Ik heb zelf ook een jaarling dus ben niewsgierig naar ervaringen van andere mensen
bijv:
viewtopic.php?f=1&t=453153&hilit=
dus bokkers geef je mening, hier mag het namelijk WEL!
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

ikke schreef:Nou, hier komt de knuppel dan: Opfok als idee is prima, de uitvoering zoals die in het algemeen in NL wordt gedaan is waardeloos.
Een goede opfokgroep bestaat uit paarden van verschillende leeftijden. De oudere paarden zullen de jongere dan de regels wel bijbrengen. Het scheiden van de sexen heeft de voorkeur (is ook wel natuurlijk) dat levert geen te jong drachtige merries op.![]()
De in NL gebruikelijke methode van leeftijden bij elkaar is een volstrekt idioot idee. Dit levert vrijwel altijd wel ergens ellende op, alleen hoor je dat nooit omdat het of niet als zodanig wordt herkend, ofwel gebagitaliseert door anderen.
Ik heb er zo eentje en als die in een beter gemengde groep was opgegroeid, waren er een stuk minder problemen geweest. Welliswaar zijn die problemen ondertussen redelijk opgelost, maar ik ben wel ruim een jaar verder.
Verder is het noodzakelijk dat ze met enige regelmaat in de hand komen. Zelfs al zou je elke dag een half uur met het veulen bezig zijn (meer dan lang genoeg!) dan nog heeft het veulen 23,5 uur om paard te zijn. Als ze daar niet voldoende aan hebben, zal het zo-wie-zo wel nooit iets worden. Paarden verwilderen wel degelijk als je er lange tijd niet naar omkijkt.
Het is niet nodig om allerlei dingen te doen, maar de elementaire basis van stil staan, aangebonden zijn, overal aangeraakt kunnen worden en voeten geven is wel de minimale basis om te onderhouden.
hij is nu 4), weer met jaarlingen en tweejarigen. En het gaat echt super. De anderen stonden er al (11 paarden) en kon m er zo bij doen. Hij heeft een paar bokjes gegeven 2 minuten gedraafd met zn staart omhoog en toen gingen ze allemaal eten....
) 
ikke schreef:Nou, hier komt de knuppel dan: Opfok als idee is prima, de uitvoering zoals die in het algemeen in NL wordt gedaan is waardeloos.
De in NL gebruikelijke methode van leeftijden bij elkaar is een volstrekt idioot idee.
Verder is het noodzakelijk dat ze met enige regelmaat in de hand komen. Zelfs al zou je elke dag een half uur met het veulen bezig zijn (meer dan lang genoeg!) dan nog heeft het veulen 23,5 uur om paard te zijn. Als ze daar niet voldoende aan hebben, zal het zo-wie-zo wel nooit iets worden. Paarden verwilderen wel degelijk als je er lange tijd niet naar omkijkt.

Quellian schreef:<knip>
Ik ben dus een absolute voorstander van de opfok. Vér weg bij mensen en als 3 jarige blanco mee beginnen. Fijnere paarden kun je je niet wensen
Citaat:Die mening deel ik niet, helaas uit persoonlijke ervaring, zoals ik al eerder meldde.