Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Waratje schreef:Nee, jong paard (of oud, net zo goed) heeft geen beenbescherming nodig. Wel een verantwoorde behandeling bij het inrijden!
Persoonlijk vind ik dat je ver in het voren aan het plannen bent. Kijk van de winter eerst maar eens of het paard er lichamelijk en mentaal aan toe is. Dat "op de kalender" inrijden van paarden ben ik bepaald geen voorstander van. Als je paard net een rare groeispurt maakt, en dat kan gewoon nog gebeuren als ze drie zijn, is inrijden absoluut niet aan de orde.
Tulandro schreef:IK vind dat een paard met het inrijden juist wel beenbescherming nodig heeft, het dier heeft nog geen balans of evenwicht, waardoor hij af en toe zijn benen op een andere manier plaatst dan hij normaal doet.
Ze moeten leren op hun eigen benen te lopen. Sjonniej schreef:Nooit geen beschemersZe moeten leren op hun eigen benen te lopen.
Waratje schreef:Vandaar dat ik ook zeg dat er een verantwoorde behandeling nodig is.
Beenbescherming heeft verder meer risico's dan dat dat het wat oplevert.
Een jong paard zonder balans hoort geen ruiter op, dan bouw je eerst aan de lange lijnen aan de balans van het paard. Wanneer de ruiter erop gaat zitten ga je eerst maar eens rechtuit stappen, daarbij nog steeds weinig risico's voor je beentjes. Als dat in balans lukt ga je pas aan heeeeele grote wendingen beginnen, etc. Iedereen heeft altijd de neiging om zo verrekte snel de boel voor elkaar te krijgen, dat gaat nou eenmaal niet.
Waratje schreef:Tulandro schreef:IK vind dat een paard met het inrijden juist wel beenbescherming nodig heeft, het dier heeft nog geen balans of evenwicht, waardoor hij af en toe zijn benen op een andere manier plaatst dan hij normaal doet.
Vandaar dat ik ook zeg dat er een verantwoorde behandeling nodig is.
Beenbescherming heeft verder meer risico's dan dat dat het wat oplevert.
Een jong paard zonder balans hoort geen ruiter op, dan bouw je eerst aan de lange lijnen aan de balans van het paard. Wanneer de ruiter erop gaat zitten ga je eerst maar eens rechtuit stappen, daarbij nog steeds weinig risico's voor je beentjes. Als dat in balans lukt ga je pas aan heeeeele grote wendingen beginnen, etc. Iedereen heeft altijd de neiging om zo verrekte snel de boel voor elkaar te krijgen, dat gaat nou eenmaal niet.

Sjonniej schreef:Nooit geen beschemersZe moeten leren op hun eigen benen te lopen.