geestelijk gehandicapten paarden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

latnahc2

geestelijk gehandicapten paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 19:28

denken jullie dat er geestelijk gehandicapten paarden bestaan ik heb namelijk een keer een pony meegemaakt op mijn stage waar ik gewoon het gevoel van had dat ze niet helemaal goed was erg langzaam met leren en een gekke uitdrukking heel moeilijk uit te leggen maar ik had nog nooit zo een paardje me gemaakt.
zouden ze bestaan?

Anoniem

Re: geestelijk gehandicapten paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 20:01

Hm .. goeie vraag ..
Ik heb ook nooit van''lichamelijke-gehandicapten'' gehoord, geen van beide ..
Hoe dan ook, die namen worden er in ieder geval niet voor gebruit ..

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 20:06

het zou best kunnen, als het bij mensen wel zo is waarom zou het dan niet bij dieren kunnen??

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 20:09

geen idee, je hebt ook katten met het syndroom van Down dus het zou best kunnen. Ik heb alleen nog maar een paard met een hersentumor meegemaakt (levensgevaarlijk beest)

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 20:12

Daar zeg je me wat, dat zou wel het vreemde gedrag van Nero verklaren .
Ik heb wel al vaker geestelijk gehandicapte knaaogdieren gezien, dus waarom geen paarden?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 20:14

ja dat kan, kenmerken ervan zijn de neus tot over de neusgaten in het water steken bij het drinken,
met gekruiste voorbenen staan.
die info heb ik ook maar uit een boekje hoor!

ik heb zelf wel een helemaal misvormde shet meegemaakt, die echt niet te vertrouwen was, kon je uit het niets aanvliegen echt niet grappig, die spoorde dus echt niet hoor.

maar een echt verstandelijk gehandicapt paard red het als veulen gelijk al niet, die drinkt niet of te weinig, en zal motorisch achter/ te zwak zijn.

er zijn wel domme paarden bijvoorbeeld, je ziet het ook aan de ogen, varkens ogen is er een teken van, en nog veel meer hoor.
het bestaat iig wel, maar of het gelijk gehandicapt is weet ik dus niet. (maar ja waar ligt de grens, ook zoiets)

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 08:10

interresant ik wist dus ook niet dat er gehandicapten knaagdieren bestonden of katten. ben erg nieuwsgierig of er nog meer van dit soort gevallen zijn.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 08:24

Mensen met Down syndroom hebben een extra chromosoom 21 (trisomy 21), er zijn meer vormen van trisomy, maar die zijn vaak niet levensvatbaar of zeer ernstig gehandicapt.

Er worden ook wel eens paarden geboren met trisomy. Een extra geslachtschromosoom (XXX of XXY bijvoorbeeld) komt ook voor.

Het komt ook voor dat een merrie maar 1 geslachtschromosoom heeft (XO), is een normale merrie, maar onvruchtbaar.

Hoe het zit met de verstandelijke vermogens van een paard met een chromosoomafwijking weet ik niet, zou ik moeten opzoeken of daar ooit onderzoek naar gedaan is.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:26

persoonlijk denk ik dat paarden met een "handicap" 9 van de 10 keeer afgemaakt worden. Vanwege het gedrag dat de beesten niet te vertrouwen zijn.
Maar er zullen er ook best veel nog rond lopen, die niet opgemerkt zijn, alleen maar lastig in de omgang ect.
Dat van die varkensogen heb ik nog nooit gehoort, heb je daar toevallig een plaatje van. Wantdat beeld wat ik me nu voor ogen hou, zit er niet echt vrolijk uit hihi.

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 09:28

ja ik ben ook wel benieuwd naar een plaatje met een paard met varkensogen en dan niet met fotoshop he

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:29

Zo'n klein, geniepig oog is dat, randje wit erbij soms.
Zegt overigens volgens mij meer over het karakter, dan over de verstandelijke vermogens. Ik zie liever een groot en vriendelijk oog.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:41

Mm, nooit bij nagedacht eigenlijk, maar waarom zou het niet kunnen?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 10:14

Ik heb wel eens een veulen gezien die een heel misvormt hoofd had. Ik weet niet of je dat onder lichamelijke handcap vind vallen. Het was overigens wel een heel lief dier.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 10:46

Ja hoor, die bestaan wel hoor, heb stage gelopen bij iemand die ook een licht geestelijk en lichamelijk gehandicapt paard had. Hij had een deuk in zijn voorhoofd, klomvoetjes en hij was een overbijter en scheef, en je moest hem elk voorjaar opnieuw zadelmak maken, want na een paar maanden was hij alles weer vergeten en moest je weer opnieuw beginnen. Het was geen gemeen paard maar wel onbetrouwbaar, omdat hij soms zo van je schrok als je bijvoorbeeld een singel opdeed, terwijl je de dag ervoor dit nog had geoefend. Groetjes Brennie

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 11:25

Esmeralda schreef:
persoonlijk denk ik dat paarden met een "handicap" 9 van de 10 keeer afgemaakt worden. Vanwege het gedrag dat de beesten niet te vertrouwen zijn.
Maar er zullen er ook best veel nog rond lopen, die niet opgemerkt zijn, alleen maar lastig in de omgang ect.

Daar ben ik het niet mee eens. Een "geestelijke handicap" hoeft toch helemaal niet voor agressief of onbetrouwbaar gedrag te zorgen?
Ik weet ook niet in hoeverre je bij dieren van een geestelijke handicap kunt spreken. Ik vraag me af in hoeverre die dieren weten te overleven, aangezien een merrie maar beperkte mogelijkheden heeft om haar veulen te "helpen".
Ik ken wel heel duidelijk voorbeelden van intelligente en minder intelligente paarden. De ene pikt dingen snel op en de andere moet je heel veel tijd voor uittrekken en veel herhalen. Maar dat heeft meer te maken met capacitieit dan met handicaps, denk ik.
Bij katten komen handicaps wel voor. Ik heb zelf een katje gehad met het syndroom van Down. Beestje is met de fles grootgebracht en is altijd ziekelijk geweest. Desondanks is ze toch 9 jaar oud geworden. Ze was vrijwel doof, zo goed als blind en had een slechte motoriek.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 11:46

Volgens mij komen chromosoomafwijkingen niet zo heel vaak voor bij dieren omdat de natuur dat uitselecteerd en de dracht in een miskraam zal eindigen of het veulen niet overleefd. Bij mensen is de natuur gewoon wat in de war geraakt door de medische wetenschap.
Natuurlijk zijn er wel de afwijkingen door doorfok, kijk maar eens naar die hele kromme minipaarden.
Het kan natuurlijk wel zijn dat een paard door zuurstofgebrek bij geboorte geestelijk niet helemaal in orde kan zijn.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 11:49

Chromosoomafwijkingen komen wel degelijk voor bij gedomesticeerde dieren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 11:59

loveblacky schreef:
ja dat kan, kenmerken ervan zijn de neus tot over de neusgaten in het water steken bij het drinken, met gekruiste voorbenen staan. die info heb ik ook maar uit een boekje hoor!

Dan zou ik het boekje nog maar eens openslaan, want dit zijn de kenmerken van een hersentumor of een te hoge vochtophoping in de hersenen, en niet van een handicap of chromosomale afwijking.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 12:21

Een geestelijk gehandicapt paard hoeft natuurlijk helemaal niet onbetrouwbaar te zijn. Maar veel mensen zullen een paard met dergelijk afwijkend gedrag zien als onbetrouwbaar omdat ze ander gedrag vertonen.
Ik denk dat er best wel paarden zijn met een geestelijke handicap, maar meestal wordt het niet herkent en worden die paarden bestempeld als agresief en onbetrouwbaar en worden vervolgens op allerlei manieren geprobeerd ze "betrouwbaar" te maken en als dat niet lukt worden ze in het weiland gezet of afgemaakt.
Ik zeg niet dat dat altijd gebeurd, maar ik denk dat het bij veel paarden met een geestelijke handicap wel zo gaat omdat het gewoon niet herkent wordt door mensen

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 16:58

Er zijn nog nooit albino paarden gevonden.. Maarja, dat is wat anders

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 19:15

ja ik vraag me af of er paarden zijn die er al lang mee rond lopen en waarvan de mens het niet weet.ik denk wel dat het is zoals napie zegt dat het vaak door de natuur word voorkomen dat zo een paardje geboren word en hoe zit het dan inderdaad met die paarden die worden geboren met zuurstof gebrek.als dat de hersen aantast is dat eigenlijk ook geestelijk gehandicapt.en ik denk ook niet dat die paarden altijd agressief zijn maar misschien een beetje lomp en niet alles goed oppikken.

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 19:24

loveblacky schreef:
maar een echt verstandelijk gehandicapt paard red het als veulen gelijk al niet, die drinkt niet of te weinig, en zal motorisch achter/ te zwak zijn.

Ik denk idd dat het zo gaat. Door de medische zorg die gehandicapte mensen krijgen kunnen ze "overleven". Omdat dieren deze zorg niet (of iig in beperktere mate) krijgen, zullen zij niet overleven. Natuurlijke selectie.

oryantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 19:32

ik den k ook dat het zo gaat moeder stoot het veulen af als het niet goed is en zou dan dood moeten gaan ....net zo als in de natuur

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 19:40

Cassidy schreef:
loveblacky schreef:
ja dat kan, kenmerken ervan zijn de neus tot over de neusgaten in het water steken bij het drinken, met gekruiste voorbenen staan. die info heb ik ook maar uit een boekje hoor!

Dan zou ik het boekje nog maar eens openslaan, want dit zijn de kenmerken van een hersentumor of een te hoge vochtophoping in de hersenen, en niet van een handicap of chromosomale afwijking.

kan kloppen hoor, ik vroeg me later vandaag ook af of het wel zo was, of dat het over de stille kolder ging.
maar het is iig wel bij een disfunctioneren van de hersenen.
(ik het dat 'boekje' hier niet liggen)

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 19:42

Jongens, er bestaan wel degelijk zulke paarden. Heb ik hierboven toch gezegd! Eerst ff de rest lezen voordat je zelf gaat antwoorden o.k.?