Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

LauEef schreef:Maar het is uiteraard goedkoper.
Xox schreef:Vlas is heel goed voor paarden die hoesten en last van rotstraal hebben. Ook voor hoefbevangen paarden ideaal daar het schokdempend is. Verdre heb je er veel minder werk mee en het ziet er mooier en netter uit. Jammer genoeg at onze merrie de vlas op en moest ze weer op stro.
) nanda111 schreef:Xox schreef:Vlas is heel goed voor paarden die hoesten en last van rotstraal hebben. Ook voor hoefbevangen paarden ideaal daar het schokdempend is. Verdre heb je er veel minder werk mee en het ziet er mooier en netter uit. Jammer genoeg at onze merrie de vlas op en moest ze weer op stro.
dan moet je er azijn opspuiten.
tenminste dat deden ze bij de westernmanege in marum wel want ze hadden stro gehad maar dat beviel niet(voor het stro hadden ze vlas)en toen namen ze weer vlas en toen spoten ze er azijn op want anders gingen ze het waarschijnlijk opeten en konden ze koliek en hoefbevangenheid krijgen.(hopelijk heb je hier iets aan en succes ermee)
Nannes schreef:ik ken een pony met bronchitus (hoe je het ook schrijft) en die staat ook op vlas, bevalt goed![]()
om het tegen te gaan dat ze van het vlas gaan eten en daardoor koliek kunnen krijgen moet je er gewoon voor zorgen dat hij altijd wat hooi heeft liggen in zijn stal, dan eet hij daarvan i.p.v. het vlas.
Bij die pony gaven ze ook gewoon weleens een klein beetje stro, kon ook geen kwaad en had ze toch wat te knabbelen.
nadita schreef:maar je moet elke dag de drollen eruit halen en de natte plekken. Anders kost het je een vermogen.
QueJira schreef:
Bij ons staat alles op vlas(respolin en dat kan ook geen kwaad,mochten ze er eens een hap van nemen)en bij ons ziet het e rgewoon netjes uit hoor,je moet juist niet iedere dag natte plekken uitsteken,als dat zo is doe je al iets fout vanaf het begin.
Goed gebruik van vlas is:
Je begint met eerst keer 4 a 5 pakken in stal te gooien,Je hebt dan een goede dikke laag liggen.
Je haalt iedere dag wel de drollen eruit,voor de rest niets.Vlas neemt juist alle pies op.(ga je dus iedere keer plekken waarvan jij denk dat ze nat zijn eruit steken is het hele spons-effecht weg)
Om bij te houden gooi je 1x in de week een nieuw pak bij.De rest van de dagen haal je dus alleen mest eruit en trek je met een hark de boel recht en de hoeken naar binnen.
Wij halen zon 5 keer per jaar alles echt helemaal leeg en zo om de 6 weken wat plekken in het midden eruit steken en dan eens een pak extra erbij.
Als de laag dus dik genoeg is kan je paard nooit nat staan,en om die laag dik genoeg te houden is het dus van belang alleen drollen te scheppen en meer niet.
LauEef schreef:Maar als ik vlas in een stal gooi, komt er toch wel wat stof vrij hoor!
Ik vind vlas echt vreselijk. Het is zo ontzettend moeilijk: als je niet iedere dag netjes de drollen eruit haalt dan verandert het in no-time in een vieze, stinkend, poepuitziende boel. Maar het is uiteraard goedkoper.
Vlas gaat ook bij mij overal tussen zitten: mn schoenen, sokken, kleding.. En dan heb ik nog niet gesproken over al je erin valt.. Nee dankje!
Het enige waar ik vlas goed voor vind is voor op een draasige bodem als je gaat springen.
Mijn paard staat op stro en komt er ook niet vanaf!