hengsten met 2 kruinen op het hoofd?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SuperRoos

hengsten met 2 kruinen op het hoofd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 13:39

hoihoi, zoals sommigen van jullie weten maak ik karakteranalyses van paarden
heb de theorie van linda tellington jones bestudeerd en mn gevoel doet ook mee natuurlijk

nu wil ik een soort van onderzoekje doen bij paarden met 2 kruinen, en dan eigenlijk hengsten
het kenmerk bij een paard met 2 kruinen is dat ze in 70% van de gevallen veel sterker en emotioneler reageren dan gemiddeld
ze kunnen op zeer onverwachte momenten van streek raken zonder echte aanwijsbare reden
zo ken ik paarden die onberijdbaar waren, niet op stal konden, zichzelf achterover over de klep van de trailer gooien en noem maar op
ik ben nog maar een paar hengsten met 2 kruinen tegen gekomen maar deze waren tot mijn verbazing uiterst betrouwbaar,
kleine kinderen die er zonder zadel op rond kunnen rijden
ik wil dus weten of het merendeel van de hengsten behoort tot de overige 30% en dus redelijk betrouwbaar en ongecompliceerd zijn

dus mensen die een hengst met 2 kruinen hebben, of er 1 kennen, ik zou het fijn vinden als je hieronder het karakter uit legt
het zou helemaal mooi zijn als je er 2 foto's bij kan plaatsen van het hoofd, voorbeeldfoto's staan op de site uit mn onderschrift bij wat heb ik nodig
dan kan ik de kenmerken van het hoofd vergelijken en zo nog meer ontdekken welke trekjes de meeste invloed hebben op de inwerking van de kruin

Afbeelding

dit is dus een voorbeeld van een paard met 2 kruinen, het zijn echt de kruinen tussen de ogen waar de haren samenkomen, niet die bij de maantop dus...

nou het is een lang verhaal maar ik hoop dat ik wat reacties krijg

alvast bedankt daarvoor

jeanie

Re: hengsten met 2 kruinen op het hoofd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 14:15

Ik heb een merrie met 2 kruinen. Ik ga toch maar eens foto's van haar hoofd naar jou sturen .

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 14:23

Ik heb 2 merries met 2 kruintjes, beide dominante krengen in de groep, maar gouden pony's om mee te werken!!!!!

Mijn hengsten hebben beide maar 2 kruintje en zijn erg makkelijk(die ene hengst is de zoon van een van mijn merries en mijn andere hengst).

De karakter analyse die je een tijd geleden van Dennis gemaakt heb klopt super.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 14:27

dit is best appart .. ik heb een ruin ... ook 2 kruinen en hij is inderdaad een appart geval ^^ heel vreemd op sommige dingen reageren enzo .. maar toch ben ik helemaal verlieft op hem^^... onze karakters passen bij elkaar ... oja ... ik weet niet of je dat doet en als je het niet wilt maakt het niet uit ... maar zou je dat stukje van het boek kunnen inscannen over die 2 kruinen .. en dat ik het kan lezen ... alleen als je dat zelf wilt natuurlijk ...

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 14:35

Ik heb een ruin met 2 van zulke kruintjes naast elkaar, maar ik heb hem 3 jaar als hengst gehad(zelf gefokt en 19 mei 2005 is hij gecastreerd). Zijn karakter zowel als hengst als als ruin: erg makkelijk, zeer lief / braaf in de omgang, leert makkelijk en wil graag iets voor je doen. Eclipse is een echt allemansvriendje, als je (als mens of als paard) hem leuk vindt dan vindt hij jou ook leuk. Hij is erg op zijn baasjes gericht en komt altijd meteen op ons af stormen als we de wei in komen. Ik heb hem eigenlijk alleen laten castreren omdat ik toch niet wil dekken en er op een stal met 250 paarden veel merries te vinden zijn. Ik wou het hem niet aan doen om die hormonen wel te hebben maar er niets mee te kunnen. Tevens wou ik graag dat hij altijd lekker met vriendjes het land op zou kunnen. Om zijn gedrag had ik het zeker niet hoeven doen. Hij is overigens wel erg slim, hij weet dondersgoed hoe ver hij bij wie kan gaan. Mijn hoefsmid is af en toe iets te soepel en dan wil Clip zijn grenzen nog wel eens een stukje verleggen; puur uitproberen want er is maar weinig voor nodig om hem in het gareel te houden . Hij heeft werkelijk een gouden karakter.

Fotootje:Afbeelding

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 14:54

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 15:04

Ik heb een ruin met twee kruinen, maar mijn paard is juist heel lief en betrouwbaar..
Hier een foto van zijn hoofd:
Afbeelding
Als je goed kijkt zie je het
Ze staan overigens heel dicht bij elkaar..

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 15:25

Wat leuk Masja, dat Clip ook twee kruintjes heeft, hihi Kayo heeft ze ook! Wat fijn dat hij zo makkelijk van karakter is, Kayo is ook super makkelijk en mensgericht. Hij komt ook altijd gelijk naar je toe in de wei en is erg mens en dier vriendelijk, precies hoe jij het omschrijft!! Erg leuk om te lezen, tja voor de mensen die het niet weten, Clip en Kayo zijn halfbroertjes

Gr. Melina

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 18:40

Melina schreef:
Wat leuk Masja, dat Clip ook twee kruintjes heeft, hihi Kayo heeft ze ook! Wat fijn dat hij zo makkelijk van karakter is, Kayo is ook super makkelijk en mensgericht. Hij komt ook altijd gelijk naar je toe in de wei en is erg mens en dier vriendelijk, precies hoe jij het omschrijft!! Erg leuk om te lezen, tja voor de mensen die het niet weten, Clip en Kayo zijn halfbroertjes

Gr. Melina

Wat ontzettend leuk om te ontdekken dat ze eigenlijk behoorlijk veel van elkaar weg hebben. Eclipse was als veulentje al erg aanhankelijk en dat is alleen maar sterker geworden, dat belooft wel wat voor Kay volgens mij hoor . Als mijn moeder weer terug is van vakantie dan zal ik haar eens naar stal laten komen met haar digi incl. telelens en tal van andere lenzen (zelfde als Reindert heeft! ), dan kan ze weer wat nieuwe plaatjes schieten van Eclipse die ik dan aan je kan showen. En bijna goed... alleen de M moet een J zijn... Jasja Ik zal ook nog eens een nog duidelijkere foto van de kruintjes laten maken.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 18:46

ik zal morgen de paarden hier eens gaan bekijken

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 18:52

Mijn ruin heeft geen twee kruinen op zijn hoofd, maar zelfs drie,

in een driehoekje bijelkaar.
Het is best een gecomliceerd paardje, die heel gezvoelig is.
Heeft dat ook met die kruinen te maken? Ik heb helaas geen goede foto van hem...

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 19:04

Pony van mijn zusje heeft ook drie kruinen, het is een ruin. 1 op zijn hoofd en 1 achter elk oor.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 20:00

mijn hengst heeft ook 2 kruinen, (t is wel een shet telt dat ook )
nja.. hij is 3 jaar pas en is super rustig. een vliegtuig kan boven hem landen, alles.. ik kan een kind van 3 er op zetten en bijv langs merrie's laten lopen..
Ook kan ik onder/achter hem door lopen..

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 20:09

Hé Roos

las dit net bij nieuws en dacht meteen aan jou, en nu ben je ook de topicstarter

Het hengstveulen van Solana (NRPS-pony) is een hengstje met 2 kruinen en als veulen al zeer makkelijk en lief , hij deed alles alsof hij het al jaren kende
Maar heb hem dus alleen z'n 1 ste jr meegemaakt.
Nu is hij verkocht en geruind, maar hoorde dat ie gezellig aan t opgroeien is met hun andere jonge paardjes en hij alles nog heel makkelijk en lief doet.

Weet niet of ik een kruinenfoto van hem heb --> momenteel niet op eigen computer dus kan niet zoeken.

Hij heeft in ieder geval 2 kruinen naast elkaar.

en mijn merrie ken je

(ps heeft dat mens/ baasje gericht zijn misschien ook iets met kruinen/ karakter te maken , want Sayla heeft dat ook heel erg
verder is ze dus altijd zeer vrolijk, komt dus meteen en hoort/ ziet alles ook altijd als 1ste )

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 20:31

Ik geloof hier eigenlijk niet zo in, vind het een beetje moderne frenologie maar ik heb een merrie met 2 kruinen naast elkaar.
Ze is de dominante merrie in de groep. Met zadelmak maken liet ze zich op de ruiter of tegen de bakrand aan vallen. Als je haar met geweld ergens toe probeert te dwingen of onder druk zet laat ze zich ook op je vallen of ze valt zelfs aan.

Maarrr, ik heb inmiddels (10 jaar later) haar gebruiksaanwijzing gevonden en het is een gouden knollie. Ze gaat echt voor je door het vuur als ze je mag. Ik moet haar soms tegen zichzelf in bescherming nemen want het is echt een doodloper en pijn kent ze niet.

Ze heeft twee kanten. Als je met haar om kan gaan is het het allerliefste paard van de wereld. Je kan er bij wijze van spreken een baby bij in de stal leggen. Aan de andere kant kan het echt een monster zijn als ze je niet respecteert of niet "mag". Ze heeft heel sterke voor en afkeuren voor mensen. Ik doe haar in ieder geval nooit meer weg want zo'n uniek dier vindt ik geen tweede keer meer.

Als ik dit zo na lees zit er misschien toch iets in? ........

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 20:34

mijn hengst van 7 jaar is een pony van 1,40. hij heeft ook 2 kruinen,
en mijn shetlander merrie heeft ook 2 kruinen.
en nog een ruin bij ons op stal heeft ook 2 kruinen.

de shet is echter heel sociaal en lief.
en de ruin en hengst allebei dominant en de hengst is ontzettend speels en wil graag werken.

ik zal kijken of ik nog foto's kan vinden.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 20:53

jeanie, ok ik zie je foto's vanzelf wel komen

dennis, ja ik herinner me dennis nog wel, zo'n leukerd met een mooi karaktertje echt wel
owja, je zegt gouden ponys om mee te werken die 2 merries, dat kan goed hoor, het zijn niet de makkelijkste karakters om mee te werken, maar een paar van linda tellington jones's beste paarden hadden ook 2 kruinen

shadowlover, heb geen scanner maar zou even wat schrijven, het is geen enorm groot stuk ofzo
2 kruinen aaneengesloten naast of boven elkaar:
de informatie die hieruit kan worden gewonnen is over de jaren zeer waardevol gebleken voor ruiters en trainers.
paarden met een dergelijke combinatie hebben de neiging om emotioneler en sterker te reageren dan gemiddeld. ze raken vaak op zeer onverwachte momenten van streek zonder echte aanwijsbare reden.
wanneer zo'n paard zijn zelfbeheersing verliest is het het beste om hem even te laten gaan en dan weer tot rust te laten komen. straffen helpt niet, meestal versterkt dit het ongewenste gedrag en wordt het paard er nog onwilliger door
het is mijn ervaring dat dit van toepassing is op ongeveer 70% van de paarden. daar staat tegenover dat een paard met 2 kruinen een geweldig paard kan zijn. enkele van mijn beste wedstrijdpaarden hadden dit kenmerk. in het algemeen zijn deze dieren niet geschikt voor beginnende ruiters
tegenwoordig heeft linda dus de tteam methode ontwikkeld (heb ik me nog niet in verdiept) en daarmee kan ze deze hevige reacties van paarden verminderen en zijn ze wel geschikt voor beginnende ruiters
later staan in het boek dus voorbeelden en daarbij staat dat deze paarden ook slecht reageren bij stress, oren die heel ver uit elkaar staan kunnen dit verminderen omdat dit staat voor evenwichtigheid
ook staat er dat het in 70% van de gevallen een waarschuwing is omdat deze paarden gevoeliger zijn dan normaal en veel eerder van streek raken, maargoed, alles over die 70% dus, en vandaar mijn topic
dit is ongeveer alles wat erover staat

vikki, thanx voor je reactie, ik zie ook gelijk dat je paardje erg intelligent is, mooie ogen die breed uit elkaar staan en grote open neusgaten met mooi verfijnde randen die staan voor vriendelijk
jammer dat zn oren er niet helemaal op staan want als die dus idd verder uit elkaar staan dan bovenaan dan staat dat voor evenwichtigheid
een meer dan gemiddeld intelligent paard probeert naar mijn idee vaker waar de grensen liggen, niet altijd als gemeen of dominant want dat kan natuurlijk ook maar gewoon om te kijken wat hij heeft aan iemand, 9 van de 10 paarden, misschien wel 99 van de 100 snakt naar een goede leider en wil dat die hem beschermt, een enkeling is echt dominant en wil de leiding hebben
de meeste 'dominante' paarden zijn dat naar mijn idee dan ook omdat ze nooit een goede mens als leider hebben gehad en dat dus niet vertrouwen en zo zelf de leiding nemen, je moet ze dan echt overtuigen dat jij een betere leider bent

abigaillover, ook bedankt voor je reactie, mooi paardje ook
de invloed van de 2 kruinen kan dus erg verminderd worden door andere kenmerken, het kan helemaal wegvallen maar het kan ook zijn dat ie dus alleen wat minder op stress reageert, of met oud en nieuw bijvoorbeeld echt flipt, of op het moment dat ie wel een keer nerveus of heftig is door een duidelijke oorzaak dan toch echt moeilijk te bereiken is en dat je hem echt eerst tot rust moet laten komen voordat het weer goed gaat

melina, leuk dat kayo en clip halfbroertjes zijn,
hebben de dezelfde vader of is clip van de merrie die ik ook geannalyseerd heb, prachtig karakter echt, en kayo dus ook, boel eigenschappen waardoor de invloed van de 2 kruinen erg zou kunnen verminderen

pollewoppy, het paardje van mn moeder heeft ook 3 kruinen en ik ken er nog een, zeldzaamheid wel hoor
wat je zegt, gecompliceerd en gevoelig, is precies hoe het in het boek omschreven wordt, klopt dus echt
en het kan ook nog zijn dat het door andere kenmerken versterkt wordt
als je een keer goede foto's hebt zou ik het leuk vinden om ze te zien

wendyk, het paard van je zusje heeft dan 1 kruin want alleen de kruinen op het hoofd ongeveer tussen de ogen tellen mee, niet die bij de voorpluk of bij de oren...

Tr3z3l_l0v3r (veel te moeilijke naam haha)
shetties tellen zeker mee, vind ze vaak de meest fascinerende karakters hebben, vind het ook jammer dat ze vaak MAAR als shets worden gezien
aan je reactie heb ik echt wat, weer een hengst met 2 kruinen met een super karakter, thanx dus

grid, thanx voor je reactie, jouw meissie ken ik ja
maar ook bij jou dus weer een hengst met 2 kruinen die lief en makkelijk was, interessant om te horen
dat mensgerichte bij een paard met 2 kruinen is eigenlijk nieuw voor mij, lijkt zo idd erg naar voren te komen, maar over het algemeen zijn de meeste paarden met een groot, open en zacht oog dat ook of die met een hartvormige neus, en dat zijn kenmerken die veel voorkomen
dus dat onderzoek ik wel een ander keertje haha, dan moet ik echt complete analyses gaan vergelijken

saar4, wat je beschrijft is precies een paard met 2 kruinen waarvan de invloeden ervan niet worden geremd
mooi dat je haar nu begrijpt, want als je dat doet dan zijn dit idd ook gouden paarden, zoals elk paard wat je begrijpt en wat weet dat het als individu en met respect wordt behandeld, zo te horen is ze bij jou goed op dr plek leuk hoor
als je het leuk vind dan kan je wel een keer foto's pben zoals de voorbeeldfoto's op mn site (in mn onderschrift)
misschien kan ik je dan helemaal overtuigen dat het toch echt waar is

ik moet zeggen, ik geloofde het vroeger ook nooit hoor, echt niet maargoed, na bijna 500 analyses die haast allemaal klopten, degene die niet klopten dan kwam het of door foute foto's met bit in of eten in de mond zeg maar, of op een sloom moment genomen of net na het rennen etc... of dat was in het hele begin toen ik nog niet de ervaring had van nu
maar nog is het raar om dat zo te zeggen want bij elke analyse die ik maak leer ik meer en heb ik het idee dat ik minder weet

maargoed, enorm lange reactie door alles te beantwoorden, ben heel blij met deze reacties
ontzettend bedankt

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 20:55

ukster, interessant die verschillen, ik zie de goede foto's wel komen

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 21:08

één van mijn shetlander hengstjes heeft 2 kruintjes net als op de foto die je zelf erbij heb staan.
Heb nu geen goede foto van hem want zijn voorpluk hangt er altijd voor.
Hij is heel braaf, zal nooit een stap verkeerd zetten. Alleen als hij andere paarden ziet wil hij wel druk doen, maar da's een kwestie van wennen, toen ik het vaker deed was hij ook heel rustig.
Hij kan wel heel snel angstig reageren. Absoluut niet op dingen, maar puur op mensen. Als ik te plotseling beweeg stresst hij al snel, maar als er 5 kinderen tegelijk aan hem zitten plukken is er weer niks aan de hand.

Ik zal eens kijken hoeveel kruinen de andere heeft, daar heb ik eigenlijk nog nooit opgelet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 21:10

Mijn ruin heeft wel 2 kruinen, als je wilt maak ik morgen wel een foto.
Dit is een karakterpaard, maar wel goud eerlijk.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 21:14

viola, zo te horen is de invloed van de kruinen bij je shet hengst wel wat verminderd, het kan ook zijn dat hij andere kenmerken heeft die hem erg gevoelig maken waardoor hij soms zo op mensen reageert maar het kan dus ook typisch iets zijn voor een paard met 2 kruinen
ze kunnen dus ook gewoon betrouwbaar zijn maar ineens zonder echte reden van slag raken

runningkawa, als je foto's wil maken zou leuk zijn, hoeft dan niet van de kruin maar van het hoofd, dat bedoel je toch dan
want verder aan de vorm van de 2 kruinen zit geen andere betekenis
gewoon een foto recht van voor van het hoofd en 1 recht van de zijkant

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 21:18

Ik heb het mijn moeder laten lezen, en die zei dat twee kruinen op het voorhoofd geluk brengt

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 21:27

van welke theorie komt dat hihi

de echte paardenvolken van vroeger, zigeuners, indianen en de bedoeien enz. kochten geen paard met 2 kruinen op het hoofd
ook de echte arabierenfokkers van vroeger, van die egyptische wilden geen paard met 2 kruinen in hun bezit, er werd absoluut niet mee gefokt

ook paarden met een grote korenaar, voor op de borst zo'n grote kruin wilde ze niet hebben, het werd gescheurde boord genoemd en mannen scheurden de boord van hun blouse af als teken van rouw

maargoed dr zijn zoveel dingen, voor dit alles is naar mijn idee geen bewijs en mag je het bijgeloof noemen

zo zou bij een tinker een zwarte pluk in de staart geluk brengen

en een wit rechtervoorbeen ongeluk, waarschijnlijk omdat soldaten vroeger rechts het geweer droegen, dat been werd zwaarder belast en een wit been waarschijnlijk altijd wat zwakker is dan een gekleurd been met een zwarte hoef dus

ook de fjorden met donkere oren, dat zijn de gouden paarden omdat ze door god aan hun oren in een gouden badje zijn gestopt hihi

geweldig om te horen hoor maar of het waar is, wel leuk om zelf in te geloven

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 21:40

Snowdon heeft dacht ik zo'n grote korenaar...

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 21:42

ik zal morgen eens ff kijken, of een van de 25 paardjes misschien 2 kruinen heeft
anders stuur ik ook wel een foto