Zouden jullie je paard/pony die t.k staat op proef meegeven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

passepartout

Zouden jullie je paard/pony die t.k staat op proef meegeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 15:54

Wij dus absoluut niet en wel om het volgende meegemaakte verhaal.
Jaren geleden fokte mijn man en zwager ponies. Op een dag kwam een vader uit een nabijgelegen dorpje aan met de mededeling dat hij een pony voor zijn dochter zocht.
Mijn (nu) man eerlijk als altijd zei toen tegen die vader dat hij het niet zo een goed plan vond om op stijl en sprong een pony te kopen voor dochterlief.
Ze hebben toen afgesproken dat het kind een oudere Haflinger pony een tijdje mocht leasen. Zo gezegd zo gedaan. Het kind kwam met Jan en alleman naar de pony kijken en ze moest natuurlijk ook haar ""rijkunsten "" op de pony vertonen. Dit ging steevast met hetzelfde ritueel van uit de stal rukken, opzadelen en meteen galopperen gepaard. Uiteraard werd hier wat van gezegd maar luisteren deed ze niet tot nauwelijks en wij waren er ook niet altijd bij.
Nadat alle vriendjes, vriendinnetjes, omas, opas en andere familieleden geweest waren en de pony (uiteraard) stokkreupel was gereden was de lol er af. Pa kwam vertellen dat dochterlief het rijden niet meer leuk vond en hij was toch zo dankbaar voor het leasen en dat hij nu niet met een pony in de maag zat.
Een ervaring en kreupele pony rijker was voor manlief dit hoofdstuk ook gesloten.
Met de pony is alles weer goedgekomen, maar wij doen het dus nooit weer.

_Linnie_

Re: Zouden jullie je paard/pony die t.k staat op proef meege

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 16:01

Nee nooit.. Je weet niet wat er mee gedaan wordt. Als ik mijn paard verkoop kunnen de kopers natuurlijk wel gewoon bij mij op stal vaker komen rijden.

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 16:03

dubbelpost

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 16:04

Ik zou het ook nooit doen je weet maar nooit hoe je je paard/pony terug krijgt. Kreupel, ziek, verreden met schimmels etc.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 17:02

heb op dit moment mijn 3 jarige pony te koop en zeg er van tevoren al bij dat ie niet geschikt is voor beginners, anders krijg je hem met een week helemaal verknald weer terug. Ze mogen bij mij op stal komen rijden zo vaak ze maar willen, zo kan ik hen ook vertellen hoe de pony is, wat ie al allemaal kan en niet kan en hoe te rijden enz. Groetjes Brennie

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 17:25

Nope NOOIT. Niet bespreekbaar.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 17:27

Nou, de reden is in het eerste bericht al genoemd. Andere mensen zullen wel eens even jouw paard verknallen en onverkoopbaar maken. Ze zullen er wel eens even lekker mee gaan raggen. No way, niet met mijn dieren. en als ze dat dan niet snappen, is dat hun probleem (want het is een probleem als je gebrek aan verstand hebt).

Een handelaar waar ik voor gereden heb en waar ik paarden van gekocht heb was ook ooit zo stom om dat te doen. Merrie kwam terug met dikke benen van de mok. Toen hij dat paard meegegeven had had ze het maar een beetje, en dat stomme volk hadden haar kennelijk gewoon in de blub laten staan.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 06-08-05 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 17:29

Ja indd en ik geloof erin dat ze in 1 week heel veel narigheid kunnen veroorzaken waardoor jij weer maanden bezig bent om het recht te trekken.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 17:30

net als orionneke, niet bespreekbaar .

ze kunnen zo vaak komen als ze willen. mogen zelfs hier een weekje of 2 logeren om het paard uit te proberen. maar meegeven op proef, No way.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 17:31

bij ons echt wel! maar dan hooguit een 2 week, als het dan niet wil krijg je hem gewoon terug en dan kun je hem weer "oplappen" om het zo maar te zeggen, als je hem meteen verkoopt en het klikt echt niet en dat kind blijkt een mishandelaarster te zijn ofzo, dan blijft die pony daar misschien nog wel een jaar ofzo en dat lijkt me ook niet al te best voor die pony...
En zelf zou ik geen paard kopen die ik niet op proef mag nemen, zo weet je ja nooit of er iets mis mee is

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 17:33

Daarnaast hoeft het niet eens opzette zijn of geen verstand. Er kan ALTIJD iets gebeuren, in de wei of op stal of wat dan ook. Thuis ook maar dan toch liever in mijn eigen stal waar ik de verantwoordelijke ben dan bij iemand anders.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 17:53

maar mensen kunnen weer wel je paard onverkoop baar maken. ik heb verhalen gehoord van mensen die gewoon elke 2 a 3 weken een paard op proef namen. op die manier hadden ze een mooi paard onder de kond, en was het nog "gratis"ook.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 18:18

Dan spoor je echt niet hoor als dat zo zou zijn!

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 18:31

ik zou mijn pony´s wel op proef mee geven als ik ze verkoop.
je verkoopt je paard en je zegt dat hij goed is, als je daar achter staat vind ik best dat die mensen dat mogen uitproberen. daarbij heb ik ook liever dat als de klik er niet is de pony´s terug komen dan dat ze de handel in gaan.

ik zou de pony´s verkopen met proeftijd, of niet goed geld terug garantie. in 3 weken verpruts je een goed paard niet, dus dat zou ik in ieder geval niet als bezwaar zien.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 18:35

Nou dan heb jij nog nooit zoiets meegemaakt! Een paard kan ook zijn been openhalen en onbruikbaar zijn voor de sport of wat dan ook........ Mensen die ik ken hadden hun paard 1 dag toen hij zijn been openhaalde aan een hark en dat heeft duizenden euro's gekost..........
Stel nou dat het jou dier was en dat je hem op proef had meegeven. Dan was je mooi in de aap gelogeerd. Je verkoopt toch ook niet een auto van hier mag je em een weekje uitproberen!

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 18:43

wij hebben vroeger altijd onze paarden op proef gekregen en dat was ook echt een eis voor het kopen van een paard.
wel maakten we altijd een contractje dat het erom gaat dat als het paard niet goed is we het terug mochten brengen.

ik zou dan ook wel afspreken dat het om de pony´s gaat. als hun hun wei niet goed afzetten is dat hun probleem.
als ik een pony koop en de mensen willen hem niet op proef meegeven of met garantie denk ik meteen, he er klopt iets niet.
ik zou ze zo meegeven maar wel duidelijke afsrpaken zwart op wit willen hebben.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 18:46

Ja en dan? Als ie onbruikbaar is..............wat is dan de voorwaarde? Dan heeft zo'n contract echt geen ene hol NUT.

Je auto geef je toch ook niet op proef mee.............mag de eerste die dat doet zich melden!

Ze mogen hem van voor ot achter keuren en 10x komen rijden bij MIJ maar hij gaat geen stap van mijn plaats af zonder dat hij verkocht is.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 18:47

Absoluut niet, met geen mogelijkheid. Daar kan zoveel ellende mee ontstaan. Je weet niet wat er met je paard gebeurd op het moment dat hij van jouw erf vertrekt. Ik heb nu een aantal paarden verkocht en ben ook wel wezen kijken bij de nieuwe eigenaars, wat me bij 1 paard erg is tegengevallen. Dat leek nou juist de perfecte persoon voor die merrie. Na een aantal weken ben ik daar eens wezen kijken en ben echt hard geschrokken over de toestand van haar. Ze was flink vermagerd en erg dof! Ik herkende mijn eigen paard niet terug. Het ging om een paardje met veel bloed en ze was op wei gezet in de winter en hadden haar winterdeken afgehaald. Ik had haar verder niet op proef meegegeven, maar zo zie je maar weer dat het binnen een paar weken tijd erg slecht met je paard kan gaan, terwijl de nieuwe eigenaresse erg geschikt leek. Stel je moet je paard dan zo terugnemen.

Bovendien is het altijd moeilijk als een paard in die periode een blessure oploopt of 'verreden' wordt, ongeacht je goede afspraken vooraf.

Op karakter neem ik een paard dan ook niet terug. Ik snap dat sommige mensen van 1 of 2 keer rijden niet kunnen beslissen of het paardje bij hen past. Ik heb dan geen problemen om bij serieuze kijkers het paard vast te houden en ze bij mij aan huis meerdere malen te laten rijden. Al komen ze tien keer, maar het paard verlaat mijn erf niet!

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 18:50

laura2span schreef:
ik zou de pony´s verkopen met proeftijd, of niet goed geld terug garantie. in 3 weken verpruts je een goed paard niet, dus dat zou ik in ieder geval niet als bezwaar zien.

Een 'slechte' ruiter kan een paard in 3 weken wel degelijk verrijden. Ook al is het paard nog zo goed. Angstige ervaringen zijn snel opgedaan, maar o zo moeilijk om weer goed te krijgen! En dat is knap lastig als je na zo'n ervaring je paard met dat litteken weer in de verkoop moet zetten...

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 18:56

Nee, echt niet... Ik heb daar al zulke nare verhalen over gehoord...
Dan komen ze maar gewoon 2x proefrijden ofzo...
En als ik het paard dan wel op proef zou geven, dan wil ik eerst de hele prijs in m'n broekzak hebben...

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 18:57

Ja maar dan komen ze terug met een waardelooos paard en heb jij 0 in je broekzak zitten

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 19:21

orionneke schreef:
Ja maar dan komen ze terug met een waardelooos paard en heb jij 0 in je broekzak zitten

Dan krijgen ze maar gewoon de helft terug of ik neme het paard niet terug

Neej maar daarom gaan ze dus ook niet op proef

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 19:41

als je gewoon afspreekt dat ze hem terug mogen brengen als ze hem rijtechnisch niet in orde vinden zie ik echt geen probleem. natuurlijk neem ik hem niet terug als hij bij hun door de draad gaat omdat hun wei niet goed is afgezet.

daarbij zie je bij de eerste proefrit al of het wat is voor die mensen, zo niet, dan gaat hij niet op proef mee want dan weet je zeker dat je hem terug krijgt.

ik zou zeker van te voren een prijs afspreken, maar als jij zegt dat je een goed paard verkoopt zie ik geen rede waarom je die garantie dan niet wil geven.

Joolanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 19:48

Wij hebben net een pony verkocht die hebben ze twee weken op proef gehad. Hij ging dan wel terug naar de vorige eigenaar waar wij hem ook van hebben gekocht.

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 20:54

Ik zou ook niet graag mijn pony op proef meegeven.
Daarom verkoop ik hem dus ook niet.. Stel dat je hem verkoopt en die persoon waaraan je hem verkoopt maakt er een zooitje van. Moet er niet aan denken. Zou er alles aan doen om hem terug te halen. Maar goed dat is in mijn geval toch niet aan de orde.
Als je paarden verkoopt dan is een proefperiode meestal gewoon toch? Dat is volgens mij wettelijk geregeld. Of heb ik het mis.