warm of koud beslaan wat is beter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joslyn20

warm of koud beslaan wat is beter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 18:46

hallo een vraag wat is beter koud of warm beslaan maakt dit veel verschil?
groetjes joslyn.

Yell

Re: warm of koud beslaan wat is beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 18:51

bij warm beslaan krijg je een betere pasvorm op de hoef. Mijn paard is zijn ijzers binnen een week kwijt als ie koud beslagen wordt

rossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 18:56

ik ben ook idd voor warm beslaan! had het zelfde probleem als Yvonniej toen mijn paard koud werd beslagen.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 19:11

mijn paard flipt als hij warm word beslagen, ze raakt in paniek als ze in die rook zit.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 19:15

Koud is moeilijker voor de smid....
Die van mij word altijd koud gedaan gaat prima en er valt nooit iets onderuit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 19:17

Yvonniej schreef:
bij warm beslaan krijg je een betere pasvorm op de hoef. Mijn paard is zijn ijzers binnen een week kwijt als ie koud beslagen wordt

Volgens mij maakt dat niks uit... Bij mij drukt ie ze er heet onder, maar vervolgens gaan ze in een emmer water en worden ze er gewoon koud ondergeslagen.... Volgens mij weinig verschil in ijzers verliezen

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 20:15

Sydney2005 schreef:
Yvonniej schreef:

Volgens mij maakt dat niks uit... Bij mij drukt ie ze er heet onder, maar vervolgens gaan ze in een emmer water en worden ze er gewoon koud ondergeslagen.... Volgens mij weinig verschil in ijzers verliezen

Is logisch he dat als de pasvorm in de hoef is gebrand dat de smid het ijzer af laat koelen met water. Anders als ie het ijzer pakt om m er onderte nagelen zit ie vast geplakt aan t ijzer omdat ie zijn handen brand. Door de hitte "smelt"als t ware de hoef en past het ijzer perfect er onder. Bij koud beslag dus niet en is het lastiger om er een goed ijzer onder t ekijgen . De meeste smeden beslaan dus ook warm.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 21:14

Yvonniej schreef:

Mooi waardeloze smid dan. Een goede smid slaat het er koud en warm even goed onder. Koud beslaan vergt echter behoorlijk meer vakmanschap. Dat vakmanschap is heden ten dagen ver te zoeken, de goeden niet te na.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 21:26

het maakt niet uit wat beter is.het gaat er over wat het beste is voor het paard.En idd een goede smid kan het koud net zo goed als warm

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 21:38

Doordat het ijzer heet is smelt hij als het ware de eventuele brokkelige randjes van de hoef weg, dit is dus minder werk voor de smid..
Die van mij wordt ook warm beslagen.. geen problemen met rook oid..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 09:22

sandr0 schreef:

Is logisch he dat als de pasvorm in de hoef is gebrand dat de smid het ijzer af laat koelen met water. Anders als ie het ijzer pakt om m er onderte nagelen zit ie vast geplakt aan t ijzer omdat ie zijn handen brand.

Oww echt??? Zo blond ben ik nu ook weer niet hoor...

sandr0 schreef:
Door de hitte "smelt"als t ware de hoef en past het ijzer perfect er onder. Bij koud beslag dus niet en is het lastiger om er een goed ijzer onder t ekijgen . De meeste smeden beslaan dus ook warm.

En dit snap ik ook... maar zoals hierboven meerderen zeggen vind ook ik dat een hoefsmid koud hem er net zo goed onder moet kunnen slaan dan warm.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 09:43

Een ijzer wordt verwarmt om het aan te passen en op maat te maken zodat het de vorm van de hoef heeft. Het past dan beter als het dezelfde vorm van de hoef heeft.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 10:33

RanouK schreef:
Een ijzer wordt verwarmt om het aan te passen en op maat te maken zodat het de vorm van de hoef heeft. Het past dan beter als het dezelfde vorm van de hoef heeft.

Je kunt een ijzer ook koud prima in vorm slaan, is alleen wat moeilijker. Daarnaast moet een smid de voet veel netter (vlakker) maken dan bij warm beslag, waar de op maat van het ijzer wordt gemaakt door het branden.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 10:45

Ijzer bewerkt toch veel beter en correcter wanneer het warm is.
Dat is gewoon fysica.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 10:47

RanouK schreef:
Ijzer bewerkt toch veel beter en correcter wanneer het warm is.
Dat is gewoon fysica.

Dat klopt, maar het is niet noodzakelijk, ook dat is diezelfe fysica.
Dat, in kombinatie met dat de smid de zool veel sicurder moet bekappen, maakt dat veel smeden voor warm kiezen. Een smid die niet goed koud kan beslaan, is dus maar een zeer matig vakman.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 10:56

Dan vraag ik mij af, als warm beslagen makkelijker is, waarom dan moeilijk maken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 12:51

RanouK schreef:
Dan vraag ik mij af, als warm beslagen makkelijker is, waarom dan moeilijk maken.

Het is niet zozeer moeilijker, maar het getuigd van meer vakmanschap. Zolang je paard goede, gezonde hoeven heeft, maakt het allemaal niet zoveel uit. Zodra er echter problemen zijn, is het wel belangrijk dat de smid voldoende vakmanschap in huis heeft om ervoor te zorgen dat je problemen opgelost worden, in plaats van verergeren.
De smid die ik vroeger voor mijn paard had maakte het niks uit, maar besloeg gezonde hoeven warm omdat het inderdaad iets makkelijker was. Hij draaide er echter zijn hand niet voor om om het koud te doen, indien daar aanleiding voor was.
Sommige smeden zie je het ijzer lang tegen de hoef drukken, zodat het zeker past. Mijn smid deed dat nooit, had dat ook niet nodig. Even branden, constateren dat het goed was en hup de wateremmer in.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 12:54

ikke schreef:
Yvonniej schreef:

Mooi waardeloze smid dan. Een goede smid slaat het er koud en warm even goed onder. Koud beslaan vergt echter behoorlijk meer vakmanschap. Dat vakmanschap is heden ten dagen ver te zoeken, de goeden niet te na.

makkelijk om dat te zeggen, maar mijn paard heeft probleemvoeten (gehad) en die blijven ook altijd moeilijk

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 13:07

Yvonniej schreef:
-------------
quote ikke:
-------------
quote Yvonniej:
makkelijk om dat te zeggen, maar mijn paard heeft probleemvoeten (gehad) en die blijven ook altijd moeilijk

Des te meer dan! Een smid die niet eens in staat is om onder probleemvoeten ijzers te meppen, die schopte ik het erf af om nooit meer terug te laten komen.
Niet koud of warm is bepalend, maar de pasvorm die de smid aan het ijzer geeft. Hij is dus kennelijk niet in staat om aan een koud ijzer een goede pasvorm te geven, zodat het ook bij jouw paard eronder blijft zitten. Of is die smid zelf oorzaak van het probleem, misschien??

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 14:39

RanouK schreef:

Omdat natuurlijk koud beslaan beter is voor de hoeven dat lijkt me duidelijk..
Hoe kan het nou ooit goed zijn voor een paardenhoef om er iets brandends onder te duwen..

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 14:46

Mijn paard wordt koud beslagen omdat hij bang is; als ik kijk naar paarden die warm beslagen zijn zie ik geen verschil in de pasvorm van de ijzers onder mijn paard.
Tuurlijk is warm makkelijker en misschien ook wel beter, maar ik ben van mening dat een goede hoefsmid als het nodig is de ijzers er koud ook perfect onder moet kunnen zetten. Punt.
Mijn smid maakte er ook totaal geen probleem van mijn paard koud te beslaan; sterker nog, hij stelde het zelf voor

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 16:31

Ik ben voor koud beslaan.
Mijn pony is veel rustiger bij de hoefsmid als hij koud beslagen wordt, geen gestress.
Bovendien blijven ze koud net zo goed zitten als bij warm (misschien zelfs beter).

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 16:37

Precies! Doe mij maar koud. nog veel natuurlijker ook en mijn paard raakt helemaal in paniek als ze in die rook zit! en te recht ik zou ik niet in een hete vieze stinkende wolk zitten!!

Dickie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 16:43

Ik ben het met ikke eens. Ik heb mijn smid ook nog nooit lang zien branden. Idd eventjes branden, kijken of de vorm echt helemaal goed is, misschien een tikje hier of daar erbij en daarna de emmer in.

De rook en het branden van de hoeven valt dan ook dusdanig mee dat geen enkel paard er echt last van heeft.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 18:53

ikke schreef:
Yvonniej schreef:
-------------
quote ikke:
-------------
quote Yvonniej:

Des te meer dan! Een smid die niet eens in staat is om onder probleemvoeten ijzers te meppen, die schopte ik het erf af om nooit meer terug te laten komen.
Niet koud of warm is bepalend, maar de pasvorm die de smid aan het ijzer geeft. Hij is dus kennelijk niet in staat om aan een koud ijzer een goede pasvorm te geven, zodat het ook bij jouw paard eronder blijft zitten. Of is die smid zelf oorzaak van het probleem, misschien??

haha hier spreekt een kenner zo te horen

Ik heb mijn paard gekocht met probleemvoeten dus hij is zeker niet het probleem. Ik ben echt super tevreden met wat hij gepresteerd heeft in 2 jaar tijd. Hij stond eerst echt heel erg plat, en nu staat hij al een stuk stijler. Echt perfect.

Ook kwam er nog eens bij dat het voor mijn paard een hel was als de hoefsmid er was, mijn paard probeerde hem echt te vermoorden. Bovenop hem springen, en waar we hem ook mee vast zetten hij trok alles kapot. Met een engelen geduld en vakmanschap van mijn smid heeft hij het nu zover dat hij bijna staat te slapen als hij beslagen word.

Mijn smid is een man met liefde voor het vak.
Hij heeft door zijn vak vroeger zijn gezicht helemaal verbrijzeld gehad. Toch kon hij het niet missen toen hij weer hersteld was.