DUUR paard per definitie een GOED paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

passepartout

DUUR paard per definitie een GOED paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 18:30

Enige tijd geleden hoorde ik ongewild een gesprek die aangevoerd werd door een actief ruiter die ook tevens jureerd.
Hij beweerde dat je alleen maar leuk in de sport kon meekomen als je een duur paard had. Hij had het over de landelijke ruiters zoals zo velen van ons dus niet over de paarden van ANKY en consorten.
De bedragen die genoemd werden waren minimaal 15.000 gulden (grofweg 7.000 euro). Dus volgens hem kon je alleen maar scoren met een knol van minimaal 7.000 euro onder je kont.
Wat vinden jullie van deze uitspraak.
Ik ben het in ieder geval niet met hem eens.

Urielle

Re: DUUR paard per definitie een GOED paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 18:36

Ik vind wel dat het heel erg moeilijk is om een echt goed bewegend paard nog te vinden beneden die prijsklasse. Ik denk wel dat je met elk paard tot en met het Z kunt rijden maar voor de meeste paarden houdt het daarna op en ik zie ook wel op veel concoursen dat je met zo'n showbok in het voordeel bent in de basissport. De tijd dat je een wereldpaard bij een boer op een weiland kon vinden die geen idee had wat hij heeft staan is denk ik wel voorbij.

Kady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 18:40

je mag van een duur paard wel verwachten dat hij goed is ja
maar wat heb je aan een duur paard als het niet klikt tussen ruiter en paard?
met een ''goedkoper'' paard kun je ook heel wat berijken als het klikt... teminste zo denk ik erover dan he
je kunt nog zo'n duur paard hebben maar als het niet klikt krijg je er ook niet alles uit wat erin zit

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 18:44

Een goed paard is vaak duur,
maar een duur paard is lang niet altijd goed

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 18:46

Klopt wel een beetje ja. Vooral omdat er heel veel proffesionals rondrijden met duurdere paarden. Als je op de kampioenschappen kijkt (vooral M/Z) staan vrijwel altijd dezelfde mensen bovenaan. Vaak rijden die dan talentvolle paarden t/m de Z en dan gaan ze voor veel geld weg of in training bij een andere ruiter/eigenaar. Die trainen meestal geen paarden van +/- 4000€. Dat zijn dan dure talentvolle paarden met een proffesionele ervaren ruiter erop. Het is moeilijk om daar als amateur met goedkoper paard tegenop te komen. Op de kleinere wedstrijden kun je wel bovenaan meerijden. Maar op de kampioenschappen moet je wel geweldig goed rijden of net het geluk hebben dat de tegenstand dat jaar wat minder is, om te winnen. Mijn instructrice heeft het weleens gedaan vroeger een goedkoop paard vinden die nu grand prix loopt. Maar zegt dat het tegenwoordig toch niet zo snel meer lukt.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 18:55

Fout!

Mijn merrie heb ik ocharme €600 betaald en is een superpaard! Trailermak, verkeersmak, nukkig bij andere paarden maar kom, en kan een mooi staaltje dressuur! Mijn paard is een goed paard, je moet het er gewoon zien uit te krijgen.

Een paard van een kennis van mij heeft er €3000 gekost met al zijn toebehoren en is 1 van de betere dressuurpaarden van onze regio.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 19:00

Een combinatie valt of staat niet bij een paard met een gezellig prijskaartje. Ik denk dat als de combinatie goed is, en de training en alle randvoorwaarden goed zijn, een simpel paard een goed paard kan blijken te zijn.

Dressuur is het gymnastiseren van paarden. Van alle paarden, niet alleen van talentvolle paarden. het mooie van dressuur is dat je door training veel kan verbeteren! Net als we niet allemaal het talent hebben van Anky, hebben ook nze paarden niet allemaal het talent van Bonfire. Maar er zijn nog goekope paarden die zeer veel aanleg hebben. Net als er duure paarden zijn zonder talent.

Nee dus, het valt of staat met de opvoeding, de combi ruiter/paard, de training, enz. Niet met het prijskaartje van het paard.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 19:01

nah ik weet niet hoor,of een duur paard meteen een goed paard is...
ik denk dan aan Poetin. een merrie die fam. v/d zwaan heeft gekocht voor 2,5miljoen euro.(jah je leest het goed!!)
met als ambitie over 3jaar mee te kunnen doen aan de Olympische spelen...
maarjah wie zegt dat het beestje zo goed is,om ook daadwerkelijk kampioen te worden???
dus een duur paard hoeft echt niet perse meteen een TOP beestje te zijn...

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 19:25

Sjuimpje schreef:

Dit vind ik een perfecte uitdrukking! Ik had het niet beter kunnen bedenken!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 19:25

Ik ga voor 100% met Sjuimpje mee

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 19:30

Sjuimpje schreef:

Dit is inderdaad het meest duidelijke antwoord wat je op deze vraag kunt krijgen

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 19:47

Ik vind dat het voor het grootste gedeelte aan de ruiter zelf ligt. Als je een ontzettend duur en goed paard onder je kont hebt, maar je kan niet rijden, kom je er niet. Maar als je een of ander vaag paard heb, maar dat beestje ontzettend goed rijdt, kan je best ver komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 19:49

mijn paard was goedkoop, zo'n slordige 700 euro, maar liep de sterren van de hemel, had geen stal gebreken en was kerngezond en betrouwbaar.
Dus.....t zegt niet altijd wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 19:57

Fleurtje100 schreef:
Klopt wel een beetje ja. Vooral omdat er heel veel proffesionals rondrijden met duurdere paarden. Als je op de kampioenschappen kijkt (vooral M/Z) staan vrijwel altijd dezelfde mensen bovenaan. Vaak rijden die dan talentvolle paarden t/m de Z en dan gaan ze voor veel geld weg of in training bij een andere ruiter/eigenaar. Die trainen meestal geen paarden van +/- 4000€. Dat zijn dan dure talentvolle paarden met een proffesionele ervaren ruiter erop. Het is moeilijk om daar als amateur met goedkoper paard tegenop te komen. Op de kleinere wedstrijden kun je wel bovenaan meerijden. Maar op de kampioenschappen moet je wel geweldig goed rijden of net het geluk hebben dat de tegenstand dat jaar wat minder is, om te winnen. Mijn instructrice heeft het weleens gedaan vroeger een goedkoop paard vinden die nu grand prix loopt. Maar zegt dat het tegenwoordig toch niet zo snel meer lukt.

Ik vind dat je niet gelijk hebt.. toevallig (ook heel toevallig) heb ik met mijn, niet perfecte gebouwde, geen langbenig, geen papieren, mooi een 4e plaats op de kampioenschappen gehaald, het was dan wel in de B, maar mijn concurenten, waren allemaal stuk voor stuk, dure, langbenige, dressuurgefokte dure paarden. Mazzel? Misschien.. maar een goede combinatie van paard en ruiter speelt zeker mee.

Misschien een grappig feitje om te vertellen.. Anky heeft Bonfire toendertijd voor iets van 1500 GULDEN gekocht.. Haar eerste pony was volgens mij ook heel goedkoop, en had geen papieren, daar heeft ze ook Grand prix mee gereden!

Tuurlijk, als ik nu een paard zou kopen, zou ik wel eerder voor een paard met papieren gaan, waarom? Kweet niet.. misschien leuk om zijn hele verleden te weten, maar als ik eveneens een bijzonder leuk paard zie staan, die ook nog een leuk loopt, en het klikt, maar heeft geen papieren, zou ik die ook wel kunnen kopen!

Ik denk altijd maar, het is maar wat de gek ervoor geeft. Zo ken ik een heel duur paard, met goede afstammelingen (Springgefokt) die kan nog nieteens een balkje kopen, en van de dressuur is ook niet veel soeps.. tja.. wat heb je dan aan die dure prijs, en dat mooie papiertje?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 20:11

De waarde van een paard is wat ie schoon aan de haak bij de slager opbrengt. De rest is hoop en belofte.
Ik ben geneigd het bewuste jurylid ervan te verdenken de beoordelen op WIE er in de ring is en niet wat er getoond wordt (zoals vaak!)

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 20:22

ShannaY schreef:
Ik vind dat je niet gelijk hebt.. toevallig (ook heel toevallig) heb ik met mijn, niet perfecte gebouwde, geen langbenig, geen papieren, mooi een 4e plaats op de kampioenschappen gehaald, het was dan wel in de B, maar mijn concurenten, waren allemaal stuk voor stuk,
dure, langbenige, dressuurgefokte dure paarden
. Mazzel? Misschien.. maar een goede combinatie van paard en ruiter speelt zeker mee.

Misschien een grappig feitje om te vertellen.. Anky heeft Bonfire toendertijd voor iets van 1500 GULDEN gekocht.. Haar eerste pony was volgens mij ook heel goedkoop, en had geen papieren, daar heeft ze ook Grand prix mee gereden!

1e vetgedrukte: Hoe weet jij nou hoeveel jouw concurrenten voor hun paard betaald hebben?

2e: Ik meen mij te herinneren dat Bonfire 15.000 gulden kostte, toendertijd was dat een klap geld voor een paard (alhoewel het natuurlijk een schijntje is voor een dier met de capaciteiten van Bonfire)

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 20:32

Sjuimpje schreef:

Sjuim heeft weer eens één van de betere opmerkingen

Voor ieder paard is er de juiste prijs, die wordt alleen lang niet altijd betaald.
Ik ben een aantal keer provinciaal/nationaal kampioen geworden (lang gelejuh... ) met een pony die 100 gulden kostte (nee, da's geen typfout... en er zat ook nog een veulen in).
Mijn paard was niet zo goedkoop, maar gewoon een hele nette prijs voor zo'n dier.

Maar goed, die pony van 100 gulden heeft wel Z2 gelopen bij de paarden, en bij de 60 winstpunten ben ik gestopt met tellen. En dat moet het paard nog maar eens waarmaken!

Over Poëtin trouwens, die is weer te koop...

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 20:37

Ik heb net het boek van Tineke Bartels gelezen en die schrijft:

Veel toppaarden worden pas mooi in het werk. Ik ken topdressuurpaarden die heel lelijk zijn, te weinig hals hebben, of bijvoorbeeld een slechte stap hebben. Maar ze zijn aan de top gekomen omdat ze een paar talenten hadden waarmee ze hun tekortkomingen konden compenseren.
Maar weinig heel mooie, ideaal gebouwde paarden zijn ook doorgedrongen tot de absolute wereldtop
Voorbeeld geeft zijn aan: Gestion Bonfire zouden de meeste mensen nooit hebben gekocht als jong paard. En hij is op stalnog steeds geen schoonheid. Dat geldt voor veel toppaardeb, ze worden pas mooi in het werk.

Ik vond dit wel een mooie toevoeging op het topic

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 20:38

Sjuimpje schreef:

ik ga voor 100% mee in deze opmerking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 20:42

Sjuimpje schreef:
1e vetgedrukte: Hoe weet jij nou hoeveel jouw concurrenten voor hun paard betaald hebben?

Omdat (niet gek hoor, als het een REGIO kampioenschap is) ik de meeste mensen eerder op wedstrijden tegen gekomen ben, dus zeker weet wat er zo ongeveer reilt en zeilt bij sommige paarden.. niet zo moeilijk om zelf te verzinnen toch

Ps.. als jij denkt dat de meeste plaatjes van paarden, opgepikt zijn bij de plaatselijke paardenmarkt, onderschat je jezelf blijkbaar een beetje.. Sorry.. maar ik kan me eigenlijk helemaal niet vinden in deze nutteloze opmerking..

Citaat:
2e: Ik meen mij te herinneren dat Bonfire 15.000 gulden kostte, toendertijd was dat een klap geld voor een paard (alhoewel het natuurlijk een schijntje is voor een dier met de capaciteiten van Bonfire)

Dan zal ik dat wel verkeerd gelezen hebben.. maar ik dacht te weten dat het toch echt 1500 gulden was.

Het stuk van Ankem (Tineke Bartels) vind ik toch erg mooi gezegd, het paard van Antoinette Faland (heb ik het goed?!) is ook lichtelijk overbouwd, en daar heeft ze het ook aardig mee geschopt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 20:42

Als je zelf de kunde hebt, want zonder dat kun je Bonfire onder je kont hebben en scoor je nog niks.
Heb je dat wel, scoor je met een gewoon paard vaak een wp, maar regelmatig de eerste plek zul je dan niet halen.
Je komt daarmee ook in het Z, maar dan is het op.

Wil je bijna elke keer vooraan meerijden, zul je toch een paard met betere bewegingen moeten hebben.
Het kan zijn dat je die met een buitenkansje tegen het lijf loopt.
Maar vaak is de verkoper ook niet gek en zul je toch wat dieper de buidel in moeten.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 20:52

ShannaY schreef:
Sjuimpje schreef:

Omdat (niet gek hoor, als het een REGIO kampioenschap is) ik de meeste mensen eerder op wedstrijden tegen gekomen ben, dus zeker weet wat er zo ongeveer reilt en zeilt bij sommige paarden.. niet zo moeilijk om zelf te verzinnen toch

Ps.. als jij denkt dat de meeste plaatjes van paarden, opgepikt zijn bij de plaatselijke paardenmarkt, onderschat je jezelf blijkbaar een beetje.. Sorry.. maar ik kan me eigenlijk helemaal niet vinden in deze nutteloze opmerking..

Ik ken ook veel mensen, maar ik weet maar van amper een handje vol wat die voor hun paarden betaald hebben. Zo gewoon is het niet om over de prijs van je paard te praten, mensen praten tenslotte ook zelden over wat ze verdienen. Over het algemeen wordt er heel veel aangenomen en nog veel meer gelult, zeker de mensen in het paardenwereldje zijn daar niet vies van. Vandaar dat ik het even vroeg.
Concreet dus: van hoeveel van die paarden weet je (uit 1e hand) dat het dure paarden zijn, en wat vind jij de duurdere prijsklasse?

Wb je ps,
ik denk dan dat je mijn posting hierboven niet goed gelezen hebt.
Je opmerking over het onderschatten vat ik niet

Nutteloze opmerking?
Het is gewoon een vraag en ik vind hem nogal van belang

Mick_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 20:56

onzin!
wij hebben een paard voor €2000,- gekocht,
velen zeggen dat het het beste paard van stal is!
Je moet wel geluk hebben ja..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 20:58

Ik denk dat er pas een echt goede discussie komt, wanneer er hetzelfde gedacht word over goed
En dat is denk ik niet mogelijk..

Ik merk bijv bij mezelf dat ik door de jaren heen de lat hoger ben gaan leggen in wat ik een goed paard vind. Dus daar zit al verschil in, dus laat staan door verschillende personen

YaLeeSs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 21:01

nou mijn pony'tje van toen 5000 gulden is ook al twee keer ZII geweest en nu met mij MII hehehe en dat is geen geld

Kus Yaleesa