Lage neusriem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marsss

Lage neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 18:24

Wie rijden er tegenwoordig nog met een lage neusriem?
Ik zie er hier namelijk tegenwoordig haast niemand meer mee rijden...

zomaar een vraagje hor Eli

annepaardoes

Re: Lage neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 18:26

een paard op de manege heeft nog een lage neusriem

Yvette90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 18:31

Meestal de paarden die geen engelse of gecombineerde neusriem kunne dragen door bv. een litteken van operaties of wat dan ook. Shetjes meestal ook. Maar ik denk dat toch veel mensen kiezen voor een hogere omdat dat "fijner" is en je hebt net iets meer grip.. En veel mensen vinden het ook mooier staan
Laatst bijgewerkt door Yvette90 op 16-08-05 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Conny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 18:33

wij (mijn werk ) hebben dat weleens met springen maar we hebben heel veel hoofdstellen. ligt eraan waar het paard het beste mee loopt die krijgt hij om. we hebben op concours meestal 5 verschillende hoofdstellen bij maar ook 5/6 paarden.

Koblenz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 18:38

Passoa schreef:
Meestal de paarden die geen engelse of gecombineerde neusriem kunne dragen door bv. een litteken van operaties of wat dan ook.

ja die van mij dus. Mijn paardje heeft ook altijd een lage neusriem doordat hij een litteken heeft van een weggesneden bobbel. Heb wel paar keer met gecombineerde neusriem geprobeerd, maar met lage neusriem krijg ik veel meer ontspanning.

Maar vind zo'n dikke gecombineerde neusriem toch wel het mooist !!!

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 18:51

je ziet het idd vaak op maneges enzo, vroeger werd er ook vaker mee gereden, een gecombineerde neusriem is idd wel iets mooier om te zie, maar ik vind dat het opzicht qua inwerking niet veel scheelt, bij beide kunnen ze hun mond niet openen, teminste een heel klein stukje maar als het goed is, alleen bij een gecombineerde heb je die extra neusriem, waardoor de hele kaak wat meer op elkaar gehouden word, dus eigenlijk is de lage africhtingsneusriem wel wat vriendelijker denk ik... het moet je paard maar staan....

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 19:03

Idd op de manege waar ik vroeger reed hadden alle pony's en paarden een lage neusriem. Nu rijd ik eigenlijk alleen met gecombineerde neusriem, behalve op mijn 3-jarige bijrijdhaf. Ze is pas onder het zadel en dan is de lage neusriem net iets vriendelijker.

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 19:07

Bij ons op de manege hebben ze allebei. Sommige pony's lopen met een lage, andere met gecombineerde.
Maar nu er veel nieuwe pony's komen en dus ook veel nieuwe hoofdstellen, komt het gecombineerde toch wel heel vaak voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 21:38

jup..ik rijd mijn kwpn merrie met een lage neusriem. gewoon weg omdat ze met een gecombineerde neusriem het bit neigt vast te pakken en ik het wel vastpakken wil voorkomen

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 21:42

Ik niet, rijd met gecombineerd.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 07:39

Gecombineerde neusriemen zijn inderdaad een modeverschijnsel. Vroeger was er niets anders dan een africhtingsneusriem. Dat is de meest vriendelijke neusriem die er is. Toen werd b.v. alleen bij springen, bij heftige paarden een gecombineerde gebruike (en ook wel mexicaanse) omdat je dan inderdaad ook de kaak op elkaar kon gespen. Niet echt handig als t dier juist die kaak moet ontspannen.
Bij veel paarden wordt dus onnodig spanning gecreeerd. Zeker met het laatste modeverschijnsel.... de aansnoerneusriem.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 11:43

Ik rijd mijn ene pony nog erg vaak met een lage neusriem. Het is een luxe hoofdstel en ik vind het daarbij ook nog handig. Ik hoef maar 1 riempje vast te gespen (keelriem zit er ook niet aan )

Het maakt mijn pony niet uit of hij met een lage of een gecombineerde neusriem gereden word. Simpelweg omdat ik niks extra vast snoer...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 14:31

elibeest schreef:
Gecombineerde neusriemen zijn inderdaad een modeverschijnsel. Vroeger was er niets anders dan een africhtingsneusriem. Dat is de meest vriendelijke neusriem die er is. Toen werd b.v. alleen bij springen, bij heftige paarden een gecombineerde gebruike (en ook wel mexicaanse) omdat je dan inderdaad ook de kaak op elkaar kon gespen. Niet echt handig als t dier juist die kaak moet ontspannen.
Bij veel paarden wordt dus onnodig spanning gecreeerd. Zeker met het laatste modeverschijnsel.... de aansnoerneusriem.

Helemaal mee eens.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 14:45

ik niet rijd met een gecombineerde neusriem
lage hebben ze wel bij veel manege pony's nog

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 16:22

OP m'n oude manege hebben veel pony's zo'n lage. Ik vind een gecombineerde nog steeds het mooist

marsss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 16:25

ja ik vind gecombineerd ook nog steeds het mooist

Elskevree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 16:33

Ik rijd met een lage (africhtings) neusriem. Gewoon omdat hij daar lekker op loopt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 16:40

gecombineerd, maar mijn sperriem is altyijd kwijt en ik meerk niet veel verschil of ze met of zonder loopt dus dan maar zonder he

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 23:33

Menino schreef:
gecombineerd, maar mijn sperriem is altyijd kwijt en ik meerk niet veel verschil of ze met of zonder loopt dus dan maar zonder he

Dat wel ja Ik zat te denken: Zal ik erbij zetten dat overal de sperriem kwijt is? Die hoort er wel bij dan, dan is een gecombineerde het mooist

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 23:36

Op onze manege rijden er nog redelijk veel pony's met lage neusriem..

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 07:15

Bij ons op de manege rijden er nog veel met een lage neusriem. Gewoon omdat het best oude hoofdstelletjes zijn die nog in goede staat verkeren.
Mijn moeder rijdt ook met lage neusriem. Dit omdat haar paard snel met zijn tong kliert waardoor hij bijna in zijn eigen slijm stikt. Dit heeft een heleboel gehoest tot gevolg. Ze reed al een jaar of 10 met stang en trens maar is nou weer over gestapt op enkel een trens met lage neusriem. Hij kan zo minder klieren met zijn tong en het gaat vooruit dus

p.s. Vroeger (lang lang geleden) waren dubbele neusriemen niet eens toegestaan in het dressuur en mocht het alleen bij het springen. Maar dat is een jaar of 35 a 40 terug. (Heb ik van mijn moeder gehoord want gelukkig ben ik nog niet zo oud haha)

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 11:47

Zo zie je maar dat t inderdaad een modeverschijnsel is en dat ongeveer heel paardrijdend nederland niet eens t verschil in werking weet tussen de verschillende neusriemen

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 11:51

Mijn vorige paard reageerde heel geirriteerd op de lage neusriem, die bleef net zo lang proesten tot het hoofdstel afmocht (nee het riempje zat niet te strak of te los) Met halsters heeft hij dit ook altijd gehad, deed je hem in de wei met een halster wat een beetje laag zat kon je er donder op zeggen dat je het land mooi mocht afzoeken naar een verloren (vertrapt) halster..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 11:56

Ik ben dus wel "zo oud" (zie post van laulau85) en kan je vertellen dat het puur mode is, die gecombineerde neusriem en dat je, wellicht daarom, tegenwoordig haast geen lage (africhtingsneusriem) meer kan krijgen. Wat nog wel eens gebeurde met lage neusriemen is dat ze te laag werden bevestigd en dan strak gegespt. Dan snijd het dus de luchtwegen af. Misschien, omdat de opgang van de paardensport gelijk liep met de opgang van de leken die van toeten nog blazen wisten, maar toch eigen paarden kochten, hebben ze dat gevaar proberen te temperen met het promoten van de gecombineerde neusriem?

Een goed afgericht paard heeft trouwens geen neusriem nodig. Die wordt tegenwoordig gebruikt om de mond dicht te houden om de ruiterfouten te verbergen, wees je daarvan bewust.
(Bij jonge paarden wel handig omdat die nog aan iets in hun mond moeten wennen en om te voorkomen dat ze aanwennen de mond te openen om de tong er over te krijgen of maf te doen met het bit, sluit je dus de mond in het begin met een neusriem. Vandaar de naam africhtingsneusriem.)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 12:01

Kuiken schreef:
Mijn vorige paard reageerde heel geirriteerd op de lage neusriem, die bleef net zo lang proesten tot het hoofdstel afmocht (nee het riempje zat niet te strak of te los) Met halsters heeft hij dit ook altijd gehad, deed je hem in de wei met een halster wat een beetje laag zat kon je er donder op zeggen dat je het land mooi mocht afzoeken naar een verloren (vertrapt) halster..

Ja, overgevoelige dieren heb je altijd. Goed dat je snapte wat het paard je vertelde.