Hooinet gevaarlijk in trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pasja

Hooinet gevaarlijk in trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 11:28

Vinden jullie een hooinet veilig in een trailer?

Aan de eene kant vind ik het wel fijn dat hij een bezigheid heeft maar aan de andere kant als hij er aan loopt trekken ofzo..

Ik weet het niet hoor..

Wat vinden jullie van een hooinet in een trailer?
Gebruik je hem zelf ook en vind je het veilig of niet?

Meetje22

Re: Hooinet gevaarlijk in trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 11:34

Toen ik mijn paardje ging halen met de trailer zat binnen 5 minuten al vast met der voorbeen in het hooinet.
Gelukkig reden we nog niet en ging er iemand nog even snel bij haar kijken.
Maar ik vind het geen aanrader.

Pasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 11:38

Wij gaan morgen op vakantie met het paard.
De reis duurt ong. 2½ tot 3 uur rijden.
Iemand had ook gezegt dat je een in en zak een gat kan maken en daar het hooi in.
Maar dat vind ik nóg gevaarlijker want stel dat hij die zak opeet.

Dan stop ik af en toe liever even.. om na achter te gaan en wat hooi te geven.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 11:40

Als je het hooinet hoog genoeg ophangt kan er volgens mij weinig misgaan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 11:50

hoog genoeg ophangen inderdaad, dan gaat alles wel goed

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 11:50

Hoog ophangen en zorgen dat ie goed vast geknoopt zit. Verders zijn er in de handel idd ook hooizakken. Deze zijn van een stevige stof met aan weerzijde een gat in het midden aan de zijkant. In tegenstelling tot een hooinet wordt een hooizak niet langer naarmate die leger is.

Westernspul.nl verkoopt ze ook, naast de afgebeelde USA zak hebben ze ook gewoon een zwarte.

http://www.westernspul.nl/media/varSb1173.jpg
Laatst bijgewerkt door CounTree op 11-08-05 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 11:51

Wij hebben zo'n hooizak. Een echte, uit de ruitersportzaak. De hooinetten waren op.

Gaat prima. Als je 'm hoog genoeg hangt, dan moet een paard wel heel moeilijk doen met z'n voorbenen om in dat net terecht te komen.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 11:54

als je het net hoog genoeg ophangt, geen probleem toch?? maar ik zou toch voor een hooizak gaan

Dickie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 11:58

Idd, gewoon een kwestie van goed hoog ophangen. Ik heb flinke stukken met paarden gereden en geef ze altijd een hooinet voor de afleiding. Ik ken ook verhalen van paarden die een voorbeen erin opgehangen hadden maar dan hangt ie toch echt te laag lijkt mij.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:07

Ik heb dat touw waarmee je hem ophangt eraf gehaald, door de ringetjes waar normaal het touw doorheen gaat een karabijnhaak gedaan en aan die karabijnhaak een veiligheidshaak, die veiligheidshaak hang je dan aan de ring waar je normaal het touw aan doet (snappen jullie het nog ) Zo kan je het hooinet heel makkelijk ophangen en mocht er iets gebeuren trek je hem zo los door de veiligheidshaak.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:10

Ik gebruik liever een zak, dat geeft ook minder rommel. De opening hang ik altijd van 'm af, hij eet toch via de bovenkant
En een scherp mes in je zak stoppen klaar voor gebruik.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:27

Hooinet goed vol doen, zo kort mogelijk ophangen en dan het touw van de bovenkant nog een keer door de onderkant halen zodat je die omhoog trekt. Paard heeft dan een soort hooibal voor zich hangen. Nog nooit problemen gehad op deze manier. Hooinet kan op die manier ook nooit laag komen te hangen (mits je het goed vastmaakt uiteraard).

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:34

als je je hooi net heel hoog vast bind en je paard normaal gaat eten is het wel handig ,, mijn paard word rustiger als hij eten krijgt.
als je je hooinet gewoon goed hoog hang zo dat hij zijn been er maan niet in kan krijgen . net zoa sl alvaron al zegt een soort hooi bal .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:36

Ik geef persoonlijk de voorkeur aan een hooizak.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 13:05

Ik heb dus een keer gehad dat het paard er met z'n voorijzer in is blijven hangen....is normaalgesproken stresskipje, maar bleef gelukkig rustig staan. Toen we haar er uit wilden halen (was ritje van een kwartiertje ongeveer) stond ze gewoon heel zielig te kijken....Na wat gewrik had ik de boel vrij vlot los gelukkig.
Het hooinet was leeg op dat moment en hing niet ' dubbel' (normaal steek ik de onderkant nog eens door het bevestigingstouw zodat het wat hoger hangt, als je begrijpt wat ik bedoel).
Ik heb dus nu nooit meer een leeg hooinet in de trailer hangen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 13:08

Ik heb altijd gewoon een hooinet gebruikt en hoog opgehangen. Tot dusver -even afkloppen- nog nooit iets voor gehad. Zoals Margreet zegt, het geeft wel een rommel in je trailer, ik kan me voorstellen dat het met een hooizak minder is. Ik weet niet hoe stevig ze zijn, een van mijn paarden heeft ook al eens op zijn gemakje een borstelblokje en een gelpad naar binnen staan werken (gelukkig geen last van gehad) en dan mag zo'n ding niet scheuren want bij die waren je spullen echt niet vertrouwd achter te laten.

Dickie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 13:08

Alvaron schreef:
Hooinet goed vol doen, zo kort mogelijk ophangen en dan het touw van de bovenkant nog een keer door de onderkant halen zodat je die omhoog trekt. Paard heeft dan een soort hooibal voor zich hangen. Nog nooit problemen gehad op deze manier. Hooinet kan op die manier ook nooit laag komen te hangen (mits je het goed vastmaakt uiteraard).

Klopt, dat is exact zoals ik het ook doe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 13:34

Hooizak. Vind hooinetten maar enge dingen. Heb een fijne donkerblauwe hooizak.

Ik voer trouwens onderweg nooit, alleen als ik stilsta.

Sjef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 14:11

Is heb altijd een hooinet in de trailer hangen, de ene keer is die voller dan de andere keer.
Denk dat het aan het paard ligt of het gevaarlijk is, als je paard rustig staat is er niets aan de hand, maar als je een druk paard moet vervoeren wat nogal eens mept met de voorbenen zou ik het hooinet weghalen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 14:17

Pasja schreef:
Wij gaan morgen op vakantie met het paard.
De reis duurt ong. 2½ tot 3 uur rijden.
Iemand had ook gezegt dat je een in en zak een gat kan maken en daar het hooi in.
Maar dat vind ik nóg gevaarlijker want stel dat hij die zak opeet.

Dan stop ik af en toe liever even.. om na achter te gaan en wat hooi te geven.

Stoppen? Waarom zou je? Stoppen geeft alleen maar onrust. 2,5 uur rijden, kom zeg waar klets je over, dan begin je er net in te komen. Dat was wel zo'n beetje de minimale tijd dat Patricia op de wagen stond, meestal een stuk langer. Ik heb nooit gestopt voor het paard, gaf alleen maar onrust.
Je kunt een hoog opgehangen hooinet gebruiken, maar ik heb dat nooit gedaan, ze maakte er alleen een zootje van en at er nauwelijks van.
Je doet je paard een groter plezier door constant te rijden, niet remmen of doortrekken, zonder strikte noodzaak. Ga op een afstandje achter een vrachtwagen hangen, die jongens zijn erg goed in constante tempo's.

HocusTivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 14:19

Ik hang hem ook zo hoog mogelijk op en dan aan een paniekhaak voor de zekerheid.

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 15:14

Een trailerreis is voor een paard erg inspannend. Het paard verliest ook erg veel vocht, en daarmee ook zout, op de trailer. Door het hooi heeft een paard alleen maar meer behoefte aan zout en vocht. Wij voeren vaak helemaal geen hooi op de trailer. Behalve op langere ritten waarbij we stops maken, dan krijgt het paard ook te drinken.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 15:21

Wij doen nooit hooi in de trailer/veewagen.
Dan staan ze net te bedenken hoe ze dat plukje eruit zullen trekken, of de helft is op de grond gevallen en ze proberen dat op te eten. En dan een bocht, boink daar ligt je paard...

Nee, na de reis krijgen ze voer en drinken. Vroeg zat en geen gedonder.
En inderdaad zoals Ikke zegt: Doorrijden. Wat is 2.5 uur nou...
Laatst bijgewerkt door Sjonniej op 11-08-05 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 15:24

De laatste keer dat ik een paard hooi voerde op de trailer tijdens het rijden bleef er een prop hooi in haar keel steken. Gevolg: paard bijna dood! Met hulp van omstanders en een dierenarts hebben we haar met veel moeite kunnen redden. Na die ervaring voer ik tijdens de rit geen hooi meer!

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 16:25

hooizak supersterk en veilig en als hij gaat proppen of stikt bijna dit kan ook op stal gebeuren!