paard kletsnat van het zweet in trailer!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyxCleo

paard kletsnat van het zweet in trailer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 20:30

heejj

ik heb een vierjarig paard, volgende week ga ik op kamp met hem en we zijn dus bezig hem te laten wennen aan de trailer. We hebben er net één gekocht en hebben het paard er de voorbije dagen eens even ingezet en weer uitgehaald, terwijl hij er instond kreeg hij dan te eten.
Vandaag zijn we met hem een ritje gaan maken, zo'n 5-10 minuutjes, en toen we terugkwamen was hij kletsnat van het zweet! Heeft iemand hier een oplossing voor?

Alvast bedankt

Chrissetje

Re: paard kletsnat van het zweet in trailer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 20:36

zal wel door de zenuwen komen denk ik
gewoon blijven oefenen en steeds langer een ritje maken

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 20:38

Gewoon blijven oefenen en inderdaad voeren als hij erop staat en de grootste fout die mensen maken: belonen als ie bang is! Dan wordt zijn gedrag alleen maar erger. Je zet het paard op de trailer, Net als je elk ander paard ook doet en gaat een stukje rijden, haalt hem van de trailer en de volgende dag gewoon weer, pas de reistijd gaan opbouwen als hij lekker rustig op de kar is en niet meer enorm aan het zweten is. En laat hem ook niet te lang op een stilstaande trailer staan, bouw dit ook langzaam op. Voordat je paard echt rustig en vertrouwd op de trailer is en je hem rustig een paar uur op de trailer kan laten staan (natuurlijk wel een beetje hooi geven) ben je zo een paar maand verder. Dus niet te snel, komt vanzelf wel goed, zolang jij er een blije ervaring van maakt en dus rustig rijdt, vooral in de bochten en rotondes.

LadyxCleo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 20:40

gaan we doen, maar maandag moeten we vertrekken...
een rit van minstens 1 uur... *bang*...als ie daar dan helemaal bezweet aankomt ocharme...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 08:01

Heeft je paard een deken op in de trailer?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 08:47

is gewoon stress, kun je weinig aan doen, behalve hem eraan wennen.

Rocco1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 08:59

idd het is stress mijn paard was ook niet zo vaak op de trailer geweest en we moetsten naar de kliniek toen we daar aankwamen was hij helemaal bezweet.. gewoon ff een zweetdekentje opdoen. als hij eenmaal aan het wennen is wordt dat wel beter...

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 09:05

Het is idd stress, toen ik voor het eerst op buitenrit ging met Sil, hebben we grootendeels gestapt, maar mevrouw had zich zo druk gemaakt, dat ze helemaal bezweet was.

Og, als je daar aankomt wrijf je hem droog en leg je toch een lekker zweetdekentje op

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 10:22

Wel het zeiltje openlaten anders krijg je daarbinnen net zo'n sauna.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 12:46

corina schreef:

Niet doen dus. Dan hoort en ziet het paard voorbijgaande auto's en raakt daardoor nog meer in de stres. Dan liever zeiltje dicht en bij aankomst afspuiten en lekker een droge deken op. Gewoon kwestie van wennen. Ga optijd weg zodat je tijdens de rit tijd hebt om te stoppen als je het niet meer vertrouwt. En dat je lekker rustig aan je rit kan beginnen.
heeft je trailer een dakje of open raampjes? Dan zou je die op een klein kiertje kunnen zetten voor vesre lucht.

horseNL00

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 13:10

Ik ken het probleem, die van mij had het ook toen we haar van duitsland naar Nederland haalden. Die van mij stond het schuim op het (winter!)dek!! en maar piafferen in de trailer. Komt gewoon van de zenuwen. Die van mij namen we toen elke winter minimaal 2x per week mee naar de rijhal bij ons in de buurt en op een gegeven moment hield ze op met trappelen in de trailer en nu staat ze voort mooi stil! Ze liep overigens wel altijd in één keer de trailer op. Mijn advies: gewoon een kwestie van veel doen en vertrouwen. Geef je paard desnoods wat te eten op de trailer, zodat die zich wat (meer) op zn gemak voelt. Het komt wel goed alleen soms duurt het even (bij mij maandje of 4). Dus: veel doen, maar korte afstanden en MET zeiltje open!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 13:28

Marije1984 schreef:
corina schreef:

Niet doen dus. Dan hoort en ziet het paard voorbijgaande auto's en raakt daardoor nog meer in de stres. Dan liever zeiltje dicht en bij aankomst afspuiten en lekker een droge deken op. Gewoon kwestie van wennen. Ga optijd weg zodat je tijdens de rit tijd hebt om te stoppen als je het niet meer vertrouwt. En dat je lekker rustig aan je rit kan beginnen.
heeft je trailer een dakje of open raampjes? Dan zou je die op een klein kiertje kunnen zetten voor vesre lucht.

Als je weet dat je paard niet van de voorbijkomende vrachtwagens en auto's schrikt, dan alle luikjes en zeiltjes open laten met dit weer. Het wordt inderdaad écht heel benauwd binnen. Dan ben je verzekerd van een drijfnat paard.
Anders gewoon één luikje/zeiltje open laten aan de kant van de berm. Daar merkt hij niets van voorbijkomend verkeer. En alle frisse lucht die je paard kan krijgen is toch weer meegenomen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 13:59

Als hij in zo'n korte tijd al zo nat wordt, dan zou ik m'n rijstijl maar eens onder de loep nemen! Dat is niet normaal hoor

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 14:26

Margreet schreef:
Als hij in zo'n korte tijd al zo nat wordt, dan zou ik m'n rijstijl maar eens onder de loep nemen! Dat is niet normaal hoor

Dat is net wat ik wou zeggen
Rijd je wel rustig genoeg?

Het is niet echt normaal, hij moet schijnbaar hard werken...

Met een paard in de trailer moet je echt extreem rustig rijden, het is zeer onaangenaam voor een paard omdat hij niet ziet waar die heen gaat en hij dus elke keer met zijn evenwicht vecht....

Tuurlijk zal het ook wel wat stress zijn, maar als jij rustig genoeg rijdt zou dat toch snel over moeten zijn.
Mijn 3 jarige gaat zo de trailer op, met alles wat open kan open, en isnog nooit bezweet uit de trailer gekomen... Je voelt bij haar ook heel duidelijk wanneer je te hard door de bocht o.i.d. ging, want dat beweegt ze, en anders staat ze gewoon te slapen...

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 15:22

Margreet schreef:

Dat vind ik dus echt nergens op slaan..Niet elk paard is het zelfde, en veel paarden zweten verschrikkelijk veel alleen al door stress. Zo ook die van mij. Wij rijden altijd overdreven voorzichtig, en hij komt ook altijd alleen op de terugweg bezweet uit de trailer. Puur door de stress. Een paard zweet niet alleen van inspanning hoor!!!!!!!!!!

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 15:30

Marije1984 schreef:
corina schreef:

Nou ja niet ieder paard reageert hetzelfde hoor!!!!
Dat is een kwestie van uitproberen.
Die van mij was juist veel rustiger met het zeiltje open.
Ze vond het veel en veel fijner en stond rustiger.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 15:37

Tulandro schreef:
Margreet schreef:

Dat vind ik dus echt nergens op slaan..Niet elk paard is het zelfde, en veel paarden zweten verschrikkelijk veel alleen al door stress. Zo ook die van mij. Wij rijden altijd overdreven voorzichtig, en hij komt ook altijd alleen op de terugweg bezweet uit de trailer. Puur door de stress. Een paard zweet niet alleen van inspanning hoor!!!!!!!!!!

Inderdaad, de ene driejarige loopt er huppelend op en af, de ander staat drijfnat te trillen op de trailer. Hoeft echt niks met je rijstijl te maken hebben. Nog sterker, mijn laatste concourspaard stond drijfnat op de trailer toen ze er alleen maar opstond en er nog geen meter gereden was! Ieder paard is anders, met jonge paarden rijden heb je toch ook sommige paarden die zich zo druk maken dat ze bij het losstappen al kleddernat staan van de stress?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 15:51

Urielle schreef:

Inderdaad, de ene driejarige loopt er huppelend op en af, de ander staat drijfnat te trillen op de trailer. Hoeft echt niks met je rijstijl te maken hebben. Nog sterker, mijn laatste concourspaard stond drijfnat op de trailer toen ze er alleen maar opstond en er nog geen meter gereden was! Ieder paard is anders, met jonge paarden rijden heb je toch ook sommige paarden die zich zo druk maken dat ze bij het losstappen al kleddernat staan van de stress?

Ja maar als jij niet rustig genoeg rijdt wordt de stress dus ook niet minder. Een paard hoort niet te stressen op de trailer, als het goed is is er niets op te stressen, tenzij die natuurlijk een keer een aanrijding of iets anders naars mee maakt, of elke keer naar alle kanten geslingerd wordt.

Ga jij maar is met een blind doek in zown trailer staan, zonder je vast te houden. Is alles behalve comfortabel.
[/quote]

LadyxCleo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 16:08

bedankt voor alle reacties!!!

We hebben echt heel erg voorzichtig gereden hoor!!!
ik ga hem een zweetdekje opdoen en hopelijk lukt het dan beter...

Het viel me wel op dat hij de hele tijd naar achter keek, we hadden het zeiltje opengelaten. Misschien dan volgende keer dichtdoen?

mss geven we hem dan wel een beetje eten.

Ik laat jullie weten hoe het geweest is vandaag!!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 17:37

Niet om laten kijken, straks komt hij op het idee om zich een keer om te draaien en dan zit je met de gebakken peren.
Aan 2 kanten vast zetten en dat mag best een beetje kort.

En voor wat betreft de bovenstaande reacties: zoveel stress op de trailer is niet normaal De eerste paar keer misschien als het nog nieuw en spannend is en daarna moet dat toch sterk gaan verbeteren anders doe je echt iets niet goed.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 17:46

Is echt per paard verschillend. Als een paard een wat nerveus typetje is kan het best een tijdje duren voordat hij beseft dat het allemaal best wel meevalt zo'n ritje op de trailer, vaak maken zulke typetjes zich met meerdere dingen sneller druk, zoals bijvoorbeeld bij de hoefsmid of op een wedstrijd. Ook als je dan zelf rustig rijdt of hem een goede ervaring geeft, kan het een tijdje duren omdat hij vanzichzelf al een nerveus type is.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 17:52

Grappig is dat toch altijd, op bokt rijdt iedereen peeeeeerfeeeect met de trailer en ik zie toch zoveel mensen op de weg die echt niet weten hoe ze een bocht moeten nemen met een paard.... En zoveel paarden met "onverklaarbare" trailerproblemen. Waar komen die dan allemaal vandaan
Ik vind het opmerkelijk hoor!

(Zonder daarbij iemand persoonlijk aan te spreken!!!)

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 18:00

Hallo
Mijn paard heeft dat ook, niks aan te doen behalve dat je omderweg even zou kunnen stoppen, om je gezicht te laten zien en hem misschien een appel ofzo te geven

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 18:06

Margreet schreef dat ze zoveel gekken op de weg tegenkomt met een trailer, nou die zie ik inderdaad ook regelmatig! Dan rijden ze gewoon 120 op de snelweg met een trailer en sjezen over de drempels heen! En vaak blijven die paarden ook nog braaf op de trailer ook, onbegrijpelijk!

snoeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 18:14

niks persoonlijks voor alle mensen hier, maar iedereen weet wel wat te zeggen over hoe je met je paard ommoet gaan met de trailer, maar als het puntje bij het paaltje komt heeft niemand gelijk! je kan beter zelf zoeken wat het beste is, wij weten niet hoe jou paard is, jij wel!

mijn paard had het ook toen we hem haalde hij de handelaar vandaan, en nog heel soms als het druk ws op de weg, dan stsst ie te riebelen en te zweten maar niet zo erg, ag kleinigheidjes hou je toch!

xx