Paarden bang voor een bepaalde kleur???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Paarden bang voor een bepaalde kleur???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 16:10

Banjer is op buitenrit regelmatig bang voor witte dingen... hekken, onverwachte strepen op de weg, grote keien, etc.....

Ik vraag me af of er meer paarden zijn die bang zijn voor dingen in een bepaalde kleur?
Laatst bijgewerkt door Banjer op 04-08-05 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Memuska

Re: Paarden bang voor een bepaalde kleur???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:18

Passim is bang voor oranje. Een poos terug had ik privéles met hem en stond er een longeerzweep naast de bak waar een oranje etiketje aan hong, ik kreeg hem er met geen mogelijkheid voorbij. Als er iemand naast de bak komt met een bodywarmer of jasje met een streepje oranje in panikeert hij ook, en oh wee als Santos (zijn overbuurman) op pad gaat met zijn oranje dekje en/of bandages. En dat voor zo'n reus van 1.80

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 17:01

Ik denk niet dat paarden bang zijn voor bepaalde kleuren, maar ik denk dat ze bepaalde contrasten wel onderscheiden en dat als eng danwel raar ervaren. Bevoorbeeld een lichte kleur op een donkere of iets dergelijks!

Binar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 17:04

Mijn paard is bang van knalpaarse bloemetjes Ik kreeg hem pas met geen mogelijkheid er langs, andere kleur bloemetjes kijkt hij niet op of om

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 17:34

Binar schreef:
Mijn paard is bang van knalpaarse bloemetjes

Zo ken ik er nog een. Ook paarse bloemetjes. Is notabene een springpaard dat normaal nergens naar kijkt, maar als het ze parcours hebben aangekleed met paarse bloemetjes.... Ga maar weer naar huis, want dat wordt toch niks.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 17:38

Binar schreef:
Mijn paard is bang van knalpaarse bloemetjes Ik kreeg hem pas met geen mogelijkheid er langs, andere kleur bloemetjes kijkt hij niet op of om

Licor heeft dat ook
Maar bij nader inzien bleken dat lavendelbloemetjes te zijn die hij altijd eng vond en volgens mij is het dan eerder de sterke geur die hen afschrikt dan de kleur Check dat maar eens!

Paarden zijn toch kleurenblind dacht ik, maar iets wit zal er plots uitspringen en dan is dat natuurlijk heel eng

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 17:46

Paarse nepbloemen zijn ook eng

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 17:49

Een paard wat ik een paar jaar geleden ingereden heb, was erg bang voor mensen met witte kleding. En dan vooral '-shirts en jassen. Broeken dus niet. Was echt raar... Ik denk dat dat meer licht weerkaatst en dat ze daar dan op reageerde. Prisca heeft geen vaste kleur waar ze bang voor is. Ze kijkt alleen even vreemd als iets ineens schitterd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 17:52

In het parcours moest ik altijd extra toe rijden op een rood witte hindernis.
Of dat nu met of zonder hek was, maakte niks uit.
En ze zijn in elk parcour te vinden, maar dat maakte niet uit

Witte strepen of haaietanden op de weg ook, maar denk dat het daar eerder de contrasten zijn

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 17:58

Idra schreef:
Maar bij nader inzien bleken dat lavendelbloemetjes te zijn die hij altijd eng vond en volgens mij is het dan eerder de sterke geur die hen afschrikt dan de kleur Check dat maar eens!

Dat heb ik idd ook bij Flan gemerkt.. toen ze die lucht een x tijdens een ritje rook sprong ze ook opzij...

Flan is normaal gesproken niet bang voor dingen in een bepaalde kleur. Het enige wat zij wel eens eng vindt op buitenrit zijn natuurlijke objecten die door een mens overhoop gehaald zijn.
Dus bijv. een grote berg met aarde of een omgezaagde boom.. dat is voor haar uitermate verdacht

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 18:19

fransheijs schreef:
Ik denk niet dat paarden bang zijn voor bepaalde kleuren, maar ik denk dat ze bepaalde contrasten wel onderscheiden en dat als eng danwel raar ervaren. Bevoorbeeld een lichte kleur op een donkere of iets dergelijks!

Daar ga ik in mee. Algemeen wordt aangenomen dat paarden geen kleuren zien, alleen licht/donker-tinten. Vaak schrikken paarden van iets wits waar licht op schijnt: zoiets valt extra op of kan zelfs verblindend werken (een witte muur bijvoorbeeld).

Maar goed, dat verklaart dus nog niet waarom sommige paarden wat apart reageren op paarse bloemetjes.

Binar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 18:34

Pff, nou ik ben wel blij dat Ko dus niet de enige is die bang is voor de paarse bloemetjes (was trouwens geen lavendelbloem)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 18:41

er zijn toch ook dekhengsten die geen schimmels willen dekken (als ze natuurlijk dekken) of paarden die bij het losrijden op concours flippen van een schimmel of een bonte?
Ik heb nog nooit een paard gereden met 'kleurafwijkingen' alleen een aantal die bodemschuw waren en een paard met een onredelijke angst voor katten.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 18:48

ik heb vandaag ondekt dat je om zwarte watertonnen met een grote boog moet lopen (je diegene waar mevrouw in haar eigen wei gewoon uit drinkt) .

De merenshengst die ik heb gereden had ook alleen maar oog voor zwarte paarden, stond er een hengstige bruine of witte merrie voor zijn neus, had hij nog alleen maar oog voor de zwarte ruin die ernaast stond )

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 18:53

Sommige paarden reageren idd nogal afwijzend op schimmels. Daar schijnt een verklaring voor te zijn: met een schimmel in je kudde val je meer op voor roofdieren en andere aanvallers. Je zou kunnen stellen dat schimmels als 'verraders' of 'lokaas' worden gezien en dat ze daarom niet zo in de smaak vallen bij andere paarden:

Ik weet niet of het suggestie is, maar ik heb ook altijd het idee dat schimmels meer behoefte hebben om een 'schutkleur' aan te nemen dan andere paarden door uitgebreid in de modder te rollen enzo. De vos van een stalgenootje is daarop een uitzondering, die duikt altijd voluit in vieze modderplassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 19:18

Dat is me idd ook altijd wijs gemaakt karin
En als ik zie wat voor viespeuk Kawa is, wil die echt netjes schutkleuren aannemen

En die is echt viezer als een gemiddeld paard, niet alleen omdat het meer opvalt

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 19:20

willem is bang voor rood wit gestreepte borden. maakt niet uit wat voor.. of het van die wegwerkzaamheden borden zijn of een voorrangsbord hij vind ze allemaal even spannend

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 19:32

Karin schreef:
Ik weet niet of het suggestie is, maar ik heb ook altijd het idee dat schimmels meer behoefte hebben om een 'schutkleur' aan te nemen dan andere paarden door uitgebreid in de modder te rollen enzo. De vos van een stalgenootje is daarop een uitzondering, die duikt altijd voluit in vieze modderplassen.

Dat heb ik ook altijd geleerd, maar ik geloof dat mijn schimmel dat verkeerd begrepen heeft... Die is altijd schoon (gelukkig). Maar goed, ze heeft dan ook al camouflagestipjes

_revanche_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 21:26

Revanche is ook bang van die paarse bloemetjes, andere bloemetjes kijkt hij niet naar, maar paarse....en rode vrachtwagens zijn ook hééél eng, dan draait ie om en probeert er vandoor te gaan

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 07:24

Rood! Dat is de kleur waarvan ik merk dat mijn paarden daarop reageren...
Borden langs de weg met rood - ooit een rode deken gekocht, dat was ook best eng (terwijl hij normaal nooit moeilijk zou doen....)

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 07:59

In de Paard & Sport stond ooit een stuk over een bepaalde kleur hindernissen waar paarden meer moeite mee hadden. Het ging daar om blauwe hindernissen.
Onze verenigingshindernissen zijn blauw met groenig en we zagen tijdens concoursen inderdaad dat er veel op die hindernissen geweigerd werd.

En daarop had ik mezelf in mijn hoofd gehaald dat blauwe hindernissen eng waren en spontaan belandde ik tijdens mijn volgende wedstrijd tussen de balken van een flinke blauwe oxer en stond mijn paard er nog voor. Ik had zelf zo getwijfeld op die hindernis dat mijn paard het niet meer aandurfde.

Bij mijn paard merk ik alleen dat contrastverschillen eng zijn. Inderdaad witte haaietanden (kunnen bijten, toch?).
Een ander paard dat ik gereden heb vond een overgang zandpad/verharde weg of klinkers/asfalt heel erg eng. Die kreeg ik ook moeilijk van de weg in de berm of andersom.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 08:05

Onze verenigingshindernis heeft een blauw onderbord en inderdaad: veel stops daarop.
Borden zijn toch al vaak veel kijkerigerg dan balken. Wij pakken in de les nog wel eens een reclamebord van de wand af

Ik heb een paard gereden die in het bos altijd met een grote boog om berken heen liep (wit dus), ook een berkenstammetje op de grond was vette paniek.

Vlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 08:07

M'n paard vind me minder aardig met een zwarte jas aan

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 08:12

Onze vorige pony is een tijdlang panisch geweest voor donkere plekken op de grond: remsporen van auto's en tractors, modderplekken, putdeksels, spoorwegovergangplaten (vooral na regen), een pas gesproeide binnenbak, kapotgesprongen gras voor een hindernis - allemaal redenen om geen poot meer te verzetten of 180 graden om te draaien en hard weg te rennen.

Hij is eroverheen gegroeid, gelukkig. Maar we hebben heel wat bange momenten doorstaan (en hijzelf ook, het was echt angst). Met witte strepen en haaietanden had hij overigens geen problemen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 08:29

Als er een straaltje licht op de grond schijnt in de stal (niet in het stro) dan gaat Anouar dat helemaal onderzoeken. Gaat hij schrapen en ruiken enzo