niet overrollen, niet gezond !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rocco1

niet overrollen, niet gezond !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 17:51

ok, mijn vraag is dus:

als paarden niet over kunnen rollen naar de andere kant zijn ze dan ongezond?

ik heb het namelijk al eens gehoord maar ik vind het wat raar

er zijn zoveel paarden die niet overkunnen rollen toch?

ben benieuwd

050206051012

Re: niet overrollen, niet gezond !

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 17:51

Ik weet het niet, maar ik heb het idd ook vaak gehoord Ik kijk ook altijd of mijn paarden wel braaf doorrollen

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 18:04

Hm, ik ken paarden die NOOIT overrollen. Maar opstaan en dan de andere kant gaan doen.
Of deze paarden dan ongezond zijn?
Ik vind de stelling onzin!
Mijn dikke tank heeft zo nu en dan ook moeite om haar bolle lijfje om te rollen.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 18:05

mijn verzorgpony van nu 19 jaar heeft volgens mij in z'n hele leven nog nooit omgerold, althans ik heb het hem nog nooit zien doen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 18:05

Dan zal het wel een fabeltje zijn

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 18:06

haha mijn vorige pony rolde eerst de ene kant, stond op en deed vervolgens de andere ..
Ze is nu al 20 dus ongezond lijkt het me niet..
Die ik nu rijd rolt wel door .. Maar of het gezonder is ..
Geen idee ..

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 18:07

Geen idee of het zo 'hoort'. Misschien vinden sommige paarden het eng om door te rollen. Of ze weten niet dat het kan. Of ze hebben zo'n hoge schoft dat het niet prettig is om om te rollen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 18:13

Kaliber doet het ook vrijwel nooit. Hij kan het wel en dan doet hij het vooral als hij ontzettend op zijn gemak is. Volgens mij is het gewoon zo'n angsthaas dat hij bang is dat hij in het "doorrolmoment" niet meteen op 4 benen weg kan spurten. Het gaat altijd eerst ene kant rollen opstaan, goed om zich heen kijken en dan de andere kant. Hij heeft ook een vrij hoge schoft dus misschien is het wel wat Karin zegt.
Ik dacht vroeger ook altijd dat een paard dan stijf was of vast zat. Maar dat is absoluut niet het geval en ik ken paarden die wel echt vast in hun rug zitten en wel super makkelijk doorrollen.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 18:15

Mijn oudje kan ook niet doorrollen, maar dat heeft hij naar mijn idee nooit gekund. En hij is écht niet ongezond of ziek of stijf of wat dan ook. Ik heb hem nu een jaar of 9 (hij is 28). Hij heeft een hoge schoft en dat zit nogal in de weg als hij gaat rollen...
Paardje bij mij op stal kan op de wei niet omrollen, maar in de bak wel. Dan graaft ze eerst een kuiltje, zodat haar schoft daarin past en zo kan ze wel omrollen. Helaas is mijn eigen paardje niet zo slim, dus doet hij het maar in 2x...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 18:16

Er zullen best paarden zijn die zo'n last van hun rug hebben dat ze niet kunnen over rollen, maar er zijn er ook bij die het gewoon niet doen.

Ik ken zelfs een paard dat niet WIST dat over rollen bestond. Die rolde ook altijd per kant. Tot ik het er met de eigenaar over had. Dit paard was al 8 jaar en had nog nooit over gerold. Ik was al met hem aan de gang geweest met VD dus hij kende mijn stem en beloningssignaal al. Tijdens het rollen hebben we hem staan aanmoedigen en toen hij voor het eerst omrolde hebben we hem beloond. Nu rolt hij ook om in de wei (als hij niet weet dat er iemand kijkt). Super leuk.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 18:17

Ik denk inderdaad dat het met vetrouwen in de omgeving ook te maken heeft,
want inderdaad, als ze omrollen hebben ze een vrij lang moment dat ze niet snel weg kunnen spurten...

Ook als ze erg bol zijn lijkt het me lastig, die hele buik verplaatsen :p
en als ze een hoge schoft hebben lukt het ze niet eens denk ik..

Mijn pony rolt wel om, vierkant gebouwde pony met weinig schoft en geen overgewicht (meer :p) die vrij nuchter is. Toen ze nog wel een overgewicht had rolde ze niet om.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 18:53

Mijn paard rolt niet alleen om, maar blijft soms ook nog op zijn rug liggen om te schuren
Net zoals je dat honden weleens ziet doen, op de rug gaan liggen en heen en weer wiebelen. Is een heel raar gezicht, de eerste keer dat ik het hem zag doen dacht ik dat hij vast lag ofzo...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 18:58

Mijn paarden rollen beide niet om. Ze staan op om vervolgens de andere kant te doen.
Persoonlijk kan ik er ook niet rouwig om zijn. Nu hoef ik in de stal iig niet bang te zijn dat ze vast komen te liggen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 18:59

Nee, heb gehoord dat het afhangt van de 'vorm' van je paard. Onze haflinger Micky kan heel moeilijk overrollen, terwijl ons Amore gelijk nix overrolt...

Nero daarentegen is vrij fijn en kan écht niet overrollen, dus ik zou het niet weten eigelijk :s

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 19:01

Supertje schreef:
Mijn paard rolt niet alleen om, maar blijft soms ook nog op zijn rug liggen om te schuren
Net zoals je dat honden weleens ziet doen, op de rug gaan liggen en heen en weer wiebelen. Is een heel raar gezicht, de eerste keer dat ik het hem zag doen dacht ik dat hij vast lag ofzo...

ik ken er ook een die dat doet, echt grappig om te zien

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 19:02

Mijn dikke haf deed het ook nooit.. die ging dan zitten op haar kont en dan draaide ze een rontje en ging ze op haar andere zij liggen raar beest, soms rolde ze wel over maar ik denk dat ze dat te veel moeite vond
En mijn paard doet het wel die vind het heeeeeeerlijk haha die kan niet zonder.. wat een kreunbeestje is dat dan..

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 19:03

die van mij deed het altijd totdat hij daardoor 2keer is komen vast liggen in de stal. Toen deed hij het een tijdje niet. Maar nu is het terug van weggeweest en rolt hij met zn grote dikke lijff gewoon weer om

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 19:53

Boerenwijsheid: het aantal keer dat je paard overrolt x duizend gulden is z'n waarde.

Er gaan nogal wat verhalen, fabels en gezegden over rond, dus.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 20:03

Ibbel schreef:
Boerenwijsheid: het aantal keer dat je paard overrolt x duizend gulden is z'n waarde.
Ja, die ken ik ook! Die van mij is dus niets waard, want die rolt ook niet om. Mijn merrie wel maar dat lukt niet altijd hoor met haar grasbuik...Er staat ook een paard op stal die eerst de ene zij rolt, dan op haar kont gaat zitten en een rondje maakt op haar gat en dan op de andere zij gaat liggen. Geen gezicht. Wat ik wel een beetje irritant vind (maar ja wat doe je eraan...) mijn ruintje schudt zich niet uit na het rollen in het zand.....

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 20:07

Indy deed het wel eens toen ik haar net had. Nu niet meer, nu doet ze steeds maar één kant. Ze is nu wel veel te dik, dus misschien dat het daarmee te maken heeft. Zal wel.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 20:53

Ligt aan de bouw van het paard en aan de lenigheid.
Mijn paard rolt ook nooit om, laatst rolde ie per ongeluk wel om en stond ie toch raar te kijken

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 21:50

Mijn jongste paard rolt alle kanten op in alle posities, geen probleem.

Mijn oudste zien rollen is vaak hilarisch . Vandaag heb ik haar zien rollen en het ging voor een keer eens goed, ze kwam goed rondgerold. Maar anders gebeurd het wel eens dat ze zich op haar linkerkant neerlegd en goed schuurt. En dan hoor je haar een hele hap adem nemen en lijkt het alsof ze die even inhoud(HUMPF), zet ze volle kracht, ligt ze met haar vier benen in de lucht, blijft ze een paar seconden haperen, gaat kantje boordje naar rechts leunen, en met een PUFFF valt ze terug naar links en trekt ze een gezicht van "verdorie, weer nét niet! "
Maar gelukkig lukt het haar soms ook wel

Rocco1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 22:28

haha das mooi om te horen. mijn paard kan ook niet omrollen namelijk.. het lukt hem ook vaak NET niet !! hij is ook vrij slank gebouwd maar heeft geen hoge schoft..misschien durft hij het niet zoals er meerdere zeggen..

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 22:43

Mijn paard heeft een vrij hoge schoft en een aardig buikje , maar heeft nog nooit moeite gehad om om te rollen.

Als je paard niet kan omrollen dat het dan niet gezond is, (net als de boerenwijsheid van Ibbel, is wel een leuke trouwens ) heb ik nog niet eerder gehoord, wel dat het zou liggen aan stijfheid van het paard.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 22:54

Mijn paard kan alle kanten op omrollen. Hij rolt het makkelijkste in mul zand, hij zorgt er altijd voor dat hij zo gaat rollen dat hij niet in de knoei komt met omheiningen enzo.

Als hij echt fijn aan het rollen is dan rolt hij meerdere keren om in 1 rol. Ik heb hem zo eens 3 keer zien omrollen. Allemaal met veel gekreun, lawaai en geschuur.

Als hij even los staat dan gaat hij ook zeker meerdere keren rollen .

In zn stal rolt hij niet, hij ligt wel languit in zn stal, maar ook dat gaat redelijk gecontroleert dus voor vastliggen ben ik niet bang.