn fries.. maar ik denk dat het eigenlijk een schoonheidsfoutje is??

Niinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 20:51

haaj haaj!
Een doorgezakte rug, is toch dat de hele rug ingezakt is. Omdat het meest te voorkomen moet je, je paard aan de teugel rijden. Zei iemand ooit tegen mij. Maar bij oude paarden zal dat denk ik niet echt meer gaan helaas..

kussies Niinna

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 21:15

droebel, woow wat en verschil als ie idd zijn buikspieren aanspant!!

Nou iemand zei dus tegen mij dat mijn (3,5 jarige) pony een beetje een doorgezakte rug leek te gaan krijgen.
Maar ze was gewoon heel erg te dik, en nu is ze afgevallen en heeft ze ineens een schoft. Haar rug is gewoon recht, alleen 'steekt' haar schoft nu wat af.
Maar als ze strax wat meer spieren heeft zal dat neem ik aan ook wel weer beter worden.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 23:50

ik vind die fries geen weke rug hebben, maar toch echt een doorgezakte rug.

Bij een weke rug loopt de rug niet mooi strak door vanuit de schoft naar de lendenen. De kont van het paard is dan iets hoger dan de rug.Paard lijkt dan iets overbouwd.
Bij deze fries loopt de rug echt hol va de schoft. Dit is dus echt een doorgezakte rug.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 00:53

de fries op de foto is 5 (correct me if i'm wrong).. En ik denk dat het een combi is van beide, want een echte doorgezakte rug kan ook niet meer recht komen door het aanspannen van de buikspieren

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 07:37

wel op de manier zoals zij dat doet, waar overigens niets mis mee is

xxsweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 09:20

okeej.. en als een paard een doorgezakte rug heeft.. Wat kun je dan allemaal doen..
En heeft ze er pijn van??

svenlOver15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 11:15

ja vraag ik me ook af of ze pijn hebben.. mijn pony heeft ook klein beetje een doorgezakte rug.. maar dat komt door zn verleden.. hij is 'ingereden' toen hij anderhalf was.. ik kocht hem toen hij 2 was, en die mensen zeiden dat hij 3,5 jaar was..! nouja, toen we erachter kwamen hebben we hem een halfjaartje op wei gezet, en toen opnieuw ingereden, maar ook echt ingereden, en nu loopt hij heel goed, maarja, die rug he..! veel te vroeg belast..

Saskia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 11:26

@ svenlover15 : Wat een stomme mensen zeg ! Maar goed dat jouw paardje dan weer in goede handen is gekomen !

svenlOver15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 11:28

@ Saskia_ Ja inderdaad..

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:19

Een doorgezakte rug wil zeggen dat het paard te vroeg of te lang is bereden. Mijn paard heeft dat ook, alleen die is al 32.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:24

lienus_dandy schreef:
Een doorgezakte rug wil zeggen dat het paard te vroeg of te lang is bereden. Mijn paard heeft dat ook, alleen die is al 32.

Nou, nou, dat is wel heel kort door de bocht.
De bouw van het paard speelt ook mee, net als de mate van bespiering en bij merries speelt het krijgen van veulens ook mee. Tis wel een veel voorkomend kwaaltje bij Friezen merk ik. Mijn merrie is net zoals de fries op foto 1, verbetert wel als haar buikspieren getraind worden.

Heb ooit eens een oude fries gezien met haast een 'u'-vormige rug. Heel sneu, maar ze liep nog vrolijk rond door de wei.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:28

maar met oudere paarden zakt het zowiezo allemaal wat in....
daar doe je niks meer aan

Bij paarden die getraind worden slechte buik en rug spieren een combi?
maar denk dat je bij paarden die nog getraind worden ermee aan de gang kan gaan om de rug en buik spieren te trainen.
Osteopaat of dierenarts kan je vast meer over vertellen

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:26

uhmm dit is een topic uit 2005 :+

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:38

Sjors schreef:
uhmm dit is een topic uit 2005 :+

Moderatoropmerking:
Waar inmiddels gewoon in gereageerd mag worden als de reacties wat toevoegen :)
Het blijft daarom gewoon open.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 14:17

Grappig, een topic van mij uit 2005 :D

lienus_dandy schreef:

Dat is natuurlijk ook onzin, toevallig had de mijne inderdaad een weke/op het oog doorgezakte rug en die was toen nog niet eens bereden ;-)
Het had echt te maken het het overgewicht en het daardoor niet meer kunnen dragen van eigen lichaam (zo zei de dierenarts) en toen is ze haar bekken gaan kantelen/laten afhangen oid. Na afvallen en daarna (vanaf de grond) werken aan de rug spieren is het verdwenen. Daarna is ze ingereden. Pony is ondertussen alweer 10 en heeft nooit last gehad of ook maar een beetje doorgezakte rug gehad.

Maar dan nog is de exacte definitie van ' weke' rug of 'doorgezakte' rug mij niet geheel duidelijk

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:33

Volgens mij (maar pin me niet vast op de 'exacte' definitie) houdt een weke rug in dat de verbinding tussen midden- en achterhand niet stevig is. Dus echt bij de lendenen zeg maar. Met training kun je een weke rug sterker maken en verbeteren.
Doorgezakte rug is volgens mij dat de gehele rug vanaf de schoft 'doorgezakt' is en dus de hele wervelkolom doorhangt. Dit kun je met training niet meer verbeteren.

GoGoNut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:51

Zo heb ik het ook altijd gedacht Jibbel.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 18:14

Oke. Dus weke rug is meer spier probleem (?) en doorgezakt is een ' houding' die niet aan te passen is?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:22

die laatste foto van droebel; steekt ze daar nou iets in de buik (iets scherps?) :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 09:44

Zal waarschijnlijk een pen of iets zijn, als je die langs de buik haalt dan trekken ze de buikspieren aan waardoor de buikspieren de rug beter ondersteunen en optillen :)

Wanneer je de rug van een paard sterker / beter geschikt om het ruitergewicht te dragen wilt maken, dan zijn het vooral ook de buikspieren die je moet trainen :j