[ Discussie ] Paard terugschoppen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dirkje_

[ Discussie ] Paard terugschoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 20:28

Hoi,

Ik had de vraag: ' Mag je een paard terugschoppen of als je ziet dat het paard wil gaan schoppen of bokken hem voor zijn? Mag je een paard op zijn neus tikken als ie bijt of zo.. Mag je je paard en harde tik geven met de zweep als hij niet luisterd? Of met een houten paal hem heel hard slaan als hij iedereen er af gooit? enz.. '

Ik zou graag willen weten wat JULLIE hier van vinden?

Groeten...

P.S Alleen reageren als u normaal met de mede Bokkers om kunt gaan!!!

Laulitz

Re: [ Discussie ] Paard terugschoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 20:31

Als een paard mij schopt, schop ik terug.. als hij mij bijt geef ik hem een mep...
maar niet eerder. als ik het zie ga ik gewoon aan de kant en straf hem/haar...
Maar ik zal nooit een paard met een houten paal slaan omdattie iedereen eraf gooit: dat vind ik wel té..

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 20:34

ja inderdaad..
mijn haf was eerder een bijter.. ik beet gewoon terug int oortje.. sindsdien geen last meer gehad

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 20:37

Ik heb een keer gezien dat een man een paard met een dikke houten balk het leek, zo hard dat hij kon , tegen zijn hoofd aan sloeg, ik dacht dat hij zijn hoofd eraf zou slaan!! Dat was egt heel ZIELIG & ENG!!!
Laatst bijgewerkt door Dirkje_ op 05-08-05 21:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 20:37

Onze 2 jarige hengst heeft behoorlijk wat klappen gevangen ja.
Hij heeft een tijdje heel vaak gesteigerd. Nu niet meer dus het heeft wel geholpen. En ja toen heeft hij wat trappen gehad ja.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 20:43

Whoehaaa, bel de dierenbescherming! Nee, ik vind een paard met een houten paal slaan echt geen optie zeg maar.
Als ik gebeten wordt geef ik een tik op de neus en als ze bokt geef ik been voor voorwaarts, blijft ze dan nog bezig dan geef ik een pets met m'n zweepje.
Heb nu bijv. een steigerend veulen: die trek ik bij het steigeren omlaag en raak haar met het einde van mijn halstertouw tegen haar been. Krijg dan een schrikreactie en het steigeren is over.
Ben helemaal niet voor geweld, brrrrr.
Maar soms moet het wel,.... (met mate !)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 20:46

veronalover schreef:
Hoi,

Ik had de vraag: ' Mag je een paard terugschoppen of als je ziet dat het paard wil gaan schoppen of bokken hem voor zijn?

Ja, een paard heeft in principe z'n hoeven onder zich te houden.
veronalover schreef:
Mag je een paard op zijn neus tikken als ie bijt of zo..

Ja. Zolang je er vlug genoeg mee bent weten ze dondersgoed waarom.
veronalover schreef:
Mag je je paard en harde tik geven met de zweep als hij niet luisterd?

Hhmm, wordt al bedenkelijker. Zweep is zeker niet de eerste optie, maar als andere middelen niet helpen kan het. (de vier stappen van Parelli)
veronalover schreef:
Of met een houten paal hem heel hard slaan als hij iedereen er af gooit? enz.. '

Die kerel (vrouw ook) sla ik met een ijzeren staaf tegen z'n zaagselhoofd!

Valina: als je veulen nou echt een notiore steigeraar blijft, trek haar dan eens opzij weg op het moment dat ze omhoog komt (alleen op zanderige ondergrond!!!!!!!!). Grote kans dat ze opzij valt (verlies evenwicht) en het nooit weer probeert, het maakt paarden zeer onzeker om op twee benen te gaan staan als ze "zomaar" om kunnen vallen.
Laatst bijgewerkt door ikke op 05-08-05 20:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 20:47

Op voorhand schoppen doe ik niet nee. Wel eens een waarschuwende brul of opmerking maken. Maar verder is het inderdaad oog om oog, tand om tand, krijg ik een schop, dan (mits ik nog in staat ben) schop ik wel terug waar ik het beest kan raken... En als dat in de buik is, dan is dat zo, al zal ik eerder gezegd eerder op de kont mikken Bijt hij, dan krijgt hij ook een klets tegen zijn neus. Ook een veulen ofzo.

Met een houten paal gaan slaan? Waarom zou iemand een houten paal in zijn handen hebben als ie bij de paarden bezig is?

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 20:50

Op voorhand niet nee. Hoe wil je dat ooit bepalen? Je geeft een kind ook geen draai om zijn oren omdat je denkt dat ie over 2 minuten een steen door de ruit van de buurman gooit. Dat doe je pas erna.

Een paard kan van mij een schop terug krijgen als ie slaat en een mep als ie bijt. En het kan me geen zak schelen waar ik dat paard raak; als ik eerst ga bekijken waar ik hem het beste kan raken, zodat het hem zo weinig mogelijk pijn doe, weet ie niet meer wat hij gedaan heeft. En een flinke schreeuw erbij ook.

Ik snap eigenlijk ook niet echt wat je met een houten paal op een paard moet

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 20:51

Ik denk zelf dat het goed is om een paard duidelijk te straffen als hij iets fout doet, maar daarintegen moet je hem ook duidelijk belonen als hij iets WEL goed doet. Als mijn paard bokt, krijgt hij een tik met de zweep reageert hij daarop met nog een bok, dan krijgt hij WEER een zweepslag, maar dan wat harder en dat gaat net zo lang door totdat hij niet meer bokt wnadt ZIJ begon. Als mijn paard bijt krijgt ze een tik op dr neus en dan weet ze dat het fout is. Als ze schopt krijgt ze net zo hard een schop terug, IK ben de baas. Als jij je paard met duidelijke regels opvoed heeft schoppen en slaan duidelijk zin. Maar met zo'n paal zou ik nooit gaan slaan!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 20:57

Ben het eens met Sylvia.

Helaas hebben wij een merrie op stal die je niet hoeft terug te schoppen, want die schopt je helemaal verrot.
Maar haar slaan met een paal, NOOIT!

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 21:04

Thankx voor de tip Ikke, ga ik proberen.
15 aug. keuring en het is gewenst dat ze dan niet gaat steigeren,...

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 21:06

een paard kan van mij ook een aardige trap terug verwachten als ie dat doet.

linny2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 21:13

Als ze bijten bijt ik ze gewoon terug in hun oor.. Als ze schoppen schop ik terug niet op me alleshardst ofzo maar gewoon!
Maar laatst trapte een "verzorg" hengst tegen me aan omdat er een hond onder hem door liep en ik stond er met me domme hoofd achter maar toen heb ik hem dus niet terug geschopt

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 21:21

Als mijn paard mij een trap geeft of bijt dan krijg ze van mij een mep.. Als ze me bijna onthoofd als ik haar benen wil poetsen kan ze van mij zo een borstel naar haar hoofd krijgen. Of ik dit zielig vind, nee, want ze heeft maar te leren dat ze ook op mij moet letten, want dat doet ze totaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 21:25

Bij voorbaat krijgen ze een Euh! Pas op!

Voor de rest ga ik helemaal met ikke mee

wat betreft het steigeren, als je niet handig genoeg bent in omtrekken, kan een zachte tik met de zweep tegen de buik, of als je die niet bij hebt het eind van het halstertouw ook wonderen doen.

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 21:48

Wat runningkawa zegt, als ze gaan dreigen met bijvoorbeeld een been optrekken of oren naar achter en tanden ontbloten dan krijgen ze idd een waarschuwing van EUH! of HE!
Maar bij voorbaat slaan nooit, straks heeft het paard enorme last ergens van en dan straf je hem/haar omdat die pijn heeft.

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 21:49

Als eerste waarschuwing verhef ik mijn stem. Heeft het op dat moment geen effect bij hem en hij blijft dreigen met zijn benen naar mij toe, dan heeft hij van mij al een schop te pakken met de zijkant van mijn voet.Hij is behoorlijk dominant, dus ik moet zeker niet over mijn heen laten lopen. Ik laat me nl. niet zomaar schoppen door mijn paard.
Maar nu moet ik zeggen dat het het laatste jaar stukken beter gaat. Hij weet nu tot hoe ver hij kan gaan bij me.

De rangorde onder paarden wordt ook niet zachtjes bepaalt hoor.

sara0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 21:53

een paard slaan met een balk vind ik te....

maar je kunt een paard beter 1 keer een goeie mep geven dan
10 keer een zachte. ( maar je hoeft er ook niet op los te meppen)

als een paard bijt, moet je terug bijten of een tik geven op de neus.
als een paard schopt terug schoppen.
maar doe dat niet 10 min. later blijf wel duidelijk en cosequent.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 21:59

idd, een schop kan hij verwachten als hij mij schopt, of een tik op de hals als hij bijt.
maar op voorhand schoppen ofzo, nee liever niet. mijn jaarling wilt wel vaker z'n kont naar je toedraaien als hij aan het eten is, bijv mais ofzo.. en 2 x heeft hij ook al geslagen toen, 1 x egt met 2 benen, ik sprong gelukkig nar achter, anders had ik een trap in me buik denk k, nu verhef ik mijn stem als hij het doet, doet hij het nog, dan kan hij een klap op zijn kont verwachten..

en zo ook mijn andere shet, toen ik hem 1 dag had, steigerde hij tegen mij aan, toen ben ik gevallen, en erg geschrokken, toen hij het die dag daarna nog eens deed, heeft hij een goede schop gehad, maar hij doet het niet meer

dus af en toe een corigerende tik is wel goed,

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 22:14

vergeet niet dat paarden onder elkaar ook uithalen om elkaar te terecht te wijzen!

een corrigerende tik of schop is dus meestal wel op zijn plaats

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 22:14

Als mijn paard schopt of bijt, dan kan hij het zelfde terugverwachten. Ik probeer altijd op de weke / zachte delen te richten dus niet op de onderbenen of zo. Ik ben er niet voor om ze "regelmatig" op de neus te meppen aangezien ze daar zo kopschuw van kunnen worden. Vooral jonge paarden die nog veel moeten leren.

Ik ga van het principe uit dat paarden onderling echt niet vriendelijk en zachtzinning problemen oplossen in de wei, en reken maar dat die trappen onderling heel wat harder aan komen dan dat schopje van mij. Dat werkt eigenlijk alleen als schrikreaktie, want echt pijn zal het niet doen met maatje 37.

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 22:31

Yvonniej schreef:
ja inderdaad..
mijn haf was eerder een bijter.. ik beet gewoon terug int oortje.. sindsdien geen last meer gehad

haha ik heb een keer in het oortje van me kat gebeten en sinds dien ook geen bijt tafrelen gehad
ik voelde me wel zwaar debiel hoor
mijn paard krijgt ook gewoon n schop als ie me schopt heeft ie nog nooit gedaan trouwens
maar ik laat me niet bijten of schoppen door me eigen dieren.
wel wil jij me wel eens omver lopen maar als ie dat doet moet ik van steffie van der laarse ze velletje pakken en m knijpen.
ik heb het getest en het werkte idd

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 22:35

Sylvia schreef:
Op voorhand niet nee. Hoe wil je dat ooit bepalen? Je geeft een kind ook geen draai om zijn oren omdat je denkt dat ie over 2 minuten een steen door de ruit van de buurman gooit. Dat doe je pas erna.

Hadden mijn ouders dat destijds maar op de voorhand gedaan, dat had ze een hoop geld gescheeld . Mijn broertje en ik besloten een wedstrijdje te doen wie de meeste glazen van een kas kapot kon gooien .

Als die van ons schoppen, schoppen wij terug (we proberen wel het beenwerk te missen ) en als ze bijten krijgen ze een mep, maar een houten paal dat gaat ons toch echt te ver. Zodra ze ons beginnen te meppen met een houten paal, zullen we dat overwegen, eerder niet .

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 22:37

als een paard mij schopt krijgt die hem net zo hard terug, ook als een paard mij probeerd te schoppen als ik met de hoeven bezig ben, bijt ie dan kan die een tik verwachten.