2e-hands trailer, waar op letten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chrystal-gek

2e-hands trailer, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 15:08

Ik ben van plan om een trailer te gaan aanschaffen.
Niet een nieuwe, maar een 2e-hands.

Op internet kom ik soms best leuke trailers tegen voor een leuke prijs, maar ik heb geen flauw idee wat ik moet vragen en waar ik naar moet kijken .
Ik heb mijn E-rijbewijs, dus in theorie al geleerd hoe ik moet kijken naar de gewichten ed, maar dat bedoel ik niet.
Meer om te controleren of alles nog in goede staat is en wat aan vervanging of onderhoud nodig is en die dingen.

Ik zoek geen opknapper, maar een nette trailer in goede staat (en dan nog het liefst niet al te duur ook ).
Voor 1 paard, maar een 1-paardstrailer lijkt mij niet echt wat.
De keuze is dus tussen een 1,5-paardstrailer of een 2-paardstrailer, het ligt er dus maar aan wat ik tegenkom.

Wie kan mij een beetje op weg helpen?

Bramblerose

Re: 2e-hands trailer, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 15:12

De bodem, zijkanten, banden zijn heel erg belangrijk. Je mag natuurlijk nergens rottende plekjes tegenkomen. De banden mogen bijv niet droog zijn en scheurtjes vertonen. Het geheel moet niet roesten, stabiel op de weg liggen, antislipbodem.
Vooral niet de eerste de beste kopen, maar echt rondkijken en er zijn heel veel dealers die 2ehands verkopen en dan krijg je vaak meer waar voor je geld. Als je een trailer hebt gevonden waar je interesse in hebt, kun je m altijd laten keuren!! Zou ik je zeker aanraden, dan krijg je gewoon een objectief rapport en weet je wat er nog moet gebeuren. Voor 1 paard is een 1,5 paards het fijnst, staan ze lekker stabiel (wijdbeens).

Een trailer moet gewoon veilig zijn! Succes!!

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 15:14

Bedankt voor je reactie, weet je ook wat een keuring ongeveer zou gaan kosten dan?
Dus als er niks aan gedaan hoeft te worden, alleen het keuren?

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 15:39

In Arnhem zit een dealer die dat doet voor 80 euro dacht ik! Da's altijd beter dan met een slechte trailer komen te zitten voor veel geld, toch?

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 15:40

Hee waar in Overijssel woon je, want in Raalte of Heino zit diezelfde dealer, oliebol hoe heet ie nou...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 15:47

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 15:48

De bodem is vooral belangrijk vind ik.
Rest weet k niet

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 15:53

goed letten op de bodem... een paar keer er flink op springen. dat moet hij namelijk goed kunnen houden zonder te kraken oid.

voor de rest heb ik er niet echt veel verstand van...

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 16:58

inderdaad de bodem, goed letten op de ruimte (groot paard - hogere trailer). Ik wilde vooral een ruime, lichte trailer. IK heb nu een witte waco die wat breder is dan een standaard trailer.
Dat soort dingen zijn ook handig om in overweging te nemen. Wil je het deurtje links of rechts (ik wilde perse rechts) en wil je rubber op de klep of schotjes?,... ik had voor mezelf een lijstje gemaakt met echte eisen, en voorkeuren. Toen ben ik op internet trailers afgegaan in mijn prijsklasse en alles tegen elkaar weggestreept. Bij 2 trailers zouden we gaan kijken, maar de eerste was precies wat ik zocht. We hebben goed de bodem bekeken, de wanden, de opbouw/las. En belangrijk of de vloer verlijmt was (los rubber op de vloer laat vaak teveel vocht door).. Succes

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 17:12

Ik heb na alles bovenstaand ook gecontroleerd of ik de trailer in mn eentje kon draaien en verplaatsen! Als ik hem niet zonder hulp de schuur uit kan krijgen en kan aankoppelen heb ik er niets aan!

Mijn 2dehandsje komt zaterdag!

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 09:15

Inderdaad Karin, de witte smid! Genoeg goede tips zou ik zeggen! Toch kun je erin trappen of op oneerlijke mensen stuiten. Dus mijn tip blijft: laat de trailer die je kiest keuren. Springen op de bodem is niks vergeleken bij een paard van 600 kg!!!

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 09:56

Als je keurt, vraag dan een schriftelijk rapport. Dan kan je er altijd nog op terugkomen bij het bedrijf wat keurde als er toch nog iets naar boven mocht komen later. En als het keuringsbedrijf dan ook het onderhoud doet dan kunnen ze misschien het probleem wat ze over het hoofd gezien hebben nog voor je oplossen. Ik heb hier net een wat merkwaardige ervaring mee achter de rug wat nog op z'n pootjes is terechtgekomen, maar ik vond het niet leuk. Het keuringsbedrijf (staat voorzover ik weet als goed bekend) vond het een goede trailer en kon er weinig op aanmerken. Merkwaardig genoeg kwamen al een paar dagen later toch vrij wezenlijke punten naar boven. Op zich goed op te lossen maar met een kostenraming van 400 EUR.
Ik heb het verhaal weer recht kunnen zetten dankzij een meewerkende verkoper maar ik denk dat er maar weinig verkopers zijn die daar aan meewerken.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 10:08

De bodem, de klep (ik heb ooit een 2e hands trailer gekocht waar mijn zware trekpaard direct door de klep zakte bij de1e keer laden) de koppeling en de sluitingen...... en het laadgewicht, ik zit nu met een perfecte trailer, speciale vloer voor een koudbloed waar je in België 2000 kilo in mag vervoeren, maar in Nederland maar 600, dus ik mag mijn eigen paard er niet meer in vervoeren, beetje jammer wel... vandaar dat ie dus te koop is (de trailer, niet het paard

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 14:26

Bedankt voor de reacties.

Chriss is een klein paard, dus extra hoge trailer is niet nodig.
Deurtje links of rechts maakt mij ook niet zoveel uit.
Of er op de klep rubber zit of van die houten plankjes, maakt dat veel verschil?
De trailer die ik leende, had er rubber opzitten en dat ging goed.
Qua vloer leek mij rubber het meest geschikt.

Trailer komt buiten te staan en als het goed is, kan ik de auto er zo voor rijden , maar snap wat je bedoeld.
Ik zoek een niet al te zware trailer (tot om en nabij de 600 kilo zeg maar, liefst lichter) en als er toch geen 2 paarden in passen, hoeft het laadgewicht ook niet hoger dan 600 kilo te zijn.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 14:32

op 1 puntje na lijkt mijn trailer geschikt voor je: hij weegt leeg 700 kilo, is dus geen lichtgewicht, wat ook wel weer voordelen heeft hoor. ligt als een blok achter je auto en geen last van wind!

Ik heb graag latjes op de klep, rubber kan erg glad worden en ik wilde persé deurtje rechts, voor het geval je met pech komt te staan aan de kant van de weg, dan zit het deurtje aan de veilige kant

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 14:36

Ik vind zelf raampjes ook altijd belangrijk, dat het paard wel naar buiten kan kijken en natuurlijk verlichting in de trailer!

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 14:55

Smurf, had je topic al gezien waar je je trailer te koop aanbied .
En idd, die 700 kilo staat mij tegen.
Geloof best dat dat ook weer voordelen heeft, maar kom tesamen liever niet boven de 1200 kilo uit ivm de auto die ervoor moet (liefst nog minder dus).

Het punt van deurtje aan de rechterkant, daar had ik nog helemaal niet aan gedacht , mijn voorkeur is nu ook aan de rechterkant .
Als het regent, doe ik de klep weer dicht, en van een klein beetje regen kan het toch niet zo glad worden? Heb ik iig nog niet meegemaakt.
Maar idd, is ook een goed punt.

Verlichting in de trailer, is dat niet zowat automatisch?
Net als raampjes, al verschilt dat nog wel eens waar ze zitten en of ze wel of niet open kunnen.

Ik zie het natuurlijk allemaal het liefst zo luxe en uitgebreid mogelijk (zadelkamertje erbij bijvoorbeeld ), maar je moet dan ook maar net zo'n trailer tegen komen die aan al je wensen voldoet en ook nog in een leuke prijsklasse.

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 15:05

Er zijn best veel 2ehands trailers (wel ouwe hoor) die geen raampjes hebben. Maar die zijn inderdaad wel oud. Ik hoop dat het je lukt een goede te vinden... Als iemand het in ieder geval niet wil dat keuren, dan weet je dat er iets niet klopt

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 15:07

Chrystal-gek schreef:
Net als raampjes, al verschilt dat nog wel eens waar ze zitten en of ze wel of niet open kunnen.

Die zware trailer van Smurf heeft geen raampjes...

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 15:16

Ik heb een 2-paard ifor williams, en ik vind hem ideaal. 2de hands gekocht bij een dealer die hem helemaal opgeknapt heeft, en ook gezorgt heeft voor de keuring bij het RDW. Mijn merrie gaat heel lastig achterwaarts de trailer uit, en nu met de klep aan de voorkant gaat het super.
Ze zijn wel iets zwaarder dan de gemiddelde trailer maar ze rijden super, en de paarden staan heel comfortabel.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 17:58

mijn trailer heeft wel een raampje, aan de voorkant, kan je door je achteruitkijkspiegel zien of je paard er nog is, heel handig...

Citaat:
Als het regent, doe ik de klep weer dicht, en van een klein beetje regen kan het toch niet zo glad worden? Heb ik iig nog niet meegemaakt.

als je een paard hebt die er niet meteen oploopt, of die je er niet direct op slaat, dan kan het laden nog wel eens een paar uur duren, dan kan zo'n klep toch behoorlijk naar glad worden.......

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 18:02

Chrystal-gek schreef:
Verlichting in de trailer, is dat niet zowat automatisch?

Op wat modernere trailers wel.

Ik vind het zelf prettig als het lampje achterin zit.
Je hebt dan bij laden in het donker wat meer licht op je klep, de lichten van achteropkomend verkeerd worden wat gedempt én je paard kan er niet bij om de boel te slopen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 18:05

zelfs in mijn trailer zit een lampje, je kan nog kiezen of je hem aan of uit wilt tijdens het rijden.... en het is bepaald geen moderne trailer

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 18:17

Bij een ouderwetse trailer heb ik meer zo'n gammel ding met een kap van zeil in m'n hoofd
Zoals die lama-trailer

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 18:26

smurf schreef:
Citaat:

als je een paard hebt die er niet meteen oploopt, of die je er niet direct op slaat, dan kan het laden nog wel eens een paar uur duren, dan kan zo'n klep toch behoorlijk naar glad worden.......

Dat klopt, maar ze loopt er nu aardig gemakkelijk in als ik alleen ben (af en toe een akkefietje, maar dat is meestal ook vrij snel opgelost).
Met z'n 2en laden is er totaal geen probleem.
Is wel anders geweest, ken dat klooien met een paard die de trailer niet op wil wel .
Maargoed, weer een voorkeur erbij .

Oh Magreet, daar zeg je wat, een kap van zeil is absoluut een grote no-no voor mij.
Daar is ooit het trailerladen-probleem bij mijn paard mee begonnen en dat wil ik niet weer meemaken, ze laadt nu aardig gemakkelijk en dat wil ik graag zo houden .