Krijg het er amper uit: Bas verkopen ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Krijg het er amper uit: Bas verkopen ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 22:13

Had gehoopt dat ik dit topic nooit hoefde te starten, maar het knaagt nu toch al een poosje aan me...

De meesten van jullie kennen Bas wel, de kleine angstige pony waar niks mee te beginnen was, totaal in paniek raakte bij elke beweging en tot overmaat van ramp ook nog eens een luizennest in zn oren had in die angstige periode... De pony waar ik lang mee bezig ben geweest om maar enig vertrouwen te krijgen, de pony waarom ik soms dagen achter elkaar uren in de wei zat te janken...
Diezelfde Bas is nu na bijna 2 jaar in mijn bezit te zijn een lieve rustige pony geworden, een goedzak met een klein hartje. Nog altijd op zn hoede, maar van een angstige paniekpony bij wie je continu voorzichtig moet zijn is geen sprake meer. Bas is gewoon leuk.
Doet zn werk gewillig, gaat graag met je mee de weg op, loopt zn rondjes aan de longe, doet zn kunstjes netjes etc etc.
Is beleerd onder het zadel en loopt lekker buitenritjes met kleine hummels, helpt kids over hun eerste pony-angst heen.

Mijn eerste doel met Bas was zijn vetrouwen te winnen, die kleine bonte vriend een kans te geven die andere misschien allang niet meer hadden gegeven.
Dat is me gelukt, na veel onbegrip van beide kanten hebben we elkaar leren kennen en elkaar leren vertrouwen, we zijn maatjes geworden, hij en ik, samen 1.

Mijn 2e doel was om, wanneer hij dan eenmaal die 'normale' pony was geworden, hem te beleren voor de kar en lekkere ritten met hem te gaan maken. Fijn erop uit, geen wedstrijden, geen prestatiedrang, gewoon lekker rijden en we zien wel waar we terecht komen.
Een dikke maand geleden was Bas er klaar voor, na vele band-sleep-trainingen heb ik hem naar Ciska ( Dennis op bokt ) gebracht om hem t beleren voor de kar.
Echter ging het daar mis, de paniek sloeg weer toe en hij sloeg meerdere malen compleet door voor de kar. Zodanig dat Ciska en na een aantal pogingen niet meer mee verder durfde te gaan, in de angst hem nog meer te verpesten.
Bas is dus onbeleerd weer thuisgekomen.

Mijn droomwereldje stortte toen in, hoezo niet voor de kar ? Dat kan toch niet, Bas kan alles!
Ik heb toen na de eerste schok meerdere mensen met ervaring op mengebied gevraagd wat zij ervan vonden, meerdere methodes aangehoord etc. Wat werd ik weer wakker van al die verschillende meningen, de een zegt verknald, de ander zegt angst, weer een ander zegt gewoon vervelend etc etc. De een zegt gewoon doormeppen, de ander zegt kan je niks meer mee voor de kar, weer een ander zegt nogmaals proberen in alle rust...
Je begrijpt dat ik helemaal knetter werd.

Inmiddels heb ik besloten het nog 1maal te proberen, ik heb niks te verliezen en niet geschoten is altijd mis.
Ik heb een oude stagebegeleider ingeschakeld die veel verstand en ervaring met mennen heeft, en samen met hem ga ik het proberen. Ik ga Bas eerst weer vanaf het nulpunt helemaal opnieuw voorbereiden, en als hij er dan klaar voor is gaat mn stagebegeleider me helpen. In alle rust en met continue beloning.

Natuurlijk hoop ik dat het lukt, maar ik moet ook realistisch blijven: er is een grote kans dat het niet meer lukt en Bas dus nooit voor de kar zal kunnen lopen.

En dan komt bijmij de vraag op: "Wat heeft Bas dan nog aan mij? "
Niet andersom dus, niet wat ik dan nog aan hem heb,want ik blijf gerust nog jaren doortutten met hem.
Maar wat heeft hij eraan om alleen maar gelongeerd te worden, beetje langs de weg te wandelen en wat VD te doen, terwijl hij inmiddels een leuke kinderrijpony is ?
Hij houdt van werken, dus wie ben ik dan om hem dat te onthouden ?
Ik denk de laatste tijd continu dat hij nu erg geschikt zou zijn als kinderrijpony, voor een klein meisje of jongentje die lekker met hem buitenritjes gaat rijden, naar clubles gaat, bixiewedstrijdjes rijd etc.
Ik denk dat dat voor hem veel leuker is dan bij mij te blijven en alleen maar wat in de rondte geslingerd te worden.

Ik vind het zo moeilijk, mijn kleine vriendje, mijn bonte ventje... niet meer van mij ?
Maar als ik aan hem denk, denk ik dat het toch beter voor hem zal zijn. Hij is nog lekker jong, kan nog van alles doen, wat zouhij eraan vinden om nog jaren lang alleen maar dezelfde dingen te doen die hij nu al 2 jaar bij mij doet ?

Ik weet zo verder even niks meer, alleen maar dat ik er heel erg mee zit en gewoon een heldere kijk van iemand anders erop nodig heb.
Mocht hij niet voor de kar kunnen, doe ik er dan goed of slecht aan om hem te verkopen aan een klein ruitertje/amazonetje ??

Anoniem

Re: Krijg het er amper uit: Bas verkopen ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 22:18

ow wat ontzettend moeilijk zeg..
Jij kan zelf niet op Bas rijden,begrijp ik hieruit?(sorry als dit een domme vraag is hoor,maar ik weet er niet alles van)

is het misschien een mogelijkheid om iemand te zoeken,een kind,die hem wil rijden?Zodat jij hem nog kan aanhouden,en met hem kan tutten en wandelen en dergelijke,en hij zijn beweging onder het zadel van iemand anders krijgt?
Lastige keuze....
Ik zou zelf niet al te snel mijn paard verkopen als het niet perse noodzakelijk is,maar aan de andere kant is het misschien ook wel zo dat hij graag werkt en jij dit hem niet bieden kan.
Als een bijrijder geen optie is en hij meer beweging nodig heeft,is het misschien verstandig en beter voor hem hem te verkopen..

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 22:21

Ik kan er zelf niet op rijden nee, Bas is een shetlander van 1.10, ik een 'volwassen' meid van 21 en 64 kilo.
Een klein kindje zoeken ben ik al mee bezig, maar erg makkelijk gaat dat niet, en ik zitmet het punt dat het dan niet vaker dan 1 keer in de week kan ofzo. Ik werk hele dagen dus ga altijd 's avonds naar Bas, 's avonds komen kleine kindjertjes niet meer om op pony's te rijden...
Daarbij staat Bas niet bij mij thuis dus moet ik ook rekening houden met de mensen waar hij staat, elke dag een vreemd kind op het erf is ook niet wat iedereen wil

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 22:25

hey
ik dacht ook aan een bijrijder. Gewoon een klein kindje die hem een paar keer komt rijden in de week. Die kan je dan helpen, en zo ben je toch op de hoogte wat er met hem gebeurt en hoe, enz.

tenzij je zelf een paard wil waar je wat meer mee kan doen, en je deze niet kan houden. Maar als je hem niet hoeft te verkopen, zou ik het niet doen. Ik denk dat hij heel gelukkig is bij jou. Je hebt samen al zoveel meegemaakt en hij heeft vertrouwen in jou. Het kan goed zijn, dat als hij naar iemand anders gaat, dat de angst weer opduikt. En dat ze weer moeten beginnen van waar jij begonnen bent met hem.

Succes met je beslissing!
xxx

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 22:27

leen hem mooi uit aan kinderen in de omgeving!
zo kende ik ook een pony in mn dorp die steeds werdt uitgeleend aan een kind, dat er op leerde rijden, eerste wedstrijdjes reed, en dan daarna overging op een eigen pony, en deze pony ging dan dus weer naar de volgende.

je hebt er op die manier niet veel kosten aan maar wel de zeggenschap over de pony.
verkopen zou ik niet doen!
het is een ruintje toch?
als hij toch onverhoopt in de handel terecht zou komen kan het snel afgelopen zijn..

over het voor de wagen probleem, heb je al geprobeert hem naast een brave rustige pony te zetten?
in tweespan dus?

succes ermee!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 22:28

Verschrikkelijk moeilijk he.......

Ik zou eerst aan kijken hoe hij het gaat doen. Ik heb helaas met pony's die zo op een wagen reageren niet 'zulke goede ervaringen'. Mijn oog appeltje wat imo ook alles kan lukt het dus ook niet mee en bewijst het keer op keer.
Bij Bas ben ik er zeker van dat het angst is doordat het fout gegaan is. Ik heb inmiddels genoeg pony's gezien om dat te herkennen. Ik kan veel met jonge en/of groene pony's, maar voor een 'verpeste' pony heb je echt een prof nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 22:30

Denk je dat Bas verkopen ,de oplossing is?
Ik denk het niet.Dat leuke bixiekind is binnen de korste keren te groot voor Bas.En dan ? De volgende Bixie? Hoelang rijd die er weer mee? Hoe gaan ze met hem om? Word hij onredelijk veel geslagen ,krijgt hij eten genoeg, de dierenarts als het nodig is?Deze overpeinzingen hebben mij besloten om mijn pony nooit weg te doen ,al was ik te groot.Ik heb ze gelukkig kunnen houden tot haar dood.
Bovendien denk ik dat paarden het liefst van al nog altijd op de wei staan en hun buik volvreten in plaats van voor ons te werken,dus wat dat betreft hoef je je niet schuldig te voelen.Ik denk heel langzaam beleren voor de kar door jou zelf dat,het best gaat lukken.Uiteindelijk vertrouwt hij geen mens zo als hij jou vertrouwt.
En zou je dat vertrouwen beschamen ,door hem te verkopen. >;)
Als je echt wil dat hij gereden word zoek dan een leuk bijrijdertje die je desnoods zelf les geeft zodat je er nog een centje aan verdient.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 22:31

Jee wat vervelend dat je je er zo beroerd bij voelt.
Maar ook wel weer voor te stellen.
Waarom denk je dat het voor Bas vervelend zouzijn als hij bij jou in het zelfde ritme door zou moeten?
Juist voor een emotioneel beschadigde pony is zekerheid en stabiliteit belangrijk lijkt me.
Hij is nu misschien wel de brave kinderpony die je je wenste, maar vergeet niet dat JIJ dat hebt klaargespeeld.
IJ was de factor die vertrouwen gaf enhad.
Ik denk niet dat je hem tekort doet door hem te houden.
Je moet hem geen menselijke eigenschappen toedienen, hij wéét niet hoe het is om bixie-wedstrijdjes te lopen, hij mist ze dus ook niet (kort door de bocht, ik weet het)
Hij weet wél hoe het thuis is, en dat gaat hij misschien wél missen....

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 22:31

Ik neem aan dat je het financieel allemaal wel aankan?
Dan zou ik zeker niet verkopen Bas vermaakt zich zowiezo nog een hele poos zo, en tegen de tijd dat hij een beetje uitgekeken is, heb je al wel een verzorgmeisje gevonden. Ga eens naar een manege in de buurt, je vind echt wel wat! Dat meisje (of jongetje) alleen laten rijden is idd geen goed idee, maar misschien heeft hij/zij een vader/moeder of zus oid die met haar (of hem) mee kan, als zij op Bas rijd? Zo doen wij het ook, met m'n zusje, en dat gaat prima. Een aantal keer per week rijdt ze erop, het is bij mensen thuis, geen vriendinnetjes mee (of zelden), en de mensen hebben er geen problemen mee, die vinden het gezellig, zolang maar geen 10 kids per dag op hun erf komen.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 22:47

Ik heb altijd veel verhalen van bas gelezen. Hier en op het dierenforum. Vond het geweldig hoe je met hem om ging en hem een nieuwe kans gaf.
Het is een moeilijke beslissing. Wil je van Bas een grasmaaier maken met af en toe een rondje dorp. Of wil je hem een nieuw leven gunnen met nieuwe kansen. Die kansen zijn er alleen voor hem gekomen door jou! Anders had hij nou nog in een vieze stal gestaan.

Zou je hem niet kunnen leasen? bv voor 2 maanden. Misschien vind hij het kinder-pony leven toch wel niks. Misschien bevalt hem het geweldig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 22:50

Sluit me helemaal bij bovenste berichtjes aan.
Bas krijgt aandacht van degene die hij het meest vertrouwt wat zou die nog meer willen? Behalve dan zijn buik rond eten?

Hij ziet er in mijn ogen niet uit als een ongelukkige verveelde ziel. En je weet dat je maar 1x kan verkopen he? En wat als je dan te horen krijgt dat het mis is gegaan met Bas? Kan je daar mee leven?
Ik zou Bas lekker laten staan waar hij zich vlgs mij het lekkerst voelt: bij jou!

Hoop voor jou dat met een hoop liefde en geduld je Bas ooit voor een kar krijgt en samen met hem kan genieten van een lekker rit.
Succes!

narretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 01:01

Ik denk dat je nog blij verrast kan worden als je zélf met hem aan de slag gaat. Hij vertrouwt JOU Ik denk dat je ermee de fout in bent gegaan toen je hem wegbracht om te beleren, het bandenslepen ging tenslotte een maand lang wel goed. Waarschijnlijk omdat JIJ dat met hem deed Zou hij echt niet te vertrouwen zijn geweest, had je dat toen al moeten merken. Ik zou het gewoon nog eens proberen voor de kar, zet hem op en succes!

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 07:33

Ik heb met hetzelfde probleem gezeten, alleen was het bij mij net iets anders. Want ik hou gewoon niet zo van mennen, vindt het zelfs wat eng soms. Ik heb uiteindelijk besloten mijn Shetlanders te verkopen, aangezien Kyra gewoon graag met kinderen rijdt en ik nou eenmaal niet altijd tijd had om samen met kinderen te gaan. En Sammy wilde het liefst gewoon niks doen terwijl ik met haar wilde wandelen, longeren etc. Bovendien miste ik het rijden zelf ook (heb dus een Haflinger gekocht daarna). Al deze dingen maakten dat ik het besluit om te verkopen heb gemaakt. Ik heb er geen spijt van, want ze hebben het beiden super.

Maar dat kunnen wij niet voor jou beslissen natuurlijk. Ik hoop dat je er uit komt, en misschien heb je iets aan wat ik heb gedaan.

Succes en sterkte!

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 07:44

jeetje wat een verhaal....
wat er als eerst in me opkwam was: waarom denk je nu al om hem te verkopen? Je moet gewoon afwachten wat hij van de volgende keer afbrengt, je moet er nog niet aan denken anders is het al helemaal verknald voor de kar.. houdt je moed en blijf denken dat het de volgende keer gewoon gaat lukken..
Succes

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 08:57

Even iets he. Ik roep maar wa hoor. Kan het niet zo zijn dat hij met beleren zo'n terugslag had omdat jij er niet was?

Ik kan alles met mijn pony doen maar zodra ik er niet bij ben is hij levensgevaarlijk voor andere. Misschien als je erbij bent met beleren en hij staat gewoon op zijn vertrouwde plek thuis dat het wel goed gaat.

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 09:17

ik zou hem zeker niet in de verkoop zetten
jij hebt hem vertrouwen gegeven
dalijk raakt hij dat weer kwijt
als hij er echt niks aan vond
had hij je nooit in vertrouwen genomen

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 09:39

SANEX schreef:

Maar wat heeft hij eraan om alleen maar gelongeerd te worden, beetje langs de weg te wandelen en wat VD te doen, terwijl hij inmiddels een leuke kinderrijpony is ?

Zie je aan hem dat ie dat niet leuk vind dan? Doet ie t al 2 jaar tegen zn zin in?
Ik zou m niet verkopen, ik denk niet dat paarden zoveel waarde hechten aan werken, zolang hij lekker in de wei staat met vriendjes en aandacht krijgt van jou is dat dan niet genoeg voor m?
Als je m verkoopt aan een kindje dan is dat ook maar voor een paar jaar omdat die er daarna te groot voor wordt, dus dan word ie weer verkocht.. wie weet wat er dan mee gebeurd.
Een kindje dat af en toe komt rijden zou idd een goede oplossing zijn, daar hoef je dan toch zelf niet bij te zijn?

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 09:47

klinkt misschien heel hard wat ik nu zeg, maar zolang bas een goed leventje heeft vind hij het ws. wel best. Of dat nu bij jou is of bij iemand anders. Je zult zelf moeten kiezen wat je wilt, De keus is aan jou. ben je zo gek op bas dat je niet zonder hem kunt en alles voor hem overhebt, grondwerk blijven doen ed., of op zoek gaan naar een goed plekje voor hem, waardoor jij wellicht de ruimte krijgt om een paard te kopen waar voor jou weer meer uitdaging inzit.....

veel sterkte met het maken van de keuze!

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 10:36

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 10-03-22 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

silleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 10:43

Heb vorig jaar in precies hetzelfde schuitje gezeten. Had een b-ponytje (mijn eerste eigen) en kon er niets mee. Hij was van een echte duivel naar een prima kinderpony gegaan en op een bepaald moment heb ik dan moeten beslissen van hem weg te doen. Het was niet meer eerlijk tegenover hem om hem maar op de wei te laten staan en af en toe eens iemand op hem te zetten. Hij verdiende beter. En dat beter heeft hij gekregen. Heb hem te koop gezet maar het was precies alsof hij wist bij die mensen wil ik of bij die niet. En zo klikte het meteen met het 2de gezin dat voor hem kwam (de eerste was een klein dikkertje dat na de eerste pas van hem afviel terwijl hij gewoon in stap ging }> ).
Hij liet die kinderen echt alles doen met hem, ze hebben hem gekocht en zijn er nog steeds heel tevreden mee. Hij is echt hun super pony en als ik dat zie heb ik geen moment spijt dat ik hem verkocht heb.
veel succes met je keuze.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 10:56

ik heb het zelf ook gehad, jaarling ponyveulen die we kenden zou naar de slcht worden gebracht, dus hebben wij hem gekocht. als gezelschap een shetje erbij gekocht, nou ja, gekocht, geruild voor een schaap:-O
allebei beleerd en werden bereden door andere kinderen, maar helaas kon ik er zelf niks mee.
na een tijdje heb ik ook besloten een goed plekje voor ze te zoeken, heb ik gevonden, heb er ook geen spijt van gehad.
heb daarna hafjes gekocht, waar ik wel zelf op kon rijden...

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 11:07

Ik zou hem niet verkopen.

Het is niet geheel ongewoon dat een pony als Bas een terugslag krijgt. Daarbij komt indd dat hij JOU vertrouwt, dat zou best een oorzaak van zijn gedrag kunnen zijn toen hij beleerd werd voor de kar.
Je kan overwegen (als het je dat waard is) om weer van voor af aan te beginnen met beleren voor de kar. Het zou natuurlijk wel zo kunnen zijn dat Bas deze vorige nare ervaring onthouden heeft en nu niet meer zo makkelijk te beleren is..
Verder zou je voor Bas een verzorg(st)ertje kunnen zoeken die hem rijdt enzo. Dan hoef je hem niet te verkopen en Bas heeft voldoende 'werk'.
Verder ben ik het met Aramat eens.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 11:20

is lastig als je met zoiets in je hoofd zit.

ik heb het zelf ook gehad met mijn shetje, dat ik haar wou verkopen, omdat ik er ook eigenlijk haast niks mee deed.
soms fietsen, wandelen of longeren. en heeel af en toe gingen mijn zusjes mee.

maar ik ben zo blij nu dat ik haar niet verkocht heb! ik zou er ongetwijfeld veel spijt van hebben gekregen.
en mijn zusjes hebben nu gelukkig paardrijlessen en mijn ma gaat opzoek naaar een shetlander zadeltje. dan kunnen hun er op rijden.

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 11:40

Ik zal hierbij ook een reactie plaatsen.

Sanneke en Bas...
Bas en Sanneke...
Dat is samen 1, het beestje heeft er echt veel meer baat bij om ´werkeloos´ op het land te staan dan bij een meisje die hem rijd.
Aangezien dat jij hem helemaal mak hebt gemaakt blijft in zijn hoofdje spelen, ik ben bang dat ie een enorme terugslag krijgt als je hem verkoopt.
Misschien miste hij (bij het beleren) jou wel zo enorm dat ie er gewoon geen zin meer in had, om iets te doen.

Als je er tijd en energie in wil steken, probeer hem dan helemaal zelf voor de kar te beleren, hij kan het wel alleen hij durfde niet omdat jij niet bij hem was.

Natuurlijk kunnen wij jou niet beinvloeden, je moet doen wat jou hart je ingeeft.
Probeer eens in te denken als je hem verkoopt hoe hij het dan gaat hebben, en hoe jij hem gaat missen.
En probeer je ook eens in te denken als hij `werkeloos` bij jou op het land staat.

Waarmeee doe je het paardje meer plezier?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 11:41

Ja maar waarom zoek je dan neit gewoon inderdaad een verzorgsters.

Ik men met die van mij ook maar kan dat niet elke dag, ik heb nu ook een meisje dat 2 of 3 keer in de week komt rijden.