Dunne staart (die als maar dunner wordt..)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ursy

Dunne staart (die als maar dunner wordt..)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 22:46

Als je een paard in zijn geheel bekijkt, is de dikte van de staart niet een van de belangrijkste dingen. Gelukkig ben ik gezegend met een gezond paard die leuke gangen heeft.

Ik droom alleen al jaren van een paard met een mooie volle staart. Alleen ja, een paard koop je niet om de staart.
Zodoende zijn we uitgekomen op Bagheera, nu zo ongeveer zeven maanden geleden.
Ze heeft helaas geen mooie volle staart, maar meer iets dat men "spriet" kan noemen.
Helaas merk ik dat deze "spriet" tot mijn grote schrik steeds dunner wordt.
Terwijl ik de staart eigenlijk bijna altijd met rust laat. ( tenzij we op wedstrijd gaan, dan probeer ik met wat gepluis en gespray van de glansspray nog iet wat model in haar spriet te krijgen)
Ook heb ik erop gelet of haar mede weigenoten misschien peuzelden van haar staart, maar dit is niet het geval.
Nu ben ik erg benieuwd of jullie misschien tips hebben, waardoor mijn paard weer enigszins een normale staart krijgt?

Bedankt!!

Cirano

Woonplaats: Kampenhout (België), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

Re: Dunne staart (die als maar dunner wordt..)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 23:02

Heb ook een paard met een dunne staart. Heb zelfs lang zitten zoeken naar hair extensionsmaar vond het toch een beetje duur en eigenlijk is het een luxeprobleem.

Die mevrouw van die hairextensions raadde mij wel aan om biergist bij te geven maar zag toch geen echt resultaat hoor.

Intussen heb ik er mee leren leven

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 23:03

Wat vervelend zeg..

misschien gaat ze er op staan als ze gelegen heeft, dat kan heel goed... Dat hoor je heel vaak bij paarden die graag liggen in de stal.

Ik had het bij mijn kwpn'er ook, toen ik mijn haf er een keer op betrapte dat ie aan de staart van mijn kwpn'er hing..

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 23:13

Heb je de staart ook niet te lang? Dat hij erop kan gaan staan met het opstaan?

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 23:19

probeer eens zoon staartzak, die de staart beschermt daarvan gaat hij aanzienlijk groeien doordat de staart niet in aanraking komt met de buitenwerelde (behalve met rijden) een paard bij ons op stal heeft dit ook en de staart zak heeft veel geholpen

Ursy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 23:56

Bedankt zeg voor de tips!!
Bagheera houdt er inderdaad van om veel te liggen in de stal en in de wei..Alhoewel haar staart niet erg lang is. Maar wie weet gaat ze er inderaad op staan!
En zo een zak voor om de staart wat kost dat?
En ja ik ga het toch vragen, hoeveel kosten die extensions?? Ik heb ze namelijk wel gezien.

Mocht dit alles niet baten, dan kan ik er denk ik ook wel mee leven

Andere tips zijn van harte welkom.

Groetjes

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 07:27

meestal is toch gewoon verkeerd kammen van de staart de oorzaak?
ik heb altijd geleerd niet te kammen, alleen de staartwortel.

de rest niet kkammen, 1x per week inspuiten met anti-klit en dan uitpluizen...

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 08:57

ellepel schreef:
meestal is toch gewoon verkeerd kammen van de staart de oorzaak?
ik heb altijd geleerd niet te kammen, alleen de staartwortel.

de rest niet kkammen, 1x per week inspuiten met anti-klit en dan uitpluizen...

juist niet op de staartwortel! want dan is de kans groter dat je de haren juist los kamt!
dat is ook niet goed.
het beste is de staart met rust te laten,niet door kammen. eventueel wat uitpluizen net voor de wedstrijd,maar meer ook niet,en de staart op goede lengte houden

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 09:08

Ik doe nooit wat aan de staart van mijn paard! Alleen met wedstrijden, ene keer 1 keer per 2 weken en soms paar maanden niet!

Echt helemaal niks doen aan dr staart!! En als hij echt zo erg uitvalt kun je even aan je DA vragen naar vitamine's. Ik heb ook zo'n klein smeersel potje gehad, maar ik heb geen idee meer hoe het heet.
Volgens mij vitamine E, kan dat?

Verder echt NOOIT er iets mee doen!
En gewoon wel kort houden (handlengte boven de kogel).

Schuurt ze ook? Dan eff goed wassen en daarna zeezout er insmeren, 10min laten intrekken en dan weer uitspoelen. Dit herhaal je al het echt nodig is. Eerst bv elke dag en dat afbouwen.

Veel succes! Ik doe dit nou ook en de staart wordt heel langzaam dikker.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 09:20

Citaat:
En zo een zak voor om de staart wat kost dat?

Wij westernruiters gebruiken die veel, kost ongeveer 8,- maar is heel makkelijk zelf te maken, kun je nog eens een grappig stofje uitzoeken

het is gewoon een zak van circa 10 tot 15 cm breed met een tunnelkoordje aan de bovenkant die je in de staart vastmaakt. Eerst vlecht je de staart vanaf het eind van de haarwortel en dan in de zak en vastknopen maar! Maak m niet te lang dan kan ze er ook niet op gaan staan.
Heb wel een foto voor je maar kan m hier niet kwijt...

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 09:35

Ranja heeft ook een hele dunne staart, heeft eigenlijk amper staart. Ik heb me er maar bij neer gelegt. Ik ken hem niet anders dan met zo'n staart.
Ik heb Steffi een keer bij Ranja gehad, wel voor wat anders, maar ik heb haar die staart wel laten zien. Zij denkt dat dit door niet goed verdunde imaverol is gekomen en dat dat de staart voor altijd 'vernield' heeft.
Ook zei Steffi dat dit soort staarten wel voorkomen bij paarden die hoefkanker gehad hebben.

Heb je misschien een foto van de staart?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 09:50

Ook een staartzak zal niet altijd helpen om de staart van je paard weer voller te krijgen. Om een staartzak om te kunnen doen zul je toch een vlecht moeten maken, en de haren in de vlecht schuren ook tegen elkaar en kunnen dan makkelijker afbreken. Gebruik daarom veel antiklit, en haal de staart regelmatig uit die vlecht. Je kunt met vlecht en staartzak er omheen gewoon rijden....

Afbeelding

Mocht je beslissen om zelf een staartzak te maken, maak hem dan van een gladde stof, bij voorkeur lycra. En het touwtje kun je ook vervangen door een stukje klitteband.

De zakken heb je ook voor de manen

http://www.frazmtn.com/sunwolf/pony_pouches.html

Ursy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 10:18

Ik weet dat wanneer ik veel aan de staart kom, ik de staart alleen nog meer beschadig. Ik kom er dus eigenlijk bijna nooit aan. Alleen wanneer ik een westrijd heb dan pluis ik hem uit en spray ik anti-klit spray erin.

Juist darom vraag ik mij ook af hoe het nou komt dat de staart tóch dunner wordt.
Het schijnt dat haar moeder een nog veel dunnere staart heeft.. Zou het dan misschien toch erfelijk zijn? Weet iemand dit?
Maar nu komt het vreemde, ze heeft wél mooie volle manen... (of zou dit geen verbamd hebben met elkaar?)
Ik probeer vandaag wel een foto te plaatsen van haar staart.

Wanneer ik een staartzak zou aanschaffen, heeft deze dan nog wel effect tegen vliegen?
Ik bedoel maar, kan ze die nog wel verjagen met haar staartzak (staart)?

Bedankt voor de tips.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 10:23

Vliegen kan ze nog wel verjagen, maar de klap zal harder aankomen met een vlecht. Daarom zou ik willen afraden om zo'n vlecht met zak te gebruiken als de merrie met veulen loopt (sommigen willen zo de staart beschermen voor de bijtgrage tandjes van veulens)

Er zijn constructies dat mensen aan de onderkant van de zak een soort franje maken van lapjes lycrastof, dit om zo de staart een beetje na te kunnen bootsen, maar dat vind ik niet zo efficient. Je kunt wel van alles gaan proberen om de natuur na te bootsen, uiteindelijk heeft de natuur zijn bouwtekeningen beter voor elkaar dan wij ooit kunnen imiteren.

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 11:51

mijn pony had dat ook.

ik ben er altijd vanaf gebleven, en heb er regelmatig een stuk onder vanaf geknipt. zo krijgt het een betere kans om te groeien

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 12:07

Mn msn groep doet raar, jammer kan je nu niet het verschil laten zien!

RenskeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 15:14

Ik hoorde laatst eens dat de staart van een paard ook dikker wordt als je de staart elke dag nat maakt met koud water en dan gewoon oplaten drogen. Wel 1x in de week anti-klit erin spuiten. heb het zelf nog nooit geprobeerd maar de staart van mn pony is ook aardig dik.
Succes ermee!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 15:22

Wst korter afknippen wil vaak goed helpen. Verder kunnen sommige soorten voer een positieve invloed hebben. Lucerne is bijvoorbeeld goed voor de hoef en haargroei.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 15:30

Biotine is ook goed voor hoef en haargroei, maar dat moet je wel langere tijd blijven geven voordat je daar resultaat van ziet.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:29

mijn paard haar staart wordt ook alsmaar dunner en dunner, geen idee hoe het komt... Ik dacht dat het was omdat der kudde genootjes aan haar staart zaten, maar nu staat ze ff niet meer in de kudde (ze moest van gras af even) en de staart wordt alsnog steeds zieliger...
Zij schuurt absoluut niet, de bovenkant is nog nooit en breed, maar hij wordt steeds korter en dunner vanuit de onderkant....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:31

Goed schoonhouden, antiklit erin. Helemaal in de zomer, met al die vliegen, willen de haren sneller afbreken als ze erg fanatiek ermee gaan slaan.

sorayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 21:47

dat heb ik dus ook met mn haffie.Ze ligt veel ind e wei en rolt veel.De manen heb ik in vlechten maar de staart wil ik eigenlijk niet doen omdat ze dan de vliegen niet kan verjagen.
Ik kom hier ok niet aan aan de staart dan.Alleen heel soms anti klit erin en beetje klitten eruit

_Rebec

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 22:01

je kan zelf ook exctentions inzetten
In m'n schoolboek voor volgend jaar stond er wat over in.

zal wel even wat overtypen

haal haar van de juiste lengte, klinkt wat cru bij de paardenslager of ergens anders.

knip de staart voor het bijvlechten nog niet recht af.
werkwijze: je neemt een stukje haar aan het onderste puntje van de staatwortel in de hand en kijkt of dat plukje aan alle kanten door haar wordt bedekt.dan worden alle overige haren rond de staart weggewikkeld en in een bandage vastgezet. allen dat kleine plukje hangt nog naar beneden.

die word in een aantal porties verdeeld, afhankelijk van de hoeveelheid haar die moet worden ingevlochten. er word et een plukjte ong. 4cm ingevlochten, waarbij de overige pluktes net een wasknijper opzij worden gestoken. een helper geeft 3x een bosje haar aan dat mee word gevlochten.

vervolgens het pektouw een aantal slagen in twee staartjes meegevlochten. dit word herhaalt met de overige plukjes. tenslotte word de bandage losgemaakt en vallen de andere haren er mooi overheen.

het is wel een karwei maar dan heb je ook wat

sorayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 11:46

ik wil geen extensions..dan maar een dunne staart.Maar die staart van mn haffie is dus wel dik geweest en weet neit hoe het zit met de topic starter maar volgens mij wil diegene gewoon weten hoe de staart weer kan groeien

Ursy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 18:52

Bedankt voor alle reacties..
Het is mij nog niet gelukt om een goede foto van haar staart te vinden. En mijn broer heeft de digi mee op vakantie...
Ik ga jullie tips uit proberen. En wie weet ooit een keer extensions
Ik vind het gewoon zo jammer dat die staart steeds dunner wordt..Maarja ze heeft nog genoeg "spriet" om vliegen te verjagen en dat is het belangrijkst!!!