Hoeven groeien als kool, wat te doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Udo2001

Hoeven groeien als kool, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 17:02

Ik heb een 4 jarige ruin. Alleen het probleem is dus dat zij hoeven echt heel snel groeien. Na 3 weken vind ik het alweer tijd om naar de smid te gaan. Het groeit dan al over het ijzer heen, en vaak komt het ook te dicht op de straal. Nu in de zomer maanden moet hij eigenlijk vierkant op een ijzer en dat kost mij 75 euro per 6 weken. Maar zit er serieus over na te denken om het paard om de 4 weken naar de smid te doen, en maar enkel voor op een ijzer te zetten. Ik heb echt een goede hoefsmid en ben altijd tevreden geweest, ook bij mijn vorige paard!!
Ook heeft mijn paard door zijn hoeven moeite op een stroeve bodem te lopen, waardoor het paard snel struikeld. Dat is dus voor mij ook een reden om het maar zo op te lossen. Zijn er mee mensen die ook zo vaak de smid erbij moeten halen?? Wat kan ik het beste doen??

Anoniem

Re: Hoeven groeien als kool, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 17:05

Elke 3 weken is idioot snel. Ik zou even kritisch kijken of de smid er niet wat meer af kan halen per keer.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 17:05

Kun je niet zonder ijzers??
Dan slijten de hoeven vanzelf een beetje, en hoef je niet zo vaak!

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 17:08

Ja, hij kan wel zonder ijzers maar doordat ik veel op straat rijd heb ik liever de voorhoeven op ijzers!! Daarnaast wil ik op concours ook wat meer grip hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 17:09

Ik heb ook eens een smid gehad, dat het bijna leek of hij weer na de smid moest als hij net beslagen was.
elke 2 weken lagen ze er ook onderuit.

Andere smid, probleem opgelost

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 17:11

Ja maar is het probleem daar mee opgelost??? Bij mijn vorige paard had ik het namelijk nooit!! Daar kwam hij eens per 8 weken

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 17:13

En een andere smid heb je niet zomaar, zeker niet voor 1 paard

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 09:05

Niemand die dit ook zo heeft bij zijn jonge paard??? Ben toch geen uitzondering, of wel?????

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 09:17

Vast niet.

Maar ik zou ook zeggen probeer het eens zonder ijzers. Want als je veel op straat loopt slijten de hoeven ook wat, dus dan zijn ze niet meer zo snel lang.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 09:21

Ik heb wel beetje hetzelfde..

Bij die van mij groeien ze onwijs hard,
en als ze groeien groeien ze opzij, in de breedte zeg maar..

Waardoor zijn hoeven heel snel slecht worden..

Nu moet hij ook heel vaak en regelmatig bekapt worden,
zou dit probleem van die snel lelijke en slechte hoeven niet
overgaan als ik er ijzers onder doen..?

Ik rij heel veel met hem buiten op de straat,
dus slijten neem ik aan genoeg..?

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 09:26

Ik heb dus ook dat de zijkanten erg groeien en dus over het ijzer groeien. Het betekent wel dat het paard gezond is als de hoefgroei snel gaat. Maar dit is echt niet leuk meer, hij vind het ook lastig om op te lopen als ze te lang worden. Voo zonder ijzers is geen optie, achter is het prima zonder ijzers te doen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 09:27

Waarom is voor zonder ijzers geen optie?

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 09:28

Dan krijgt hij veel sneller last van scheefgroei

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 09:31

geen ijzers eronder en dan veel op verharde weg rijden dat ze afslijten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 09:32

Is het niet mogelijk om er in die gevallen zelf te proberen om een vijl langs te halen?

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 09:34

Ja, nu kan je wel alle dagen buiten rijden om de hoeven te laten slijten. Maar ik zal toch ook gewoon moeten rijden. Ik denk dat je veel buiten moet rijden wil je de hoeven kort en netjes houden. Ik weet dus niet of ik zlef kan en mag gaan vijlen. Heb er eerlijk gezegd wel de neiging om het te doen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 09:41

tjah dat heb ik ook een tijd gehad, toen ik mn paard net kreeg moest er ook een hoefsmid komen, mijn pony deed mn vader altijd zelf en 2 keer per jaar een hoefsmid.

mn paard wou mn vader niet doen, hij durfde dat niet aan, omdat ik er ook op rijdt enzo. hoefjes van een shetje die toch niet zo snel groeien even bijvijlen was geen probleem. nou viavia een hoefsmid geregeld, die mn shet ook direct mee deed. en na een maand kon hij weer komen. en dat is een tijdje zo door gegaan. toen vonden we het al met al wel erg prijzig worden.

een keer een andere hoefsmid geprobeerd, en die zette ze veel korter op de hoeven, hij hoeft maar om de 3/4 maand te komen. mn paarden lopen stukken beter. ook mijn shet is ontzettend opgeknapt, ze draaft en galoppeerd weer alsof ze nog een veulen is! en dat deed ze toen die andere hoefsmid haar bekapte niet.

anders probeer je eens een andere hoefsmid, gewoon kijken hoe dat gaat!

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 11:25

de ijzers gaan eronder uit, en ik ga proberen de randen zelf bij te houden. De smid blijft komen om de 6 weken. Misschien dat het zo beter gaat. Moet toch iets proberen

appleoosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 12:38

Misschien zijn schoenen een optie ? Gaat prima hoor en ik doe het vijlen ook zelf. Mag de smid de rest doen .

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 16:12

Ik zou zelf toch eens een andere smid proberen.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 16:31

Wil geen hoefschoenen, mij te onhandig. En dan ook de kans lopen op ontvelde hoefballen. Nee, daar wil ik niet aan beginnen. Heb ook al aan een andere smid gedacht. Heb er ook al een op het oog een een mail gestuurd. Dit is een "natuurlijke bekapper". Ben benieuwd of ik er reactie van krijg. Ik ben alleen zo tevreden over mijn smid, hij neemt tenminste tijd en komt altijd als ik hem nodig heb.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 16:35

Ik zou de ijzers eraf halen. Het is helemaal niet erg als een paard op de straal loopt, dat is juist goed. Mijn paard loopt ook op z'n stralen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 16:46

een 4 jarig paard op ijzer en op concours , ik weet niet wat ik lees, ik hoop dat het een typefoutje is......

ontvelde hoefballen met hoefschoenen??? Waar heb je die onzn vandaan? Dat moet van iemand komen die niet goed passende schoenen heeft gebruikt en ze niet heeft ingelopen, anders is dat echt niet mogelijk!

Wat ik zou doen als het echt een 4 jarige is: ijzers eraf en hem rustig de tijd geven om van die ijzers te herstellen, 24/7 in de wei, waar een 4 jarige hoort!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 16:53

smurf schreef:
een 4 jarig paard op ijzer en op concours , ik weet niet wat ik lees, ik hoop dat het een typefoutje is......

ontvelde hoefballen met hoefschoenen??? Waar heb je die onzn vandaan? Dat moet van iemand komen die niet goed passende schoenen heeft gebruikt en ze niet heeft ingelopen, anders is dat echt niet mogelijk!

Wat ik zou doen als het echt een 4 jarige is: ijzers eraf en hem rustig de tijd geven om van die ijzers te herstellen, 24/7 in de wei, waar een 4 jarige hoort!

Mijn 4 jarige staat 4 kant op ijzers..
zou niet weten wat daar zo verkeerd aan is,
ik rijdt hartstikke veel buiten en de smid heeft mij aangeraden om 4kant op ijzers te gaan omdat mijn paard 1 achtervoetje heeft wat scheeft groeit,
door het vele buiten lopen krijgt hij knie en heup problemen!

Verder heeft mijn 4 jarige niet zo snelle groei van de hoeve,
ik zou ook eens kijken naar een andere smid,
gewoon om te proberen!
dan merk je vanzelf verschil!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 17:06

zolang een paard in de groei is, en dat is tot ver na het 3e levensjaar, zijn de groeischijven niet dicht, sla je er dan ijzers onder, dan belemmer je de natuurlijk groei van de hoef en dwing je de hoef dus in een andere stand dan de natuurlijke, hoe langer op ijzers, hoe langer het duurt voor je de natuurlijk estand weer terug hebt.

Een paard dat scheef afslijt of een beenstandafwijking heeft, kan je na het eerste jaar al niet meer veranderen!

Ik weet waar ikover praat, want ik heb een ernstig toontredend paard dat alle 4 de hoeven erg scheef afslijt, maar dankzij een goede (natuurlijk) bekapper wordt dit scheve afslijten langzaam minder.

Mijn paard heeft 1 jaar op ijzers gestaan, voordat ik hem kocht en veel te jong en nu ben ik zeker 3 jaar zoet voor de hoeven weer gezond genoeg zijn om zonder hoefschoenen voor de wagen te kunnen.

Ik vind hoefschoenen symptoonbestrijders, dus ik zet hem nu gewoon niet voor de wagen en stap 3 x per week 20 tot 30 minuten onder het zadel op straat om de doorbloeding van de hoeven en het hoefmechanisme toch te stimuleren, mijn paar is immers pas 6 en groeit nog steeds, hij heeft hopelijk nog een heel leven voor zich