Te vroeg afgespeend veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lipydo

Te vroeg afgespeend veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 15:33

Is een veulen van 3,5 maanden te jong om afgespeend te worden?

(wij hebben een veulen gekocht, maar die wordt volgende week al afgespeend met 3,5 maanden jong )

Krijg je er problemem mee, of kan het wel?

Bella

Re: Te vroeg afgespeend veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 15:41

Tja kan....alles kan, maar of het nu ideaal is. Persoonlijk vind ik van niet. Mijn limiet ligt op 4 maanden, maar liever zie ik ze er minstens half jaar bij lopen. En hier lopen ze er momenteel zelfs nog wel langer bij (zitten verder ook niet in de weg)...

Maar er is wel gezegd dat vroeg afgespeende veulens grotere kans hebben op aandoeningen (zoals OC / OCD), maar in hoeverre dit ook waar is durf ik niet te zeggen!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 15:43

Velvet is met 4,5 maand afgespeend en was als 3,5 jarige puntgaaf op de foto.

Achteraf vond ik het vrij vroeg, had haar liever ook zo'n 5 a 6 maanden bij de moeder gehad. Ik vind persoonlijk 3,5 maand wel heel vroeg.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 15:46

Ik vind 3,5 ook erg vroeg.
4 maanden is ook mijn limiet.
Wij laten ze er meestal langer bij lopen.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 15:50

Bedankt voor de reacties. Ik vond het dus ook heel erg vroeg, maar of het nou echt kwaad kan dat weet ik dus niet...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 16:09

ik ken een arabieren fokker die de veulens er met 3mnd vanaf haalt.

hij begint al af te wennen als ze zelf kunnen eten.[krachtvoer]
en hij doet dat al jaren zo,en heeft hele goede paarden voortgebracht.

wij hebben vroeger het veulen 8mnd bij de moeder gelaten,hij was laat geboren 28 juli en liep niet in de weg.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 16:11

vind het we erg vroeg! Kun je niet kijken of het er langer bij mag blijven?

Melanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 16:12

de eigenaren van mijn vorige pony hebben haar veulen afgespeend met 2,5 maand.
Wat ik zelf wel heel vroeg vind want het veulen heeft een moeilijke start gehad.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 16:17

hangt er helemaal van af of het veulen al enige opvoeding heeft gehad en waar je het veulen nu gaat laten. Gaat hij/zij de groep in bij een opfok of gaat ie op stal bij jullie?
Op zich is 3,5 maand wel jong maar als het veulen goed brokken eet kun je de eventuele terugslag die het veulen kan krijgen nu het van de moeder af gaat wel opvangen.
Ik weet niet hoe het veulen nu gehouden wordt en hoe jullie het gaan doen dus lastig beoordelen...

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 16:22

Het veulen staat nu op stal met haar moeder en gaat dan wel eens de bak in. Er is nog helemaal niks mee gedaan, geen halster of wat. Maar je mag wel bij het veulen komen. Volgende week wordt het veulen dan ook in 1 keer van haar moeder weggehaald en gaat met ons mee. Het veulen komt dat buiten op een weiland te staan samen met 2 volwassen paarden en een jaarling, dus er is nog wel wat te spelen voor haar.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 16:27

Bij ons op de manege spenen ze het veulen tusse 4 en 6 maand af. En vanaf 2 maand mag de moeder in de les lopen. Soms mag de merrie nog wat langer "vrij" als het veulen een slechte start heeft gehad ofzo.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 16:31

Bedankt voor de reactie

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 16:35

dus als ik het goed begrijp haal je het veulen op en dan gaat ie bij jullie de wei op? Zet m aub niet gelijk in de wei dan weet je zeker dat het fout gaat! Die gaat op zoek naar mams....

Heb je de mogelijkheid om het veulen eerst in een veulenveilige stal op te sluiten tot ie niet meer om mams roept? Meestal duurt dat een paar dagen.
Ook is ie nog niet haltermak? Ik wens je veel succes met het vervoer, hoe ga je dat aanpakken?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 16:38

Alsje

Ik zou hem eerst nog even bij zijn mams laten.
Loopt ie al veel weg van zijn moeder? En heeft ie meer aandacht voor andere paardjes dan voor zijn Moeder? Dan zou het opzich wel kunnen. Maar ik adverseer je wel om hem zobiezo tot zijn 4e maand bij zijn moeder te laten. Desnoods neem je de moeder voor een weekje mee naar je stal (als dat kan) Dan kan je zelf al beginnen met het afspenen. En hem aan het halster laten wennen.

Een veulen heeft volgens mij echt tot zijn 4e maand nog de moedermelk nodig.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 16:40

Het veulen dat wij hadden (is 10 jaar geleden en we hebben hem nog), was met 3 maanden afgespeend.
Het heeft zijn groei belemmerd en is veel kleiner gebleven.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 16:42

Wij kregen dus ook hele grote twijfels hoe we dat moesten aanpakken en of we het uberhaupt wel moeten doen (het veulen kopen)... Omdat hij zo vroeg wordt afgespeend en ook nog eens niet halstermak Wij weten ook nog niet hoe we het veulen naar het weilad moeten brengen. We hebben wel een stal, met uitloop waar het veulen zeker niet uit kan komen ( dubbele houten omheining) Maar het is nog wel een pittig eindje lopen om daar te komen. En daar heb je toch wel een halster voor nodig Ik twijfel..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 16:46

Lipydo schreef:
Het veulen staat nu op stal met haar moeder en gaat dan wel eens de bak in. Er is nog helemaal niks mee gedaan, geen halster of wat. Maar je mag wel bij het veulen komen. Volgende week wordt het veulen dan ook in 1 keer van haar moeder weggehaald en gaat met ons mee. Het veulen komt dat buiten op een weiland te staan samen met 2 volwassen paarden en een jaarling, dus er is nog wel wat te spelen voor haar.

Dus het veulen staat erg veel op stal? Dat vind ik zoiezo al slecht een veulen hoort naar buiten te gaan niet wel eens in de bak.
Daarbij zou ik het veulen niet zomaar even bij onbekende paarden zetten. Vaak reageren die anders op een veulen en veulen kan door draden alles heen rennen. Als je hem gaat laten wennen zou ik als die gewend is bij jullie hem/haar eerst bij de jaarling zetten, omdat die vaak ook nog wel wat speels in zich hebben... volwassen paarden kunnen nog tikje anders reageren.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 16:47

pricilia schreef:
Alsje

Ik zou hem eerst nog even bij zijn mams laten.
Loopt ie al veel weg van zijn moeder? En heeft ie meer aandacht voor andere paardjes dan voor zijn Moeder? Dan zou het opzich wel kunnen. Maar ik adverseer je wel om hem zobiezo tot zijn 4e maand bij zijn moeder te laten. Desnoods neem je de moeder voor een weekje mee naar je stal (als dat kan) Dan kan je zelf al beginnen met het afspenen. En hem aan het halster laten wennen.

Een veulen heeft volgens mij echt tot zijn 4e maand nog de moedermelk nodig.

Moeder en veulen stonden te koop, moeder is verkocht en gaat volgende week weg dus veulen wordt dan afgespeend Ik weet niet echt zeker of het veulen meer intresse had met andere paarden maar volgens mij wel, ze liep wel aan de andere kant van de bak om met een fries contact te maken en dat duurde wel een kwartier ofso. Maar was natuurlijk wel heel trouw aan mams en als mams weg liep liep ze mee.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 16:51

bij twijfel niet inhalen...
je hebt er niks aan als je niet zeker van je zaak bent, het kan nog zo'n leuk lief veulentje zijn maar als je al begint met dit soort 'startproblemen' dan zou ik nog maar eens heel goed nadenken.

Misschien dat je met de nieuwe eigenaar van de moeder af kunt spreken dat het beestje nog wat bij mams kan blijven en eerst (behoorlijk) afgespeend wordt en halstermak is?
Anders zou ik er niet aan beginnen, zeker niet als je de ervaring mist hoe je met veulens om moet gaan....
Ik weet ook wel dat je verliefd kunt worden op zo'n lief veulentje maar denk ook aan de gevaren...
Zo'n kleintje kan al aardig springen en over en zelfs dwars door een omheining gaan hoor als ie zn moeder wil zoeken. In blinde paniek zien ze niks meer.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 17:12

We hebben wel ervaring met veulens, maar dat andere veulen was 6 maanden en al netjes opgevoed.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 17:44

En weet je hoe je hem moet opvoeden? Ik zou er zeker hulp bij vragen van iemand die er al wel veel ervaring mee heeft met dit soort veulens.

Ik zit te denken he.. Soms geven ze veulens ook wel de fles. Als de moeder is overleden ofzo. Misschien kan dat ook wel bij jou veulen. En ik weet niet of je een zorgzame merrie hebt die al veel veulens heeft en zich graag om het veulen bekommert. Daar zou je haar mee in de stal laten staan.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 18:02

Het opvoeden hebben we uiteindelijk wel veel ervaring mee, maar ik zou gewoon niet weten of het goed gaat: Van moeder af meteen een trailer in, 2 uur rijden, komt van trailer af, niet halstermak met een bokkende schreeuwende veulen proberen om naar achteren te lopen..

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 18:03

Ik weet eigenlijk wel zeker dat dat niet goed is! Zo'n veulen raakt van streek en ik weet niet of het zo is maar als ik het veulen was zou ik toch wel een soort "angst" over houden aan zo'n rijdende stal.

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 18:09

Maar als de moeder volgende week wordt opgehaald, kan het veulen toch daar nog bijvoorbeeld een week of 2 op stal blijven staan totdat het gekalmeerd is? Laat die eigenaar eens rustig een halster omdoen en het veulen wat handmak maken (vastzetten etc) Zo krijg je een kalm veulen mee wat ook niet benauwd raakt in de trailer. (denk je anders eens in; net van de moeder afgehaald, in een bewegende trailer gestopt etc, dikke horror voor zo'n veulen en dat vergeten ze NEVER)

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 18:14

Heb ooit op een ander forum voor iemand stukken uit een artikel in Bit overgetypt.
Hier komen ze

Citaat:
De meeste fokkers halen een veulen tussen de vierde en de zesde maan bij de merrie weg. Voor velen is het nu van spenen niet duidelijk, het is meer een gewoonte. IN een aantal gevallen is spenen noodzakelijk: de merrie kan het veulen niet (meer) voeden of de eigenaar wil zijn merrie weer in de sport uitbrengen. Of er is geen ruimte voor het veulen, de merrie gaat te veel in conditie achteruit of het veulen is onhandelbaar. In het wild blijven de veulens de hele eerste winter drinken bij hun moeder, ook als de moeder opnieuw drachtig is. De moeders spenen de dan inmiddels jaarlingen gemiddeld zo rond twee maanden tot zes weken voor de geboorte van het nieuwe veulen. Alleen als een merrie een slechte conditie heeft en drachtig is, zal ze haar veulen iets eerder spenen. Sommige moeders spenen helemaal niet, of maar kort voor de geboorte. Er zijn geen aanwijzingen dat dit tenkoste gat van de gezondheid van de nieuwste veulens of van de moeders.

Citaat:
Wetenschappelijk is bewezen dat spenen een van de meest stressvolle en traumatische ervaringen kan zijn voor een veulen en, niet onwaarschijnlijk, gevolgen heeft voor de rest van zijn leven. Toegang tot de melk bij de moeder geeft het veulen zowel fysieke voeding als een gevoel van (emotionele) veiligheid. Door het spenen valt die veiligheid weg. Dat kan resulteren in zoveel stress dat het veulen vatbaar wordt voor ziektes, letsel, verminderde groei en het (vroeg) ontwikkelen van orale stereotiepen zoals kribbenbijten, luchtzuigen en excessief likken. IN onderzoeken is aangetoond dat vooral bij vroeg gespeende veulens de groei stagneert en ze in de herfst kleiner zijn dan hun leeftijdsgenootjes. [...] Agressie, sociale dominantie en temperament lijken gedeeltelijk van de moeder overgenomen gedragingen te zijn, die een vroeg gespeend veulen niet voldoende aanleert.

Citaat:
Een ander aspect is voeding. Veulens die vet- en vezelrijke voeding brokken (naast hooi of weidegang) krijgen, zijn minder gestresst bij het spenen dan veulens die brokken krijgen met veel koolhydraten en suikers. Geen brokken gaf nog veel meer stress. Het is daarom belangrijk om veulens al voor het spenen al aan het eten van brokken te wennen en hiermee na het spenen door te gaan.

Citaat:
Spenen kan abrupt of geleidelijk. Bij abrupt spenen worden merrie en veulen in één keer buiten elkaars gezichts-, reuk - en gehoorsafstand gezet. Dat is de minst goede methode. Bij geleidelijk spenen mogen ze in goed omheinde paddocks of weilandjes naast elkaar staan; contact is toegelaten, maar drinken is niet meer mogelijk. Onderzoek heeft aangetoond dat dit veel minder stress oplevert.

Citaat:
De stress van het spenen loopt vaak enorm op door het veulen al direct na het spenen te vervoeren naar een - vreemde - opfokgroep. Vervoer op zich is al een stressvolle aangelegenheid, en dan ook nog in een getraumatiseerde toestand (van het veulen uit gezien) vervoerd worden naar een koppel onbekende andere veulens is vragen om problemen. Om van latere trailerproblemen bovenop de andere veel voorkomende speengevolgen nog maar te zwijgen.