elk paard kan de Z lopen?!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Rocco1

elk paard kan de Z lopen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 09:51

nou ik had gister les bij de rijvereniging en hoorde ik een stalgenootje zeggen: "dat paard zou nooit Z kunnen lopen"
niet omdat hij lichamelijke klachten heeft of zoiets dergelijks maar gewoon omdat ze vond dat hij de uitstraling niet had.. de middendraf enz..

nou ik vind dat onzin.. elk paard is toch naar de Z te rijden? okeej alles wat daar boven komt is een ander verhaal.

(dat meisje die het zei is trouwens erg trots op haar eigen paard en vindt geen 1 paard net zo goed als die van haar)

wat vinden jullie ? is elk paard naar het Z te rijden?

Urielle

Re: elk paard kan de Z lopen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 09:57

ja, afhankelijk van talent, doorzettingsvermogen en inzet van de ruiter en zolang er geen blessures op de proppen komen of dat soort dingen denk ik persoonlijk dat ieder paard naar het Z kan komen.
In het Z lopen nog genoeg simpele paarden mee die geen geweldige uitstraling hebben van 'hier ben ik'.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 10:03

In principe wel... Ieder gezond paard wat gewoon normale gangen en een normale bouw heeft kan Z lopen. Misschien dat het met een fjord/haflinger o.i.d lastiger is. Maar die zie je toch ook steeds vaker voorbijkomen. Aan een (midden)draf valt ook heel veel te verbeteren vaak.

NaDiNeLoVe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 10:15

ja, als de goede ruiter er maar opzit..

Rocco1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 10:18

idd dat vind ik ook.. als je er een goede ruiter op zet moet dat zeker wel lukken..

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 10:20

het kan wel idd. Als het paard ook wil moet het lukken

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 10:27

Marja1988 schreef:
het kan wel idd.
Als het paard ook wil moet het lukken

Dat is het hem.
De ruiter moet veel doorzettingsvermogen hebben, maar ook het paard moet dit beschikken. Ik denk niet dat elk paard naar het Z gereden kan worden. Het paard moet plezier in zijn werk hebben en willen leren (dressuurmatig dan) anders zal hij de moeilijkere oefeningen niet 1 2 3 voor je doen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 10:32

Ik denk dat dat niet zo is. Sommige paarden zijn gewoon niet zo gebouwd dat de achterhand er genoeg onder kan komen. Of er is niet genoeg ruimte in de kaak om de verzameling en de nageeflijkheid op Z niveau te krijgen.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 10:33

elk paard kan een Z proef lopen maar of het altijd winstpuntwaardig is is een ander verhaal

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 10:40

Ik ben van mening dat niet elk paard genoeg capaciteiten genoeg heeft om naar het Z te rijden. Zoals ik zonet ook al las, dat echt waar is, dat het paard ook zin moet hebben om het te doen, als ie niet voor je werken wil, dan kom je nooit tot aan het Z!
Een Ijslander kan je trouwens ook niet naar de Z rijden, haha

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 10:44

Lenn schreef:
elk paard kan een Z proef lopen maar of het altijd winstpuntwaardig is is een ander verhaal

Helemaal mee eens.
Meestal komt die punt ook nog wel een keer als ze een milde jury hebben en een goede dag.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 10:51

bij de goede ruiter kan elk paard Z lopen

Refresh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 11:23

Ik denk dat er bij elk RAS wel een paard is dat de Z WINSTPUNTWAARDIG kan lopen. maar niet elk paard. want een Z paard heeft echt een doorzettend en slim karakter nodig en moet ook niet in zijn bouw belemmerd worden om juist te bewegen. En zo is er bij elk ras wel minimaal 1 paard te vinden wat hier aan voldoet. Met 'elk paard' ben ik het niet eens want sommige paarden, neem grote koudbloeds, volbloeds met een 'kolder' in hun hoofdje of een draver die liever tolt en een onregelmatige tact heeft, zullen het niet redden (winstpuntwaardig) want die hebben er de bouw of de geest niet voor. En ja elk paard kan wel in het Z komen als je maar vaak genoeg wedstrijden rijd en zo vanzelf een keer een paar wp's haalt maar dat vind ik niet van toepassing want echt Z lopen moet winstpuntwaardig zijn.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 11:31

In principe moet ieder gezond en enigszins correct gebouwd paard, waar van jongs af aan al op de goede manier mee omgegaan is, die onder een goede ruiter loopt het Z kunnen halen. Bij sommigen kost het meer tijd dan anderen, maar als met doorzettingsvermogen en hard werken kan je er met ieder paard komen.

Kylan is ook op de voorhand gebouwd, heeft geen spectaculaire (midden)gangen en is meestal liever lui dan moe. Toch lukt het met veel werk wel om hem Z klaar te krijgen. Het kost meer tijd en meer moeite dan bij een bergop gebouwd paard, maar hij komt er wel. Verder dan Z1 zal het moeilijk worden, maar Z1 moet hij winstpuntwaardig kunnen lopen.

Zomaar zeggen dat een paard geen Z kan lopen vind ik een beetje te gek. Sommige paarden zullen behoorlijk gecorrigeerd moeten worden, maar dan kan je nog een heel eind komen.

Bloemsuiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 11:36

Ja , alleen als de ruiter en het paard het willen en er zich voor inzetten.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 11:38

Ieder paard kán Z lopen, mits fysiek in orde De combinatie met de ruiter verkleind deze kans blijkbaar, anders zou het toch wel een stukkie drukker moeten zijn in de Z-rubrieken.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 11:45

ik denk dat je veel doorzettings vermogen moet hebben en je paard ook het moet wel een echte werker zijn maar dat ligt aan het karakter en is zeker niet ras verbonden maar er zijn wel rassen die uiblinken in de dressuur gewoon weg omdat ze daar voor gefokt zijn je zal ook nooit een retriever als politie hond zien daar liggen niet zijn talenten maar met een goede baas zal hij redelijk ver kunnen komen maar ik zal goed kijken waar de talenten van je paard liggen en ga vooral niet puchen

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 11:48

Katja schreef:
Lenn schreef:

Helemaal mee eens.
Meestal komt die punt ook nog wel een keer als ze een milde jury hebben en een goede dag.

Juist, iedereen komt er wel al heb je een geit, maar bij de één duurt het wat langer dan bij de ander.

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 11:48

Ieder paard kan Z lopen, mits er de goede ruiter op zit!
Iedere ruiter kan Z rijden, mits hij het goede paard onder zich heeft!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 11:57

ik denk dat ik zelf niet eens het z kan halen.. waarom niet?? omdat mijn zit en gevoel niet goed zijn en die moet je wel hebben

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 11:59

Met een superfijn afgericht paard die je fijn laat zitten en de juiste begeleiding ben je zo Z.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 12:03

Met de juiste ruiter kan elk paard Z lopen,
maar ik ken zat minder getalenteerde paarden waarbij ik het mij afvraag of het wel zo eerlijk is om het Z niveau te vragen.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 12:07

Sjuimpje schreef:
Met de juiste ruiter kan elk paard Z lopen,
maar ik ken zat minder getalenteerde paarden waarbij ik het mij afvraag of het wel zo eerlijk is om het Z niveau te vragen.

Precies, zeker als dat samen gaat met rukken en plukken en schoppen om er nog een oefening uit te persen.

Maar over het algemeen moet ieder gezond paard een gewone nette Z proef kunnen lopen, als er maar de juiste ruiter op zit.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 12:17

ze doen toch niet voor nix die proeven veranderen?? tegenwoordig als je naar het z kijkt is het alleen maar ruk en pluk.. allemaal willen we naar het z en wel zo snel mogelijk en dan??? daarna is er voor 80% nix meer te halen.. en die andere 20% vallen er bij de zz licht en zz zwaar klasses alweer heel veel af....

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 12:38

Die ervaring heb ik niet. Juist in de Z rubrieken zie je vaak dat de paarden al veel meer bevestigd zijn. De meeste ruiters in het Z (tenminste bij ons in de regio) horen echt wel in het Z thuis. Rukken en plukken zie ik hier nauwelijks.
Het M2 is eigenlijk moeilijker dan het Z1, dus als je daar doorheen komt dan lukt het Z1 ook wel.