paard lijkt steeds schrikkeriger te worden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

paard lijkt steeds schrikkeriger te worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 19:59

ik heb sinds kort een haflinger

Nu ongveer 3 maanden.
In het begin ging buitenritten super goed.Schrok nergens van ja afentoe durfde hij er niet langs maar echt weg rennen deed hij niet.

Die ritten waren ongv aan het begin van de vakantie.Toen het slecht weer was ging ik niet op buiten rit

Nu ben ik de afgelopen 2 weken een paar keer op rit geweest.De 1e keer was hij behoorlijk kijkerig. En schrok hij van een hond uit de bosjes.Oke dat kan ik begrijpen.

de 2e keer ging goed.De 3e keer schrok hij waarschijnlijk van een trein die hij hoorde maar niet zag.

opzich allemaal begrijpelijk.Maar ze hadden hout bij de manege gelegd.En dat vond hij ook eng hij wou er niet langs.

En laast kwam iemand op zijn skeelers.Toen bedacht hij oo dat is ook eng.Of een boor die hij de hele dag hoort en dan eropeens langs moet vind hij ook weer eng.Hij vliegt er niet echt vandoor maar dijnst wel achteruit.

Hij is ook wel makkelijk te kalmeren.Maar als een stel paarden er vandoor gaan is hij zo nuchter dat er niks aan de hand is.

opzich is hij verder super braaf met een buitenrit.

Maar goed zou dit aan mij kunnen liggen?
En soms geeft hij me het gevoel dat hij schrikt om mij uit te proberen.

Wie heeft wat tips?Veder is het een nuchter beest want wat een ander paard eng vind.Vind hij weer niet eng :S

sorry voor het lange verhaal

Effects

Re: paard lijkt steeds schrikkeriger te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 20:13

je hebt misschien wel gelijk dat hij je gewoon uit probeert. als hij dan ergens van schrikt of ergens niet langs durft zou ik gewoon benen geven en een beetje streng tegen hem zijn zodat hij er langs gaat.
Als hij echt schrikt moet je hem kalmeren bv iets zeggen of hem aaien en hem dan wat teugel en benen geven. als hij ergens echt niet langs zou willen kun je ook nog afstijgen en hem aan de hand meenemen en hem eraan laten snuffelen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 21:01

Hij probeert je uit Misschien ben je zelf ook meer gespannen geworden omdat je meer acties van hem verwacht en doet hij het daarom.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 21:40

Hhhmm, tja, ik vrees met de anderen mee dat hij "de Haflinger" aan het uithangen is, oftewel uitproberen hoever hij kan gaan.
Ben duidelijk en consequent naar hem. Stel je grenzen en blijf daarbij. Schrik er niet voor terug om ferm op te treden, indien hij niet de eerste keer naar redelijkheid wil luisteren. Beetje als Parelli's 1-2-3-4. Vriendelijk vragen, dringend verzoeken, eisen, rotschop. Veelal zul je niet verder hoeven gaan als twee, soms drie.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 21:43

afstappen zou ik niet snel doen.
Alleen als het nniet veilig is om er op te blijven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 21:49

kijk ook even naar zijn voeidng, misschien dat hij teveel daarvan krijgt en daardoor teveel energie heeft, dan schrikken paarden ook veel sneller.

ga met hem wandelen en kijk of het probleem er dan nog is.. is zeer zeker ook wel uitproberen, een dier moet weten tot hoever hij bij je kan gaan. samen sterke band opbouwen dus!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 21:51

ellepel schreef:
kijk ook even naar zijn voeding, misschien dat hij teveel daarvan krijgt en daardoor teveel energie heeft, dan schrikken paarden ook veel sneller.

Yep, goeie, die was ik vergeten

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 21:57

volgens mij probeert tie je uit,
was nike eerst ook bij mij aan het doen. voor echt onnozele dingen was ze bang...voor het hek wat zal 10000 keer gezien heeft...omdat een plantje anders staat dan die 5 andere... ze ging opeens stilstaan.helemaal achteruitdeinzen maar niet gevaarlijk doen of iets.
dan zei ik altijd kom op stel je niet aan! en gaf haar een klein schopje(drijven alleen hielp niet) en anders nog een schopje en dan liep ze erlangs alsof der niks aan de hand was

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 21:59

Laat zn ogen eens nakijken
Misschien ziet hij slecht, en schrikt hij daarom

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 22:45

En wat dan Billy,als de ogen niet goed zijn....een brilletje?

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 23:03

mijn paardje is net zo. Ik heb haar dan wel al 5 jaar. Maar in het begin was er niks ee te doen buiten. En nu schrikt ze overal van...Nahjah, niet als ik ff boos wordt, dan loopt ze wel weer. Die probeert dus ook gewoon were uit omdat ze al n poos niet buiten is geweest

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 02:00

Maris was ook zo... de eerste drie maanden haha. Ik kon bijna alles met hem op straat. Zelfs zonder zadel. Maar na een tijdje dacht hij dat het misschien spannender was om steeds te schrikken. Nu (8 jaar verder) doet hij het nog wel eens. Alleen met hem op straat hoef ik niet te proberen want dan rij ik niet voor mijn lol buiten hoor.. Kga er vanuit dat jou paardje je alleen uitprobeert... Volg de adviezen op die hier staan en wees iss consequent...

Terence

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 10:38

Moet hij ook vaak mesten als hij "schrikt"? Als jouw paard dat doet, is het natuurlijk wel heel goed mogelijk dat hij het echt spannend vindt. Schrikt hij ook wel van dingen rond de stal of is hij dan de rust zelf?

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 12:05

Ik denk dat hij je uit probeert. Toen ik mijn paard (ook haflinger) net had nam ik altijd erg de tijd om haar op haar gemak te stellen als ze weer eens ergens van schrok. Heel snel had ze in de gaten dat ze lekker stil kon staan als ze "deed" of ze ergens van schrok. Opeens was alles eng...

Na een tijdje kreeg ik in de gaten dat ze me zat te foppen en toen merkte ik al snel wanneer ze echt schrok of gewoon deed alsof. Even streng toespreken was dan al genoeg om haar daarmee te laten stoppen.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 12:14

ikke schreef:
Hhhmm, tja, ik vrees met de anderen mee dat hij "de Haflinger" aan het uithangen is, oftewel uitproberen hoever hij kan gaan.
Ben duidelijk en consequent naar hem. Stel je grenzen en blijf daarbij. Schrik er niet voor terug om ferm op te treden, indien hij niet de eerste keer naar redelijkheid wil luisteren. Beetje als Parelli's 1-2-3-4. Vriendelijk vragen, dringend verzoeken, eisen, rotschop. Veelal zul je niet verder hoeven gaan als twee, soms drie.

Hier ben ik het mee eens.
Als hij het verdomd om er langs te gaan, en hij idd uitprobeert, kan je best is een goeie schop voor z'n donder geven. Want anders gaat het van kwaad tot erger.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 12:18

maflingers he!
probeer zelf ook ontspannen te blijven, rustig te ademen( paarden voelen de mate van stress bij jou door je ademhaling).
Mijn haflinger moet ook overal van schrikken, in het begin nam ik de teugels nog strakker, dit werkt juist averechts, ze is het rustigst als ik de teugels helemaal los laat hangen zodat ze om zich heen kan kijken

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 12:20

Ik zou idd eerst de voeding eens onder de loep nemen (en de ogen eens checken, gewoon door met je vingers naast zijn oog te wiebelen). Maar ik ga met mijn voorgangers mee dat het als uittesten klinkt. Dus niet afstappen en eens flink aanpakken... Je gaat wsn zelf ook steeds gespannener zitten, ook al merk je het niet.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 16:33

Denk echt dat het gewoon uitproberen is.Laast vond hij weer wat eng we hebben van die harken waar je strond uit de bak kan halen.Opeens stonden er 2 van die dingen.En hij vond het eng maar dat was gewoon om uit te proberen.Heb hem gelijk op zijn donder gegeven.

En vandaag had ik zo'n vaantje als je een wedstrijd hebt mee gedaan.En deed dat voor zijn ogen waperen.Dat vind hij weer niet eng.

Maar goed zal wat meer consuquenter zijn.

Bedankt voor de tips

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 17:06

Urielle schreef:
Hij probeert je uit Misschien ben je zelf ook meer gespannen geworden omdat je meer acties van hem verwacht en doet hij het daarom.

Idd dat denk ik ook. Heb ik ook gehad met mijn bijrijdhaf. Wilde ze niet langs elke uitrit van een huis, ging ze er met ene boog om heen en dat soort fratsen. Ik dacht ook dat ze echt bang was, maar op een gegeven moment werd ik het zat en was het gewoon echt nodig om even boos te worden. Dan was het ook klaar.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 17:12

Uitproberen idd, deed mijne in het begin ook, maar die is gestopt met bokken en zomaar opeens rennen e.d, ze is sowieso al schrikachtig van zichzelf..

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 20:34

uitproberen... brilletjes... ja ja

wat voor voer krijgt hij? en wat kreeg hij voor je hem had? staat ie veel op de wei en wordt hij bijgevoerd? hoeveel kilo is dit?

en hoe is hij verder in het rijden? zit er verschil in binnen/buitenbak en buiten?

haflingers vallen toch ook onder de categorie koudbloeden? iig paarden die sober gevoerd moeten worden. ik zou hier echt eens kritisch naar kijken want grote kans dat zijn gedrag uit het voer weg komt!

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 21:32

Jij was toch degene die een manegepony wilde kopen? Zo ja, is dit een(ex-) manegepony?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 06:53

eigenlijk kun je heel makkelijk testen of een paard echt schrikkerig is of dat het aanstelleritus is...

ga ermee wandelen, ga veel langs enge dingen, zoek het gevaar juist op!

de mijne schrikt aan de hand zelden ergens van, zit ik erop dan vind hij het leuk om te kijken of ik ook schrik.

als hij gaat stilstaan, sla ik niet met een zweep, die heb ik toch nooit mee, ik ga lekker een partijtje op hem mopperen en probeer hem d eandere kant op te laten kijken en er zo wel langs te gaan..

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 10:51

ellepel schreef:
eigenlijk kun je heel makkelijk testen of een paard echt schrikkerig is of dat het aanstelleritus is...

ga ermee wandelen, ga veel langs enge dingen, zoek het gevaar juist op!

de mijne schrikt aan de hand zelden ergens van, zit ik erop dan vind hij het leuk om te kijken of ik ook schrik.

als hij gaat stilstaan, sla ik niet met een zweep, die heb ik toch nooit mee, ik ga lekker een partijtje op hem mopperen en probeer hem d eandere kant op te laten kijken en er zo wel langs te gaan..

Dat had ik dus met m'n verzorgpaard. Op een buitenrit steeds stil staan, om willen draaien, overal van schrikken. Ik dacht eerst dat hij echt zo bang was, maar toen ik hem een keer aan de hand meenam keek hij nergens naar. Dus toen hij weer ging stilstaan op een buitenrit, toen dreef ik gewoon door, hij ging weer achteruit lopen en wou omdraaien, toen heb ik hem rechtgezet, en een goeie schop gegeven, hier schrok tie toch wel van, en nu doet hij het niet meer. Heel soms voel ik dat tie weer stil wil gaan staan, dan doe ik gewoon bij voorbaat al m'n benen eraan houden, het is ook een beetje voorkomen dat hij stil gaat staan, je voelt het aankomen, dus dan moet je meteen ingrijpen en niet gaan afwachten van wat zou tie nu weer gaan doen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 10:57

paarden denken niet in de zin van 'goh laat ik mijn baasje eens ff lekker treiteren'

voor paarden is het natuurlijker dat de leider, jij dus, voorop loopt ipv bovenop hem zit. logisch dat hij dan volgzamer is.

dit kan ook nog een reden zijn voor zijn schrik-reacties, onzekerheid en het vicieuze cirkeltje. jij moet hem het vertrouwen leren geven dat hij nergens van hoeft te schrikken.

hoe reageer je als hij ergens van schrikt? boos? agressief? ook geschrokken en vanuit daar neem je een maatregel? of blijf je kalm en geef je hem zelfverzekerd een hulp om door te lopen? negeer je het gedrag?