Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Ik heb zo'n idee dat je hem 3 kilo per dag kan geven en dat je dan nog niks merkt. 
want een goede sport/prestatiebrok, bevat idd voldoende energie, en vroeger kregen paarden voornamelijk ruwvoer, zoals hooi, en dat bevatte weinig zetmeel natuurlijk, dus weinig energie... en als ze dan en kilotje haver kregen hadden ze opeens heel veel energie, en daardoor konden ze harder werken, het is ook vaak zo dat mensen voeren naar wat een paard de volgende dag moet doen, maar je moet juist voeren naar het werk wat ze verricht hebben, je moet hun energie aanvullen, niet als je paard bijv. een dagje rust heeft gehad, hem volproppen met sportbrok, omdat hij de volgende dag bijv. heel wat moet lopen, wnat dan heeft hij dubbelop energie, en dan zeggen die mensen altijd : jaa dat komt omdat hij gister niets gedaan heeft, terwijl het gewoon komt, omdat ze zijn energie nog eens extra aangevuld hebben met krachtvoer, jaa dan krijg je een lopende tijdbom
Bitch schreef:ik heb ooit wat gelezen over haver wat mij vrij logisch leek, dat was, dat haver tegenwoordig geen 'drukke' paarden meer maakt, omdat men vroeger 1x per week haver voerde aan de werkpaarden ( vanwege de prijs) en dat ze daardoor feller werden, omdat ze hele week op hooi stonden, en daar kregen ze niet zoveel energie uit.
Dus als er haver in werd gestopt, werden ze feller, doordat dat meer voedingswaarde bevatte dan hooi.
Tegenwoordig zit in bix ( goeie bix dan) net zoveel energie als in haver, dus zou je feitelijk niets moeten merken als je deze soorten voert.
Ik vond (en vind) het allemaal wel logisch klinken, maar als ik dan hier lees dat de paarden er idd drukker van worden, vraag ik mij af, zit het tussen onze oren, of is bovenstaand verhaal niet waar?
Weet je trouwens dat je pas na minimaal 2 weken verandering van gedrag merkt aan je paard, als je hem op een ander soort ( merk) voer zet?
want straks als ik buitenrijdt gaat die alleen maar gek doen:P