Wat vinden jullie van stemgebruik?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bramblerose

Wat vinden jullie van stemgebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 14:48

Zowel als beloning, als aanmoediging of als 'straf' en dan natuurlijk op verschillende stemhoogtes etc.

Ik vraag dit omdat iemand bij ons op stal iemand anders hielp met haar die altijd 'in je ruimte' gaat staan, zij wapperde (echt letterlijk) met haar handen voor zijn hoofd, hij knipperde met zijn ogen en reageerde kopschuw en bleef zich in haar ruimte plaatsen. Toen ik later voor het paard langs wilde lopen, beukte hij me zowat opzij (ruim 1.70), dus ik werd 'boos' zette hem terug op zijn plek en zei daarbij duidelijk 'HO' omdat ik wilde dat hij bleef staan. Hij keek me verbaasd aan en bleef braaf staan. Die vrouw zag het (was niet haar paard) en riep dat stemgebruik paarden heel angstig maakt. Nu keek ik verbaasd, want was is vriendelijker dan stemgebruik, ik zweer erbij. mijn paard reageert super....

Wat is jullie mening?

Anoniem

Re: Wat vinden jullie van stemgebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:51

dat die vrouw gek is

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 15:00

runningkawa schreef:
dat die vrouw gek is

HaHaHa

Stem gebruik is heel belangrijk.

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 15:03

ja dat vind ik dus ook.... maar misschien zijn er verschillende theorieen en daar ben ik dan toch wel erg benieuwd naar...

Reem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 15:10

Paardentaal bestaat toch ook uit lichaamstaal en geluiden maken. Je kan wel degelijk (zoals jij ook ervaarde) een paard rustig en meer op z'n gemak krijgen door je stem te gebruiken.
Als een paard mij wil buiten dan roep ik hele hard HEE ofzo Daar reageert hij dan goed op.
Ja.. bij een heel bang paard dat uit angst bijt oid zou ik niet hard roepen maar dat is een uitzonding.
Die vrouw is dus gek

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 15:16

Je moet weldegelijk je stem gebruiken, ze worden juist bang door wat ZIJ doet..Over een tijdje krijgt ze hem geen halster meer om als ze zo door gaat ..

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 15:16

Stemgebruik is goed, gebruik duidelijke klanken en zoveel mogelijk het zelfde geluid passend bij wat je wil zeggen. Beetje zwaarder voor correctie en een beetje hoger bij beloning. Verder klets ik ook de oren van mijn paard af

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 15:33

runningkawa schreef:
dat die vrouw gek is

Haha idd!

Ik praat heel veel tegen mijn pony's, zowel als ze lief zijn, als wanneer ze stout zijn.
Met een HEY! weten ze al meteen dat ze fout zitten en het hangt van de situatie af of ik verder nog wat doe (in de zin van een tik, een schop of gewoon terug op zijn plaats zetten)

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 15:36

Ik gebruik ook (soms iets te veel ) mijn stem..
is gewoon belangrijk denk ik, zowel als beloning, al aanmoediging als afstraffing..
je moet wel kijken hoe je met welk paard omgaat, bij mijn paard bv moet je absoluut niet te hard schreeuwen, maar bij mijn pony kan het af en toe geen kwaad.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 15:37

Stemgebruik is denk ik heel belangrijk.

Met rijden als op stal kun je duidelijk maken waarneer ze braaf zijn. Ook kun je in de stal vanaf langere afstanden roepen dat hij dit of dat niet moet doen en meestal reageren ze dan wel.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 15:40

Ik gebruik heel veel mijn stem, en nu we Amo voor de kar beleren ben ik daar heel blij mee, want hij reageert heel goed op dingen als "Braaaaf!", want voor de kar kan je m moeilijk anders belonen

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 15:41

Ben voor stemgebruik... je zou me moeten horen als ik aan het rijden ben.... Helaas moet je het in je proefjes wat verdoezelen anders krijg je daardoor gezeur. Is ook nog een verschil tussen normaal en overdadig of nutteloos... Je hoort ze wel in de proef... constant klikken en de impuls blijft maar achterwege....

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 15:46

Ik doe ook veel met mn stem!
Ze reageren d'r helemaal niet angstig op maar het zal ook wel verschillen per paard EN hoe je het doet.

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 16:07

ik ook, als ik mijn paard was had ik mezelf allang een keer de mond dichtgesnoerd hahah maar mijn paard vind het heerlijk als ik tegen haar klets want ze houd heeel erg veel van aandacht dus als ik maar wat doms banketstaaf vind zij het al mooi haha best stom eigenlijk dat je zo tegen je paarden praat

maar vooral indd met paarden onder het zadel die wat bang zijn ofzow is stem gebruik ook heel handig dan houden ze de aandacht weer wat meer bij jouw..

Dus ik zou zeggen blijf maar lekker door kletsen en laat die vrouw ook maar kletsen want ze is indd gek.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 16:10

deze vrouw heeft een cursus NH gedaan en er waarschijnlijk niets van begrepen.
maar goed wij hadden hier mensen die naar de clinic van monty robberts zijn geweest en ook precies wisten hoe je een paard moest behandelen in de roundpen, en toen het paard niet reageerde zoals hun wilde kreeg hij een klap voor zijn kop, notabenne mijn paard die ze kwamen kijken voor een aankoop.
dus... gebruik jij maar rustig je stem en het liefst zo hard mogelijk dat is tenminsten duidelijk voor het paard.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 16:11

Bij mij gaat volgens mij 90% op stem... ik weet wel een situatie waarbij het foutgaat, namelijk als je bang bent voor een paard, en dan gaat straffen op je stem, dan horen ze namelijk de angst... maarja de meeste paarden zullen dat dan allang gevoeld hebben.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 16:37

Hoe denk jij dat ik mijn paard anders beloon en vooruit krijg voor de wagen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 16:39

Wortel voor zijn neus met een lange stok is vooruit
wortel weg is stoppen

ja toch

Idd lekker je stem gebruiken.
Door de toon van de stem snapt je paard heel goed of jij blij bent zijn reactie of juist niet.
En dat is geweldig om hem te leren wat jij allemaal bedoeld.
Want een paard moet ook maar snappen wat die ruiter toch elke keer weer wil aanleren

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 16:47

Hallo
Je stem gebruiken is heel belangrijk.
Maar het kan op verschillende manieren,sommige mensen gebruiken alleen hun stem als ze boos zijn. en andere gebruiken hun stem en gebruiken er dan geen hulpen bij als ze rijden.
Het beste is als je rij dat je je stem in combie met de juiste hulpen gebruikt.Als je niet rij maar poetst of langs een paard wilt is het altijd goed om te laten weten waar je bent. (fout is als je je stem gebruikt om geluiden te maken) Soms hoor je wel eens iemand op z'n paard zitten ,en dan is net een kikker haha klik klik

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 16:59

RK: Zo kan het natuurlijk ook. Maar de wortels zijn de laatste tijd zo duur, dus we gebruiken onze stem. Helaas geen geldboompje op mijn rug

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 17:50

Vooral bij een jong paard onder het zadel vind ik het heel ondersteunend. Want vaak begrijpen ze de been en zithulpen nog niet zo goed en je kunt ze dan vaak een beetje helpen met je stem. Maar als je wat verder bent met rijden en je paard reageert goed op je been en zit, gebruik ik mijn stem niet meer, je mag immers tijdens een proef ook niet praten. Groetjes Brennie

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 18:01

Ik vind stemgebruik erg belangrijk, ik gebruik het bij alles eigenlijk, geruststellen, aanmoedigen, belonen, straffen etc. en naar mijn mening heeft het zeker effect!

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 18:10

ik gebruik het ook veel. Als mijn paard angstig is ga ik vaak vrlijk neurien/ vrolijk zingen werkt ook goed

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 18:11

Wat zal ze dan wel niet van mij vinden, ik klets veel tegen paardjes. Vooral als ik me op mijn gemak voel dan vertel ik ze van alles, ook tijdens het rijden beloon en straf ik met mijn stem. Erg belangrijk vind ik!! Mijn oude pony was vooral in het begin vaak bang en schrikachtig en die vertrouwde op een gegeven moment volledig op mijn stem, als ik rustig bleef zeggen dat het goed was en dat ze niet bang hoefde te zijn, dan werd ze rustiger en liep vervolgens langs iets waar ze niet langs durfde.

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 18:13

runningkawa schreef:
dat die vrouw gek is

Hmmm ja een klein beetje wel! haha maar ach misschien kan die vrouw daar ook wel niks aan doen Ow en ja ik gbruik ook altijd mijn stem. Je gaat toch niet met je hand staan wapperen?!?! Dan doe je hoe krijg ik mijn paard snel kopschuw.