even een vraagje voor jullie allemaal!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sharon_91

even een vraagje voor jullie allemaal!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 16:38

ik had een vraagje, wat is het verschil tussen een bontje met en eentje zonder rand. Zijn die bontjes met rand duurder omdat het dan meer bont is of zijn ze beter ofzo?

Groetjes Sharon

Brennie

Re: even een vraagje voor jullie allemaal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 16:39

Ik doe er helemaal geen bontje onder, maar een gelpad.

Sharon_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 17:29

Maar ik vind bontjes helemaal geweldig en wil er graag een maar wil dus graag het verschil weten, als die er is.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 17:29

Die met een bont randje zijn niet echt beter, maar gewoon mooier om zien

Sharon_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 17:39

heeft iemand ervaring met het bontje van piafferuitersport.nl? Die van 35 euro?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 17:53

normaal moet je een bontje onder je dekje hebben, met een bontrand eraan gaat dit niet.
dus met een bontrand zijn ze meer voor de show, die zodner rand zijn meer voor hert echte gebruik (in mijn ogen dan)

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 21:35

Iets onder je zadel is in eerste instantie om je zadel te beschermen tegen overmatig binnen dringen van zweet. Dit voornamelijk om de vulling te beschermen en niet zozeer het leer. Leer zit aan de buitenkant en kan je reinigen... Alle pads, bontjes ed zijn alleen om de omzet van de winkel te verhogen. Bij een goed passend zadel is al deze onzin zelfs slecht omdat het de passing veranderd. Het argument dat het is om zijn rug te beschermen is onzin. Een goed passend zadel is zacht in de kussens zonder oneffenheden en sluit als een tweede huid... Om nog even terug te komen op het bontje: weet je wat er gebeurt als je je zadel met bontshabrak aansingelt en erop gaat zitten?

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 01:09

harnessmaker schreef:
Iets onder je zadel is in eerste instantie om je zadel te beschermen tegen overmatig binnen dringen van zweet. Dit voornamelijk om de vulling te beschermen en niet zozeer het leer. Leer zit aan de buitenkant en kan je reinigen... Alle pads, bontjes ed zijn alleen om de omzet van de winkel te verhogen. Bij een goed passend zadel is al deze onzin zelfs slecht omdat het de passing veranderd. Het argument dat het is om zijn rug te beschermen is onzin. Een goed passend zadel is zacht in de kussens zonder oneffenheden en sluit als een tweede huid... Om nog even terug te komen op het bontje: weet je wat er gebeurt als je je zadel met bontshabrak aansingelt en erop gaat zitten?

Ik heb er niets meer aan toe te voegen, ben het er volledig mee eens.
Maareh.........wat gebeurd er als je je zadel aansingeld met een bontje en je erop gaat zitten ? Schuift het eraf ofzo ?

lievebella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 07:59

die bondtjes zijn wel duurder

Sharon_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 17:42

Ik heb eigelijk nog nooit negatieve dingen over die dingen gehoor ik bedoel deze:
Afbeelding
zijn ze nou echt zo slecht? :S

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 17:47

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 10-03-22 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 13:10

[ Om nog even terug te komen op het bontje: weet je wat er gebeurt als je je zadel met bontshabrak aansingelt en erop gaat zitten?
[/quote]

Ik heb er niets meer aan toe te voegen, ben het er volledig mee eens.
Maareh.........wat gebeurd er als je je zadel aansingeld met een bontje en je erop gaat zitten ? Schuift het eraf ofzo ?[/quote]

De mooie pool van het lamsvel wordt samen geperst en is dan ook niet zo zacht meer

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 16:07

ik heb idd ook zo'n bontje, en rijd er eigenlijk altijd mee.. maar ik doe hem op mijn sjabrak... soms als k met n anky pad rijd doe ik het niet... want die zijn best wel dik .... ik ben het er zeker mee eens dat als je zadel goed sluit enzo, je er niets onder moet gaan leggen... want dan verandert er zeker weten van alles aan de ligging.... eigenlijk is het best wel overbodig als je er zo over nadenkt... zorg gewoon dat je zadel goed past.. dan heb je er geen nodig.. dat bontje maakt echt geen verschil hoor....

gelpads zijn trouwens nog slechter....

Sharon_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 16:14

Ik weet zeker dat mijn zadel goed past. Is op maat gemaat. En ik weet dat een bontje wel overbodig is. Maarja ik vind het chique staan. maar als het echt de liggen van het zadel verandert. moet ik het misschien maar niet gaan aanschaffen

Sharon_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 16:15

maakt het nog verschil als je dr 1 met dikke of dunne bontrand gebruikt?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 16:23

T zijn zulke onzin dingen. Je ziet er zoveel mensen mee rijden. En dan nog tussen t dekje en het zadel! Hoe bedoel je "ik leg t er op omdat ik t stoer vind staan". Zo'n bontding is voor paarden die niet tegen syntetische stoffen kunnen (en dan moet je wel de echte bontjes hebben!). Dus als je m niet rechtstreeks op de huid legt heeft t totaal geen nut. Dan is t alleen stoer om te zien. (en slecht voor de rug ivm het niet meer passend zijn van je zadel)

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 16:26

je hebt helemaal gelijk.. ( zegt iemand die ee bontje tussen zadel en dekje heeft zitten.. niet omdat ie dat stoer vind staan... )

ik vind zowiezo onderleggers,gelpads en bontjes overbodig, het is misschien een tijdelijke oplossing, voor als je zadel niet 100 procent goed ligt, maar bijv. nog niet op maat gemaakt is.. maar het is gee goede oplossing als je verder kijkt... je zadel hoort gewoon goed te liggen...

Sharon_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 16:43

Ik krijg menig verschillende reacties Dit gaat een leuk topic worden Weet je wat ik doe. Ik ga naar de ruitersportzaak en vraag om advies

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 16:53

harnessmaker schreef:

En zo is het maar net!

Maarrrrr, er heeft ooit een 'pad'-test in BIT gestaan, en als je dan zonodig iets tussen het paard en het zadel wil leggen, neem dan een bontje, dus gelukkig zijn die dingen nu 'in' en niet die zogenaamde 'goeie' gelpads, die als verstikkend werken onder het zadel!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 17:12

Maar neem wel echt bont!

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 17:14

ja precies, die bit heb ik hier ook liggen... en idd is dat een van de beste onderleggers.... vandaar dat ik ook zei dat gelpads al helemaal nix zijn...

lisjuhandty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 17:22

OrissE_GipsY schreef:

daar ben ik het niet mee eens
gelpads zijn juist hartstikke goed voor een paard met gevoelige rug want dat gel zorgt dat de drukking gelijk is op de rug

bij mijn paard werkt het heel goed!!

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 17:26

moet jij maar eens kijken naar die test in de Bit , gloof me dat gelpads heel veel drukking geven op de verkeerde plaats....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 17:32

lisjuhandty schreef:
OrissE_GipsY schreef:

daar ben ik het niet mee eens
gelpads zijn juist hartstikke goed voor een paard met gevoelige rug want dat gel zorgt dat de drukking gelijk is op de rug

bij mijn paard werkt het heel goed!!

en waar blijkt dat dan uit?

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 20:15

Nou de Fries van de buren met de paarden rijden ze ook op met een onderlegger tussen zadel en dekje. Die is van een soort van foam. En dat doen ze zeker niet voor de stoer. De instructrice van degene die erop rijdt had het aanbevolen omdat je dan iets hoger zit achter en omdat het werkt als schokdemper geloof ik. Dus bij dat paard hielp het goed en het zadel paste wel :-P
Is dus verschillend per paard maar ik rijdt er nooit mee bij mij is het niet nodig dus dan doe ik het niet..