Paard kan niet vaststaan. En nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

horseNL00

Paard kan niet vaststaan. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 11:19

Hoi hoi,

ik heb een 5jarige donnerhall-rubinstein merrie, een heel lief, maar ook een beetje een zenuwachtig dier. Ik heb haar nu ruim een half jaar maar het probleem is en blijft dat ik haar tijdens het opzadelen niet vast kan zetten aan een touw! Als ze die spanning op het touw voelt raakt ze helemaal in paniek en gaat ze automatisch hangen en lostrekken. Kan iemand mij misschien helpen met het oplossen van dit probleem?
Alvast erg bedankt!

KozieZ

Re: Paard kan niet vaststaan. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:23

Ik heb vaak gezien bij veulens dat ze het leren met een longeerlijn. De longeerlijn gaat dan door de vastzetring en het paard voelt dus dat hij vast staat, maar het uiteinde houdt iemand vast. Als je paard dan onrustig wordt en gaat hangen, kan je de longeerlijn wat vieren, zodat je paard wat ruimte krijgt.

Ik weet alleen niet of dit bij oudere paarden (ouder dan veulen ) ook werkt, maar als je iemand hebt die de longeerlijn vast wil houden, kan je het eens proberen...

oryantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:23

probeer er gewoon vast te laten staan en niet gelijk los maken als ze gaat hangen klinkt hard .....maar dan geeft ze wel over en zal het nog een paar keer proberen maar als het haar niet lukt om los te komen zal ze opgeven.... ik heb er evaringen mee bij onze handel stal doen we het ook zo en negen van de tien keer gaat dit goed en is het ook over

Refresh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:27

Ja en die ene keer gaat het goed fout! Want denk eens aan de ongelukken die kunnen gebeuren als je paard heel erg in paniek raakt.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:29

Precies! Negen van de tien keer gaat het goed, ja..........en die tiende keer kun je de dierenarts laten komen. Ik zou dat risico niet nemen. Je moet je merrie aan de druk van het halster laten wennen. Hebben wij ook gedaan.

Je neemt je paard aan het halster en geeft druk op het touw, net zo lang tot ze naar voren komt. Dan laat je meteen los. Als ze terug trekt, blijf je vasthouden (zorg dus dat je de ruimte hebt.....). Let er wel op dat je meteen loslaat als je paard naar voren komt. Zo leert ze dat ze door vooruit te lopen (in plaats van te gaan hangen) van de druk afkomt.

Het kan een tijdje duren, maar het werkt echt!

Succes!
Laatst bijgewerkt door Redneck op 09-08-05 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

horseNL00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 11:29

bedankt voor jullie tips! het idee van de longeerlijn lijkt me erg passend, die van mij heeft namelijk een heel sterk karakter en een eigen willetje dus daar doe je niet zomaar alles mee wat je wilt!
ik vind het idee van niet gelijk losmaken erg goed en logisch maar dat hebben we al zo vaak geprobeerd, en vaak kapotte halsters aan overgehouden. Wellicht had ze het als veulen moeten leren... **zucht**

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:31

Sorry, maar het idee van de longeerlijn vind ik niet zo handig. Als je loslaat omdat ze gaat hangen, dan doet ze dat de volgende keer zeker! Je beloont haar voor het hangen door haar meer ruimte te geven!.

horseNL00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 11:33

@ dressur85: ja die van mij is echt zo'n paniek zaaier. En als ze losbreekt kàn ze wellicht de weg oplopen, wat helemaal gevaarlijk zou zijn...
@ redneck: ook een goed idee! Ik denk ook dat het met geduld te doen is, zo behandel ik ze al zo lang ik haar heb. En daarmee bereik je toch vaak het beste resultaat
Je hebt wel een beetje gelijk, over die longeerlijn. Had ik nog niet eens bij stil gestaan.... oeps...

thanx everybody!

oryantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:35

dressur 85; als je paard erg in paniek raakt breek t je halster of touww en dan is ze los nog nooit ongelukken daarmee gehad maar je moet er dan natuurlijk voor zorgen dat ze wel ergens aan vast staan wat ze niet kapot kunnen trekken maar moet die longeerlijn vindt ik wel goeie optie

oryantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:36

en de omgeving natuurlijk dat ze niet weg kunnen rennen en de weg op

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:38

Je hebt ook speciale halsters die (alleen! ) als het paard gaat hangen meer druk geven (achter de oren.) !

Kosten 55,-.
Heb er toen naar geinformeerd omdat myn twenter soms ook een beetje hangerig is. Maar het gaat goed nu! Ik geef em gewoon een klap voor z'n kont alstie gaat hangen.
En goed stevig (leren) halster heb ik nu!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:46

Mijn paard was ook een hanger, die kon ik ook nooit vast zetten. Laten staan was gen optie, ze trok gewoon net zolang tot dat er iets brak, of dat halster, touw of haak was.
Heb er ook 3 kapotte halsters, 2 kapotte halstertouwen en een haak uit de muur aan over gehouden
Ik heb een touw halster gekocht, dit beloont als ze niet trekken doordat ze het halster niet voelen en is behoorlijk onprettig als ze wel hangt,
toen ze daar mee ging hangen en dit brak niet (had er wel een stevig touw met paniek sluiting aan) gaf ze op een gegeven moment over, en nu kan ik haar overal aan vast zetten.....

Maar als een paard echt paniekerd, zou ik het zo niet doen, dan zou ik (zoals al gezegt) het paard opnieuw leren wijken voor druk, want schijnbaar zit dat er nog niet goed genoeg in...

horseNL00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 12:05

wij zetten haar nu nog vaak vast met een strooi-touwtje. dit trekt ze ook nogal eens kapot, maar daar is de lol snel vanaf aangezien het een heel dun touwtje is en meteen kapot gaat. dan raakt ze ook niet zo heel gauw (en lang) in paniek. het vastzetten aan een normaal touw is natuurlijk idealer, vooral omdat ze dan ook letterlijk niet weg kan!

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 12:12

mijn paard deed dat ook altijd, en toen heb ik van iemand een halstertouw gekregen waar een stuk elastiek inzit, dus als ze dan gaan hangen veert dat mee een stuk.
bij mijn paard heeft dat erg geholpen en doet het nu helemaal niet meer.
(die van mij deed het uit paniek)

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 12:15

ik had ook een paardje in de kost die dit deed
ik heb haar een touwhalster om gedaan
die geven druk achter de oren en breken niet zomaar geloof mij er is heel wat aan gehangen
ik heb haar buiten vastgezet aan de muur met een ijzeren ring
nou dan kunnen ze hangen wat ze willen maar dan komen ze echt niet los
ik heb haar laten hangen en doen en laten staan niet gereageerd
niet 2 minuten maar echt een hele tijd net zolang tot ze opgaf
zo heb ik dit 2 keer gedaan en toen was het over
ze hadden haar geleerd zodra ze omhoog kwam of ging hangen dat ze dan losgemaakt werd
zorg wel dat hij nergens tegen aan kan vallen
ik had gewoon een kale muur met een ijzeren ring daar kon ze zich niet verwonden
suc6

Perzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 12:17

mijn paard deed dit ook op kamp, ik maakte hem vast en hij ging ook hangen en probeerde zich ook los te maken...
wat wij hebben gedaan is het touw gewoon er om heen hebben geslagen dat hij toch beetje vasstaat en als hij trekt dat hij dan los is! het hielp echt heel erg goed en op een gegeven moment denkt hij ja het is toch niet zo heel erg en dan kan je hem gewoon vastmaken en dan deed hij niks meer

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 12:36

Als je paard slecht geeft aan de druk in de oefening die Redneck voorstelt, kun je deze oefening ook doen met een touwhalster omdat dat toch meer inwerkt.

Gebruik een lang touw zodat jij op dezelfde plaats kunt blijven staan op het moment dat zij naar achteren gaat en jij haar niet tegen kunt houden. Op zo'n moment moet je wel de druk op het touw houden, maar je kunt het dan door je hand laten glijden. Advies: handschoenen!

Als jij je hand op de dezelfde positie en afstand ten opzichte van je lichaam houdt en het paard komt naar voren, komt er al een boogje in het touw. Dat is de rust, dat is de beloning.

Suc6 ermee!

=^.,.^=

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 12:55

Ik hou normaal helemaal niet van spullen die rekken bij paarden, maar voor zo'n paniekvogel kan het wel helpen.
Je kunt een duur rekkend halstertouw kopen, maar een fiets binnenband met een karabijn eraan doet het ook.

horseNL00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 12:56

wat een diversiteit aan ideeën!
ik zie wel, ik krijg werk aan de winkel! hihi

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:11

Ik heb ook een paard wat niet vast kan staan. Dus laat ik haar maar los staan! Ze staat gewoon stil bij opzadelen enzo.

Zij rukte zich ook los zodra ze merkte dat ze vast stond. Nog steeds trouwens. Ze heeft ontdekt dat het werkt dus zal ze het iedere keer weer opnieuw proberen.
Je kunt eens proberen met een longeerlijn. Niet vastzetten, maar 1 keer om een stevig hek slaan. Gaat ze hange dan laat je de lijn vieren...

Of eens proberen met een zweepje en als ze gaat hangen een flinke tik op de billen. DIt heb ik nog niet geprobeerd hoor!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:19

NOOIT vastzetten met een touwhalster, juist omdat die niet kapot gaan maar wel heel dun zijn, kun je lelijke (brand)wonden in de nek van je paard krijgen! Ze werken wel goed om er druk op te geven zodat ze voelen dat er niet met je te 'sollen' valt maar zet er aub nooit een paard mee vast om te leren dat ie niet kan hangen....

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 15:01

horseNL00 schreef:
Hoi hoi,

ik heb een 5jarige donnerhall-rubinstein merrie, een heel lief, maar ook een beetje een zenuwachtig dier. Ik heb haar nu ruim een half jaar maar het probleem is en blijft dat ik haar tijdens het opzadelen niet vast kan zetten aan een touw! Als ze die spanning op het touw voelt raakt ze helemaal in paniek en gaat ze automatisch hangen en lostrekken. Kan iemand mij misschien helpen met het oplossen van dit probleem?
Alvast erg bedankt!

mijn paard heeft het heel erg gehad. Ik heb ook vanalles geprobeerd. En toen kwam ik bij een rubberen staaf met 2 ringen eraan, de ene kant doe je aan de haak vast waar hij aan moet en de andere kant aan het halster van het paard. Als hij dan gaat hangen trekt ie niet alles kapot want het ding veert mee. Mijn paard van 1.76m krijgt m niet kapot dus daar hoef je niet bang voor te zijn.

verder kun je m wat te eten geven als hij vast staat. Hij zal het toch moeten leren.

Succes, bij vragen.. pm

Groetjes

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 15:15

Nou Ik kan jullie zeggen:

ALLES BREEKT!!!

Die rubbere staven breken op de duur ook en dat geeft een heel naar geluid...

Elastische touwen breken ook...

Halsters en touwen breken ook als ze extra stevig zijn....

Die van mij staat vast aan strotouwtjes(kostenbesparing) maar hij kan niet weg. heel wat keren gehad dat hij loskwam, ging het touwtje vastzetten hem terug pakken en weer vastzetten...

Heeft een paar jaar geduurd maar hij doet het nu nog maar heeel zelden( minder dan 1 keer per jaar ofzo) maar hij staat nooit of te nimmer vast waar hij wegkan.

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 15:25

Beste Iedereen
Allemaal leuke ideeën, ik mis er echter maar eentje.....waarom moet een paard vaststaan tijdens het opzadelen?

Leg alles klaar in de volgorde waarin je het nodig hebt en zorg dat het bij de hand ligt. Dan een leadrope aan het halster dat je losjes over je linkerarm laat hangen en iedere keer wanneer je paard zijn benen verzet direct corrigeren, net zo lang tot ie weet dat dit het moment is om stil te blijven staan. En dan rustig achter elkaar doorwerken met opzadelen.

Het is niet moeilijk om je paard te leren om stil te staan wanneer jij dat van hem/haar vraagt. Veel western beleerde paarden kun je stilzetten en er van weglopen zonder dat ze nog een poot verzetten. En wil ie er echt vandoor omdat ie aan zijn natuurlijk gedrag (vluchten) gehoor wil geven zal een touw met halster het niet redden....gevolg, of een gebroken touw, of een gebroken halster of een gebroken nek. Jij mag kiezen. Ik leer ze liever om doodstil te blijven staan.

OK, ben je even mee bezig maar daarvoor heb je toch een paard...om er mee bezig te zijn?

Succes.
Iski

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 15:48

Geloof me: Ik heb het geprobeerd=>sommige paarden zijn daar gewoon niet voor gemaakt. Eventjes gaat dat wel en dan wordt hij zenuwachtiger en zenuwachtiger...