Kuilgras echt zo slecht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

Kuilgras echt zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 11:49

Mijn stalbaas haalt het kuil van eigen land, dus je snapt het al.. wij hebben veel pakken kuilgras staan, om ze van de winter en nu lekker mee te voeren.

Maar ik vraag me af, is kuil nou goed voor veulens en shetlanders?
Of zal ik daar toch maar gewoon (droog) hooi voor bestellen?

Wat vinden jullie van kuilgras?

Ik wacht op reacties...

parouscha

Re: Kuilgras echt zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:04

Wij voeren altijd kuil ook aan de jonge paarden
Ze doen het er goed op, zijn mooi dik!
Ik ken geen andere stallen met jonge paarden die geen kuil voeren?

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:05

Mooi kuilgras kan toch geen kwaad? Wat zou er slecht aan zijn?

oxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:08

Kuilgras is prima paardenvoer mits de kuil gemaakt is voor paarden. Kuilvoer voor koeien bevat erg veel eiwit en is voor paarden minder geschikt.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:13

shetlanders zou ik mee uitkijken.. die hebben de neiging om snel te dik te worden, en zijn vaka gevoellig voor bevangenheid he.... voor je jonge paardjes... daar worden ze idd lekker dikig van... is altijd beter dan van die graatmagere paarden....

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:17

Voor een shetlander zou ik zeker geen kuil voeren, zoals al gezegd is met het gevaar voor bv bevangeheid. Op mijn oude stal voerden ze ook kuil, en nog erger, snijmais. Ik heb mijn fjord 2 keer bijna bevangen gehad. Omdat er niemand voor rede vatbaar was hem uiteindelijk weggehaald. Voor koudbloedpaardjes is het nou eenmaal minder geschikt.

khorizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:36

Mijn paard krijgt ook kuil. Hij doet het hier super op. Hij was iets aan de dunnekant toen we hooi voerde. Nu met kuil gaat het echt super. Bij ons krijgen de veulens ook gewoon kuil. Zolang het maar paardenkuil is kan het geen kwaad. Ons shet krijgt maar een klein plukje. Waarschijnlijk is hooi beter voor een shet. Maar als niet teveel geeft kan het bij een shet ook gewoon.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:54

Toch is het oppassen met kuil. De kans op bevangenheid is groot bij paarden die hier gevoelig op zijn. Ik zou gewoon droog hooi voeren.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:58

Kuil is een goede vuller. Maar daarnaast is het ook afhankelijk van het soort kuil. Sommigen hebben een slechter kwaliteit kuil dan anderen: heel nat of juist stuk droger? Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een wat drogere (en nooit warme, lauw ala) kuil...

Hooi kan ook problemen opleveren bij paarden; sommige paarden krijgen er longproblemen van...

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 13:09

Bella schreef:
Kuil is een goede vuller. Maar daarnaast is het ook afhankelijk van het soort kuil. Sommigen hebben een slechter kwaliteit kuil dan anderen: heel nat of juist stuk droger? Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een wat drogere (en nooit warme, lauw ala) kuil...

Hooi kan ook problemen opleveren bij paarden; sommige paarden krijgen er longproblemen van...

Van slecht, stoffige droog hooi kunnen paarden inderdaad longproblemen krijgen. Koop daarom altojd een goede kwaliteit. Wij halen altijd ons eigen hooi van het land. Als voordeel dat je precies weet hoe het is bemest en hoe het is van kwaliteit.
Kuil kan hoefbevangenheid en koliek veroorzaken

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 13:17

Als een pak kuilgras geopend wordt dan moet deze binnen een paar dagen (ongeveer drie) worden opgevoerd, om bederf te voorkomen.
Koeien kuil is inderdaad niet goed voor paarden, omdat het energie gehalte daarvan veel te hoog is voor paarden.
Het gras wat daarvoor gebruikt wordt is erg jong, de kuil is hierdoor vaak vrij nat en bevat weinig structuur.
De fermentatie in de blinde- en dikke darm kan te onstuimig worden en dunne mest en eventueel koliek veroorzaken.
Aan paarden kan daarom beter een drogere kuilgras gevoerd worden.
Naast een rustiger vertering is er ook nog een ander voordeel: in droge kuil treedt minder snel bacterieel bederf op dan in natte kuil.
Paarden zijn daar gevoeliger voor dan koeien en krijgen eerder maagdarmstoornissen.
In droge kuil kan wel schimmel en broei voorkomen, dus kwaliteitscontrole voor en tijdens gebruik van kuil is altijd noodzakelijk.

Ik ben een paar jaar terug van kuil overgestapt op hooi, omdat ik over ging op krachtvoer van Mijten, waarbij geen kuil gevoerd mag worden.
Ik hoor ook steeds meer mensen om me heen die bedenkingen hebben over het voeren van kuilgras.
Zo zou het het lichaam "verzuren".
Een ander nadeel vind ik dat pony's er inderdaad snel hoefbevangen van worden.
Verder voer ik mijn paarden de hele dag door hooi, zodat ze altijd wat te doen hebben, dit kan ook niet met kuilgras.

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 13:26

Wij voeren ook gewoon kuilgras en als je het laat analyseren weet je precies wat er inzit en of het geschikt is. Wij verkopen ook kuilpakken en die man die ze had gekocht had ineen alle ouder paarden met dikke benen op stal staan. Even geanalyseerd en toen kwam hij er achter dat de voedingswaarde te hoog was. Voor de jonge paarden was het super maar voor de ouder net iets te. Je kunt dus kuilgras ook niet in het algemeen afkraken of de hemel inprijzen. Het moet mooi lang zijn en inderdaad geen jong gras. Als er wel jong gras in zit werkt de dikke darm niet goed en raakt het paard aan de dunne poep.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 14:13

Mijn veulen is al wat aan de dikkige kant (staat ITP Mexx) en zij krijgt ook volop kuil. Daarom ging ik er even aan twijfelen of het wel goed is dat ik dat aan haar voer.
Ze krijgt 's morgens en 's avonds een pluk kuil.
Onze pakken kuil gaan inderdaad heel snel op, we hebben nu 10 paarden op stal staan.

Ik zal in iedergeval uitkijken met de shets! Bedankt.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 14:15

ook van hooi kunnen paarden koliek krijgen hoor !!!! het licht er maar net aan waar het beest gevoelig voor is....

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 14:21

OrissE_GipsY schreef:
ook van hooi kunnen paarden koliek krijgen hoor !!!! het licht er maar net aan waar het beest gevoelig voor is....

Ja juist, ze eten het kuil bij ons volop, en er is nog geen 1 ziek geweest (even afkloppen! )
Maar van de week zei iemand tegen mij dat ze er degelijk ziek van kunnen gaan worden, dat je het ze niet altijd moet geven, vandaar dit topic.
Ik wil weten wat ik nu het beste kan doen.. doorvoeren, of stoppen!

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 14:34

Mijn koudbloed (mérens) staat ook op kuil, sinds hoesten door (zelfs na bronchoscopie) onbekende oorzaak. Ik ga niet meer terug op hooi. Het is veel beter voor de luchtwegen. Zelfs hooi van de beste kwaliteit haalt het er niet bij.

Ik moet er wel bij zeggen dat mijn pony flink gereden word. Voor paarden waar minder meegedaan word is de kans op bevangenheid vast wel wat groter.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 14:37

ja precies... ik zou lekker kuil blijven voeren, mist het een goede kwaliteit is.... dus heel fijn kuilgras, wel vochtig, maar niet nat, en ook niet al te droog... gewoon goed... en wat betreft de shetten... die kan je best smorgens en savonds een klein plukje geven... en dna voer je de rest toch aan met hooi..?? of je zet ze alleen op hooi... maar ik zou met je shetten idd wel uitkijken met kuil...

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 14:43

Fijn dat ik dit nu weet, want bij mij op stal staat sinds zaterdag dus ook een merens-paardje, en die eigenaar was al helemaal niet blij met het idee dat ik alleen maar kuil voerde..
Ja de shetten gaan vanaf volgende week dag en nacht naar buiten met een schuilstal, dan voer ik ze geen kuil meer bij.
Ik weet nu waar ik aan toe ben, en onze kuil is goed van kwaliteit!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 15:10

Kuilgras heeft een aantal praktische bezwaren:
-van de buitenkant van het pak kun je de kwaliteit niet beoordelen
-als er bederf inzit kun je het hele pak weggooien, wordt vaak niet gedaan met alle risico's van dien
-diverse paarden kunnen er niet tegen, krijgen koliek, gaan aan de scheiterij, raken bevangen, te vet of worden veel te heet
-er zit meer voedingswaarde in, dat is leuk voor magere paarden, maar niet voor de vetklepjes, want je moet dus beperkt voeren

Helaas heb ik dus een paard dat absoluut onwerkbaar wordt van kuil, zelfs al is het nog zo mooi droog, zodra die omzetting naar lichtzurig is opgetreden kan ik het niet voeren. Dus ik ga absoluut voor droog hooi! En voor degenen die met opslagproblemen zitten: dat is ook ingepakt te doen, je moet het hooi alleen knisperdroog laten worden voor je het inpakt.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 15:21

Bij ons op stal krijgen de paarden ook kuilgras wat door de pensionhouder zelf gekuild wordt. Er staan ook een aantal friezen en die krijgen het ook gewoon.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 15:26

Bij ons op stal krijgen de meeste ponys en paarden ook kuil maar omdat Fly hoefbevangen bij de vorige eigenaren is geweest staat zij op hooi. Straks als ze verder in de dracht is dan zet ik haar ook op kuil want daar zit toch meer in.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 15:28

Waratje schreef:
Helaas heb ik dus een paard dat absoluut onwerkbaar wordt van kuil, zelfs al is het nog zo mooi droog, zodra die omzetting naar lichtzurig is opgetreden kan ik het niet voeren. Dus ik ga absoluut voor droog hooi! En voor degenen die met opslagproblemen zitten: dat is ook ingepakt te doen, je moet het hooi alleen knisperdroog laten worden voor je het inpakt.

Kijk, dit is dan gewoon iets wat je van je paard weet. Kan die niet goed tegen kuil, zet hem dan op hooi . De keuze is er niet voor niets!
Zo weet ik dat mijn pony (hoewel het dus een koudbloed is) het beter doet op kuil. Ik haal m'n kuil dan wel speciaal ergens ver weg vandaan, omdat ik dan zeker weet dat het goed is.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 15:29

ja precies.. zoals ik eerder al zei.. verschilt dit per paard.... zowel hooi als kuil kunnen voor en nadelen hebben....

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 18:19

Zit heel veel verschil in. Zo hebben wij voordroog: dit is wel ingekuild, maar heel droog - dus bijna hooi om te zien/voelen. Het is van onbemest land en omdat het vrij lang gelegen heeft niet zo eiwitrijk; voordeel is dat er minder stof in zit tov hooi. Een baal kan als je hem helemaal uitpakt bijna 2 weken open blijven zonder schimmel enz (omdat het zo droog is).
Vroeger hadden we koeienkuil dat was veel natter en stonk meer- echt zurig. Ook schimmelde dat veel meer. Dat zou ik dus iig niet voeren.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 20:33

Ik vindt dit ook wel interessant,
Mijn pony (connemara x) krijgt nu ook kuil, maar mijn gevoel zegt me dat ik haar beter op hooi kan zetten.
Van het gras ging ze en aan de scheiterij, en haar hoeven gingen richting bevangheid. Toen heeft ze een maandje in een loopstal gestaan, met hooi en kuil afwisselend, en ging haar hoeven weer perfect en de scheiterij was na dag een over...
Maar de paarden waarbij ze nu staat in een klein landje met bijna geen gras krijgen kuil... Zit ook te twijfelen of ik haar weer apart moet zetten....