Kan ik dit me veroorloven!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Whisperke

Kan ik dit me veroorloven!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 15:18

Ik weet dat er veel topics over zijn. maar ja nu ben ik aan de beurt!!
Nou ik kan een paard "krijgen"of ja de aanschaf kost me niets!!!
Maar ja kan ik het verder zelf aan nou dit is mijn situatie.
Ik heb nu een baantje op een ouderencentrum wat best goed verdiend als ik naar school ga heb ik tussendoor stage waar ik ook wat mee verdien.
Ik heb als alles geregeld kan worden een plaats waar ik aan stallingkosten niets hoef te betalen (dit omdat ik die mensen al ken en die het alleen maar leuk vinden) Aan stro, hooi en mais voer hoef ik ook niets te betalen hoogstens aan wat brokken!! Tuig en de spulletjes heb ik er al voor omdat ik een verzorgpaard heb waar dat paard als alles goed is komt te staan!! Alleen een zadel moet ik dan nog aanschaffen!! hoefsmid en kleine dierenarts kosten moet ik zelf betalen alleen de echt grote gedeeltelijk!!!
Nou is mijn vraag is dit voor mij te redden en aan welke kosten heb ik niet aan gedacht!! (behalve de extratjes, voer, hoefsmid, wormenkuur, DA)

Groetjes Sandra

Armaris

Re: Kan ik dit me veroorloven!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 15:22

Ik vat het niet helemaal
Nouja verder,
woon je thuis?Studeer je nog?Woon je op kot?
Ouders die mee willen betalen?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 15:23

Het belangrijkste is, vind ik, dat je altijd genoeg geld achter de hand hebt. En dat je alles bol kan werken. Niet dat je het net aan red in de maand.

Zet eens goed op papier hoeveel je nu in de maand binnenkrijgt aan salaris etc. en daarna wat je in de maand nog nodig hebt om je paard te onderhouden.

Vergeet ook niet dat je zelf ook nieuwe kleding etc. nodig hebt. Daarom moet je altijd zorgen dat er meer binnenkomt dan dat je uitgeeft aan je paard.

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 15:24

Moet je voor je stal betalen?
Heb je genoeg spaargeld voor de veearts bijv.?

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 15:30

En denk er aan dat een paard onderhouden ALTIJD duurder is dan je van te voren dacht! Er komen altijd kleine, onverwachte dingetjes bij die wél betaald moeten worden. Bv:
- je teugel breekt: moet gemaakt worden of nieuwe teugel kopen
- je moet je tuig invetten: vet kopen
- er zijn zoveel vliegen: vliegenspul kopen (en dát is duur joh!)
- je paard verliest een hoefijzer: hoefsmid moet een keer extra komen

En ga zo maar door en door en door...

Maar: als het je waard is, en je wilt daarvoor andere dingen laten: doen! Hartstikke leuk!

Gabbertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 15:35

Heb je ook gedacht aan het verzekeren van je paard? Dit hoeft niet zo heel erg duur te zijn maar het komt er wel bij.

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 15:42

Neej de stal hoef ik niet te betalen, ik woon nog thuis. Grote Da uitgaven worden voor me betaalt de rest moet ik zelf dan wel betalen. Vliegenspul maakt ik altijd zelf dus dat is niet zo duur. Vet vind ik ook niet zo duur ik doe niet iedere week invetten en een potje is niet hier niet zo duur!! Verder ja ik weet niet wat ongeveer een paard in de maand kost. Ik kan rond de 135 euro per maand op zij zetten voor het paard en daar heb ik niet mijn zakgeld bij geteld en de vakantie die ik werk!!! Is het dan haalbaar!!! En moet je een verzekering hebben voor het paard ja ik weet dat nog niet allemaa en wat ben ik daar aan kwijt per jaar (maar ik denk dat ik dat dan niet hoef te betalen)

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 15:43

volgens mij kan je het uit mijn eigen ervaring gesproken.
Ik kreeg ook mijn tinkermerrie maar al de rest moest ik zelf betalen. Stallingsgeld niet want ik had een gratis weide gevonden. Maar voer, hooi, veearts, zadel echt alle andere dingen betaalde ik zelf van een weekend job inde horeca. Dit heb ik 4 jaar gedaan zonder problemen in de vakanties nog wat meer werken en dan had ik toch een 1000 euro aan de kant voor noodgevallen die er gelukkig nog niet geweest zijn. Ik weet niet hoe het in nederland is maar hier in Belgie is 1 paard opgenomen in de familiale verzekering dus dat was ook niks extra. Dus volgens mij moet het kunnen. Maar je moet er zelf wat voor willen opgeven. Ik ging nooit naar de bios of op stap want mijn centjes gingen naar mijn paardje. Nu ben ik alweer een jaar afgestudeerd en het meeste geld gaat nog steeds naar me paardje

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 15:43

Gabbertje schreef:
Heb je ook gedacht aan het verzekeren van je paard? Dit hoeft niet zo heel erg duur te zijn maar het komt er wel bij.

dit hoeft natuurlijk niet perse..

Naatus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 16:02

ik heb geen verzekering voor mijn paard...hou geld achter de hand. Mocht het nodig zijn heb ik het bij de hand. Zet gewoon bijv elke maand 25 euro opzij voor plotselinge (vee)artskosten.

En overleg met je ouders dat wanneer het ff niet lukt of ze bereidt zijn om bij te springen. Ik betaal alles zelf maar lukt het me ff niet schieten ze het bijv even voor!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 16:11

Wat ik mij afvraag.... Waarom het paard gratis aan je gegeven wordt? Is er niks mis met het paard, zodat je dadelijk tegen onverwachten kosten aanloopt?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 16:29

En denk ook even na of het allemaal kan als je later wel op jezelf gaat wonen - is echt oliebol als je je paard dan moet verkopen!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 16:33

QuijoSavan schreef:
Wat ik mij afvraag.... Waarom het paard gratis aan je gegeven wordt? Is er niks mis met het paard, zodat je dadelijk tegen onverwachten kosten aanloopt?

Dat vroeg ik mij ook al af
Heb je het paard al laten keuren?

Gabbertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 17:07

Yvonniej schreef:
Gabbertje schreef:

dit hoeft natuurlijk niet perse..

Nee hoeft ook niet maar kan er bijkomen als kosten. Daarom noemde ik het. Ze vroeg o.a. aan welke kosten ze niet gedacht had.

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 18:11

Nee aanschaf hoef ik zelf niet te betalen. Hallo gratis wat is op vandaag gratis!!

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 18:29

Je zegt dat je 135 euro per maand opzij kan zetten, dat vind ik erg weinig. Voor een shetlander zou het bij mij genoeg zijn, maar voor een grotere is het al gauw meer.

Wat als je ruzie krijgt met die mensen waar je die gratis stalling hebt en je moet alsnog een betaalde stalling gaan betalen. Heb je een flinke spaarpot voor DA kosten of moet bij die 135 euro ook nog de verzekering?

En krijg je het paard incl. alle spullen? Ik zou het nog eens goed op een rijtje zetten allemaal en zeker het eerste jaar helemaal doorberekenen.

Dit is wat ik aan kosten heb voor 1 paard per maand:
stalling: 150 euro (zou voor jou dus niet meetellen)
voer, wormenkuur, kleine spulletjes: 40 euro
lessen: nu nog niets, maar dat wordt straks 75 euro per maand (per 1 sept.)
Hoefsmid: 12.5 euro (alleen bekappen om de 8 weken)
Ik reken elke maand op 250 euro voor mijn paard.

Grotere spullen, zoals een zadel, een goede pad koop ik van mijn spaarrekening. Ik zet nu elke maand 100 euro opzij en heb een spaarbedrag van bijna 3000 euro.

Ís die stalling alleen de stalling of ook het strooisel, hooi etc.? Want als je dat ook zelf moet betalen komt er nog een bedrag bovenop. Ik zou niet omdat je nu een gratis paard aangeboden krijgt het paard ook aanschaffen als je niet 100% zeker bent dat je hem kunt onderhouden.

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 18:47

Gratis paard dat heb ik toch niet gezegt lees effe mijn laatste berichtje!!! En ik wil alleen weten wat jullie zouden doen. Zou ik ruzie krijgen met die man (waar ik al meer als 4 jaar de paarden van verzorg) dan nog kan ik mijn paard bij familie zetten en ja hoe dan ook de stro en hooi hoed ik niet te betalen niet bij die man en ook niet bij mijn familie alleen nogmaals de brokken of zoiets dergelijks!!

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 18:50

Ik heb me nooit me er in verdiept wat een paard allemaal gaat kosten als ik het zelf moet betalen en daar ben ik me nu gewoon op het orienteren. Het kan best dat ik wacht met de aanschaf en wat doorspaar wat ik eerst van plan was!! Maar ik wou omdat ik nu aanbod kreeg nee geen gratis paard eens gaan kijken of ik er klaar voor ben. En lees de rest van het topic eens door dan zie je ook dat andere zo'n stap hebben gemaakt!!

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 19:09

Hoi, leuk zeg een gratis paard!!
Als je geen stalgeld hoeft te betalen en eventuele grote dierenartskosten door je ouders betaald worden moet je het redden volgens mij. Ik heb mijn haf op mijn 14e van mijn ouders gekregen (ben nu 34). Ik betaalde het stalgeld van mijn krantenwijk. En mijn ouders de dierenarts en de hoefsmid.
In jou geval moet je denk ik rekening houden met de volgende kosten:
Hoefsmid (25 euro per 3 maanden als ze geen ijzers hoeft)
Denk als je 100 euro in de maand reserveert je een heel eind komt. Les heb je misschien nog nodig maar 1 keer in de 2/3 weken kan dan natuurlijk ook.
Voor je spullen gewoon goed op internet snuffelen.
Het paardje laten keuren lijkt me wel verstandig!
Heel veel plezier met je toekomstige paardje!!!

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 19:12

Wat voor een paard is het?

Je zei dat je zelf alle 'benodigdheden al had' (zoals zadel hoofdsteld, borstel e.d).

Aangezien je (in mijn ogen) vrijwel niets aan je paard hoeft te betalen (GEEN paard, GEEN stalling, GEEN voer). Denk ik dat het wel haalbaar is.
Je paard hoeft natuurlijk niet persé op hoefijzers te lopen als hij goede hoeven heeft, je kunt hem ook alleen laten bekappen. (10 tot 15 eur in 8 weken).
Zou ik voor een maand 4 weken tellen, dan is dat 5 tot 10 euro per maand.

135 - 10 = 125 euro hou je nog over.
Dat rest kun je opzij zetten, mocht er wat kapot gaan & DA.

Je moet dan alleen nog voor je zadel sparen, maar aangezien je veel werkt....

Ik denk dus ook dat het mogelijk is!

(pb anders loulou eens)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 20:29

Suleika; Dan heb jij wel een hele goedkope smid De meeste zitten toch rond de 20-30 euro voor rondom bekappen.

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 20:58

idd bij mij kost het 25 euro rondom.

Maar euh... Wat kun je zelf gaan doen met het paard. Ik denk direct: Wat is de achterliggende gedachte van deze lieve gift.

astridvh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 21:32

Stallingskosten heb je niet, en geen kosten voor hooi en stro.
Als je iedere maand geld opzij zet voor eventuele dierenarts en hoefsmidkosten en voor de kleine dingetjes dan lijkt mij dat het wel moet lukken. Het ligt er maar net aan hoe je met je geld omgaat en of je voor ieder klein dingetje een veearts laat komen of niet.
Ik zou wel eens rondkijken hoeveel je kwijt zou zijn aan paardenbrokken in de maand.
Heb je ook gedacht aan de entingen die je paard nodig heeft?

Ben je van plan om rijlessen te nemen?

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 08:20

Citaat:
Vliegenspul maakt ik altijd zelf dus dat is niet zo duur. Vet vind ik ook niet zo duur ik doe niet iedere week invetten en een potje is niet hier niet zo duur!!

Ik wilde ook niet aangeven dat deze dingen allemaal héél duur zijn, maar ik wilde aangeven dat er áltijd onverwachte uitgaven bijkomen. En daar moet geld voor zijn. En bovendien: alle kleine uitgaven worden samen soms tóch wel groot. Maar als je dat er voor over hebt: prima! Doen!

Citaat:
Verder ja ik weet niet wat ongeveer een paard in de maand kost. Ik kan rond de 135 euro per maand op zij zetten voor het paard en daar heb ik niet mijn zakgeld bij geteld en de vakantie die ik werk!!! Is het dan haalbaar!!!

Voor €135,- in de maand kom je een aardig eind, míts je inderdaad hiervan geen stallingsgeld en voer hoeft te betalen.

Citaat:
En moet je een verzekering hebben voor het paard ja ik weet dat nog niet allemaa en wat ben ik daar aan kwijt per jaar (maar ik denk dat ik dat dan niet hoef te betalen)

Ik heb voor mijn paard wél een overlijdensverzekering, maar geen ziektekostenverzekering. Die ziektekostenverzekeringen zijn relatief duur, en er wordt maar weinig kosten vergoed wanneer puntje bij paaltje komt. Mijn veearts heeft mij hierover heel goed ingelicht en hij raadde mij aan om gewoon zelf maandelijks geld te sparen voor eventuele ziektekosten. Ik zou de veearts eens bellen als ik jou was.
1. Hij kent het paard dus weet zijn/haar medische achtergrond
2. Hij weet hoe zo'n ziektekostenverzekering in elkaar steekt
Hoeveel de verzekering gaat kosten is afhankelijk van heel veel factoren. Je kan dit globaal laten uitrekenen op internet. Kijk maar eens op de site van bijvoorbeeld AMEV hippo: www.amevhippo.nl

Succes verder met je, misschien, nieuwe paardje . Gaat het om je verzorgpaardje dat in je profiel staat?? Leuk joh

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 08:26

astridvh schreef:
Ik zou wel eens rondkijken hoeveel je kwijt zou zijn aan paardenbrokken in de maand.

Reken maar uit: een zak basisbrok kost €7,-. Hoeveel brok krijgt het? Een paar tientjes moet je toch wel op rekenen.

Citaat:
Ben je van plan om rijlessen te nemen?

Dit zijn wél kosten die flink oplopen. Maar ook dat kan je zélf invullen. Ik les niet elke week omdat het me anders te duur wordt. En dat gaat ook heel goed

Whisperke, nog wel even een aanvulling:
Waar ik nog wel eens tegenaan loop zijn de kosten die ik moet maken als ik met paard, auto en trailer ergens naartoe wil. Ik heb geen trailer en die moet ik huren. Ik betaal daar €25,- per rit voor. Plus de kosten van de benzine, en die zijn ook best hoog want een auto die trailer en paard moet trekken zuipt benzine zoals ik biertjes drink op een gezellige zaterdagavond haha