bandages beter, of peesbesschermers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Beppeke

bandages beter, of peesbesschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 15:32

Ik heb een vraag over bandageren, is dit beter dan peesbeschermers of maakt het niet uit? Ik rijd mijn paard recreatief dressuur en gebruik eigenlijk altijd peesbeschermers. Geven bandages dan meer steun?
Hij heeft nogal weke kogels achter, veert dus vrij ver door. Hij is 12 jaar en loopt op M-niveau. Aan z´n linkervoorbeen heeft hij al een flinke gal, daar heeft hij geen last van. Ik kon niets vinden over dit onderwerp, misschien staat het wel ergens maar met de zoekfunctie vond ik alleen maar bandages te koop.
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Laulitz

Re: bandages beter, of peesbesschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 15:40

Bandages zijn opzich niet beter. Ze zullen misschien steun bieden op de trailer ofzo, maar verder beschermeren ze niet beter..
Peensbeschemers bechermeren beter tegen schokken en zijn makkelijk om te doen..
Ik vind bandages dan ook echt voor de sier en wie bandages om doet voor beschmeren laat ik links liggen want die gaat er toch tegenin als ik er iets over zeg...

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 15:41

Er zijn inderdaad al vrij veel topics over geweest, maar de zoekfunctie is niet altijd even efficient Zo veel mensen, zo veel meningen lijkt het wel.
Ik denk dat als bandageren goed gedaan wordt, het niet schadelijk is. Maar ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat zo'n lapje echt steun geeft aan een been dat minstens 150 kg draagt. Hoogstens bescherming tegen klappen, endat doet een peesbeschermer ook. Ik weet uit ervaring hoe veel kracht je moet zetten om een echt steunverband aan te leggen, en geloof me, een bandage komt daar niet in de buurt.

Maar that's just me, er zijn vast een heleboel mensen die er van overtuigd zijn dat bandages beter zijn

Beppeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 15:43

Maar al die bekende ruiters zie je ook allemaal losrijden met bandages om?

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 15:47

Ik heb het idee dat het er meer aan ligt wat je ooit hebt meegekregen, of je bandages gewend bent of niet. In de dressuurbaan zie ik er ook wel eens mensen mee losrijden, maar dan is het volgens mij voor de show (ik kan me niet voorstellen dat je voor je plezier met witte bandages rijdt of je moet erg van wassen houden)

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 16:48

Onder de bandages kan de tempratuur erg hoog oplopen wat ook niet goed is voor de benen.

Peesbeschermers zijn daardoor beter.

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 18:15

mijn paard heeft voor 1 bokhoefje en dat been heeft soms een beetje een galletje, en als ik met peeskappen rijd word het niet minder maar zodra ik met een bandage rijd wel omdat een bandage tegendruk geeft en een peeskap niet.

en zijn in mijn geval dus de bandages beter.
ik doe ze net voor ik ga rijden erom en gelijk na het rijden er weer af dus dan oplopen van de temp valt reuze mee.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 18:39

Het is inderdaad zo dat bij bandages de temperatuur op de pezen oploopt en daardoor koelen ze niet goed.
Ik kan me ook wel vinden in wat PartTwo zegt. Een bandage geeft tegendruk. Maar dan kun je beter na het rijden eerst koelen en dan even inpakken. Het oplopen van de temperatuur vind ik persoonlijk erger dan die gallen.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 18:42

Toch is er gezegd dat bandages geen extra steun geven. Dat men dat alleen maar denkt.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 18:49

Nou als ik mijn enkel bandageer (zo voor de gein) dan geeft dat toch écht wel steun hoor.

oryantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 19:00

een pees beschermer beschermt de been onderstuent het niet dan moet je pijp kousen hebben die onder steunen de been .een peesberschermer is om de pesen te berschermen tegen raare sprongen van je paard als je paard door een raare actie zijn eigen been raakt kan die zijn eigen pesen door trappen

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 19:01

Hier zijn al 100 topics over. Gebruik even de zoekmachine en je hebt voor een hele avond leesvoer

oryantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 19:02

dus als je je paard zijn benen wil berschermen moet je peebeschermers gebruiken en voor exstra steun pijpkousen en tja bandage vindt ik meer voor de schow

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 20:30

Zowel peesbescherming als bandages hebben slechts zeer beperkt nut. Eigenlijk zijn ze nutteloos, tenzij........
Dat de bekende ruiters met bandages rijden wil niet per defenitie zeggen dat het goed is. Bovendien moeten die paarden veel harder werken dan willekeurig welk ander paard.
99% van de ruiters die bescherming gebruiken doen dit voor de show, danwel hun eigen gemoedsrust. Het is als speciale dure velgen onder een auto: het ziet er goed uit, maar voegt verder niks toe.

Beppeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 21:15

Bedankt in ieder geval voor al jullie meningen, wat betreft andere topics, ik heb met de zoekmachine gezocht op bandages en bandageren en kreeg geen resultaat, op ander woord zoeken dan? Maar welk woord dan?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 21:18

Met het omdoen van peesbeschermers kan iig minder snel iets mis gaan als met bandages.

Mandyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 21:49

Nou das toevallig ik wilde net dezelfde vraag gaan stellen. Ik kon er verder ook niets over vinden.
Ik gebruik zelf ook strijklappen, kogelbeschermers of peesbeschermers eigenlijk nooit bandages. Die moet je zeer nauwkeurig aanbrengen en ik vind dus ook dat het eronder"broeit"

Nu ben ik nog op zoek naar de perfecte beenbeschermers (want ze zijn nu wel versleten) Wie heeft een tip?

Pas heb ik hier op Bokt nog 3 in 1 beenbeschermers gekocht maar die bevallen mij niet dus die zet ik binnenkort weer te koop. Iemand interesse

Groetjes,

Mandy

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 00:11

naar mijn horen doen bandages helemaal niets. Daarom is het ook beter om peesbeschermers te gebruiken.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 08:30

Qimm: Nou als ik mijn enkel bandageer (zo voor de gein) dan geeft dat toch écht wel steun hoor.

Als je je enkels bandageert, geef je steun aan een gewricht. Je beperkt de beweging van je enkel. Bij het bandageren van een paard ga je niet over een gewricht heen. Je kunt het beter vergelijken met het bandageren van je onderarm of onderbeen.
Of je het dan nog nuttig vindt als ondersteuning, moet je zelf bepalen.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 09:49

Bandages met onderlappen zijn imo wel dik genoeg om een klap op te vangen en wondjes te voorkomen door strijken.
Peesbeschermers zullen echter bij een harde klap het beste uit de bus komen.

Toch wissel ik het gebruik af, ik kijk naar de omstandigheden waarin ik ga rijden.
Veel kans op wondjes en schurende peesbeschermers? Dan ga ik voor de bandages. Komt vaak een mooi droog been onderuit. Met dikke onderlappen uiteraard.

Nat weer en wild paard? Dan de peesbeschermers van stal.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 09:53

ik ben ook niet zo'n liefhebber van de bandages... ik wil wel eens om de achterbenen bandages doen...
ik ben meer iemand van de peesjes....

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 10:18

ikke schreef:
Zowel peesbescherming als bandages hebben slechts zeer beperkt nut. Eigenlijk zijn ze nutteloos, tenzij........
Dat de bekende ruiters met bandages rijden wil niet per defenitie zeggen dat het goed is. Bovendien moeten die paarden veel harder werken dan willekeurig welk ander paard.
99% van de ruiters die bescherming gebruiken doen dit voor de show, danwel hun eigen gemoedsrust. Het is als speciale dure velgen onder een auto: het ziet er goed uit, maar voegt verder niks toe.

Hier ben ik het niet mee eens.
Je moet voor de grap eens de peesbeschermers, tussen de benen verven en aan de achterkant. ( het liefst met een beetje lichte kleur) dan kan je heel goed zien, dat ze wel degelijk een hoop nut hebben. Door de verf die er is afgeschuurt. Ik ben het met de bandages met je eens, die vind ik ook tamelijk nutteloos, maar een paard iets speciaals aan z'n been heeft (zoals mijn vriendin haar paard heeft een goedaardig uitgroeisel) snap ik dat bandages beter zijn.
Ze zijn niet bij ieder paard nodig, als je paard gewoon loopt zonder z'n eigen benen te raken, dan is het natuurlijk niet nodig, en draag je het niet... Maar zoals jij zegt dat 99% het voor de show doet... dat is, denk ik, niet waar. Als het niet nodig is gebruik je het niet... En met bandages is dan misschien wel voor de show, maar peesbeschermers helemaal niet.

Ok, het is leuk als je peesbeschermers dezelfde kleur hebben als je shabrak, so what?! dan is het voor de show én omdat het nodig is. Ik denk dat de meeste mensen dát doen. Persoonlijk vind ik een paard mooier als z'n benen helemaal kaal zijn. Maar ik zie niet graag dat ze op hun eigen kogel trappen, dan maar liever een peesbeschermer met dezelde kleur als shabrak...

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 10:23

ik vind bandages zulke ondingen, het ziet er leuk uit hoor, bij je sjabrakje een zelfde kleur bandages ofzo, en het zal best wel steun geven, maar het blijven ondingen, als je weet wat een hoge temperaturen het kan berijken onder die dingen, das gewoon suoper slecht voor die spieren en pezen, ik zou gewoon lekker peesbeschermers blijven gebruiken, en anders heb je ook nog altijd iets van pijpkousen of die 3 in 1 beschermers van bijv. action of eskadron...

ikzelf rij altijd met peesbeschermers en strijklappen, maar niet omdat oris dat nodig heeft qua stevigheid ofzo, maar omdat ze zichzelf onwijs aantikt, en strijkt.... en ik wil gewoon wondjes voorkomen, heel soms als ik in een wat nattere,buitenbak met zandbodem rij ( onze binnebak licht een andere bodem ) , dan doe ik wel eens bandages om,omdat anders al dat zand tussen die kappen gaat zitten , maar meestal rijd ik gewoon met peeskappen hoor... waarom moeilijk doena ls het makkelijk kan???
Laatst bijgewerkt door _Nann_ op 09-08-05 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 10:25

MissSisa schreef:
Onder de bandages kan de tempratuur erg hoog oplopen wat ook niet goed is voor de benen.

Peesbeschermers zijn daardoor beter.

Heb ik mij ook recent laten vertellen. Ga ik ook in mee.
Bandages dus inderdaad alleen voor de sier of de show...

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 10:29

Mandyv schreef:
Nou das toevallig ik wilde net dezelfde vraag gaan stellen. Ik kon er verder ook niets over vinden.
Ik gebruik zelf ook strijklappen, kogelbeschermers of peesbeschermers eigenlijk nooit bandages. Die moet je zeer nauwkeurig aanbrengen en ik vind dus ook dat het eronder"broeit"

Nu ben ik nog op zoek naar de perfecte beenbeschermers (want ze zijn nu wel versleten) Wie heeft een tip?

Pas heb ik hier op Bokt nog 3 in 1 beenbeschermers gekocht maar die bevallen mij niet dus die zet ik binnenkort weer te koop. Iemand interesse

Groetjes,

Mandy

Ik zweer nog immer bij die van Eskadron, je hebt ze tegenwoordig om met een flexibel stukje aan de bovenkant ("flexisoft") en met bont.

Ik zag ook wel brood in die 3 in 1 beschermers, van Action ofzo ? Waar wat bevalt er niet aan dan ?