--> Jaarling shetlandmerrie<-- kijk es! :d ?wie nog?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bosprez

--> Jaarling shetlandmerrie<-- kijk es! :d ?wie nog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 14:55

heej ik ehb een jaarling shetland merrietje ze heet Woepy!
nu.. ik zou graag es weten wat ik nog ermee kan doen!
allé ik ga bijna iedere dag gaan wandelen want dat vind ze heel leuk dan gan we naar de paardjes in de buurt

en ik laat haar oook soms vrijlopen in de wei zodat ze een beetje 'fit' is

maar zijn er nog zo leuke dingen die je met een jaarling kan doen
die ze leuk vinden...

was es benieuwd!

als je iets weet
schrijf het dan neer !

thx!!!!

klunsmuts

Re: --> Jaarling shetlandmerrie<-- kijk es! :d ?wie n

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 14:59

In een kudde zetten met andere jonge paarden en met rust laten tot ze volgroeid is, verder nog nixx mee gaan proberen als halstertjes en longeren ofzo.

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 14:59

ik denk dat je een jaarling zoveel mogelijk met rust moet laten en lekker met zn vriendjes in de wei moet zetten.

Bosprez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 15:01

ah ok maar ik heb geen andere paardjes (hellaas)
vanaf wanner mag je ze eigenlijk beginnen longeren?

Bosprez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 15:01

is het erg als ik ermee ga wandelen dan nee toch?

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 15:04

ik denk dat je dan een ander paardje moet zoeken of bij iemand anders neer moet zetten. ik denk dat je met longeren kan beginnen als hij 3 jaar is maar ik weet niet hoe dat met shetlanders is met een ijslander zou ik er pas met 4,5 mee beginnen

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 15:05

Iedere dag is wel een beetje veel. 2 a 3 keer per week kan best. verder lekker in de wei laten staan op het gras zetten of in de wei laten. af en toe borsteltje en oppakken met 2 a 2/5 jaar

Bosprez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 15:09

owkay!
maar Woepy zit al vanaf dat ik haar heb (ze was toen 4 maand) bij onze kudde schapen en daar heeft ze al veell aan gehad ze zit dus ook niet helemaal allen hoor;)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 15:12

Bij andere paarden zetten zodat ze opgevoed word in een paardengroep. Dit kan haar een grote sociale achterstand geven bij schapen in.

Longeren pas vanaf 3. Veel mensen vergeten dat longeren eigenlijk zwaarder is als rijden.

klunsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 15:18

2 a 2/5 jaar? noooooiiiit.... dat beestje zal dan al vroeg versleten zijn. Als het 3 jaar is zou ik maar eens wat gaan proberen met longeren en wandelen, en op zn vierde ongeveer gaan inrijden. Tot die tijd lekker met andere paardjes van zijn jeugd laten genieten

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 15:51

Een jaarling zou ik nog een paar jaar paard laten zijn in de wei met zijn vriendjes!

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 16:22

lekker op de wei met vriendjes
en verder niet zo veel mee doen.
soms wandelen en er een borsteltje overheen halen...

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 16:27

idd lkkr op de wei zetten, misschien ken je iemand die ook nog een veulen of jonge pony heeft, en anders gewoon bij de schapen.
Nou ik zou er niets tot weinig mee doen, 1 x in de week misschien langs wat verkeer of gewoon wandelen, maar niet veel mee doen, ik heb mijn 1jarige shethengstje in de wei en die poets ik niet veel, af en toe een borsteltje over hem heen, en misschien 1 x in de maand mee wandelen ofzo,,
en nee nog NIET gaan longeren, pas met 3 jaar.
Later is altijd beter, maar ik longeer mijn 3jarige ook heel af en toe

pietpiraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 17:09

niets mee doen, in de wei zetten.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 17:22

Citaat:
niets mee doen, in de wei zetten

en vervolgens over 3 jaar een totaal verwilderde onopgevoede shetlander hebben?

er is een verschil tussen werken met jonge paarden en teveel doen.

ik vind wel dat je jaarling in ieder geval een paarden speelmaatje moet hebben, puur voor haar sociale vaardigheden en de opvoeding.
zelf kun je gaan poetsen en af en toe gaan wandelen, maar meer moet je nog niet doen.
vanaf 2.5 jaar kun je prima gaan longeren, als je het maar met mate houdt. gelijk 7X per week een vol uur werken is dan natuurlijk veel te veel, maar gewoon 3X per week 20 minuutjes aan de longe kan prima.

als je maar rekening houdt dat het een paard is en geen knuffel, dus blijft streng met opvoeden en zet haar in geen geval 3 jaar in een wei zonder er ooit naar om te kijken zoals het hier wordt gesuggereerd, want zo'n dier moet wel leren omgaan met mensen en onze regels.

pietpiraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 17:45

lowara schreef:
Citaat:
niets mee doen, in de wei zetten

en vervolgens over 3 jaar een totaal verwilderde onopgevoede shetlander hebben?

.

niets doen moet je iets anders opvatten..
met niets bedoel ik rijden/longeren en elke dag wandelen..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 18:47

Als het kan zou ik er een ander paard bijzetten, misschien nog een shet jaarling. Ze leren veel van elkaar ook hoe ze zich meoten gedragen wat heel belangrijk is.

Verder kan je inderdaad wandelen vergeet enti dat ze zich niet langer als ongeveer 10 minuten kan concentreren dus maak kleine rondjes buiten. Verder los gooien en geef haar een keer een skippybal er bij. Die van mij zijn er helemaal weg van.

Verder natuurlijk wat je al doet. Voetjes geven (niet elke dag uitkrabben hoor) poetsen vast leren staan enz.

Bosprez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 16:26

bedankt!!!

ze staat een hele dag in de wei en ik haal haar er dan een uurtje of 2 eruit .
dan ben ik er een uur meebezig en staat ze het azndere uurtje op hooi te knabbelen

bv vandaag heb ik eens lekker haar beentjes afgespoten, dat vind ze altijd heel leuk en daarna nog een keertje in onze straat gewandeld om dat ze zou drogen!

nou bedankt voor jullie raad

xxx

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 17:43

Een uur met een jaarling bezig vind ik persoonlijk erg veel en zeker dagelijks. Zo'n kleintje is nog een kind en die kunnen zich niet lang concentreren.

klunsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 17:48

Als je dan persé zo'n beestje niet met rust wilt laten doe dan zulke dingen 1 a 2 keer in de week, niet vaker

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 17:59

Lekker niets mee doen .

Mijn jaarling loopt lekker in de kudde op het land. Ze komt er bijna alleen af voor de VA, ontwormen, hoefsmid en als een paar enthousiaste meiden haar willen poetsen(ong 1x in de maand oid). Daar blijft het bij, ik heb een gezellige goed te handteren jaarling die zeker niet meer hoeft te doen.

meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 18:08

je moet je goed realiseren dat veulens zich maar ongeveer 10 minuten op iets kunnen concentreren, een jaarling niet veel langer, en dat zou ik ook niet gaan proberen, ja kan natuurlijk best een uur in de wei gaan zitten en kijken hoe ze zich gedraagt en als ze komt natuurlijk eventjes aaien en knuffelen, maar 2 uur uit de wei waarvan 1 uur hooi?!

zet haar dat laatste uurtje toch lekker buiten zou ik zeggen!! en probeer dat eerste uurtje in te korten naar ongeveer 20 minuten of 2 keer per dag 10 tot 15 minuten.

ze gaat jou er heus niet door haten hoor!
en gewoon 1 x per week eventjes een rondje laten lopen kan geen kwaad, maar elke dag?!

wat ik zelf wel elke dag doe is de hoefen uitkrabben, en dat leren de veulens bij mij al na 1,5 a 2 maand. de reden dat het zo laat gebeurd is dat ik ze de eerste 2 a 3 weken gewoon helemaal met rust laat, en dan pas begin met halstertje's om en af doen, en vervolgens 1 a 2 weken later touwtje eraan en aan een touwtje mee de wei uit lopen, dit doe ik gelijk de 2e keer al als de eerste keer goed is verlopen. dan ga ik oefenen met een beetje overal kroelen zonder mamma in de buurt, die wordt dan gereden en proberen om de hoefje's een paar centimeter van de grondd te hoeden, zodra ze dit doen ga ik dat steeds wat langer en een paar centimeter hogen proberen, en uit eindelijk na 2 a 2,5 maanden dat ze echt de hoefje's kunnen optillen met gemak en ik daarbij ook de hoefje's kan uitkrabben. ook doe ik dit zodat ik ze altijd op mok of andere kwaaltje's kan controleren.

maar echt veel meer als uitkrabben en een beetje kroelen zou ik niet doen per dag.
geniet ervan nu ze nog klein is, en laat haar lekker shet zijn!!

veel plezier verder nog met haar!!

silverblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 19:18

ik vind dat het niet zo veel kwaad kan dat je met je jaarling lekker aan het troetelen bent,waarom tot zijn 3e jaar wachten? heb ik ook niet gedaan toen ik mijn shetje kreeg ze was toen ook nog maar een jaar en altijd met haar gelopen overal mee naar toe,als ze me zag kwam ze gelijk naar me toe wilde graag mee,en ze heeft er nooit wat ergs van over gehouden,ze is ondzettend braaf en heel erg lief en betrouwbaar,wil natuurlijk niet zeggen dat als je wacht tot ze 3 jaar zijn dat ze dan niet braaf en betrouwbaar kunnen zijn maar toch..toen ik mijn rijpaard kreeg beauty die was 3jaar en had nog nooit een halster van dicht bij gezien,dus was eigenlijk wild nou daar heb ik ondzettend veel mijn best voor moeten doen om hem te krijgen zo als hij nu is ,:je kunt bij wijze van spreken achter over liggend op zijn rug wel een boek lezen

Bosprez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 19:24

@ silverblue
wel blij dat nog iemand het zo doet :d
kbedoel ze gaat ook overal mee naartoe en iedere keer als ik haar roep hinnikt ze en ze zit veel ind e wei enz...
en als men nicht hier is dan doen we een "fotoshoot":p
en gaan we wandelen en ik dank niet dat ze daar last van heeft

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 19:28

Ik denk indd dat die zich het beste vermaakt op het land met vriendjes...kan ie lekker ravotten...

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik hier ook twee jaarling Shets heb staan die gek zijn op aandacht...
Ze lopen met hun moeders (zijn wel gespeent) en een ander veulentje in een mini kudde en volgens mij is dat prima...

Maar als ze mensen zien langs de wei gaan ze daar 9 van de 10 keer op af...aandacht vragen...

Wij zijn soms wel 2 uur per dag met ze bezig...dan nemen ik en mijn zusje ze met zijn tweeen mee om te wandelen...mogen ze onderweg lekker grasjes eten en die zijn natuurlijk veel lekkerder dan in de wei...

En dan nog...na 2 uur willen ze echt niet terug...dan lopen ze ineens niet meer zo hard...

Ik denk dat je vooral moet kijken naar wat de pony leuk vind...is de pony gek op aandacht dan kan 5 uur per dag knuffelen niet veel kwaad...

(pas alleen wel op dat ze niet te verwent worden, dan worden het niet handige pony;s)