wanneer moet je je paard scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Dunja_

wanneer moet je je paard scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 17:37

Ik heb een paard die erg dik in haar vel zit.
Ze staat nu ook altijd buiten in de weide.

Toch vraag ik me af of ik haar moet scheren ??
Na het rijden is ze drijfnat en dan kan ik haar ook niet zo weg zetten in het land dus moet altijd wachten op stal met zweetdeken tot ze wat droger is.
En als jullie advies is om haar te scheren in welke maand/en moet ik dat dan doen?

Alvast bedankt voor jullie reactie's

trisca

Re: wanneer moet je je paard scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 17:40

meestal probeer ik het uit te stellen tot oktober, maar ik scheer ze eigenlijk ook maar 1 keer voor de hele winter..

Het ligt natuurlijk ook aan het weer, ik neem ze niet kwalijk dat ze het idee hebben dat het nu al oktober is

Een tip om ze korter in de vacht te houden is te zorgen dat het op stal lang licht is. De verkorting van de dag en de verlenging van de nacht is voor de paarden een belangrijke trigger om vacht aan te zetten.

succes in ieder geval

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 18:03

Ik scheer nooit, gebruik liever een deken, begin met een deken van 220 gram in september en in november begin ik met de 360 gram. Zo blijven ze redelijk in het haar. Groetjes Brennie

Koekiesgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 18:05

Blijft ze van de winter ook buiten???
Dan zou ik het paard zeker niet scheren.

Verder is het aan jou de keuze. Of op tijd beginnen met dekens opleggen zodat ze kort in het haar blijven van de winter, of scheren en altijd met genoeg dekens sleuren.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 18:12

Koekiesgek schreef:
Blijft ze van de winter ook buiten???
Dan zou ik het paard zeker niet scheren.

Verder is het aan jou de keuze. Of op tijd beginnen met dekens opleggen zodat ze kort in het haar blijven van de winter, of scheren en altijd met genoeg dekens sleuren.

van de winter staan ze iedere dag buiten maar s'nachts op stal.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 19:17

Misschien is het dan een idee om een winterdeken met hals te nemen? Want met een gewone winterdeken is het voor geschoren paardjes te koud. Brrrr.

jumpertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 20:53

Als je wil scheren, doe het dan voor eind september. Klinkt vroeg, maar zo blijven ze het mooist. Ga je ze later scheren (okt. kan ook nog wel met een binnenstal) dan blijven ze grijs omdat ze dan niet voldoende vacht meer aanmaken, en dat is echt lelijk! Na het scheren wassen met KOUD water, ook dat klinkt vaag, maar probeer het maar, resultaat is verbluffend!

jumpertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 20:55

voordat we weer reacties krijgen op het koude water, dit is niet zielig. je stimuleerd het paard hiermee om warmer te worden!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 21:02

Je kan ook een (race)streepje onderlangs scheren, dan kan je paard het zweet kwijt zonder dat je erg moeilijk hoeft te doen met dekens, etc. Streepje is onderkant van de hals, borst totaan de schouder. En eventueel over de buik of bovenste stukje achterbeen.
Als je paard buiten blijft en 's nachts in een redelijk warme stal staat moet je goed kijken of ze het anders niet te warm heeft 's nachts met een deken. Met een racestreepje hoef je met een beetje geluk geen deken te gebruiken en kan je paard veel beter zijn temperatuur regelen dan met deken. Raad je inderdaad wel aan om vroeg te scheren, dan groeit er een beetje haar tegen de tijd dat het echt koud is, maar niet zoveel dat het zweet niet meer snel weg kan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 21:04

jumpertjes schreef:
voordat we weer reacties krijgen op het koude water, dit is niet zielig. je stimuleerd het paard hiermee om warmer te worden!

Beter resultaat schijn je te krijgen door in te smeren met babyolie, dan ben je de scheerstrepen kwijt en ziet het er meteen mooi uit.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 21:14

tamary schreef:
jumpertjes schreef:

Beter resultaat schijn je te krijgen door in te smeren met babyolie, dan ben je de scheerstrepen kwijt en ziet het er meteen mooi uit.

voor of na het scheren. Volgens mij blijft namelijk al het haar aan je scheermachine plakken als je het vet maakt, of niet?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 21:22

na het scheren inderdaad als soort "after shave" zeg maar.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 00:50

Qimm schreef:
Misschien is het dan een idee om een winterdeken met hals te nemen? Want met een gewone winterdeken is het voor geschoren paardjes te koud. Brrrr.

Hoeft niet hoor kan ook zonder hals!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 08:10

Ik neem 'm na het scheren juist af met een doekje met spiritus. Is het grijze (is nl oud zweet en huidvet) meteen weg en het neemt de zwellinkjes weg.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 08:35

Ik scheer vaak in november.

jumpertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 08:44

babyolie na het scheren gebruiken lijkt me, anders kan je gelijk je messen vaarwel zeggen. Dat spiritus is waar, maar neemt niet altijd het grijze weg. het "huid-vet-grijze" wel natuurlijk, maar als je een paard te laat scheert, dan blijven het echt muizen! en dat is pas lelijk! het duurt dan ook heel lang voordat ze weer een beetje mooi kleuren. Ook is het handig om voordat je gaat scheren, het paard een dag van te voren te wassen. zo is het meeste zand en vuil eruit, dat scheelt je messen, en het resultaat is dan ook veel gladder etc. Zwellinkjes van de zijkant van de messen zijn inderdaad irri, je denkt dat het een hap is, maar nee, een zwelling! niet altijd te voorkomen, maar scheren in overlappende banen scheelt een hoop. Vaak als paarden voor het eerst in hun leven worden geschoren, krijg je het allermooiste resultaat, ze blijven dan mooi van kleur. Is niet altijd zo, maar vaak wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:09

jumpertjes schreef:
babyolie na het scheren gebruiken lijkt me, anders kan je gelijk je messen vaarwel zeggen.

NA het scheren komen mijn messen niet meer in aanraking met het paard...

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:30

Dat zegt ze toch ook Babyolie NA het scheren lijkt me. Bedoel ze dus mee niet erna.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:32

O ik had de post ervoor niet goed gelezen. Hahaha, sorry!

jumpertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 19:18

maakt niet uit, mischien wat krom neer gezet door mij!
NA HET SCHEREN DUS! Maar goed, vanmiddag 1 van mijn paarden alvast een dekentje op gedaan, (volbloedje) stond te bibberen op stal, dus maar even verwend! deze dus nog maar niet scheren!

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 21:08

Maar als ik niet ga scheren:

Moet ik dan nu al beginnen met bijvoorbeeld een ongevoerde regendeken (met voering gaat ze denk zweten..)

of moet ik nog helemaal niks doen.

of tja wat moet ik doen??

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 21:53

Met dekens begin je als je paard gaat verharen, zodat je paard zijn vacht aan de deken aanpast.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 22:51

Sonja schreef:
Ik neem 'm na het scheren juist af met een doekje met spiritus. Is het grijze (is nl oud zweet en huidvet) meteen weg en het neemt de zwellinkjes weg.

Wat voor een spiritus neem je dan? De gewone zeg maar? Of?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 08:43

Ik scheer zodra de vacht gewoon te dik word. Ik scheer meerdere keren per jaar. Mijn paardje slopen altijd buiten met eens chuilstal en krijgen geen halsdeken hoor, is echt enit nodig ze krijgen het niet koud. In de koudste periode heeft die van 500 gram aan dekens op.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 09:52

Bij ons worden ze niet geschoren...
Gewoon op tijd een dekentje op dat ze een niet al te dikke vacht aanmaken...
Dan is scheren ook nergens voor nodig, vind ik...