Martingaal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Martingaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 14:53

Zoals ik al eerder gezegt had, heb ik geen ervaringen of verstand van hulpteugels.
Heb ze gewoon nooit gebruikt omdat het in mijn ogen niet nodig was.

Nou heb ik bij Flower gister toch een Martingaal omgehad, omdat ze heel afentoe een spurt nam en daarbij haar hoofd zo hoog had dat ik absoluut niets kon doen.
Dit wou ik graag afleren, en daarbij leek mij een martingaal handig, omdat die alleen inwerkt als ze haar hoofd achtelijk hoog heeft, en dus alleen op die spurt momenten.

Nou had ik ooit een voortuig gekocht en daarbij zat een martingaal vorkje.
Ik heb die er aan gedaan, op zijn kortst (Flower heeft een korte maar zeer stevige nek)
Flower is pas 3 en net ingereden en dus bezig met lang en laag, heb ook een pessoa aangeschaft.
De eerste paar keren met de martingaal liep ze 'normaal' maar naarmate de we verder met de pessoa kwamen gaat ze ook onder het zadel mooi laag en rond lopen.
Maar als ze dus laag en rond loopt, zoals ik haar nu ook wil hebben, gaan de ringen van de martingaal aan de kant van het bit over de gespen van mijn teugels heen... Als ze dan weer een beetje omhoog komt blijven die ringen ook een beetje haken achter de gespen...

Dit is niet mijn bedoeling, maar wat moet ik er tegen doen? Is de martingaal te groot? Horen die ringetjes daar helemaal te komen?
Hebben jullie fotos van goed afgestelde martingalen?
(ik zal vanavond een foto maken van mijn martingaal, bij flower om)

hardi

Re: Martingaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 14:59

Zitten er dan geen martingaalstoppen op je teugels?

Dit zijn leertjes die je voor je maringaal op de teugels hebt, zodat de ringen niet door kunnen glijden naar de gespen van je teugel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 15:00

je hebt tegen het glijden van de ringetjes van de martingaal speciale stops op je teugels, een soort vliegertjes.
De martingaal moet zo afgesteld zijn dat er alleen druk komt als het paard zijn hoofd echt heel hoog houdt. Het is dus geen hulpje om je paard laag en rond te krijgen.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 15:06

Even een aanvulling. Je martingaal moet zo afgesteld zijn dat als jij je teugels op maat neemt dat er dus geen hoek in je teugels komt. Je teugels moeten horizontaal blijven. wat Urielle dan ook zegt mag de maringaal alleen inwerken als het paard zijn of haar hoofd dus werkelijk omhoog gooit. Het is geen hulpteugel om hem inderdaad rond en laag te rijden.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 15:09

Ik dacht dat die stops ervoor waren zodat die ringen niet richting je hand verschoven, op t moment dat de martingaal dus in zou moeten werken. Ik heb wel die leren stops aan mn teugels, maar ik heb die ringen er dus vóór, niet achter.

Urielle schreef:
De martingaal moet zo afgesteld zijn dat er alleen druk komt als het paard zijn hoofd echt heel hoog houdt. Het is dus geen hulpje om je paard laag en rond te krijgen.

Ik had dacht ik toch duidelijk gezegt dat ie er alleen voor is als zij er van door spurt en haar hoofd zon beetje op mn schoot legt. Ook als ze verzet ergens langs te gaan, en om hoog wil komen. Zoals ik ook al zei, werkt hij dus bijna nooit in, maar als ze mooi laag en rond gaat lopen (wat ik dus zelf doe, daar heb ik echt geen hulpteugel voor nodig) schuiven die ringen over de gespen heen, dus helemaal tot aan t bit, en als ze dan een beetje meer omhoog komt blijven die ringen haken, waardoor zij haar hoofd dus ook niet een heel klein beetje omhoog kan brengen, en dat wil ik absoluut niet.
Snap je het nu?

Ik vraag mij dus nu af of hij te groot is, omdat ik nog nooit heb gezien dat een martingaal helemaal tot het bit behoort te komen, en mn paard is de laatste tijd een stuk braver en heeft met de martingaal nog geen verzet of schrikacties vertoont.... Daarom weet ik dus ook niet of ie goed inwerkt.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 15:12

de martingaal stop is echt dat je martingaal niet aan je bit vast blijft zitten. De stops zitten dus tussen je martingaal en je bit in.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 15:15

hardi schreef:
Even een aanvulling. Je martingaal moet zo afgesteld zijn dat als jij je teugels op maat neemt dat er dus geen hoek in je teugels komt. Je teugels moeten horizontaal blijven.

ah okay, dat gebeurt zeker niet, maar ik rijd ook met vrij lange teugel... De martingaal hangt nog vrij losjes in een boogje als ik gewoon mn teugels op maat heb, en mn pony 'normaal' loopt.

hardi schreef:
Het is geen hulpteugel om hem inderdaad rond en laag te rijden.

Waar zien jullie mij voor aan :p Ik denk dat ik mijn verhaal wat vreemd getypt aangezien jullie allemaal denken dat ik mijn paard in de krul trek :s
Als er iets is wat ik níet wil, is dat het.
Nogmaals, dat rond rijden heeft verder weinig met de teugel te maken, behalve dat als ze dus goed loopt ze eigenlijk 'gestraft' wordt door die martingaal.

sandr0, okay , dan is dat het probleem waarschijnlijk

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 15:20

ik reageerde alleen op je vraag of er een foto was van een goed afgestelde martingaal - daaruit maak ik op dat je niet precies weet hoe hij afgesteld moet zijn.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 15:21

Toydoll schreef:
Ik dacht dat die stops ervoor waren zodat die ringen niet richting je hand verschoven, op t moment dat de martingaal dus in zou moeten werken. Ik heb wel die leren stops aan mn teugels, maar ik heb die ringen er dus vóór, niet achter.

Urielle schreef:

Ik had dacht ik toch duidelijk gezegt dat ie er alleen voor is als zij er van door spurt en haar hoofd zon beetje op mn schoot legt. Ook als ze verzet ergens langs te gaan, en om hoog wil komen. Zoals ik ook al zei, werkt hij dus bijna nooit in, maar als ze mooi laag en rond gaat lopen (wat ik dus zelf doe, daar heb ik echt geen hulpteugel voor nodig) schuiven die ringen over de gespen heen, dus helemaal tot aan t bit, en als ze dan een beetje meer omhoog komt blijven die ringen haken, waardoor zij haar hoofd dus ook niet een heel klein beetje omhoog kan brengen, en dat wil ik absoluut niet.
Snap je het nu?

Ik vraag mij dus nu af of hij te groot is, omdat ik nog nooit heb gezien dat een martingaal helemaal tot het bit behoort te komen, en mn paard is de laatste tijd een stuk braver en heeft met de martingaal nog geen verzet of schrikacties vertoont.... Daarom weet ik dus ook niet of ie goed inwerkt.

Wat i hier dus uit op kan maken is dat je de martingaal stoppen (leertjes ) verkeerd hebt zitten. die moet je dus voor de ringen plaatsen, dus achter de gespen van je teugel.

Als je twijfelt aan de grote moet je dus kijken naar de hoek van je teugels als je je teugels op maat maakt. Wat ik al eerder aangaf, mag er in je teugel geen knik komen als jij je teugels op maat maakt.

Je moet je teugels op maat maken dan moeten je teugels horizontaal (recht blijven). De maringaal voor op zijn borst hoeft dan ook niet als een snaar te staan. Er mag best wel wat ruimte op zitten. Hij moet natuurlijk niet zo lang zijn, dat hij helemaal niet inwerkt als hij zijn hoofd omhoog gooit.

Afbeelding
Hierboven is een borsttuig, maar in principe met dezelfde werking als een martingaal. Die extra band voor haar borst zorg er alleen voor dat het zadel niet naar achteren schuift.

Je ziet op deze foto ook datde teugels geen knik geven.

Hoop dat het een beetje duidelijker voor je is en dat je hier dus wat aan hebt.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 15:24

Toydoll schreef:
hardi schreef:
Even een aanvulling. Je martingaal moet zo afgesteld zijn dat als jij je teugels op maat neemt dat er dus geen hoek in je teugels komt. Je teugels moeten horizontaal blijven.

ah okay, dat gebeurt zeker niet, maar ik rijd ook met vrij lange teugel... De martingaal hangt nog vrij losjes in een boogje als ik gewoon mn teugels op maat heb, en mn pony 'normaal' loopt.

hardi schreef:
Het is geen hulpteugel om hem inderdaad rond en laag te rijden.

Waar zien jullie mij voor aan :p Ik denk dat ik mijn verhaal wat vreemd getypt aangezien jullie allemaal denken dat ik mijn paard in de krul trek :s
Als er iets is wat ik níet wil, is dat het.
Nogmaals, dat rond rijden heeft verder weinig met de teugel te maken, behalve dat als ze dus goed loopt ze eigenlijk 'gestraft' wordt door die martingaal.

sandr0, okay , dan is dat het probleem waarschijnlijk

Ik denk ook dat jij mij hier verkeerd begreep. Wilde met deze opmerking ook niet zeggen dat jij je paard in de krul wilt trekken doormiddal van een martingaal, maar ook inderdaad aangeven hoe je zo'n ding af moet stellen. Niet te stark dus.

Nogmaals mijn excuses als dit zo over kwam

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 15:31

Urielle & Hardi -> sorry voor mn aanvallende reactie, je hebt ook wel gelijk dat je het erbij zegt, hoeveel mensen er wel niet zijn die die hulp teugels compleet verkeerd gebruiken... (hoor ik nu ook een beetje bij :p )

Ik moet dus in iig die stops aan de andere kant doen, dan gaan ze niet meer over mn gespen heen
hardi -> Ik denk dat de mijne dan idd toch wel goed is, ik heb er alleen een voortuig aan, ook om mn zadel op zn plaats te houden, maar volgens mij is op jou foto die lijn onder ze borst door ook nog ruimte van de martingaal toch?
In dat geval heeft de mijne ongeveer even veel speelruimte, en er zit ook geen knik in. Die stops zullen het probleem wel wezen haha, ik dacht ook al toen ik die martingaal er aan deed 'hmm, zit dat nou wel goed?'
thanx voor de foto

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 15:42

Wat mijn paard hier dus om heeft noemen ze een borstttuig (de band om haar borst). een martingaal heeft een band om zijn nek en is dus niet aan het zadel bevestigd. Alleen onder aan de singel, net als hier op de foto van het borsttuig. Ze hebben dezelfde werking en dat is dat de paarden zichzelf dus afstraffen als ze het hoofd omhoog gooien. Het borsttuig zie je ook eigenlijk alleenmaar met springen omdat die band voor de borst het zadel op zijn plaats houdt.

Nog even over die aanvallende reactie van jou. Maakt niet uit hoor. Kan me voorstellen dat je het zo opvatte.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 15:51

hardi schreef:
Wat mijn paard hier dus om heeft noemen ze een borstttuig (de band om haar borst). een martingaal heeft een band om zijn nek en is dus niet aan het zadel bevestigd. Alleen onder aan de singel, net als hier op de foto van het borsttuig. Ze hebben dezelfde werking en dat is dat de paarden zichzelf dus afstraffen als ze het hoofd omhoog gooien. Het borsttuig zie je ook eigenlijk alleenmaar met springen omdat die band voor de borst het zadel op zijn plaats houdt.

Nog even over die aanvallende reactie van jou. Maakt niet uit hoor. Kan me voorstellen dat je het zo opvatte.

Ja idd...

Ik heb dus een 3 punten voortuig, met een martingaal vorkje.... als de martingaal los hangt hangt mijn voortuig dus niet los, beetje vaag uitgelegt :p
Maar dat komt omdat ze nog wat raar gebouwd is, dikke nek en dikke achterhand, maar een iel rugje (in vergelijking dan) het zadel gaat zonder voortuig schuiven.
Maar een gewone martingaal heeft dus alleen een band om zn hals, net als bij een thiedeman zegmaar? Ik ken ze eigenlijk alleen maar met borsttuig of voortuig...
Maar ze is spring gefokt, en springen is ook mijn passie, alleen is ze er nou nog te jong voor.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 17:48

je paard is nog jong en zal een hoop moeten leren.. En dus ook zal ze moeten leren om zonder martingaal haar hoofd niet meer omhoog proberen te gooien..

Verder, zou ik gewoon als ik jou was in de winkel gaan kijken en als ie dan niet te duur is een complete en echte martingaal kopen

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 21:11

Olympia schreef:
je paard is nog jong en zal een hoop moeten leren.. En dus ook zal ze moeten leren om zonder martingaal haar hoofd niet meer omhoog proberen te gooien..

Verder, zou ik gewoon als ik jou was in de winkel gaan kijken en als ie dan niet te duur is een complete en echte martingaal kopen

Het lijkt mij dat een voortuig plus martingaal vork exact dezelfde uitwerking heeft als een 'gewone' martingaal, niet dan?
En behalve dat, ik heb al een voortuig, martingaal eroverheen gaat niet.

En ze moet ook leren dat ze me bit niet moet ontwijken, daar zijn we mee bezig, vandaar de martingaal. Maar het gaat al steeds beter, ik heb hem ook alleen met buiten rijden. Mocht ze dan schrikken of in verzet komen hou ik haar teminste onder controle, beetje gevaarlijk anders. Maar zoals ik ook al zei, tot nu toe heb ik hem nog niet nodig gehad 'even afkloppen'.

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 21:39

we gaan nu een beetje offtopic geloof ik, het probleem van dat je martingaal bij het bit blijft hangen is dus opgelost als je die martingaal stops bij het bit doet en de martingaal ringetjes erachter

Foto maar ik denk dat je het verder wel begrijpt

nog 1 opmerking offtopic: @ Olympia: een complete en echte martingaal??? wat is een borsttuig met martingaal dan volgens jou???

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 22:18

Dat de teugels anders moeten, lijkt me nu duidelijk... voor de maat: De rondjes van de martingaal moeten tot de hoek tussen kaak en hals komen.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 01:51

hardi schreef:

Pardon!Mag ik er even tussenkomen??
Ik heb heus wel een martingaal dat wel aan het zadel bevestigd is!!
Sorry als dit aanvallend overkomt,het viel me direct op

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 12:12

Ik bedoelde, dat als ze dacht dat de martingaal te groot was een nieuwe kopen, het staat er idd een beetje raar..

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 08:55

Blue_Star schreef:
hardi schreef:

Pardon!Mag ik er even tussenkomen??
Ik heb heus wel een martingaal dat wel aan het zadel bevestigd is!!
Sorry als dit aanvallend overkomt,het viel me direct op

Nee hoor maakt niet uit en vat het niet aanvallend op.

Ikzelf ken alleen een martingaal dat dus onder aan de singel is bevestigd en een band om de hals net als de thiedeman.
Wist niet dat je martingaals had die naast dat je ze onder aan je singel bevestigd ook nog eens aan je zadel bevestigd.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 12:19

hardi schreef:
Nee hoor maakt niet uit en vat het niet aanvallend op.

Ikzelf ken alleen een martingaal dat dus onder aan de singel is bevestigd en een band om de hals net als de thiedeman.
Wist niet dat je martingaals had die naast dat je ze onder aan je singel bevestigd ook nog eens aan je zadel bevestigd.

Die bestaan idd
Mijn bevestig je aan de singel,maak je ook aan de teugels vast én ook aan het zadel
[/quote]

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 12:29

heey die heb ik ook nooit eerder gezien , heb je er een foto van

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 15:45

LPtjuh schreef:
heey die heb ik ook nooit eerder gezien , heb je er een foto van

Nee helaas niet
Maar zal eens zien of ik kan foto nemen als hij hem aanheeft

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 18:45

Okay thanx voor de tips!!!

Nu werkt ie gewoon idd, hij is goed afgesteld en werkt dus alleen in als ze echt te hoog haar hoofd omhoog gooit, gaat niet meer over de gespen.

Bokt is best handig

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 18:54

hardi schreef:

Ik heb er zo een die de ts ook heeft, denk ik. Dat is ook met een voortuig, alleen dat voortuig is ook zonder de maringaal te gebruiken, want dan haal je de maringaalvork er vanaf, maar dan loopt er wel een riem door tussen de voorbenen naar de singel.
Ik zal hem van de week wel een keertje laten zien.
Helaas voor de overige lezers: ik heb er geen duidelijke foto van, heb net even gezocht, maar op de foto's die ik heb, kun je het niet duidelijk zien.