manege waar paarden vrij rondlopen: waar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nivonne1995

manege waar paarden vrij rondlopen: waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 21:45

Gisteren was er op editie nl (rtl4) een reportage over een manege waar de paarden niet in boxen staan maar vrij rondlopen. Heeft iemand het programma gezien? En weet iemand waar dit is? ben erg nieuwschierig want dit was echt perfect. Ik heb al op de internetsite gekeken maar helaas stond er niks over.
Laatst bijgewerkt door Karin op 20-08-05 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

Marieke_K

Re: wie weet waar het is??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 22:02

Ik werd dat er in Ooijen zo'n stal bestaat. Of het dezelfde is als die jij bedoeld weet ik niet. zou even googlen als ik jou was.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 22:05

schaarsbergen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 22:06

stal mansoer stond meen in de krant.

JECKYLL

Re: manege waar paarden vrij rondlopen: waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 23:02

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 23:11

jah ik had het ook gezien, maar ze zeiden erbij: we weten nu eindelijk dat paarden het lekkerder vinden om vrij rond te lopen, dat vinden ze lekkerde dan in een stal staan...

Dat was toch al wel algemeen bekend ik zet mn paard ook niet voor niks zo veel mogelijk buiten, en in de winter in de bak enz.

Maarja, wel goed dat er zo'n stal bestaat

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 01:37

bij tineke bartels is dat ook nou niet echt maar er loopt wel een shetlander los op het erf geloof ik

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 10:43

JECKYLL schreef:
Ja dat is Stal Mansour in Arnhem.. www.mansour.nl

Ik heb de site bekeken. 1 ding zou ik dus nooit doen: paard laten chippen zodat ze voer kunnen krijgen.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 12:40

Quirinake schreef:
bij tineke bartels is dat ook nou niet echt maar er loopt wel een shetlander los op het erf geloof ik

Helaas voor de shetlander is hij overleden Hij is wel heel oud geworden daar en hij liep inderdaad los over het erf. Kon hij mooi het gras maaien

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 15:02

crazycactus schreef:
schaarsbergen

Ja bij Stal Mansour in Arnhem-Noord (Schaarsbergen).
Mijn paardje staat bij de buren (Kemperberg) en ik ben vorige week al even gaan kijken. Het ziet er allemaal erg goed uit, alleen vind ik de grootte van het terrein waar de paarden los op lopen vrij klein voor het aantal paarden dat ze erop willen laten lopen.

Het was eigenlijk de bedoeling dat De Maesberg (ligt daar ook in de buurt), als eerste met dit systeem zou komen, maar door belemmeringen met verbouwingen etc, kunnen zij pas dit jaar van start gaan. Dat is alleen een pensionstal, dus daar is het puur de pensionpaarden die zo los lopen. Bij Mansour gaat het volgens mij alleen om de manegepaarden.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 16:40

germie schreef:
JECKYLL schreef:
Ja dat is Stal Mansour in Arnhem.. www.mansour.nl

Ik heb de site bekeken. 1 ding zou ik dus nooit doen: paard laten chippen zodat ze voer kunnen krijgen.

Idd, dat chippen is toch ook niet iets wat hoort... Verder ziet het er leuk uit

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 16:44

Ik heb het ook gezien. Bij ons op stal mogen ze meestal zelf kiezen wat ze doen. Niet dat wij echt zo'n stal hebben als van dat programa, alleen als het echt koud is staan ze op stal. Wij zijn niet echt n stal namelijk we hebben 5 stallen een wei en een kleine longeerbak. We mogen op de wei rijden, maar meestal rijden we gewoon op de manege daar ben je in 2 minuten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 16:52

Wij hebben het op de manege waar ik werk. Maar die is wel in de Belgische Ardennen. De paarden staan het hele jaar buiten behalve als het weer te erg is met regen of sneeuw, dan staan ze in stal of in de binnenbak maar die is nieuw dus als ze dingen gaan slopen omdat ze naar buiten willen is dat wel zonde. We gaan dit jaar beginnen om onze oude binnenbak te renoveren naar een grote loopstal waar ze van de winter kunnen staan als het te koud is voor ze aangezien het 's nachts daar -20 kan worden.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 17:36

Ik vond het er goed uitzien. Volgens mij is chippen verplicht behalve als je (duur) DNA-onderzoek laat doen. Je mag je paard niet meer vervoeren zonder chip. Dus wordt ie afgemaakt dan wordt er alsnog een chip ingeplant.

Maar dit topic gaat niet over chippen doch over sociaal contact in een grote stal tussen paarden. Bij Rosworld in Zeijen (heet nu anders) stonden de ponies ook bij elkaar binnen.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 19:23

Soxje schreef:
Ik vond het er goed uitzien. Volgens mij is chippen verplicht behalve als je (duur) DNA-onderzoek laat doen. Je mag je paard niet meer vervoeren zonder chip. Dus wordt ie afgemaakt dan wordt er alsnog een chip ingeplant.

Maar dit topic gaat niet over chippen doch over sociaal contact in een grote stal tussen paarden. Bij Rosworld in Zeijen (heet nu anders) stonden de ponies ook bij elkaar binnen.

Ik heb het stukje ook op tv gezien (en dacht lang geleden ook zo'n opzet op Bokt gezien te hebben) en volgens mij hebben ze het over een ander soort chip dan de chip waar jij het over hebt Soxje.

Bij de koeien is het al heel gebruikelijk, die hebben een band om hun hals en als ze dan bij de brokkenbak staan, leest de bak het nummer af op de een of andere manier en dan komt er in de bak zoveel brokken als bij dat dier ingevoerd is.
Ik neem aan dat dat ook bij die paarden gebeurd en dat er niet een of andere chip onder de huid wordt geplaatst.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 20:59

kim6815 schreef:
Quirinake schreef:

Helaas voor de shetlander is hij overleden Hij is wel heel oud geworden daar en hij liep inderdaad los over het erf. Kon hij mooi het gras maaien

ow dat wist ik niet het was wel een leuk zicht maar spijtig dat ie er niet meer is dan, hopelijk hebben ze vervanging

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 21:48

@ Chrystal-Gek: Er wordt bij deze wel een chip onder de huid geplaatst voor het voer.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 17:22

Loesjuh schreef:
@ Chrystal-Gek: Er wordt bij deze wel een chip onder de huid geplaatst voor het voer.

precies, en dat is een andere chip dan de chip die voor wedstrijden 'verplicht' is.

Terence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:45

Het lijkt mij inderdaad ook erg goed voor paarden en ik hoop dat dit systeem op meer stallen in Nederland wordt ingevoerd.
Ik kan me wel voorstellen dat het alleen geschikt is voor paarden, die zeer sociaal in de omgang zijn - zowel naar andere paarden als naar mensen!
Ik heb zelf een paard, die (helaas!) nog wel eens mensen aanvalt/wegjaagt als andere paarden uit de wei of paddock worden gehaald dus zo'n paard kan dan niet in dat kuddeverband staan.
Jammer, want ik zou de eerste zijn die voor een natuurlijker vorm van paarden houden is. En niet alleen voor recreatie-paarden, maar zeker ook voor sportpaarden!!

KisSs_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 11:03

heb het programma helaas niet gezien,maar het is echt super dat de paarden los rond lopen!!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:01

als ik het goed begrijp staan bij deze stal de paarden 24 uur per dag buiten. Als dit zo is, vind ik het niet zo spectaculair mijn paard staal al zo'n 7 jaar dag en nacht buiten! Bij een manege.

nivonne1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 12:49

Ik vind het jammer dat er hier in de buurt niks is waar ze lekker zomer en winter buiten kunnen lopen het lijkt me helemaal geweldig. Mijn paard staan nu op het land en je merkt gewoon dat ze veel vrolijker is en veel liever dan op stal.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:21

Heb net even op de site gekeken maar ik vind het niet echt bijzonder.... de manege waar ik vroeger reed heeft zijn manegepaarden en -pony's al jaren dag en nacht buiten lopen. Het enige verschil is dat deze even een uurtje op hun eigen stal worden gezet om hun brok te eten. 's Winters hebben de pony's als er geen lessen zijn de binnenbak tot hun beschikking als grote schuilstal.
Voor mij niks nieuws dus wat Stal Mansoer doet.

Alleen dat chippen..... stel ik zet mijn paard daarneer die al gechipt is zou dat dan betekenen dat ze nog eens een chip krijgt omdat ze anders geen voer krijgt??? Een paard met twee chippen is toch ook niet de bedoeling?

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 14:39

een vriend van mij rijd daar, en ik vind het echt een goede manege.
ze weten daar echt waar ze het over hebben

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 14:56

bij manege de burght is dat ook zo, in Barneveld
daar staan alle manege paarden, en wat pension paarden dag en nacht, ook swinters bij elkaar buiten met een grote overkapping erbijmet lekker stro (1 grote stal dus)

Voor foto's erevan: www.deburght.nl (ruiterkamp, Foto's de burght)