Fjord moet afvallen. Hoe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sabbel

Fjord moet afvallen. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 21:15

Ik weet niet zeker of hier al een topic over is, maar ik kon er via de zoekfunctie niets over vinden, vandaar dat ik een nieuw topic open.

Ik zit met het volgende;
Mijn pony (fjord) is veel te dik en moet dus ook afvallen, maar nu zou ik dus graag van jullie willen weten hoe ik dat het beste aan kan pakken.

Ze staat 24/7 op een vrij kaal land, en er wordt regelmatig vers gras bijgevoerd. Verder krijgt ze niets bijgevoerd, behalve afentoe een winterpeen na het rijden.
Verder rij ik zo goed als elke dag ong. 1 tot 1,5 uur met haar.
Zou dat in principe genoeg moeten zijn om haar af te laten vallen, of zijn er nog andere dingen die ik met haar kan doen?

Op deze foto kan je goed haar dikke buik zien:

Afbeelding

En natuurlijk haar "lekkere" spek nek

Afbeelding

Ik hoop dat jullie een paar goede tips voor mij hebben

ikke

Re: Fjord moet afvallen. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 21:22

Hhhmm, ik kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat ze een grasbuik heeft. Daar valt weinig aan af te vallen en dat moet je ook niet echt willen.
Eventueel zou je een deel van het gras kunnen vervangen door hooi. Pas ook op met kuil, dat wil soms ook lekker aanzetten. Eigenlijk is kuil niet zo goed voor paarden, maar ja, de meesten krijgen er niks van dus.........
Leuke snoet trouwens, is ze gra (dat rondje op de a weet ik niet te zitten).

Sabbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 21:44

Dankje voor je reaktie
Ze is idd gra (ik weet de a met rondje ook niet te zitten).

Toen ik haar kocht was ze een stuk slanker, vrij dun eigelijk.
Volgens de vorige eigenaar is ze altijd erg dik geweest, totdat ze een veulen kreeg. Maar sinds ze bij mij staat is ze weer als een gek aangekomen.
Gister is ze door iemand anders hier op stal gereden, en hij wilde haar aan de teugel laten lopen. Ondanks dat ze dat nog niet helemaal begrijpt, krijgt ze, als ze aan de teugel loopt, niet meer genoeg lucht zo lijkt t, ze gaat dan heel zwaar ademen/hijgen. Volgens mij komt dit door haar dikke nek...

Ow trouwens, kuil en vers gras zijn toch zeker twee verschillende dingen?! Of zeg ik echt iets heel doms?

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 21:46

Noa [fjord] moest ook afvallen, ze stond lekker kort, werd iedere dag gereden en kreef wat hooi bijgevoerd, nu is ze weer netjes slank en heeft ze *wiehaddatgedacht* weer een schoft!

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 21:53

train haar regelmatig als het kan meerdere keren per dag en probeer haar niet al te zielig te vinden en dan van je dieet afstappen blijf consequent

Sabbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 21:56

Meerdere keren per dag trainen is idd een goed idee! Dan zal ze er, helaas voor haar, aan moeten geloven als ik terug ben van vakantie

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 22:06

geen vers gras bij voeren .at is echt funest voor onze fjordjes. En ik kan het weten helaas.

Kaal Zetten en oud hooi voren en veel bewegen. 2keer per dag rijden ben ik niet zo'n voorstander van. Dan moet je wel heel bewust gaan trainen zorgen dat ze ook niet nog eens over belast worden en een spierbevangenheid op lopen.

Gewoon schraal houden en iedere dag rijden

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 22:08

ik bedoelde ook meerdere keren kort trainen hoeft niet een uur lang maar 20 min tot een half uur is voldoende

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 22:17

dat kan dan inderdaad natasja, maar ik zie niet het voordeel van 2 keer een klein beetje trainen ipv 1 keer per dag goed en degelijk. Ik ga dan wel uit van een fjord die 24/7 buiten staat en dus ook al wel beweging krijgt

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 22:22

tja t kan ook idd allebei

Sabbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 22:30

Okee, dus beter niet twee keer per dag rijden...?

Wat betreft het bijvoeren van vers gras, ze staat met ongeveer 12 andere merries op het land, en die kunnen het extra gras dus wel goed gebruiken. Ik heb al tegen Ravina gezegt dat ze niet meer van het extra gras mag eten, maar ze luisterd niet
En om haar nou uit het koppel te halen... dat lijkt me ook niets, want dan zou ze waarschijnlijk alleen komen te staan.

Zou ze eigenlijk wel genoeg voedingsstoffen binnen krijgen als ze op een kaal land zou staan, met wat (oud) hooi?

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 23:04

Sabbel schreef:
maar ze luisterd niet

ha ja je hebt een fjord dus spreekt voor zich.

Sabbel schreef:

Zou ze eigenlijk wel genoeg voedingsstoffen binnen krijgen als ze op een kaal land zou staan, met wat (oud) hooi?

mijn fjorden hebben nu hetzelfde en ze moeten niet afvallen maar merk dat mijn 6 jarige wat futloos is, om die reden ben ik begonnen met beetje bijvoeren en sowieos een vitamine shot kan nooit kwaad.

Ik zou uitkijken met niet al te veel rijden want het kan natuurlijk ook deels haar bouw zijn he.

Sabbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 23:46

Hmm, dus als ik nu alles even op een rijtje zet, kan ik haar het beste wel in het koppel laten staan, en dus het bijgevoerde gras voor lief nemen, haar gewoon 1 keer per dag goed rijden, en dan veel geduld hebben...

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 00:38

yep

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 08:42

Sabbel schreef:

Van alleen gras krijgt ze in deze tijd ook niet genoeg voedingsstoffen binnen. Aangezien je toch zegt dat je 1 a 1,5 uur per dag rijdt zou ik haar ook een klein beetje brokjes geven (hoeft maar een handje te zijn) want anders komt ze echt stoffen tekort. En voor de rest weet ik hoe moeilijk het is. Ik heb ook zo'n bollie wollie in de wei staan. Ik denk dat als ze inderdaad dat verse gras niet zou krijgen het al veel zou schelen. Kun je haar als ze dat aan de rest voeren niet eventjes op stal zetten met een plukje hooi?

mmj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 08:55

Nou ja het is eigenlijk allemaal al wel gezegd,ik heb ook een fjord die aan de maat is en het is oh zo slecht voor ze.
Volgens mij zit het grote probleem bij jouw fjord echt dat ie mee-eet van het verse gras,de rest moet goed eten en de jouwe op dieet,moeilijk want kan me voorstellen dat je haar bij de anderen wil laten.
Een fjord komt niet zo snel voedingsstoffen tekort,dus wat dat betreft.
Zou je in de wei zelf een stukje af mogen zetten,dus wel bij de andere paarden maar dan kan jezelf elke dag een heel klein reepje bijzetten.
Zo doe ik het ,maar het is mijn eigen land dus dat is makkelijk praten.
Elke dag beweging perfect natuurlijk maar volgens mij ligt het dus aan de intake en niet de beweging.
Kan je hem b.v s,nachts apart zetten,in een paddock of zo,scheelt 12 uur eten,beetje hooi geven en dan moet het lukken,succes!

mmj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 08:59

Ik las trouwens ergens oud hooi,wat bedoel je daarmee.
Als het hooi echt oud is zeg maar van vorige jaar is wel heel slecht voor je paard.
Het liefst zo grof mogelijk stengelig hooi,heeft ze wat te doen maar moet wel vers zijn.

Sabbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 09:12

Even apart zetten wanneer dan andere gras krijgen kan helaas niet, er wordt voor 1 of 2 dagen, een heel spoor met gras uitgelegt in het land.
Ik zal eens gaan kijken wat de mogelijkheden zijn, of ze misschien s'avonds naar binnen kan ofzo...

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 11:53

mijn vzhaf was ook zo gewoon op schraal land zetten en wat oud hooi bijvoeren.. veel beweging is natuurlijk helemaal goed, al1 wel opbouwend wegens dikte;)

Sunshine4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 10:58

ik heb ook een vraagje over voeding, alleen de voeding van een haflinger.. IS alleen gras en hooi voldoende voor een haflinger en hoeveel hooi per dag? Is bijvoeren met krachtvoer niet nodig? Ik ben aan het kijken voor een Haflinger, alvast ff voorbereiden . Ik wil namelijk niet dat hij/zij straks te dik wordt....ik heb eerder een paard gehad die wel gewoon krachtvoer kreeg, maar dat was een welsharabiertje, dus die had het wel nodig.

groetjes Martine

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 12:31

hoe geef je haar beweging? is het iedere dag wat stappen, beetje draven en een klein galopje? of is het flink doorrijden, lekker actief, veel overgangen en moeilijkere dingen? springen of buitenrijden??

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 12:32

Mijn shet was veel te dik en zo gauw ze ook maar een beetje gras krijgt, zit het er zo weer aan. Ze staat nu dus op een kleiner stukje en krijgt hooi bijgevoert.

viewtopic.php?f=53&t=438515&hilit= hier kun je zien hoe ze erbij staat.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 12:34

Sunshine4u schreef:
ik heb ook een vraagje over voeding, alleen de voeding van een haflinger.. IS alleen gras en hooi voldoende voor een haflinger en hoeveel hooi per dag? Is bijvoeren met krachtvoer niet nodig? Ik ben aan het kijken voor een Haflinger, alvast ff voorbereiden . Ik wil namelijk niet dat hij/zij straks te dik wordt....ik heb eerder een paard gehad die wel gewoon krachtvoer kreeg, maar dat was een welsharabiertje, dus die had het wel nodig.

groetjes Martine

Mijn pony (waarschijnlijk welshxarabier) Staat op een wei met vers maar kort gras. Ze krijgt niks bijgevoert, alleen een heel klein beetje hooi, omdat ze anders jaloers op de shet word Ik rijd haar best actief en ze heeft er genoeg aan. Dus in de zomer hebben de meeste wel genoeg aan alleen gras. Maar als jij een super zware training hebt, kan het natuurlijk zijn dat hij.zij wel behoefte heeft aan krachtvoer, maar dat merk je snel genoeg.

In_Galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 12:40

Gewoon lekker veel rijden en longeren heb ik ook gedaan bij me fjord zat 3 maanden gelden bij de singel alle eerste gaatje (van beneden) enuh zit ie op de laatste en hij schruift nog onder de buik Dana me soort van eiguh fjord staat dag en nacht op het wei en eet en eet phoe.... hihihi
Marjah lekker rijden is het bestuh

Groetjes

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 12:43

De ultieme tip: ga trainen voor de endurance klasse III.
Er zijn grofweg twee redenen waarom een paard te dik wordt:
1 te veel eten
2 te weinig bewegen
De oplossing is dus ook in die hoek te vinden; meer bewegen, minder eten. Indien een van de twee moeilijk wordt, zul je meer met de andere moeten doen.
Als je je paard rijdt terwijl de anderen eten, ontneem je haar eettijd. In die tijd verbrand ze dus energie en neemt ze geen energie op.
Rijden om energie te verstoken doe je door lang te draven in een rustig tempo (arbeidsdraf), 10 - 20 minuten per sessie en dit meerdere keren per rit, afgewisseld met stukken stap een wat galop.